1961 Dodge Dart Pioneer "Pinohiiri"

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Make500, 22.9.2018.

  1. Make500

    Make500 Gearhead

    Mutta tulipas mieleeni eräs seikka jota en ajatellutkaan.. DCOE:ssa ei ole alipainelähtöä.
    Liekö viisasta ottaa jakajalle alipainetta suoraan imusarjasta.. Se vetää ennakot heti täysille jo tyhjäkäynnillä sitten.. Hmm...
     
  2. Tuolta:

    [​IMG]
     
    isalmela tykkää tästä.
  3. Make500

    Make500 Gearhead

    Ahaa.. Mutta hitsi, sitten toinen juttu on jos kuitenkin jostain syystä päädyn mekaaniseen myöhästykseen vielä niin silloinhan se on otettava suoraan imusarjasta. Koska eihän tuolla kaasarin puolella taas ole mitään ylipainetta...
     
  4. Siis jos meinaat sellausta 2-toimista kelloa, niin siitä oli juttua sivulla 9. Sieltä tämä kuva:

    [​IMG]
    Silloin sä tarttet ennen ja jälkeen ahtimen paineet.
     
  5. Sittenhän toinen hämärämpi mekaaninen tapa ratkaista asia on se pneumatiikkaventtiilisysteemi.
     
  6. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Onhan siellä ahtimen jälkeenkin alipaine silloin kun kaasarin läpät ahdistaa. Mut semmonen 2-toiminen kello taitaa onnistua vain kahdella kalvolla
     
  7. Make500

    Make500 Gearhead

    Mun mielestä tuo kuvan systeemi ei vaan tule toimimaan, koska tuo kellohan näkee tuossa alipaineen myös ahtimen jälkeen. Ainoastaan yksisuuntaventtiilin avulla toimisi(yhden kerran), mutta silloinkin sen taakse jää paine tai alipaine ja kello jumahtaa siihen..
     
  8. Make500

    Make500 Gearhead

    Joo on, mutta jos haluan ported vacuumia? Vai haluanko vetää täydet vacuumiennakkot jo tyhjäkäynnillä. Fordeissa monessa on suoraan imusarjasta otettu tuo, mutta olen ollut sitä mieltä että slantissa ei jokseenkin vaan toimi kuin ported
     
  9. En ehkä ihan ymmärtanyt logiikkaasi, mutta minun järjen mukaan, kun ahdin alkaa tuottaa painetta, niin se painero muuttaa tuon kellon vivun asemaa.

    Joka tapauksessa tuolla periaatteella ne ennen muinoin asiaa ratkaisi autotehtaita myöten.

    No sen ported vacuumin sä saat noista kuvan porteista. Siihen olemassa oma liitinkin, mutta siihen varmaan saa sopimaan pneumatiikkaliittimenkin.
     
  10. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Jemma nimisen paikan kautta kierrätät 3/2 venttiilissä, jolle ohjaus siitä onko kaasuläpät täysin kiinni vai jo raotettu. Venttiili päästämään ulkoilmaa alipainekelloon kaasun ollessa vapautettu.
     
  11. Make500

    Make500 Gearhead

    No, taisin olla eilen illalla jo pikkusen poikki päivän duuneista kun ajatuksen kulku pysähtyi yksinkertaisten asioiden äärelläo_O Tuo systeemi vaatii luonnollisesti juuri oikeanlaisen kellon, eli jostain turbovehkeestä. Ajattelin päässäni koko ajan tavallisen kellon muokkaamista, mutta sellaista ei voi noin oikein kytkeä koska tuo ahtimen jälkeen tuleva signaali ei saisi tehdä alipaineella mitään. Niin kuin niissä turbokelloissa ei teekään.
     
  12. Tuo on tuttu tunne..

    Niitä kaksikalvosia on muissakin kuin turbolaitteissa. Toi Bill Reiste oli käyttänyt Fordin kelloja 70-luvun alusta. Joskus linkkasin, että niitä 4 erilaista Rockautossa luokkaa 30 taalaa.
     
  13. Tämä on se toinen vaihtoehto. Tässä on se hyvä puoli, että ei tarttisi kikkailla kellon kanssa. Linkkasin kuvan sivulle 32 tästä.
     
  14. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Miten mulla on tunne siitä, että tämän kaltaisessa kokoonapanossa kaasarista poimittu ported vacuum ei ole ihan se signaali, mitä alipainekellolta odotetaan? Pumppuhan pumppaa koko ajan painetta ja imusarjassa on, pitäisi olla korkeampi paine kuin mitä on kaasarin ja pumpun välissä. Toki sen alipainekellon voi viritellä kumman vaan signaalin mukaan, mut imusarjassa pumpun jälkeen on se alipaine, minkä ”moottori näkee”.
     
  15. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Noh, mulla on semmonen tunne, ettei ois ihan turhaa tommonen sytkän myöhästäminen, varsinkin kun ahtopaine taitaa olla jotai puolkiloo, tai alle? En kyllä kovinkaan kovalla kokemuksella tai asiantuntemuksella kommenttia kirjota, mut kirjotimpa ny kuitenkii...
     
  16. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ilmajäähyllä ei kärsinyt kesäkuumalla ajaa pitkäänkään tuppi nurin kun oli 1/2 bar max ahdot ja kiinteä viivästys, 5 astetta, joka alkoi toimia jossakin 1/3 bar paikkeilla.

    Mutta sehän astemäärä on yhdistelmä ennakosta ilman ahtoa ja paljonko sitä saa ketterästi viivästettyä.
     
  17. Make500

    Make500 Gearhead

    Korin tiivisteet on nyt kunnossa, ikkunat säädetty ja ovet sulkeutuu. Tosin pienellä voiman käytöllä, mutta eiköhän ne tiivisteet siitä ajan myötä hae vielä paikkansa.

    Lattiamatto on lähtenyt vihdoin Amerikan mantereelta kohti kekkoslandiaa ja sitä edelleen odotellessa otin työn alle vielä keskeneräisen skuupin. Siihen piti siis se koristeosa tehdä vielä:confused:

    Ja kuinkas muuten sen tekisin kuin amuliinista valaen...

    [​IMG]
    Kaikki lähti taas finnfoam-mallin tekemisellä.

    Tässä välissä voin ilmaista, että ei meinannut mennä kuin Strömsössä..
    Kaksi epäonnistunutta valua, mutta kolmannella kerralla sain jo huokaista helpotuksesta.

    [​IMG]
    Katastrofi 1.

    [​IMG]
    Katastrofi 2.

    [​IMG]
    Kolmas kerta toden sanoo:)

    [​IMG]
    Suurinpiirtein tältä se tulee näyttämään. Tässä on vielä paljon tekemistä ja kiillotin vain nopsaan karkeahkon hionnan päälle kun halusin tietää minkämoinen siitä sitten tulee.

    [​IMG]
    Tässä vielä toisesta kulmasta. Tavaraa pitää hijjoo vielä milli-pari, mutta se on hidasta puuhaa ja käsipelihommaa kun en omista nauhahiomakonetta..


     
    Kaktus, rekkamies, MJF ja 21 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  18. Visa

    Visa Gearhead

    Nää valamis jutut on ihan parhautta. Vielä kun saisi itekkin joskus hommattua välineet..
     
  19. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Ei tule samanlaista valubiittiä vastaan.
     
    Gary Grand tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!