1961 Dodge Dart Pioneer "Pinohiiri"

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Make500, 22.9.2018.

  1. Make500

    Make500 Gearhead

    Dodiin!
    Swappasin heti sen pienimmän sinne ja alkoi tapahtumaan.
    Nyt ollaan ahdoissa just siellä minne ajattelinkin haluavan!
    5-7 psi tiellä, jopa 10+ psi burniksessa.
    Enempää ei pistetä vaikka kuinka haluttaisi, luotettavuuden nimissä:D
    Välijäähyä en tähän setuppiin jaksa alkaa suunnittelemaan.

    Jos jotain teen niin roottoreiden pinnoitus hyötysuhteen kantilta vois olla hyvä asia.

    [​IMG]

    Hmm... Vesimetanoliruisku... Hmm....
     
    Gary Grand, isalmela, Fuselage ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Aja Re85:llä niin ei tarvitse pohtia jäähdytyksiä. Pistät sieltä ahtimen yläpuolelta tulemaan 7:nnellä suuttimella jäähdytysaineet.
     
  3. ZZPERFORMANCE on sitten nimensä mukainen tuote..;)

    Mikäs tuolla pyörällä on välitys?
     
  4. Make500

    Make500 Gearhead

    Nyt on lähin E85 - asema puolen tunnin matkan päässä. Ja sekin jos on asiaa Tampereen suuntaan. Mun pitäis pitää omaa polttoainevarastoa sitten. Ehkä flexfuel voisi mennä. Jotenkin tuntuu että viinan myynnin laajentuminen on jumahtanut.
    2.33
     
  5. Make500

    Make500 Gearhead

    Ja muuten, ohjaus keveni tuntuvasti kun tarkistelin etupään korkeuden spekseihin. Liekö asettunut siitä kun lyötiin etupää kasaan uusilla osilla, kun oli tippunut useamman sentin.

    Uusia vääntösauvojakin voisi joskus miettiä. Ei nekään välttämättä ikuisia ole, vaikkei koskaan ole itseltä tai tutultakaan napsahtanut.
     
    isalmela tykkää tästä.
  6. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Tokkopa se puolen baarin paineilla vettä sinne sekaan kaipaa. Ja metanoli on tosi myrkyllistä. Bytheway Re85:llä pelkästään ajellessa esim imukanavat kannessa on pintaruosteessa. Ei synny tarpeeksi mustaa pikimäistä töhnää ja viina pesee hyvin.

    Jos sais aikaiseksi lähteä laittamaan sitä omaa täysalkoholistiaan liikenteeseen… mutku kevät lähti pois, niin nyt ei vaan huvita. Täällä noita viinanmyyntipisteitä kyllä riittää joka lähtöön.
     
    Gary Grand ja Make500 tykkäävät tästä.
  7. Löytyykö tämmöiseen uusia vääntösauvoja? Moparilla on ollut monen mittaista ja kokoista. Tässä jotain keskustelua hiukan vanhemmasta:

    http://www.forwardlook.net/forums/forums/thread-view.asp?tid=73753&posts=18

    Miten pitkät ne sun sauvat on?
     
  8. Tässä on niistä vääntösauvoista:

    The 6 cyl Plymouth used P/N 1825604-5, which were also used on
    1962 Chrysler Windsor w/ sway bar
    1963-64 Chrysler Newport wagon w/ sway bar
    1959 DeSoto Firesweep wagon
    1960-61 Desoto w/ sway bar
    1959 Dodge wagons
    1960-61 Dodge w/ sway bar
    1962-64 Dodge 880 w/sway bar
    1960 Dodge Dart 6
    1961 Dodge Dart w/ sway bar
    1959-60 Plymouth 6
    1961 Plymouth w/ sway bar

    The 8 cyl Plymouth used P/N 1825610-1, which were also used on
    1962-64 Newport & 300 w/o sway bar
    1961 Chrysler Newport
    1959 Chrysler Windsor except wagon & convertible
    1960-61 DeSoto w/o sway bar
    1960-61 Dodge w/o sway bar
    1962-64 Dodge 880 w/o sway bar
    1960 Dodge Dart 6
    1961 Dodge Dart w/o sway bar
    1959-60 Plymouth V8
    1961 Plymouth w/o sway bar"


    Jälkimmäiset löytyy Ebaysta.
     
  9. Make500

    Make500 Gearhead

    Onpas siinä NOSsi jousilla hintaa.

    Tämän ja interchange manualin mukaan pitäisi oleman nuo alemmat. "-61 Dart without sway eliminator."

    Ajelen tämän kesän ja mittailen pysyykö keulan korkeus mitoissaan.
    Luulisi kyllä että tuollainen vääntösauva napsahtaa poikki ennen kuin menee spiraalille.

    Tämä kuva koskee eri autoa, mutta mitan A ja B erotus pitäisi olla 2".
    Siihen sen joskus säädin ja suoritin pyöränkulmien säädön myös.
    Nyt se mitta oli enää n.1". Eli aika paljon oli tipahtanut, syystä tai toisesta.
    [​IMG]
     
  10. Siinä ilmoituksessa oli tämmöiset mitat ja speksit:

    New old stock Mopar torsion bars, pair, # 1825610 (right hand side) and # 1825611 (left hand side). Diameter = .99 inches, overall length = 40 inches.
    Both bars have olive green manufacturer's mark. Numbers on end of bar are: 610 BZK (right) and 611 UAW (left). A3, C1 L/S bar.


    Mut joo, tuli tuosta kallistuksenvakaajasta mieleen, että sun tarttee sellanenkin vääntää..;)

    [​IMG]

    EDIT: Löysin ketjun, missä on kuvia ja keskustelua näiden vakaajista. Lopussa jonkun sakemannin takavakaajan piirustus, mikä voisi sopia.
     
    Muokattu: 30.4.2022
    Seevu tykkää tästä.
  11. Make500

    Make500 Gearhead

    Huoletta on Dodgella saanut vaan päästellä. Paitsi juurikin tällä hetkellä odottelen Autoliiton hinuria paikalle kun startti teki laupeuden kylille, eikä himassa ole ainoatakaan varastarttia. Toiset on niitä Dakotan startteja laittanut, pitäisköhän sellaista kokeilla…
     
    Seevu ja isalmela tykkäävät tästä.
  12. Onko mitään syytä, miksi ei kokeilisi?

    Oletko muuten saanut vehkeen "lopullisiin" säätöihin?
     
  13. Make500

    Make500 Gearhead

    On toiminut niin pirun hienosti että en ole enempää säädellyt. Penkkiaika on vieläkin tilaamatta mutta ajatus on se sinne vielä saada ennen ajokauden päätöstä. Työt perkule haittaa harrastusta.
     
    Seevu, isalmela ja Inlinee tykkäävät tästä.
  14. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mä ostin semmosen ministartin Mopar Performancen kääreissä viime vuosituhannella. Ei ole oikutellut kertaakaan. On tenu-Dartissa. En huolisi semmoista entisajan starttia.
     
  15. Make500

    Make500 Gearhead

    Noitahan on monen valmistajan, löytäisipä vain sen ei kiinalaisen...
     
    Slant Sickness tykkää tästä.
  16. Make500

    Make500 Gearhead

  17. Eikös toi eri kokoinen kehä tarkoita myös sitä, ettei ne uudemmat tavalliset Mopen startitkaan käy siihen?

    Eli olisko ensiapuna yritys elvyttää vanha startti?

    Vai isompana projektina yriittää vaihtaa vetolevy ja momentinmuunnin? Mahdolliseen virimalliin?;)

    Nippon Denso taisi olla tuossa OEM -valmistaja.
     
  18. Make500

    Make500 Gearhead

    Täytyy yrittää elvyttää vanha tai hommata vastaava tilalle.
    Mahdollinen ministarttiprojekti menee kyllä sitten tulevaan talveen.
    Eli tiedossa vetolevy ja momentinmuunninjumppaa:(

    Tosin takaraivossa on kutkuttannut 5-spd manuaali,
    tai 1975 -> A833 4spd :rotfl:
     
    Muokattu: 12.6.2022
    Gary Grand ja 3964 tykkäävät tästä.
  19. Miksi tyytyä viiteen vaihteeseen, kun voi olla kuusi vaihdettakin..:cool:
     
  20. Make500

    Make500 Gearhead

    Ehkäpä se vain, että 4 spd olisi klassikko ja se -75-> on ylivaihteella. Mutta no, annan ajatuksen muitua.:odsmile:
    Hudsonissa riittää kyllä tekemistä muutenkin, mutta Dodgen päivitykseen on aina kiva palata.
     

Kerro tästä muillekin!