1961 Dodge Dart Pioneer "Pinohiiri"

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Make500, 22.9.2018.

  1. Make500

    Make500 Gearhead

    Palaanpa tähänkin aiheeseen vielä, kun IAC-venttiiliä mietin.
    Kuinka se edes kytketään MaxxECU Streetiin?

    Helpissä sanotaan IAC-haulla ainoastaan:

    "Electrical wirings (Only MaxxECU RACE/PRO)"
    https://www.maxxecu.com/webhelp/wirings_idle_solenoids-gm_iac.html

    Ja Idle control haulla:

    MaxxECU supported idle control methods
    Idle PWM solenoid or idle stepper

    E-Throttle control

    Ignition idle control

    Ignition idle control + E-Throttle/Idle PWM solenoid/idle stepper (CLOSED LOOP, DUAL MODE).
     
  2. Katselin vanhasta OD:n ketjusta, että nykyään maksumuurin takana olevsta Koneviestin jutussa hyvistä bensaletkuista mainittiin Gatesin Barrigade 4219, Fuel-Tek 2400 BC, Trelleborg Hydro’Eco ja Teflon-letku.
     
  3. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Sille luodaan jostakin outputpinnistä PWM lähtö. Menuista valitaan pinnille käyttötarkoitus jne. Ulkoa en muista miten se oli konfiguroitu. Laita privana sähköpostiosoite, niin mä kotiin palattuani laitan sulle tenu-Dartin asetustiedoston. Siitä näet tähän astiset viritykseni. Ihan helposti rupesi toimimaan. Säätimeen en tainnut kajota lainkaan. PWM taajuuden valitsin kokeilemalla, mikä venttiilissä kuulosti olevan tarpeeksi korkea. Mun "vapariaikainen" venttiili yhdessä letkujen ja liittimien kanssa oli ahdas, eikä säätöalue tuntunut riittävän. Kun hain kaasuläpällä maksimin, millä ei lämpöisenä käy liian lujaa, sain jonkinmoisen toiminnon. Uudella kaasuläpällä on isompi IAC kyljessä, joten oletan toiminnan olevan parempi.
     
    Make500 tykkää tästä.
  4. Visa

    Visa Gearhead

    En tiedä onko Make500 facessa, mutta sielä on hyvä maxxecu ryhmä ja apuja kysymyksiin saa yleensä minuuteissa.
     
    Make500 tykkää tästä.
  5. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    https://www.maxxecu.com/webhelp/output_functions-idle-pwm-solenoid.html

    Tää on sopiva sivu, jos se on kakspinninen "solenoid" tyypin IAC.

    Bytheway, jos oot kuunnellut mun aiemmat vinkit ja hankkinut Fordin IACin just tuota mallia ja sille liittimenkin. Kokeile 12 voltin sähkölähteellä, toimiiko "molemmin päin" vai vain "toisin päin". Mulla on se Sierra XR4Ti:n läppärunko ja siinä useassa Fordissa käytössä ollut solenoidi-IAC. Liitin oli kahdella valkoisella johdolla. Kumminkin päin ottaa virtaa yhtä hyvin, mutta vain toisin päin kara liikkuu. Siellä on kestomagneetti rautojen seassa "tehostimena", eikä se toimi kuin yhteen suuntaan magnetoiden.
     
  6. Make500

    Make500 Gearhead

    Joo, en ole hommannu vielä sitä venttiiliä.
     
  7. Make500

    Make500 Gearhead

    Kiitti! Täytyykin tutkia.
     
  8. Make500

    Make500 Gearhead

    Laitoin YV:n
     
    Slant Sickness tykkää tästä.
  9. Jäin miettii, että jos ja kun, haluaa hakea perinteisempää ulkonäköä ja käyttää kumiletkuja, niin silloin jotkut on käyttänyt Boschin D-Jetronicin säädettävää regulaattoria. Ainakin yksi malli (0280160007) on loppu verkkokaupoista tai kullanarvossa. Mutta joku Mersu-mies on oivaltanut, että Delphin tekemää saa yhä Volvoon ja jopa Rockautosta:

    [​IMG]
     
  10. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    D-jetronicissa ei vielä ollut paineohjausta regulaattorissa. Myöhemmissä on. Kartan muotoon vaikuttaa sikäli, että jälkimmäisessä on sama polttoainepaine (ja maksimivirtaama) suuttimissa kaikissa kuormitustilanteissa.

    Ahdistettuun voi laittaa myös "kertovan" regulaattorin, joka nostaa polttoainepainetta enemmän kuin ahtopaine kasvaa. Tällä saa säätöalueen isommaksi, koska paineen alla suuttimista tulee hiukan enemmän kuin "seuraavalla" regulaattorilla, jossa paineet seuraavat toisiaan 1:1.

    Mulla on toiminut hyvin joku "Mersun" vanhaa varastoa oleva Bosch.

    Jos kasvattaa polttoainepaineen esim 3 bar paineesta 4 bar paineeseen, sähköpumpun virrankulutus kasvaa 33%. Sikäli olen yrittänyt pysyä peruspaineissa ja laittaa tarpeeksi isot suuttimet, ettei tarvitsisi nostella regulla painetta.
     
  11. speedy

    speedy Double Gearhead

    Mullois joutavana Vortechin Fmu jos jollain tarvetta .
     
  12. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    0280160221

    Tommosella koodilla tulee esille saman näköinen regu, mikä mulla on. On toiminut hyvin sekä batch että sekventiaaliruiskutuksessa. Siinä missä kaikki suuttimet käy tasatahtiin, regu joutuu pikkuisen kovemmalle.

    Tuolle löytyy painelukema 2,5 bar mutta mitä mä mittasin, niin 3 bar se mun linjassa on.
     
  13. Make500

    Make500 Gearhead

    Vähän pruukaa tallissa ajatus harhailla välillä muihin projekteihin mutta sain sentään tehtyä kierrosanturille kannakkeen.

    [​IMG]

    Nyt tarttis tilailla vähän lisää osia, jotta homma etenee..
     
    Gary Grand ja MJF tykkäävät tästä.
  14. Doc Hudsoniinkin?
     
  15. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mä sukitin tommmoset johdot ja vielä niputin sen suojasukan tuohon anturiin kiinni, ettei värinät ja tärinät väsytä piuhoja katki.
     
    Make500 tykkää tästä.
  16. Make500

    Make500 Gearhead

    Oliskin niin:(
    Mulla on nyt kaksi moottoritonta ajoneuvoa tallissa ja nytkin piti kehitellä systeemiä, kuinka saan niitä itsekseni ulos ja vielä takaisin sisälle.
    Nytkin pitäis ottaa Dodge nosturipaikalle, mutta siinä lepää Hudsoni...

    Kehittelin sitten tällaista liikuteltavaa vinssivaunua, jonka sais tallin takaseinään kiinni:
    [​IMG]
    Lukkopihdit on joko pysyvä ratkaisu tai sitten ei:rotfl:
     
    Gary Grand, Seevu ja isalmela tykkäävät tästä.
  17. Make500

    Make500 Gearhead

    Joo, täytyy vetää noi sitten asiallisesti.
    Tilailin just Finjectorilta jotain antureita ja johtoja, jotta pääsis aloittelemaan vaikka johtosarjan uusimista.
    Koitan nyt alkuun, josko saisin säästettyä auton alkuperäisiä liittimiä mahdollisuuksien mukaan.
     
  18. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Eihän ecuttelussa tarvitse muuttaa kuin konehuoneen johdotus.

    Mä tänään suunnittelin pari lisäjuttua omaani. Siinä meni loput 2 outputeiksi saatavilla olevista suorista vapaista, ylimääräisistä ignitionpinnistä. Eka käytetty oli se 7:s ruiskusuutin. Muita uutukaisia ovat yleinen varoitusvalo ja sit viimeisenä sähkösäätöinen ahtopaine 883/1200/turbon tapaan. Sähköventtiilillä tehty ”turboruuvi” siis.

    Olis ollut vielä yksi tarpeeseen, mut sen voi tehdä painekytkimellä.
     
  19. Make500

    Make500 Gearhead

    Ei tarvitsekaan, mutta kaikki haluan jo uusia, ettei tulis mitään yllättäviä tulipalokiireitä
    Mietin sitä ahtopainejuttua Eatoninkin kohdalla. Mulla on siihen by-pass-valveen kytkin, jota pystyis varmaan periaatteessa ECUlla ohjaamaan. Tosin en tiedä vielä, mitä hyötyä siitä olisi. Saisi sillä vaikka ahdot pois, jos esim. imuilman lämpötila alkaa karata käsistä tms..
     
  20. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mä ajattelin kokeilla semmosta, että paineen asetus nousee pedaalin viimeisillä milleillä. Motskarissa käytin omiaisuutta siten, että vääntökäppyrän (penkissä ajettu) alkaessa yläkierroksilla laskea, ecu alkaa kasvattaa paineasetusta. Siitä tuli hyvä ihan kerrasta. Nostaa painetta 4500-6500 välillä 50%.
     

Kerro tästä muillekin!