1961 Dodge Dart Pioneer "Pinohiiri"

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Make500, 22.9.2018.

  1. Make500

    Make500 Gearhead

    Nyt olis kaikenkirjavia johtoja tullut Finjectorilta. Täytyy omaa kaaviota sitten vähän tuunata väreihin sopivaksi.
    Samalla tuli oikeat O-renkaat suuttimiin, IAT- ja CLT-anturit sekä AN-adapterit bensakiskon päihin.

    [​IMG]

    Otin pääasiassa 2,5 mm2 johtoa. Vähän paksumpaa johtosarjaa tulee, mutta en jaksanut joka laitteen kulutusta erikseen laskemaan. Mittarivaloille ja mittareille ohuempaa 1,5 mm2.
    4 mm2 sitten päävirtoihin.

    Vielä uupuis kaikenlaista tavaraa kuten puolat, pumppu ja paineensäädin ainakin.
    Mutta kyllä tässä nyt hommia sais taas tehdä matskujen puolesta parinkin keppanalaatikon ajan.
     
    rekkamies, esmi, Vuppe ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Noilla on mukava johdotella.

    Kärsiskö ehdottaa vielä kerran kutoskoneen hukkakipinäpuolaa? Vaikkei se olekaan coil-on-plug seksikäs, niin säästät sillä 3 kpl ignition-lähtöjä. Niillä voit tehdä muita toimintoja.

    [​IMG]

    Mä kolvailin moisen lisäosan kahdelle lisättävälle magneettiventtiilille (cooljet -suutin plus "turboruuvi") plus varoitusvalo. Ei olisi ollut enää vapaita lähtöjä tarpeeksi ilman moista 3 johdolla ohjattavaa puolaa.
     
    Gary Grand ja Make500 tykkäävät tästä.
  3. Makuasiahan tämäkin, mutta kannattaisko ne johtojen värit laittaa ainakin osittain standardin mukaan?

    Esim. tässä siitä:

    https://f01.justanswer.com/MASTEROFMASTERS/1cc7e23c-026b-48b6-8dc5-d556d0f55eb4_VW_wiring.qxd.pdf

    Ja tässä:

    http://www.e38.org/understanding euro wiring diagrams.pdf
     
  4. Make500

    Make500 Gearhead

    Kyllä mä ajattelin lähinnä käyttää mahdollisuuksien mukaan värejä joita on alunperinkin.
    ECUun tulee sitten sen mukana tulleet värit, niistä sen enempää tietämättä.
     
  5. Tuossa on toinen vaihtoehto.
     
    Make500 tykkää tästä.
  6. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    [​IMG]
    [​IMG]
    SS:n "välijäähdytin". Tarvitsi yhden transistorilla ja diodilla tehdyn vahvistimen ECU:n lähtöön plus yhden suuttimen, joka voi olla joku ylijäämäkappale vrt ne sovitetut kuusi kappaletta.
     
    Make500 tykkää tästä.
  7. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Oskilloskooppi käteen jotta näkee, että signaalitasoja riittää. VAG-kutoskoneen puola, se mikä mulla on, on niin matalaohminen sisääntuloltaan, ettei vanhempaa erää (tuskin enää Makella) oleva Maxxecu ajanut sitä ilman lisävirityksiä. Muistaakseni piti laittaa noin 500 ohmin vastukset vetämään "alaspäin". Jos kasaa useamman puolan samaan lähtöön, voi tulla sama ilmiö.

    Kipinää tuommoisessa
    https://www.finjector.com/fin/6_syl..._lla_ilman_erillista_paateastetta-p-530218-42

    on vähintään tarpeeksi. Kipinät kuuluu vaikka tulpat on kannessa paikallaan. Paloaika oli perinnepuoliin tottuneille myös jotakin ihan superia. Siis todella lyhyt ja aivan älytön dv/dt syttymisen puolella.

    Ainahan isompi ei ole parempi. Mossen puolassa oli tosi korkea toisiojännite joka mielellään meni mihin sattuu. Parempi olla tarpeeksi jännitettä ja sitten niitä jouleja niin, että kipinä on "pulska".

    VAG-puolaan vielä. Miksi ne on tehnyt puolastaan semmoisen? Olishan se voinut olla ihan normaali "logiikkatulo". Todennäköisesti siksi, ettei pääse triggaamaan esim toisen sarjan kipinästä "ylikuulumalla". Kaikesta noista on selvitty. Mä sain tommoseen ohjeet Maxxculta suoraan ja sitten hain sen kytkennän kohdalleen mittarit käsissä. Ja on toiminut sen jälkeen hyvin.
     
    Make500 tykkää tästä.
  8. Make500

    Make500 Gearhead

    Mikä olis oikea paikka IAT-anturille?
    Ennen vai jälkeen ahtimen?
     
  9. Mielenkiintoinen kysymys. Tämän jenkkiketjun perusteella se voi olla ennen tai jälkeen.
     
  10. Make500

    Make500 Gearhead

    Eipä tuosta oikein mulle auennut. ECU varmaan kelpuuttaa kumman vaan.
    Mutta ahtimen jälkeen tietysti kuumempaa on ilma.
     
  11. Wade-

    Wade- Gearhead

    Mä laittasin ahtimen jälkeen, se on se todellinen ilman lämpö mitä mottiin menee, ja sen seuraamisesta on enempi arvoa kuin siitä, mitä se on ennen ahdinta.
     
    Fuselage tykkää tästä.
  12. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Luonnollisesti ahtimen jälkeen ja jos ahtimen jälkeen on välijäähdytin, niin sen jälkeen...käytännössä imusarjaan.
    Moottoriin menevän ilmanlämpötila vaikuttaa suoraan ilmantiheyteen ja se on tärkeä tieto.
    Tätä tietoa ECU tarvitsee kun se laskee ilmantiheyden imusarjassa...se taas kertoo käytännössä paljonko happea moottoriin menee ja sen perusteella lasketaan paljonko sinne voidaan ruiskuttaa polttoainetta.

    Mitä alhaisempi lämpötila on -> sitä tiheämpää ilma on -> sitä enempi se sisältää happea -> sitä enempi voidaan polttaa polttoainetta -> sitä enempi tehoa saadaan.
     
    Fuselage tykkää tästä.
  13. Mä jäin miettii, että tossa Ford -ketjussa oli Vortechin asennusohje ja siinä oli anturi ennen ahdinta. Olisko siinä erillinen ahtopaineanturi ja se ecu laskee siitä ideaalikaasulain tai jonkun perusteella?
     
  14. Make500

    Make500 Gearhead

    Väsähtänyt päivä puuhattu tallissa ja:

    [​IMG]
    CLT-anturi tuli kanteen termarin viereen. Kannesta löytyy pari muutakin mahdollista sijoitusta,
    mutta kokeillaan nyt ensin tuossa.

    [​IMG]
    Laitoin ton IAT-anturin sitten tohon ahtimen ja imusarjan väliin. Siirretään sekin jos tarvetta.

    [​IMG]
    Suuttimiin oikeat o-renkaat ja bensakisko AN6-liittimillä paikoilleen.
    Täytyy vielä nikkaroida kiskolle kiinnikkeet.

    [​IMG]
    Helpoin osa johtosarjasta tehtynä, eli jalkatilasta takavaloille ja polttoainetankille.

    Sähköhommat oli mukavaa puuhastelua pitkästä aikaa.
    Kojelaudan, sulakerasian, konehuoneen ja ECUn osalta tulee menemään todennäköisesti aikaa.
    Toi takapään johtosarja oli helppo kun sai vain apinoida suoraan vanhasta.
     
    rekkamies, isalmela, timopajala ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  15. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    [​IMG]

    Mulla oli jokseenkin samalla lailla läppärungon laipassa tommonen anturi kiinni. Mututuntumalla sanoisin, että se mittasi aika pitkälti imusarjan valun lämpöä. Se oli semmonen hitaampi anturi, missä oli umpinainen "nokka" imusarjassa. Anturin runko arvaten kuumeni ja johti lämmintä itse anturielementtiin. Anturi oli "kuuma enimmän aikaa" eikä oikein nopsasti reagoinut siihen, että yritin sitä pedaalia käyttäen tuulettaa. Ja vaparista siis on kyse.

    Onko tuo se semmoinen "nopea" anturi, missä NTC elementti näkyy pienistä rei'istä? Se voi olla parempi. Laitoin semmoisen 883/1200/turbon ahtoputkeen (ahtimen jälkeen tietysti!) ja nyt on samalla viisiin tulossa tenu-Darttiin.
     
    timopajala tykkää tästä.
  16. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Se on vähän se sama kuin ottaa popcornit ja oluset esille ja menee kysymään foorumilta, että mihin pitäisi sähköflektin anturi laittaa. Ylös vai alas? Ei lähdetä nyt siihen hommaan.
     
  17. Make500

    Make500 Gearhead

  18. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Tuo mulla oli ja se mittasi aika vakiota lämpötilaa. Ehkä se osuu sulla paremmin ilmavirtaan. Se oli mulla läppärungon adapterissa just läpän akselin alla missä lie oli katvealue.

    Kokeilemallahan se selviää, mitä se tuossa näyttää.
     
    Make500 tykkää tästä.
  19. Hukka86

    Hukka86 2nd gear

    Mega foorumilla ollu tosta imulämpöanturista että imusarjassa aiheuttaa ongelmia kun kuumana sammutat ja käyt vaikka kaupassa niin käynti jonkin aikaa heikkoa kun imusarja hohkaa lämpöä. Yleensä ahdetuissa paine puolella käytetään avointa jotta reakoisi nopeammin
     
    Make500 ja Slant Sickness tykkäävät tästä.
  20. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Kyllä tuo on minusta paljon totuuden mukaisempi paikka kuin ennen ahdinta jossain ilmanputsarissa, syystä että jos autolla ajetaan lämpötilassa, sanotaan vaikka +20*C ja ahtoilman lämpötila on vaikka +45*C...kun sitten polkaistaan, niin ahtoilman lämpötila nousee nopeasti, sanotaan vaikka että +95*C:n , niin anturi kertoo ECU:lle muuttuneen lämpötilan.
    Jos anturi on ennen ahdinta, niin anturi kertoo sen polkaisun aikana/jälkeenkin lämpötilan olevan edelleen sama +20*C...

    Tietenkin jos on kyse jostain valmiista ahdinsarjasta tiettyyn autoon, niin sitten ohjeen mukaan anturi minne käsketään.
    Asia on huomioitu ohjelmassa/kartoissa jotka autoon tulee.

    Anturi on tosiaan syytä olla avointa mallia, jolloin se lukee paremmin ohivirtaavan ilman lämpöä...umpinainen lukee helposti sen imusarjan lämpötilan.
     
    Make500 tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!