1961 Dodge Dart Pioneer "Pinohiiri"

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Make500, 22.9.2018.

  1. Make500

    Make500 Gearhead

    Tilasin juu nelivitosen, jos se vaikka piisais.. Onhan se kait virtaavampi kuin orggis kaksikurkkuinen yksireikäisestä puhumattakaan..
    Nelivitosen siksi koska kaveri, jonka Miguelos yllä vinkkasikin myi isompia sitten vaan pareittain.
    Mutta katsotaan sitten saaki sillä pelaamaan.
     
  2. fairlane -67

    fairlane -67 Gearhead

    Luulis et saa pelaamaan, toi 45mm tulee paketis muistaakseni 36mm sisäkurkuilla. Esim. weberin dgav:ssä mitä slantteihinkin on korvausmielessä tukittu, on kiinteät 26-27mm kurkut. Eli tos kiinanpoijan vehkees on potentiaalia paljo pidemmälle:)
     
  3. Make500 tykkää tästä.
  4. Make500

    Make500 Gearhead

    Tänne tulikin joulu ajoissa kun matkahuollosta hain laatikollisen pohjamaalausvermeitä ja postiin saapui Weebeli. Pääsen siis pikkuhiljaa suunnittelemaan seuraavaa valuprojektia eli imusarja-adaperia.
    Olin positiivisesti yllättynyt kaasarin ulkoisesta habituksesta ainakin ja valujälki vaikutti ihan asialliselta.
    Ja näkihän siitä heti ensivilkaisulla että vetää ilmaa läpi varmasti erimalliin kuin BBD.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Jostain tarttis metsästää kampuran päähän hihnapyörä ja jonkinlainen kiristin. Todennäköisesti mitään suoraan orggis dampperin päähän ruuvattavaa ei löydy. Billetti-pyörät tuntuu olevan siellä satasen kieppeillä, joten peltinen melkein on haussa..

    Vannehommaa on tullut mietittyä ja googlailtua jos joku osaisi sanoa sopivasta ET:stä jotain. Mutta enpä ole löytännä mitään faktaa. 15x7 vanteella ajattelin mennä. Us -Partsilla näyttäis ainakin verkkokaupan mukaan olevan tuolle koolle Torq Thrust II:n ET -6.
     
    wilburi ja Vuokralainen tykkäävät tästä.
  5. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    ^^ valatko ihan vaan romusta sulatetusta matskusta?
     
  6. Make500

    Make500 Gearhead

    Joo, niin vähän ajattelinkin. Pikkusen tarvii vaan laskea halkaisijoita, jotta saa jotenkin järkevän pyörimisnopeuden ahtimelle.
    Ihan juu romualumiinista. Pääasiassa kuitenkin jo kertaalleen valetusta, eikä kaljatölkeistä tai mistään vedetystä tavarasta. Tiedä sitten kuinka kestää mekaanista rasitusta mun valut, mutta ei nämä osat ainakaan hirveälle rasitukselle joudukaan. Olen kyllä joskus yrittänyt epäonnistuneita valukappaleita rikkoa oikealla lekalla ja on kyllä ollut todella sitkeitä murtumaan.
     
  7. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Olen havainnut kestävyyttä suuremmaksi ongelmaksi näissä harrstelijoiden romuvaluissa epäpuhtauksien aiheuttamat huokoset. Toki ei imusarjassa pienet haittaa mitään, mutta jossakin ohutseinämäisessä käikäleessä ei tahdo neste tai kaasu aina pysyä oikealla puolella.
     
  8. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Joo kun painevaluissa vähän eri seoksia kun esim kokillissa. Painevaluseoksessa kun on esim rautaa ettei seos tartu muottiin. Ei muista enää eroja vaikka vieläkin alalla. Mut hiekkavaluja en oo tehnyt. Vielä.
     
  9. Make500

    Make500 Gearhead

    Huokoisuutta tahtoo tulla aina hieman, mutta ei mielestäni ongelmiksi asti. Mun upokaskin on rautaa, joten siitäkin aina irtoaa jotain epäpuhdasta joukkoon. Tarpeeksi kun viitsii kaapia kuonaa pois sulasta ennen kippaamista, on lopputulos yleensä tyydyttävä.
    Ja yritän valmistaa kappaleet aina siten ettei tulisi alle 6 mm:n seinämävahvuuksia.
    Valun paksuuden yhtenäisyys on myös melko tärkeää.
    Kyllähän sellaisia kaasunpoisto tablettejakin myydään sulan sekaan nakattavaksi. Mutta en ole koskaan kokeillut, saati nähnyt tarvettakaan. Tosin ei nuita mun valuja ole millään mikroskoopilla tullut tutkittua:)
     
    Vuppe tykkää tästä.
  10. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Röissä käytetään rakeista pulveria joka kipataan sulan pinnalle ja kauhalla kaavitaan upokkaan reunat, epäpuhtaudet reagoi pulveriin ja muodostaa kuonaa.
    Jääkiekon kokosia pillereitäkin on juu, ne painetaan kellolla pohjalle jossa ne kuplii ja nostaa paskat pintaan.
    Typpikaasutus on yks konsti, hiiligrafiittinen lanssi painetaan pohjalle ja sen läpi päästetään kaasua, kupliessaan siivoo sulaa ja ne epäpuhtaudet nousee pintaan.
    Mut on mun mielestä vähän sellasia humpuukihommia, pl kuonapulveri.
     
    Make500 tykkää tästä.
  11. Make500

    Make500 Gearhead

    Tänään meni taas koko päivä tallissa että heilahti. Ehkä liiankin tuli innostuttua, kun aloin puuhamaan imusarjaa kaasarille.
    Homma ei mennyt ihan kuin elokuvissa, mutta maaliin asti kuitenkin..
    Valutapahtumia oli tänään kaksi, koska ensimmäinen meni täysin suteen sulan tullessa muottilaatikon pohjan läpi pihamurskeelle.. Siinä meni pilalle ensimmäinen valumuotti ja myös alumiinit, jotka kivasti sulautui yhteen murskeen kanssa.
    Meinasin lannistua, mutta jostain se sisu tuli ja tein saman tien uuden mallin ja toinen kerta toden sanoi.
    Halusin noista valukappaleista alun alkaen hieman tarkemmin tehtyjä ja suunniteltuja, mutta en sitten halunnut käyttää niihin viikkotolkulla aikaa. Yksittäiskappaleita kun ovat.
    Valu taas lost foam- metodilla, malli leikaten matoveittellä FinnFoamista.

    Mutta mennääs taas kuviin ja tunnelmiin:

    [​IMG]
    Kaikki alkoi kimpaleesta foamia. Tässä ahtimen pääty.

    [​IMG]
    Ja tässä kaasarin laippa..

    [​IMG]
    Porakoneella ensin käsivaralta kanavat lähelle ja lopuksi vähän santapaperia nidottuna
    pätkään sähkösuojaputkea.


    [​IMG]
    Ja taas toisesta päästä..

    [​IMG]
    Valmis valettavaksi.

    [​IMG]
    Tässä kohtaa taas vähän harmitti ja heikommalla selkärangalla
    varustettu olis kyllä saattanut lähteä juomaan..

    [​IMG]
    Siitä ei paljoa jäänyt jäljelle:D

    [​IMG]
    Pari kuppia kaffia välissä ja uutta matoa koukkuun..

    [​IMG]
    Lopputulokseen olen ihan suht tyytyväinen. Huomatkaa kuinka jokainen veitsenviiltokin
    kopioituu alumiiniin. Tämä kappale olisi periaatteessa kiillotettavissakin, mutta sitten se
    menee jo ehkä vähän liian bling blingiks..

    [​IMG]
    Kanavissa on reilusti tavaraa vaikka pieneen kiillotukseen. Vähän noita pitää kuitenkin jyrsiä..

    [​IMG]
    Nopeet koneistukset, eli pultin reiät ja kierteet. Vähän pitää jyrsiä tuosta kurkkujen välistä,
    kun ei täysin mene vielä kiinni asti.

    [​IMG]
    Jotenkin tää koko paketti näyttää ihan Men In Black-elokuvien avaruustussarilta:p:p
    Noi kaasarin imusuppilot menee aika lähelle jo tulipeltiä mutta ajatuksena on ehkä kuitenkin
    tehdä jonkinlainen imuputki ja suodatinkotelo lähelle keulaa.

    Mutta tämmöstä siis täällä ja seuraavaksi on vuorossa vaikka mitä pientä hinkkaamista ja osien haalimistakin. Mm. sopivan hihnapyörän ( 7" ) ja kiristimen metsästys on vielä käynnissä.
    Myös tilaamani pohjamaalit tulivat ja voisi sitä alkaa vaikka hiomaan peltejä jossain vaiheessa.


     
    sleepercooler, Gary Grand, karhu01 ja 8 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  12. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Se alumiini siellä sepelissä, sehän on vaan sellasta uutta vähän isommalla kiteellä olevaa flake alumiiniä...
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  13. jrasi

    jrasi Gearhead

    Tuo paketti melkein jo vaatis kovan polttoainelinjan parilla ylimääräisellä spiraalilla ja ahto- sekä bensanpainemittarit myös konehuoneen puolelle.
     
    Make500 tykkää tästä.
  14. Make500

    Make500 Gearhead

    Loistava ajatus! Täytyy panna mieleen. ( Ei siihen pölynimuriin )
    Tossa tuntuis nyt jo olevan sellaista SteamPunk- henkeä:D
     
    LPV, Gary Grand ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  15. Hiukan googlasin noita hihnapyöriä. Tämmöisen löysin:

    [​IMG]

    Thickness [mm]:
    37
    Parameter:
    6PK
    Material:
    Steel Elastomer
    Number of Ribs:
    5
    Outer diameter [mm]:
    167
    Number of Holes:
    3

    FORD Mondeo Mk3 Hatchback (B5Y) (1998 - 2198 ccm, 90 - 155 PS)
    FORD Mondeo Mk3 Estate (BWY) (1998 - 2198 ccm, 90 - 155 PS)
    FORD Mondeo Mk3 Saloon (B4Y) (1998 - 2198 ccm, 90 - 155 PS)
    FORD Transit Mk5 Van (V184, V185) (1998 ccm, 100 - 125 PS)
    FORD Transit Mk5 Minibus (V184, V185) (1998 ccm, 100 - 125 PS)
    FORD Transit Mk5 Platform / Chassis (V184, V185) (1998 ccm, 100 - 125 PS)
     
  16. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mistäs tuo setti aivastaa ulos silloin kun imusarjassa liian laiha seos ottaa ja syttyy? Kaasuttimen kautta?
     
  17. Make500

    Make500 Gearhead

    Onko blow off valvelle Eatonissa edes tarvetta? Ahtopaine muuttuu suorassa suhteessa koneen käyntinopeuteen nähden ja kun kierrokset laskee ja moottori heilahtaa alipaineen puolelle aukeaa sisäänrakennettu ohitusläppä joka purkaa painetta? Vai mitä tarkoitit? Tuleeko tästä nyt one way ticket niin kuin sukkula Challengerille? Mä näistä mitään tajuu, teen vaan:p
     
  18. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Emmäkään mitään tiedä.

    Perinteisissä remmiahdetuissahan on vissiin aina jotakin jousikuormitteisia luukkuja jotka toimivat kuin turbovehkeessä dumpventtiili. Sellaisesta laitos voi yskäistä paineet pois myös silloin kun imusarjassa seos jostakin syystä syttyy, ei pelkästään siitä että tulisi kuormitusmuutos. Sulla on poiketen tehdastekoisista (esim T-bird 3.8) "märkä" imusarja eli palokelpoista tavaraa koko tilavuus täynnä.

    Sainkohan epävarmuutta kylvetyksi?
     

Kerro tästä muillekin!