1961 Dodge Dart Pioneer "Pinohiiri"

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Make500, 22.9.2018.

  1. Make500

    Make500 Gearhead

    No, mulla on kaikenlaista hilua tallella tuohon K-jetiin.
    Testailen sitä suutinta sähköpumpulla ja regulla, niin selviää se aukeamispaine.
    En mielellään pelkän lisärikastuksen vuoksi asenna sille omaa pumppua ainakaan, mutta katsotaan.
    Mutta mitä tuohon K-jetiin olen tutustunut, niin sähköllä se aukeaa kylmäkäynnistyssuutin aukeaa. Se saa alunperin signaalin lämpökytkimeltä.
     
  2. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Tavalliset ruiskun sähkösuuttimet aukeavat sähköllä ilman mitään paineita. Ovat ihan oikeasti auki ja virtaaman voi laskea suhteessa niiden nimelliseen paineeseen nähden. Ja ovat vastaavasti kiinni paineista riippumatta, kun sähkövirta on poissa.

    Jonkin moinen näpertely semmoisen suuttimen ohjauksesta tulisi, jotta toimisi vain siinä alakierroksilla ja vain nopeissa kaasupedaalin asennon muutoksissa. Sitä alkaa pohtia, että saisko afr mittarista ohjaimen…
     
  3. Make500

    Make500 Gearhead

    Tuo K-Jetin rikastinruutta aukeaa ja pelaa, testasin sen verran.
    Mutta se kuinka sitäkään saisin yhtään maalaisjärjellä HELPOSTI toimimaan, on melkoinen mysteeri mulle.

    Mittarissa on dataloggerin piuha. Ja manuska sanoo siitä seuraavaa:
    [​IMG]

    Signaali on lineaarinen 0-4 V, jossa 0 V = 10.0 AFR ja 4 V = 18.0 AFR.
    Mutta sitten tuossa tekstin alla on jo kaava joka väittää jotain muuta.

    Ja miten tuosta käytännössä toteuttaisi ohjauksen Sputnik-tekniikalla, jos oletetaan että menee laihalle sanotaanko AFR 16.0 eli lineaarisesti laskettuna 3 volttia olisi signaali.
    3 volttia ylittyessä napsahtaisi joku rele auki ja avaisi suuttimen joksikin aikaa jollain ajastuksella?
     
  4. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Siihen pitäisi vielä sotkea jotenkin moottorin pyörintänopeus. Suutin työntää vakiomäärää per aikayksikkö joka pitäisi saada muuntumaan lisäpolttoaineen määrä per imetty ilmamäärä. Pulssi suuttimelle per kipinä ja pulssille pituus vielä jonkin verran riippuvaiseksi kuinka syvälle se afr mittarin signaali menee laihaan päähän.
     
  5. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    No semmosella tehtynä se olisi kivoin säätää. Laittaa puolalta triggeritulon, afr mittarilta jännitettä. Kytkee vielä map anturin analogituloon. Ja sitten ohjailee suutinta. Melkein kuin …
     
    jrasi ja Visa tykkäävät tästä.
  6. Voisiko tuota ideaa testailla ihan siten, että laittaa sen ohjauksen napilla ja käsin pöhäyttää lisää bensaa? Jos se toimii, niin miettii sitten jonkun fiksumman ohjauksen.
     
  7. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Voisi. Laittaa siihen suuttimen kaveriksi jonkun säätösysteemin (neulaventtiili tms) niin pääsee selville, mikä on tarpeeksi. Tavallinen magneettiventtiili - neulaventtiili ja vaikka rokotusneula suuttimeksi sinne kanavaan, johon sitä ainetta haluaa suhauttaa. Tai joku muu systeemi.
     
  8. Make500

    Make500 Gearhead

    Kiitos kovasti kaikesta avuliaisuudesta tämän projektin kanssa.
    Nyt on kuitenkin tultu siihen pisteeseen että ei yksinkertaisesti riitä enää hermot säädellä tuota kaasaria.
    Olen lukenut tuhansia sivuja erilaisisa oppaita ja kirjoja, nähnyt unta Webereistä, työpäivinäkin miettii liikaa että mitä suutinta seuraavaksi porataan ja mihin säädän bensan painetta, mihin kohoa.
    Musta tuntuu että lähtökohtaisesti tuli kenties valittua väärän kokoinen tms.
    Jos tarvisin rikastusta yläkierroksille, se onnistuu kyllä. Mutta samalla rikastuu alapääkin liikaa ja sitten cruiseseokset on metsässä.

    Tälle on saatava piste ja piste tulee nyt. En säädä enää yhtään weberiä mihinkään suuntaan jos ei joku sitten tule uhkaa aseella sitä tekemään.

    Myönnän, olen itsepäinen mutta osaan myös sitten luovuttaa kun tulee seinä vastaan.

    Yritän nyt ajella vielä tuolla setupilla mitä tässä ajokautta ja aikaa on.
    Talvella mietitään sitten uusiksi koko systeemi ja mennään siihen ruiskuun.

    Mutta sen kanssa sitten vasta apuja tarvitsenkin, koska mulla ei ole hajuakaan mistä aloittaisin ja mikä olisi helpoin opiskella, toteuttaa ja vielä kohtuullisin kustannuksin kun yritän siinä sitten samalla tehdä jotain Hudsonillekin.

    Ei mitään TBI:tä kuitenkaan, niin saa ahtimenkin kuivaksi.

    Eli pliis, ei sanaakaan enää DCOE:sta, olen sisäkurkkuani myöden täynnä:poff::rotfl::rotfl::rotfl::rotfl:
     
    LPV, Gary Grand, Visa ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  9. Läppärunko siihen kaasarin paikalle, niin saa kaikki osat sopimaan suoraan.

    [​IMG]
    EDIT: Ai no jos haluat ahtimen kuivaksi, niin ei sitten..
     
  10. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Nyt vissiin saa yllyttää?

    Laitat modaten imusarjan kuudelle suuttimelle ja teet ihan normiruiskutuksen. Joku kaasuläppä sun pitää siihen kaasarin paikalle tehdä ja siihen läppään kaasun asentoanturi TPS. Lämpötilaanturit ilmalle ja vedelle. Triggerikiekko kampuran päähän ja joku ratkaisu "nokka-akselin anturoinniksi. Sit se jo melkein käykin. Onnistuu niin halutessa virranjakajan säästäen mut sitäkin osastoa parantelee samalla, jos ECU tulee. Mulla on "suorasytkä" kuuslähtöisellä puolalla.
     
    Gary Grand, Visa, valtope ja 1 muu tykkäävät tästä.
  11. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mä oon laittamassa turbon ens talvena, joten joudun menemään alueelle >100kPa ruiskun karttojen kanssa.
     
    Make500 tykkää tästä.
  12. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Make500 tykkää tästä.
  13. Sekin on mahdollista, että tekee kaasarista läppärungon. Turhat sisuskalut pois ja reiät tukkoon.
     
    Make500 tykkää tästä.
  14. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Niinkin voi tehdä. Siivosti käyttäytyvällä voisi olla tyhjäkäynnin säätöventtiili/-moottori. Mä just shoppailin semmoisen läppärungon jossa moinen oli yhteen rakennettu.
     
  15. Väpsy

    Väpsy Gearhead

    Täältä takarivistä lueskellut topikkia jo tovin, ja useampaan kertaan tehnyt mieli kommentoida ruiskuun siirtymisestä, hammasta purren kuitenkin ollut hiljaa :D. Mutta varmasti hyvä ratkaisu, helpottaa (uskoisin) säätöihin saamista, eikä enää yhden alueen säätäminen jatkossa sotke toista. Ite museoin volvosta mekaanisen ruiskun hyllyyn, ja askartelin sinne megasquirtin tilalle. Menin aidan matalasta päästä yli, ja jätin sytkän alkuperäiseksi, ja mega ruokkimaan vain bensaa, jolloin siirtymä oli melkoisen helppo. Puolalta kierroslukutieto purkille, lisänä jäähdytysnesteen-, ja imuilman lämpö, sekä kaasuläpän asento ja lambda (säätämisen helpottamiseksi), ja suuttimet kiinni. Kulutus putos litroja satasella, auto sai lisää tehoa ja alkoi totella paremmin kaasua, käynnistyvyys parani (kuulostaa muuten tv-shopin mainokselta)...
    Eli jos ei ahnehdi, ja jätät sytkän päivittämisen myöhempään, ei se siirtymä itse asiassa ihan mahdottoman isotöinen ole, toki lisänä vähän mahdollilsesti bensalinjojen ja pumppujen kanssa jumppaa, mutta aika kohtuullisia hommia määrältään kuitenkin.
     
    Visa tykkää tästä.
  16. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Likipitäen ykkösellä lähti mun keksintö Maxxeculla tulille kaikkine uusine sytytyksineen. Toki oli molemmat asentoanturit, 36-2 kampuralle ja entisessä virranjakajassa nokan anturi. Jälkimmäisiä on slantsix.org porukat testanneet toimivaksi myös mekaanisen polttoainepumpun paikalle laitettuna. Anturi siis käy lukemassa polttoainepumpun epäkeskoa. Sen idean hyvyydestä en ole ihan varma, koska siinä epäkeskossa ei ole "reunaa" ja lukuhetki voi vaeltaa olosuhteista riippuen paljonkin.

    Pioneerin ahtimen hihnapyörä voi pistää tekemään omanlaisensa triggeripyörän. Vakiomalliseen slanttiin mulla on 36-2 piirustus, jossa on piirteet just slantin tarpeisiin laadittuna mukaan lukien kaikki kuusi, äh, 7 pultinreikää. Mut kummoistahan se kustomipyörän teko ei ollut. Dxf-file vesileikkuriin ja viilalla särmät kauniiksi ennen maalausta.
     
  17. Hiukka se on aina makukysymys ja osittain ohjainkysymys, että miten juttuja tekee. Tämä Speeduino varmaan halvin ohjain ja sillä voi ohjata maksimissaan 4:ää puolaa, joten 6 puolan suorasytkä ei onnistu, mutta 3x2 hukkapuola tai niinkuin tässä jakajan kautta onnistuu:

     
  18. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Muutaman satasen lisäuhrauksella vrt speeduinot/megasquirtit saa valita tehdastekoisen koteloidun ohjaimen jossa riittää ominaisuuksia myös jatkojalostukseen. Varsinkaan jos ei kiinnosta piirikorttien ”modit”, niin kannattaa miettiä se, haluaako sellaisen, johon niitä ei tarvitse tehdä.
     
    teippi-mikko tykkää tästä.
  19. Make500

    Make500 Gearhead

    Mielenkiintoista tietoa tulee, vähän silti menee toisesta reiästä vielä ulos kun en ihan kaikkea ole sisäistänyt.
    Mikä esim. on 36-2 triggeri?
    Mutta on tässä aikaa asiaa miettiä.
    Ehkä päädyn sitten tehdastekoiseen ohjausboksiin niin ei tarvis ehkä ihan niin syvälle mennä.
    Toki enemmän itse asioita tekemällä aina oppiikin paremmin.
    Sytkähommana vois nyt oikeasti miettiä sitä digitaalista myöhästysboksia, jos satun inan ahtoja vielä nostamaan.

    Läppärunko olis tietty jotenkin cool tehdä olemassa olevasta kaasarista, mutta tuoko se enää lisäretrolookkia sitten jos tulee näkyville ruiskusuuttimet.
    Yksi vaihtoehto on etsiä eBaystä suoraan sopiva läppä Buickista.
    Ja mikä ylipäänsä on oikea koko läppärungollle?
    Riittäisikö tuo 45 DCOE?
     

Kerro tästä muillekin!