1961 Dodge Dart Pioneer "Pinohiiri"

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Make500, 22.9.2018.

  1. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead


    Ainoa asia joka tässä enää tulee mieleen, on se fakta että matka kaasarilta palotilaan on liian monimutkainen, jotta kiihotinpumpun mälli ehtisi palotilaan riittävän ajoissa?[/QUOTE]
    Pitkänomainen tila. Muutostilanteessa toimittaa aika kauan vanhaa "tietoa" eli laihaa seosta. Ahtopaine nousee heti kun läpät aukeavat, mutta seos on vielä hetken aikaa laihan oloinen.
     
  2. Make500

    Make500 Gearhead

    DCOE:ssa ei sille pumpulle mun mielestä enempää voi tehdä mitä jo olen tehnyt.
    Mitä noiden Holleyn ja Carterin/Edelin kaasareiden kanssa olen pelannut, on yleensä riittänyt pieni hienosäätö.

    Ton slantin orkkis BBS:n mäntä on helkutisti suurempi kuin DCOE:n.
     
  3. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    No nyt tulee sitten kyseeseen joku p-patenttiviritys, millä saa kaasarin lisäksi, ehkä ahtimen jälkeen pientä polttoaineen annostelua, jottei tule sitä alkuperäisen kaltaista "kuolemaa". Sivuimuweberit on suunniteltu kurkku/sylinteri ja nyt pitää poisoppia siitä.
     
  4. Make500

    Make500 Gearhead

    Sitä mä olen miettinyt jo pitkään, ulkopuolista syöttöä.
    Joskus googlasin vahingossa johonkin aiheeseen jostain ulkolaitaperämoottorista, jossa oli erillinen kiihdytyspumppu. ( External Accelerator Pump ).
    Mutta onnettomasti hukkasin koko aiheen ja en sitä ole enää kyennyt löytämään.
     
  5. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Kiihdytyspumpun männälle on erilaisia koukkuja, joilla voi muuttaa iskunpituutta.
     
    Make500 tykkää tästä.
  6. Make500

    Make500 Gearhead

    Ja mulla on tuossa muistaakseni se toiseksi pisin. En jaksa uskoa että millin lisäys tekee tuolle vielä mitään, mutta se on ainoa asia mitä enää voi kokeilla.
     
  7. Hyvä, että ongelma ratkesi näin helposti.

    Ne seiskat on Weberin taulukossa, että rikastaa alhaalla. Selkeästi rikastaa liikaa sun tapauksessa.

    Ne F11 ja F16 on taas yleiseen käyttöön (Common Use). Kokeile tunkea se F11 putki sen F16:n pariksi. Miltä se tuntuu ja näyttää. Ei toki raktaise sitä laihuusongelmaa, mutta voisi tehdä hiukan erilaisen kuin F16 parilla.

    Toi voi olla mahdollista ja tarttee jonkun ulkopuolisen systeemin työntämään bensaa kiihdyttäessä.
     
    Muokattu: 4.9.2021
    Make500 tykkää tästä.
  8. Make500

    Make500 Gearhead

    Nyt kun vaan sitkeesti yrittää miettiä niin eiköhän se ratkaisu tähän löydy jollain tapaa.

    Tässä muuten kuva siitä Mercuryn venemoottorin kiihdytyspumpusta:
    [​IMG]

    Käsittääkseni noihin alla oleviin liittimeen johdetaan polttoaine sisään ja ulos.
    Ja yläpäässä olevaa nastaa kun painaa, niin jostain päin se lykkää ulos. Varmaa takapuolelta, eli ei näy tästä kuvasta.

    Tämän tyyppisen systeemin voisi asentaa jonnekin kohtaa imujärjestelmää.
     
    Gary Grand ja Seevu tykkäävät tästä.
  9. Google -kirjaston Hugh McInnesin Turbochargers -kirjassa on muutama ahdoilla rikastasmissysteemi kuvattuna. Tässä siitä kuva:

    [​IMG]
    Mietin, että jos sen tekee sähköisesti, niin voisiko sekin toimia, että laittaisi toiseen kurkkuun ruiskusuuttimen jotenkin näin:

    [​IMG]
    Ja kun lyö lämän pohjaan, niin se aukaisee suuttimen pariksi sekunniksi.
     
    Muokattu: 5.9.2021
  10. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Punpun rakenteesta riippuen voi olla väliä, mihin kohtaan lisärikastusta sumuttaa. Kaasarin etupuolelta olisi helppo paineiden takia. Mutta jos oikein hiljaa kaasuttaa, ruiskahdus ei vaakaimussa välttämättä lennä kurkkuun, vaan valuu sinne imukoteloon.

    Jos ruiskutussuutin on kaasarin ja ahtimen välissä, pumpusta riippuen kone saattaa imeä pumpusta aina alipaineiden esiintyessä.

    (Tämä kävi mulle, kun käynnistelin omatekemääni Elka-jetronic ruiskua eka kerran. Sammutin pumpun nähdäkseni mittarista, miten reguloitu polttoainepaine vajuu nollaan. Vajui, mutta kone jatkoi käymistä. Olin lopettanut myös sähkösuuttimien ohjauksen pulsseilla, mutta ne jäivät prototyypissä ajatuskatkon takia jatkuvasti auki. Eihän niistä mitään tule, jos ei pumppukaan käy. Kyllä tuli. Slantti imi kuudesta suuttimesta kaiken tarvitsemansa alipaineellaan.)

    Ahtimen jälkeen sijoitettu kiihdytyspumpun suutin voi paineiden aikana päästää ilmaa pumppuun ja edelleen bensalinjaan.
     
  11. Mä ajattelin tuossa sähkösuutinideassa tuota, että se ei välttämättä tarttis normaalin ruiskun paineita, vaan se mekaanisen bensapumpun puoli baaria ja imu hoitaisi loput.
     
  12. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Jaa että sähköinen ruiskun suutin? Ihan matikalla siitä selviää, mitä se antaa esim puolella baarilla, kun niiden virtaus on ilmoitettu yleisimmin kolmesta baarista. Määrääkin voisi justeerata ohjaamalla suutinta nopsaan on/off pulssituksella.

    Mut se ohjaus pitäisi loihtia jostakin ja alkaa kovasti muistuttamaan jotakin, jota en enää kehtaisi ehdottaa lääkkeeksi tässä yksittäistapauksessa.

    Pinohiirelle paremmin sopisi mekaaninen lisäpumppu. On siinäkin nikkaroimisensa.
     
  13. Make500

    Make500 Gearhead

    Nyt olisi kaksi suuntaa tälle lisärikastustutkielmalle.
    Ja tässä jo innostuinkin jotain viritelmää kyhäämään, vanhasta Holleyn tuplapumpusta.
    Eli koko kohokammio pois ja tukepääty siihen. Kammion pohjassa on kiihdytyspumppu, josta vois johtaa lisäannoksen jonnekin, mutta minne?
    Slant Sicknessin mainitsema juttu siitä että alipaine saattaa vetää bensat suoraan polttoon on pienoinen ongelma kyllä..

    No anyway, aloitin vähän tätä:

    [​IMG]

    Mutta sitten yhtäkkiä tuli mieleen että mulla on varaston perukoilla joku vanha Slant K-Jetronic virititys.
    Voisko siitä käyttää tuon kylmäkäynnistysrikastimen?
    Sehän ei varmaan vaadi niin paljoa painetta auetakseen, kuin varsinainen suutin?
    Vois vaan päästä vähän helpommalla, jos siihen osais keksiä jonkun sähkömekaanisen ohjauksen?

    [​IMG]

    Sen tiedän että tästä hommasta on tulossa oikea emäviritys...
     
    Gary Grand ja isalmela tykkäävät tästä.
  14. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Tulee asiallista.
     
  15. SS:llä on varmaan hienostuumepi idea ohjauksesta. Mä ajattelin tossa aiemmin niinkin yksinkertaista, että kaasuvivustoon joku rajakytkin ja sitten, kun se se antaa signaalin, niin siinä olisi säädettävä aika kauanko se on auki. Joku potikkaviritelmä.
     
  16. Testaa, miten K-jetin suutin rutkuttaa sillä bensapumpun paineella. Jos ei se se toimi, niin laittaa ruiskun paineen sihen.
     
  17. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Ei tarvi edes kokeilla, k-jetissä oli about 5bar paine..
     
  18. Juu, mutta aukaiseeko sen suuttimen sähkö? Silloin sillä paineella ei ole merkitystä.
     
  19. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Suosittelen tutustumaan ennenkuin heittelee villejä ideoita.
     
    Ftw- tykkää tästä.
  20. Olet oikeassa.
     

Kerro tästä muillekin!