1961 Dodge Dart Pioneer "Pinohiiri"

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Make500, 22.9.2018.

  1. Make500

    Make500 Gearhead

    Useampi viikko on kulunut taas ja vihdoinkin löytyi pieni kipinä lähteä talliin. Pimenevät syysillat tuo kyllä jo oman tunnelmansa, varsinkin kun kuuntelee hyvää musaa, venetsialaisten raketit paukkuu ja kaiken lisäksi on lämmin.

    Nyppäsinpä siis hevoset pois pilttuusta. Jos sitten suunnittelisi lisää maalaushommia, uutta pakoputkistoa ym. ym.

    Moottoriin todennäköiseti period correct turkoosi ja muuten konehuone kokonaan valkoiseksi, vaikka se ei kokonaan korin värinen ole tehtaalta lähtiessäkään vielä tämän ikäisessä MoParissa ollut..

    [​IMG]
     
    FuryIII '71, sleepercooler, rekkamies ja 8 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. Onko moottorille tarkoitus tehdä muuta kuin vaihtaa kampiakselin takastefa ja maalata?

    Tohon sopisi sellaset Dual Dutra valupakosarjat hienosti.;)
     
  3. Slant Sickness

    Slant Sickness Gearhead

    Dutra on vissiin myynyt muotit ja lisenssit etiäpäin, eli niitä saattaisi saadakin taas. Mulla on semmonen gen1 versio, eli D-valu edessä ja takaosa tehty originaalista pakosarjasta.
     
  4. MJF

    MJF Gearhead

  5. Make500

    Make500 Gearhead

    Juu mä oon kyllä noita Dutra Dualseja kuolannu jo kauan:p
    Täytyy nyt katsoa mihin pörssi antaa talven aikana myöden ja mihin ei.

    Takastefan osalta ajattelin kokeilla Fast Fish Auto Partsin yksiosaista stefaa, joka on suunniteltu isolohkojen performance-käyttöä varten. RB-koneissahan on samankokoiset kampuran kaulat. Vähän kova hinta yhdestä stefasta, mutta ketuttaa ne ainaiset takapään vuodotkin..
    http://www.fastfishautoparts.com/Performance-Engine-Seals.html
     
  6. Muista kysyä, että olisko heillä tarraa takalasiin :D:

    Big Block Mopar Performance Rear Main Seal

    Tuli muuten mieleen tuosta stefasta, että voisiko niihin ölyvuotoihin vaikuttaa se, että noissa alkupään slanteissa taisi olla huohutus ulkoilmaan. Olisko semmoinen uudempi pcv-venttiilinen tehokkaampi?
     
  7. Slant Sickness

    Slant Sickness Gearhead

    Just tuolta akselin päästä mun slantit ei ole erityisesti vuotaneet. Eli kyllä se kaksiosainenkin jotenkin toimii. Mut mielenkiintoista jos näihin saa jotakin uudenaikaisempaakin tilkettä..

    Venttiilikopan kumiset tilkkeet on menneet obsoliiteiksi.
     
  8. Make500

    Make500 Gearhead

    Samaa mietin tässä kun asioita tutkin ja tarkoitus on rakentaa nyt toimiva PCV-järjestelmä.
    Miettinyt pitkään päässäni kuinka sen toteutan kun on tuo ahdinkin.. Mutta sittenhän se yhtäkkiä tupsahti esiin että tuossa Eatonissa on jo valmiiksi PCV-venttiili. Mun tarvii vaan tehdä siihen imusarja-adapteriin reikä sille ja liittää sieltä putkella venakopalle. Täytyy vaan vaihtaa uudemman mallin venakoppa ehkä, en tiedä. Ja öljyntäyttökorkki PCV-malliin, josta putki tulevalle ilmansuodattimelle. Todennäköisesti venakopan ja pcv:n väliin laitan sitten vielä öljynkeräyssäiliön.
    Pahasti tää slantti ei huohottanut, mutta ahdin teki kyllä huomattavan lisän pieneen ohivuotoon.

    Taitaa sisäinen laihialainen vaan herätä ja laitan sittenkin sen perusmallin stefan kuitenkin. Vahva epäillys että on vaan asennettu huonosti. Tai sitten vuotanut öljypohjan tiivisteestä.


    Muuten etenee taas hitaasti mutta määrätietoisesti..

    [​IMG]
    Konehuone näyttää nyt about tältä.. Eturunko enimmäkseen pintaruosteessa. Alapuolelta sitä on korjailtu lattian kohdalta. Tämän hetken ajatus on vetää tulipelti korin väriin, muuten mustaksi.

    [​IMG]
    Eturungon ja sisälokasuojat käsittelen näillä. Pohjalle tuo perus POR ja sen päälle chassis black. Moottorimaaliksi tuli Chrysler Turquoise. En tilannut sitä Metal Prep- litkua, kun pidin aika kalliina n.30€ / l. Voisikohan sen pohjustuksen tehdä Annitrolilla? Osaako joku viisaampi kertoa?


    [​IMG]
    En tiedä kuinka olen tullut ennen toimeen ilman tätä työkalua.. 39,90€ B-kaupassa...

    [​IMG]
    Vaikka alusta onkin hitsattu ja paikattu, jostain syystä nää sisälokkarit on jäänyt vaille huomiota. Nyt niitä on hyvä tehdä kun päältä päin auto näyttää melko valmiilta:D

    [​IMG]
    Sinne päin edes...

    [​IMG]
    Paikoitellen massan alla oli ihan uudenkin näköistä peltiä..

    [​IMG]
    Molemmin puolin samoja vaivoja..

    [​IMG]
    Ei hirveästi ollut enää kiinni rungossa lokkarit.. Nyt pitäis kyllä pysyä..

    [​IMG]
    Lokasuojan tuet oli mädäntyneet ja jääneet jo matkasta..

    Anyway, isompi talkoo tästä nopeesta konehuoneen maalauksesta taas taisi tulla, mutta tehdään nyt kun on kerran alettu.

    Ja tosiaan, jos jollain olisi tietoa siitä metallin ja tässä tapauksessa ruosteen käsittelystä POR-15 varten, ottaisin tiedon ilolla vastaan. Annitrolhan on fosforihappoa, mutta syöpyykö noi puhtaat pinnat tarpeeksi, jotta POR tarttuu kiinni hyvin?
    Niin, ja itselleni ihan eka kerta POR-15 maalaus lukuunottamatta moottorimaaleja..
     
    Vuokralainen, isalmela, falcon1 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  9. Pikku-Kalle

    Pikku-Kalle 3rd gear

    Mulla ainaki PORrin moottori emali lähtee lastuina irti Voortin pikkulohkosta. Kesät ja talvet tosin ajellu sillä mutta luulen että ois se metal preppi ollu jees. Tai sit vaa miranooli.
     
  10. f34

    f34 Gearhead

    Peltihommissa olen varmuuden vuoksi käyttänyt metal readyä ja hyvin on pysynyt.
    Moottori maalin olen vetänyt hyvin pujdistettuun pintaan ja sekin on kestänyt hyvin.
     
  11. Fuselage

    Fuselage 3rd gear

    Itse maalaisin konehuoneen OEM tyyliin.
     
  12. Make500

    Make500 Gearhead

    Eikös kokonaan korin väriset konehuoneet tulleet myöhemmin? Käsittääkseni tässä on juurikin ollut vain tulipelti korin värinen, muuten musta..
     
  13. Ainakin tässä on niin:

    [​IMG]
     
  14. Slant Sickness

    Slant Sickness Gearhead

    Mä oon maalaillut suoraan Annitrolin mustaamalle pinnalle. Ei ole vertailukokemuksia, oisko joku muu tapa parempi. Varmaan Annitrolin mustaamalle maalaaminen on kuitenkin parempi kuin suoraan ruosteelle.

    Ansaitsisko ahdinslantti ulkona ollessaan rengastuksen tai vaikka porauksen ja männät? Kuitenniin poleksit sillä räjähdyspistettä sivuten niin olisi uusia osia. Summitin mäntäsarja oli jotakin seitkyt dollaria ja halpa poraamo näytti tyytyvän 40 euroon per reikä.
     
    Make500 tykkää tästä.
  15. Make500

    Make500 Gearhead

    Tilasin tänään sitä POR15 Metal Readyä kuitenkin gallonan.

    Ja kyllä se varmaan ansaitsis koko hoidon, mutta tyydyn toistaiseksi tähän. Mulla on noita varaslantteja sitten jos kiinnostun niistä tekemään jotain perusteellisemmin.
    Ei tämäkään kone ihan loppu vielä ole, pitäisi olla rengastettu ja laakeroitu kun ostin. Mutta tiedä häntä..
    Ihan Ok se on kuitenkin toiminut toistaiseksi.
    Nokka-akselia olen kyllä vähän tuumaillut, josko olis aikaa kokeilla jotain RV-nokkaa tms.
     
    Seevu tykkää tästä.
  16. Mites uudemman slantin nokka:

    1960-1964 used a 232° / 228° / 8° / 0.37" cam

    1965-1970 used a 240° / 236° / 16° / 0.395" cam

    1971-1980 used a 244° / 244° / 26° / 0.414" cam (a version of this cam was also used in marine engines, and this is the only cam that is serviced in the stock-cam aftermarket for all 1960-1980 slant-6 engines).

    1981-up slant-6s use hydraulic lifters and take a completely different camshaft (228° duration, etc., NOT compatible with solid lifters in pre-'81 engines!).
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  17. Slant Sickness

    Slant Sickness Gearhead

    Alin riittää oikein hyvin 3000 kierrokseen ja kiihkeämmillä tehollinen redline on 4000 paikkeilla. Mopar perffin 268 antoi 4500 hyvää kierrosta kun oli isot venttiilit. Nyt mulla on tekele jossa on 236 astetta 0,05" ja se ei enää tunnu ahdistavan ylhäältä kuin ehkä korvien välissä (vakiomännät).
     
    LPV tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!