1961 Dodge Dart Pioneer "Pinohiiri"

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Make500, 22.9.2018.

  1. Make500

    Make500 Gearhead

    Eli periaatteessa 48mm Weber riittäisi jo varmaan ruokkimaan? Ahdin kun kuitenkin imee joka tapauksessa enemmän mitä nuo mittausten virtauslukemat on.
    Helpottaisi ainakin imupuolen adapterin tekoa ahtimelta kaasarille huomattavasti.

    No tänään kävin talissa töiden jälkeen tunnin verran hieromassa tuota imusarja-adapterimallia:

    [​IMG]
    Lähtee muuten nopsaan paineilmavinkulla tavaraa. Lähtispä yhtä helposti rautakansistakin..

    [​IMG]
    Otin vielä reilusti tavaraa pois tästä. Ja siinä on vieläkin kyllä ylimääräistä.

    [​IMG]
    Kai tuosta jo ilma kulkisi sen verran kuin tarvii..

    [​IMG]
    Ajatus olisi vetoremmi mahduttaa tuosta v-remmin ja tuulettajan propellin välistä.
    Sähköflektiin siirryn jos on aivan pakko.. Muuten en.


    Ajatuksena oli alunperin valaa tuo adapteriosa aika piankin käyttäen investment/lost foam casting metodia, jossa tuo malliksi veistelty Finnfoamin möykky siis käytännössä uhrataan köykämiinin jumalille.
    Mulla on tuosta kuitenkin yhtä paljon huonoja kuin hyviäkin kokemuksia eli onnistumisprosentti sellainen fifty sixty Matti Nykästä lainatakseni.
    Käytännössä se siis tarkoittaisi sitä että homma alkaa juurta jaksaen taas alusta uudella köntsällä foamia.

    Nyt kun on kuitenkin tuollainen valmis 3D-malli, niin muutan siis suunnitelmia hieman ja teen uuden valumallin puusta. Silloin jos valu jostain syystä meneekin reisille, on paljon helpompi tehdä homma uudelleen.
    Ja puulla uskaltaa tehdä tarkempiin toleransseihin. Tietysti pitäisi yrittää tehdä siitä mahdollisimman kevyt, mutta samalla tarpeeksi kestäväkin.

    Miinuspuolena on tietysti se, että muotin teko on kohtuu työläs, joten seuraavaan edistymispäivitykseen saattaa mennä hetki...

    Kiitos muuten huikeasta kannustuksesta taas. Iskee vaan kohta ramppikuume:D:D

    -Make
     
    Camino'79 ja NorthElite tykkäävät tästä.
  2. Uskoisin, että riittää. Minun mielestä 48-50 mm sivuimu on sopiva. En lähtisi sen suurempaan enkä välttämättä pienepään. Tämä on silti vain mutu. Muistaakseni esm. Wheels Magazinen 80-luvun kutosella varustetussa ruotsalaisessa turboprojekti Chevy II:ssa oli joku sen koko luokkaa oleva sivuimu.
     
  3. speedy

    speedy Double Gearhead

    Tätä on hauska seurata !
     
    Make500 tykkää tästä.
  4. MJF

    MJF Double Gearhead

    Kiitoksia :) Peltisarjan teko oli kyllä huomattavasti isompi homma mitä etukäteen ajettelin, early aahan vaan ei ole paljoa vaihtoehtoja. Sulle varmaan menee sama sarja mitä uudempiin pikkukoppasiin, Aspeneihin yms.
    Apinoi pois vaan HEI-modi, minä apinoin sen ameriikanfoorumeilta :D
     
  5. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Pystyisikö tuota ahtimen adapteria tekemään hitsaamalla? Laipat vesileikkaamalla 20mm alumiinilevystä ja tuo väliosa isosta neliöputkesta tai levystä särmäämällä, levypaksuus jotain 8-10mm niin tulee riittävän tukeva? Hitsaamalla kasaus ja lopuksi koneistamalla tasopinnat samaan linjaan. :rolleyes:
     
  6. Make500

    Make500 Gearhead

    Pystyy ja pystyisin! Eli tekotapa pitää nyt vaan olla vaikeimman kautta, joten haluan tehdä sen valamalla:p:po_O Ei siis miten, vaan miksio_O
     
    Naumasto, LPV, wilburi ja 1 muu tykkäävät tästä.
  7. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Ja valamalla tulee enempi tehdastekoisen näköinen :p
     
    Make500 tykkää tästä.
  8. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Paljon onnea vaan. Kaasutinahdinmotti käynee, otetaanko siitä Eatonista oma kuristinläppä pois kaasutinkäytössä, tyhjääkin silläviisiin humppaamalla, että lämpökuormaa varmasti riittää. Sähköpuhallin syylärin etupuolella antaisi tilaa vaikka leveämmälle hihnalle ahtimen vetoon.

    t vastarannan kiiski
     
  9. Make500

    Make500 Gearhead

    Haistan sarkasmia:D
    Niin, tarkoitatko tuota alipaineella aukeavaa ohitusläppää, joka aukeaisi oletetusti tyhjäkäynnillä? Kertokaas miksi se pitäisi poistaa?

    Toinen juttu tuo remmi. Miksi leveämpi remmi, jos tehtaaltakin on käytetty tuota 6-uraista? Kunhan pitää huolen riittävästä hihnakosketuksesta?

    Maailmallahan on tehty paaaljon kaasari/eaton yhdistelmiä. Sitä en tiedä kuinka sitten ovat toimineet tai ovatko ollenkaan.
    Tarkoitus kuitenkin ehkä enemmän kieli poskessa ja jos 15 kaakkia tulisi edes lisää, olisi se jo hirmuinen voitto mulle.

    Ilolla otan kuitenkin kaikkia rakentavia ehdotuksia vastaan!
     
  10. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Eikös sbc350:llä ainakin ollu remmin kanssa luisto-ongelmia 6-urasena? M90 mazdan koneen päällä ellen väärin muista? o_O
     
  11. puna niska

    puna niska Gearhead

    Ahtopaineella ei varmaan hurjita joten luulis orkkis hihnan pitävän.Nuin ulkonäkö mielessä tohon kuulus kaks tai kolme kiilahihnaa.
    Ne takimmaiset neula laakerit ei taida tykätä bensasta mutta olen ymmärtäväni että tästä ei nyt välitetä vaan kokeillaan että kestääkö vai ei.Eikä siinä mitä tuulta päin vain.
    Auto tekniikka yhdistelmä vaikuttaa just sopivasti häiriintyneelle että peukku ylös.
     
    Make500 tykkää tästä.
  12. Make500

    Make500 Gearhead

    Tilaan suojatut takalaakerit tuohon. Double Sealed siis.
     
    puna niska tykkää tästä.
  13. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Mitä jos tekisit tosta veistetystä valuaihiosta uretaanilla muotin ja sitten kun se alumiinin valujumala on kiukkuusella päällä eikä hyväksy sun alumiini valua voisit tehdä uretaanitsa uuden muotin jne....... Tää nyt oli vaan tälläänen heitto :oops:
     
    Make500 tykkää tästä.
  14. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Asialinjalla, vakuutan olevani :). Eikös täysmittaisena jostakin irroitetussa Eatonissa ole ulommaisimpana varsinainen kaasuläppä? Sit on joku vakuumikellolla pelaava toimielin joka rajoittaa ahtopainetta jossakin tilanteessa. Se kaasuläppä jää vissiin pois kaasuttimen adapterin tieltä? Mä noista kaasuttimista mitään tiedä kun oon kaiken suihkuttanut ja ei o kaasutinta missään muussa vehkeessä kuin moottorisahassa ja nyt myös tuuttihondassa 4 kpl mutta se ei olekaan ajokunnossa.
     
    Make500 tykkää tästä.
  15. Make500

    Make500 Gearhead

    Muuten voisi jotain vastaavaa ehkä yrittää, tosin tapa minulle jokseenkin outo ja tuossa on niin paljon negatiivisia kulmia ja onkaloa ettei siitä suoraan oikein tahdo saada irrotettavaa muottia aikaiseksi.

    Ajattelin ehkä kuitenkin yrittää suoraan valaa tuon tehdyn aihion. Tosin koska se oli vain hätäinen muotoilututkielma, saattaaa olla että lopputulos ei tyydytä..
    Jos/kun se valu ei onnistu, aloitan puhtaalta pöydältä puumallin kanssa.
    Mitä mä muutakaan tuolla styroxin palalla tekisin, kuin uhraan se jumaloolle..
    Täytyis vaan jotenkin saada laskettua tuon kimpaleen tilavuus, että tiedän riittääkö mulla tällä hetkellä kapasiteettikaan riittävään sulan määrään...
    Muutenkin tuntuu välillä että on sellaisia Chaplin- / Mr. Bean -päiviä että kaikki menee just putkeen:p

    Juu, läppärunkoa ei mulla tässä ole eikä sitä liioin tarvitakaan.
    Ja sitte älä sitä tuuttihondaa ainakaan mene pilaamaan millään suihkuilla:D:D


    Ja tietenkään mitään en pura Dodgesta pois ennen kuin kaikki palikat on haamukoneeseen sovitettu.
    Pääsenpähän sitten keväällä edes ajelulle. :D
     
  16. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Mä tein isompaa pronssivalua suunnitellessani niin, että työnsin mallin piripintaan täytettyyn vesiastiaan ja sitten mittakannun kanssa täytin uudestaan sen mitä palikan upottaminen oli vettä lirittänyt yli laidan. Vähän hankala saatta kyllä olla saada tuollaista vaahtomöykkyä uppoamaan veteen. Mutta eihän alumiinin kanssa ole suurta ongelmaa, ottaa vaan niin ison ämpärin sulatusastiaksi että varmasti riittää.
     
    Make500 tykkää tästä.
  17. Make500

    Make500 Gearhead

    Dodiin...
    Köykämiinin valua oli tänään iltapuhteena ja kyllähän tavallaan taas luonnas, tavallaan ei...

    Tässä viikolla ehdin parina iltana vielä tallissa järkeilemään sitä Finnfoam-uhria ja kun vielä jatkoin
    tarkempia mittauksia niin totesin ettei se Eatoni nyt sitten mahdukaan sinne pellin alle..
    Siinä tuli sitten pohdittua taas uuden mallin tekoa, mutta päätinkin muokata olemassa olevaa.

    Pari senttiä oli saatava matalammaksi adapteria, jotta olisi edes pientä toivoa.
    Siispä vielä kerran puukko käteen ja silppuamaan...

    Mutta jatketaan taas kuvilla, niin on helpompaa:

    [​IMG]
    Päätin siis upottaa tuon kiinnityslaipan tasan kaksi senttiä...

    [​IMG]
    Hitsasin paletin taas kasaan käyttäen kynttilää puikkona. Vihreää kynttilää..
    Ei vaan ei sillä värillä väliä:p Steariini on hyvä aine tähän hommaan koska sitä on helppo työstää
    ja se sulaa hyvin alhaisessa lämpötilassa.

    [​IMG]
    Täytin onkalot jo kertaalleen käytetyllä valuhiekalla. Lost Foam - valussahan voisi ihan
    hyvin käyttää myös vaikka puhallushiekkaa, mutta öljyhiekalla on pienempi riski luhistumisesta
    kesken valun ja se jättää myös hienomman lopullisen pinnan.

    [​IMG]
    Tuo mustempi hiekka on jo aiemmin pariinkin kertaan käytettyä ja palanutta.
    Menee hyvin tässä hommassa vielä.

    [​IMG]
    Sulan "syöttösäiliöksi" joku rst-putken pätkä. Pohjalla näkyy kartion muotoinen Finnfoamin
    pala joka on liimattu muottiin. Malli on peitetty uudella muottihiekalla luhistumisriskin vuoksi.
    Pienet reiät joita siinä näkyy, on tökitty tarkoituksella. Aine kun ei fysiikan lakien mukaan
    lakkaa olemasta vaan tässäkin tapauksessa Finnfoam muuttuu kaasuksi kohdatessaan sulan
    alumiinin. Ilman noita kaasunpoistoreikiä saattaa valuhiekka haljeta ja koko valu levahtaa.
    Niitä ei tarvitse jos valaa tavalliseen hiekkaan.

    [​IMG]
    Tässä köyhän miehen valimo. Happea sulatukseen suoraan kompurasta ejektori-periaatteella.
    Ruma, mutta yksinkertainen ja halpa systeemi. Joskus kun ehtis tekemään uudet pelit ja vehkeet.
    Välillä tulee mietittyä mitä naapurit ajattelee kun ne seuraa mun ihme touhuja:p

    [​IMG]
    Hyvin pöhisee...

    [​IMG]
    Kippo melkein täynnä sulaa ja harmittaa aivan pirusti että en ladannut piripintaan...

    [​IMG]
    Finnfoam palaa vauhdilla, mutta kun liekki ei ottanut sammuakseen arvasin heti että nyt tuli
    vajaatäyttö. :mad::mad::mad:

    [​IMG]
    Varovasti potilas pois mullasta pienen jäähtymisen jälkeen..

    [​IMG]
    Ja vajaaksihan se perkule jäi. Ja kuten näkyy, kaikki pienetkin jäljet Finnfoamissa apinoituu
    alumiiniin.

    [​IMG]
    Toiselta puolelta tämän näköinen. Kammio jäi melko rosoiseksi, ihan siitä syystä ettei
    riittänyt kärsivällisyys muotin kanssa. Finnfoamista kun menee helposti läpi vinkun kanssa.
    Mutta nuo nyt on helppo hioa vielä pois vinkun käpyterän kanssa.

    [​IMG]
    Hioin vähän tuosta ongelmakohdasta tavaraa pois. Vajaatäyttöä jäi n. 3-4 mm..
    Eikä olisi mitään muuta tarvinnut tehdä kuin lisätä pikku klimppi sulamaan vielä kuonan
    kaavinnan jälkeen.. Hö...
    Mutta luulen että tästäkin vielä saa asennuskelpoisen.

    [​IMG]
    Ajatus olisi ehkä kiillottaa tämä sitten, jos siitä saa vielä kalun.

    [​IMG]
    Näyttää melko korkealta, mutta saattaa se mahtuakin. Jonkun -65 Valiantin pellin alle ei
    olisi toivoakaan...

    [​IMG]
    Aika hökötys.. :D



    Mutta valuhan oli siis mun mielestä 60 % onnistunut. Enemmän hieromista olisi kaivannut malli,
    mutta jotenkin epäilin sen epäonnistuvan kuitenkin. Ja se täytös, voi perkule kun pitäisi aina
    pelata varman päälle.
    Ehkä tästä saa suitenkin vielä OK-näköisen pikku nysväämisellä.

    Edessä olisi sitten koneistushommia, reiät ainakin itse pylväsporalla mutta tasokoneistukset tarvii
    varmaan teettää jossain. Mutta sitten kannattaa valaa vielä pari muutakin osaa ensin jotta saa
    kaikki koneistukseen kerralla. Toisaalta tasohiottu kivitasokin on kyllä suora, jos sen päällä hinkuttais
    ensin vaikka 40- karkeudella. Alumiinista kyllä lähtee äkkiä tavaraa, eikä kyseessä sentään ole
    sylinterikansi.

    Jatketaan tästä siis jollain tyylillä eteenpäin..
     
    4d sedan, Naumasto, Pande_K ja 12 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  18. Huimaa touhua...Hattu pois päästä. Tuon vajaatäytön varmaan saa hitsattua kuntoon?
     
    Make500 tykkää tästä.
  19. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Ihan just ei tuu mielee, ja täl atk laittel en jaksa kooklaa mis on viljakkala, mut voisinha mäki jyrsästa pinnat suoriks. Ja ne muuten kantsii olla suorassa, lähinnä bloweri kampuraan nähden remmin linjauksen takia, et tuo santapaperilla oikasu voi aiheuttaa mahollisesti muutamia kirosanoja tulevaisuues...
     
    Make500 tykkää tästä.
  20. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Kalulle hatun nosto. I salute you.
     
    Make500 tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!