1961 Dodge Dart Pioneer "Pinohiiri"

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Make500, 22.9.2018.

  1. Make500

    Make500 Gearhead

    Ei onnistu O-renkaat noin vanhassa venakoneistossa. Imureiät epämääräiset kolmiot..
     
  2. Make500

    Make500 Gearhead

    Totuttuun nähden vähän niukanlaisesti puuhannut Pioneerin parissa, mutta pakoputken primäärit on nyt tehty ja paikoillaan.

    [​IMG]
    Tulihan niille pituutta, osittain vähän tahattomasti:odsmile: Konehuoneen puolella näkyvästä osasta hioin saumat matalaksi, mutta ei kiinnostanut enää pohjan puolelta se homma.

    [​IMG]
    Yhdynnästä tuli tälläinen kötös. Mätänetistä kun putken pätkiä hain, niin niiden myymä haara oli ihan perseestä. Siinä kun 2" putket oli lytätty 2 1/2" putken sisään.

    [​IMG]
    Ja paikoillaan. Vaikka yritin tehdä helposti asennettevan, niin ei siitä sellainen kuitenkaan tullut.
    Tai no, helposti se sopii kun ensin irrottaa kuskin puolen vääntösauvan:rotfl: Tuon ahtimen takia ei oikein ollut tilaa käännellä. Onneksi vääntösauva lähtee puolessa minuutissa irti, jos joskus tarvitsee vielä pois saada.

    [​IMG]
    Laajakaista-anturin paikka näkyykin tuossa. Eli se tuli sinne laatikon hännä tienoille ja mahtuu sopivasti viimeisen eturungon yhdistäjän väliin.

    Joku muukin rakentelee putkia vissiin, kun oli kaikki 2 1/2" vaimentimet kadonnut Mätänetistä.
     
    rekkamies ja Inlinee tykkäävät tästä.
  3. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Siistiä työtä. Laatikon hännän tienoilla nuo minullakin yhdistyvät. Vaimentimia olen laittanut kaksi. Ensin yhden "ihan oikean", josta ei päivä paista läpi. Viimeisellä metrillä on vielä semmoinen läpinäkyvä resonaattori. Ihan tarpeeksi kuuluu vieläkin. Ja vakionokalla kuulosti melko selkeästi slantilta itteltään edelleen.
     
    Make500 tykkää tästä.
  4. Seiskaa lainaten: Pyllyvau. Komeet on putket ja komee on tuo kollektori. Katselin kanssa yksi päivä M-kaupassa niiden 2-1 yhteen putkea, että sellanen toimii paremmin jossain muussa kuin kollektorina.
     
    Make500 tykkää tästä.
  5. Make500

    Make500 Gearhead

    Aiempi 2" putki jonka tein, oli yhdellä "oikealla" vaimentimella. Mutta katsotaan nyt, mitä saan tuonne mahtumaan. Tankin ja "takarunkopalkin" välissä tilaa melko vähän. Äänitasot kuitenkin ehkä nousee kun putkikoko kasvaa.
     
  6. Saisko sinne mahtuu jonkun tämmöisen glasspack tyyppisen:

    [​IMG]
    Tosin voihan sitä testata ensi yhdellä isolla vaimentimella ja kuulostella, että miltä se kuulostaa. Siihen ääneen vaikuttaa kuitenkin aika moni tekijä..
     
  7. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Joku vastaavan solakka, tosin kantatuilla päädyillä mulla on. Eikä oo kuin jonkun 30cm pitkä. Ja vaikutus on kaksitoiminen. Yhdellä pöntöllä saa helposti aikaan jonkun resonanssin joka sitten kumuaa autoon sisälle tietyissä ajonopeuksissa. Resonaattori leikkaa sitä tehokkaasti. Toisekseen tuo extra vie terävimmät äänet pois. Jää matalampi kumu jäljelle.

    Mut ei tuokaan päde kaikissa tapauksissa. Fordin 300 kutosessa mulla on melkein ilman vaimenninta tehty putki. Yksi glass pack vaan ja silti on norminopeuksissa pelkkää huminaa. Ränni on 2,5" kokoa.
     
  8. Tämmöinen juttu tuli mieleen, että kun tuohon on tulossa paranettu huohotussysteemi, niin mites catch can siihen vielä? Täällä on aiheesta joku typy kirjoittanut artikkelin:

    https://www.superchargerforums.com/...ilation-how-to-breathe-when-youre-blown.2472/

    Air/Oil Separators (Catch Cans)

    Catch cans are considered a requirement with any forced induction engine, including those with supercharger systems. Whenever the crankcase ventilation system is used to circulate crankcase gasses through the intake, the need to filter the air becomes even more urgent. Dirty oil vapor can coat the entire intake system, including the valves, with an insulating layer of contaminants that may also contain corrosive elements. This layer may interfere with proper cooling and heat dissipation as well as gumming up the works.

    Most importantly, oil vapor in the intake stream lowers the octane of the fuel/air mixture. This could cause engine-damaging detonation and all of the problems associated with it. Therefore, the intake of crankcase gas should always be filtered through an air/oil separator. It is important to use cans that contain oil baffles and/or some sort of filtering element. Those that require periodic draining are recommended, as the oil contained therein is contaminated and not well suited for re-use.


    Noitahan on monenlaisia. Mann Filterillä on OEM - tuote Provent. Ne maksaa aitoina aika paljon, mutta kopioina idän ihmemaassa on suht edukkaita:

    [​IMG]
     
  9. Make500

    Make500 Gearhead

    Ja kötöstykset vaan jatkuu pala kerrallaan...

    Tänään tuli tehtyä muutama pellin pala ja liimattua ne yhteen. Päivän agendana siis imukotelo kaasarille.
    Ja tilahan kaasarin sekä lämppärikotelon välissä aika olematon.

    [​IMG]
    Pellit kantattuna ja mankeloituna.

    [​IMG]
    Sitten räittynä nippuun.

    [​IMG]
    Imutorvethan oli aika pitkät ja melkein kiinni lämppäriboxissa. Sen sijaan että marssin kauppaan, otin pellisakset ja lyhensin niitä n. 3 cm. Sitten tuommosella kalulla mänttäsin niihin uutta torvimuotoa.

    [​IMG]
    Sitten vähän hienosäätövasaralla pieni lisämuotoilu ja aika lähelle alkuperäistä tuli.

    [​IMG]
    Ilmaboxin päälle tein reiän asentamisen mahdollistamiseksi. Ja oli muuten sitten ahdasta. Päälle vähän Mastonin mattaa.

    [​IMG]
    Kansi kiinni, omaiset on nähnyt. Tuosta mennään sitten eteenpäin jollain taipuisalla alumiiniputkella filtterilaatikolle. Sitä en ole vielä hankkinut..

    [​IMG]
    Tällä hetkellä näyttää siis tältä. Malpassi löysi paikkansa ahtimen kyljestä. Bensaputki ja muita letkuja on asenneltu jne.

    Jonkin verran olis vielä puuhattavaa ennen ensimmäistä käynnistystä ja nokan sisäänajoa.

    -Make
     
    pe-le, rekkamies, Desoto57 ja 15 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  10. Onpas taas hurjaa settiä..:cool: Boksi on kuin tehtaan tekemä..

    Sitä alumiinletkua saa ainakin Biltemasta. Katselin taannoin sitä siellä.
     
    Make500 tykkää tästä.
  11. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Hienoja uniikkeja ratkaisuja. Riittääkö käyntivälykset tilanteissa jossa vino voimanpesä yrittää repiä itsensä kumityynyistä irti? Lämppärin letku näyttää olevan jo kaasarin kyljessä kiinni.
     
    Make500 tykkää tästä.
  12. Make500

    Make500 Gearhead

    Tilaa ei ole paljon, mutta pitäis oleman riittävästi. Riuhdoin konetta sivuttain minkä jaksoin ja ei osunut ainakaan siinä mihinkään. Lämppärin letku tosiaan koskee kaasariin ja siksi siihen hain 90 asteen esitaivutetun letkun pätkän. Koitan sitä silti vielä kääntää hieman edukkaampaan asentoon.
     
  13. Onnistuisko se, että lyhentää sitä kulmaletkua jotain sentin verran sieltä lämppärin päädystä, jolloin letku tulee vähän kauemmaksi.
     
  14. teippi-mikko

    teippi-mikko Gearhead

    Mun kokemukset siitä alumiinisesta haitariputkesta on negatiiviset. Oli nääs samantapaset tossa profiilikuvan jytäjammussa imuputkina ja ne hävis kuin pieru saharaan jossain välissä. Siinä oli kyllä aikamoiset värinät ja imupulssit. kestäisiköhän paremmin noi ilmalämmittimen putket paremmin? Löytyy 60, 75 ja 90 mm sisähalkaisijoina
     
  15. Tuli tämmöinen idea mieleen, että kun yksi päivä satuin käymään kirpustelutorilla, jossa on myynnissä auton varaosien poistomyyntiä. Siellä oli myynnissä tämmöinen ilmansuodatinelementti (3:lla eurolla):

    [​IMG]
    Niin tuli mieleen, että sinulla kun tuo pelti taipuu mankelissa ja muutenkin, niin voisiko olla yksi vaihtoehto väsätä se ilmansuodatin kotelo ihan ite? Etsii vain sopivan elementin. Tuolleen mutulla toi edellämainittu voisi olla aika sopivan kokoinen:

    Maße (mm)
    A169
    B97
    H303


    Toinen, mikä tuli mieleen tuosta teippimikon kokemuksesta, niin voisiko haitariputken sijaan olla vaihtoehtona mustat silikoniletkut ja niiden väliin sopivat aluminiputket tai jotain?
     
  16. Make500

    Make500 Gearhead

    Niin mäkin sitä olen tässä tuumaillut, josko jaksaisin sen suodatinkotelon itse värkkäillä. Saapahan sen kokoisen kun haluaa ja sovitettua sen minne haluaakin.
     
  17. Ja ilman oton myös. Aiemmin linkkasin sen kiinan tuningtötterön hiukan sillä idealla, että saiskos sinne maskin taakse jotain semmoista. Olisi semmoinen cold air kit..
     
  18. Hukka86

    Hukka86 2nd gear

    Putki alumiinista ja yhykset silikoonista. Muuten silikooniletkut on aika herkkiä menemään kasaan imupuolella.
    Ja siihen alumiiniputkeen voi halutessaan tehdä imu äänen vaimentimen (läpivirtaus vaimennin tyylillä) toimii
     
  19. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

  20. Mahtaakohan se toimia ahdetussa autossa?

    Itse olen mieltänyt noi vaparikoneiden optimointiin liittyvänä:

    Resonanssiahtamisessa tasaisin sytytysvlein toimivat sylinterit yhdistetn lyhyin putkin resonanssisiliihin, jotka on yhdistetty yhteiseen kokoojasilin ja ulkoilmaan(Helmholz-resonaattori)
     

Kerro tästä muillekin!