1963 Impala 454 Sniper.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Seevu, 26.6.2020.

  1. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Juu. Ovet maalataan. Ei näillä näkymin muuta. Se, koska noi ovet tulee paikoilleen, onkin eri juttu.

    -J-
     
    LPV tykkää tästä.
  2. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Vähän toi 58 jäänyt hunningolle, mutta pientä harrastamista silti ollut. Kuskin ovi olis peltivalmis yhtä listanreiän kairausta lukuunottamatta.

    [​IMG]

    Sisäpuolen ruostekulma. Eikä ihme, että oli:
    [​IMG]

    Pari peltiä päällekäin, ni siellähän se muhii. Paikkapalan tein tosiaan yhdestä pellistä. Oon niin huono hitsari, että parempi kun pääsee vähemmillä saumoilla. Viides onnistui. Sikkikoneella kanttia, kutistusta, vasaraa, kanttia jne.
    [​IMG]

    Sisäpuolet putsasin hyvin, hapotin ja Haftgrundia päälle. Valmiista kulmasta jäi kuva ottamatta.
    [​IMG]

    Pelkääjän ovi onkin haastavampi. Täytin kaikki 64:n listanreijät ja Joen tekemät pakkelinkiinnitysreiät. Juoruvärin hionnan jälkeen näyttää lohduttomalta. Takaa ei pääse vasaroimaan, mutta vastimen sentään saa taakse. Pokkauksesta ja ympäriltä (vaalea rinkula) pahimmillaan 3mm. sisällä. Hassua kyllä pakkelointireikien kohdalta lähes suoraa. Ei viitsisi millään laikata sisäpeltiä pois, joten toivottavasti vasarointi päältä oikaisee. Instagram-video-suoruutta ei tarvitse, mutta 3mm. pakkelikerrosta en läträä.
    [​IMG]

    Tuli välissä maalattua yhden Harrikan osat ja siistittyä viimein 66 Impalan ovi kaverille. Ja yks Harrika olis vielä työn alla..

    -J-
     
    Muokattu: 10.2.2025
    sleepercooler, Gary Grand, Vallu 426 ja 7 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  3. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Putsasin oven sisäpuolta, että pääsee oikomaan.

    CRCn Gasket Remover Pro on tujua kamaa! Antoi vaikuttaa massaan ja kaapimalla massa pois!
    [​IMG]

    Pari kertaa piti käsitellä. Hengityssuojain ja kummihanskat!
    [​IMG]

    Sisäkulman korjauspalan tekeminen alkoi samallä tyylillä, kuin toiseenkin oveen. Otin kumminkin kuvia kiusaksenne.

    Ekaksi alusta puhtaaksi ja teippiä päälle. Reunat partaterällä. Toinen teippi on kaaren muoto.
    [​IMG]

    Muodon kopiointi peltiin ja leikkaus. Tuo sähköleikkuri on todella näppärä!
    [​IMG]

    Kaaren muoto piirretään pellin takapuolelle ja sikkikoneella seurataan linjaa. Rullaus useampaan kertaan taivutusta lisäten. Alarullaksi pitää sorvata leveämpi tasainen, niin ei jää rullan kulmasta turhaa painaumaa peltiin.
    [​IMG]

    Kutistamista.
    [​IMG]

    Englanninpyörää.
    [​IMG]

    Välillä vasarointia peltisepänvasaralla ja muovinuijalla alasimen ja vastimien päällä.

    Hahmottuu.
    [​IMG]

    Edellisiä työvaiheita uudestaan tarvittava määrä ja aletaan olla alueella. Harjoituskappale taisi tulla, kun nuo kanttikoneen jäljet on noin syvät.
    [​IMG]

    -J-
     
    sleepercooler, LPV, LehtinenA ja 10 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  4. Kaktus

    Kaktus 2nd gear

    Pakko tykätä näistä osaavista peltipalojen muokkailuista, kun itselle tuntuu välillä olevan riittävän haastavaa saada tehtyä neliöpala suorana ja oikeankokoisena.:D
     
    sleepercooler, FuryIII '71, Pikku-Kalle ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  5. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Pelkääjän oven kulma hitsailtuna. Pientä täyttämistä vielä ja saumat sileiksi. Niin ja tämä tosiaan on kakkoskappale :D
    [​IMG]

    Oven koko alareuna on täynnä pientä reikää, joten piti tehdä pellinsoiro siihen. En meinannut millään keksiä miten muodon saisin tehtyä, kun pajan palakanttikone ei siihen tuntunut millään soveltuvan (luultavasti en vaan osannut). Facessa näin harrastajan version samasta ja ajattelin kokeilla onnistuisko multa.
    Eka taivutus kanttikoneella ja toinen sikkikoneella! Mutkallehan se veti, mutta saa oiottua ja toivotaan, ettei kukaan tonne koskaan kurkkaa..
    [​IMG]
    [​IMG]

    -J-
     
    sleepercooler, LPV, JouniK ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  6. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Joku joskus lainasi (muistaakseni) mun shrinking discin, niin teetin veljellä uuden. Ja kavereille kanssa. Nää on pikkurälläkkään.
    [​IMG]

    JouniK vastaa sitten kyselyihin, että mistä noita saa:D

    -Jake-
     
  7. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Tuon kun oppisi käyttämään. Tuo yksi oma raato on katon osalta tanssittu tai jotain. Se ei ole rutussa mutta pelti on vetelä. Vissiin raptorilla yritetty jäykistää. Se pitäisi hinkata muutenkin pellille, niin kun saisi kattoon jäykkyyden takaisin.
     
    Seevu tykkää tästä.
  8. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Joskus aikanaan tein lasikuitulestejä millin pellistä, ja vasaran jälkiä halusin silitellä ja kiristää olemusta hitsien jäljiltä niin tein tuollaisen ihan vaan 10mm ruostumattomasta levystä:

    [​IMG]

    Toimi tosi hyvin tarkoitukseen, ja helppo käyttää.
     
    sleepercooler, Gary Grand, Concarne ja 1 muu tykkäävät tästä.
  9. spike

    spike Gearhead

    Miten tommonen toimii? Hinkataan vain pintaa ja kitka hoitaa kutistamisen?
     
  10. JouniK

    JouniK Gearhead

    Joo, hinkataan epätasaista pintaa. Korkeat kohdat pellissä lämpiää, ja viiletessään kutistuu. Kutistumista edesauttaa paineilma tai vesi. Youtubesta shrinking disc, niin löytyy videoita toimenpiteestä.
     
  11. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Voi olla, että huomenna tulee laikkaa huudatettua. Tänään pajalla mm. slapperin teko viilasta (by Eero), erikoinen vastin oven oikomiseen, teline oven työstämisen helpottamiseksi ja vasarointia isolla vasaralla. Kuvat unohtui tältä päivältä.

    -Jake-
     
  12. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Päivää hetki vietetty pajalla ja pelkääjän ovi oikaistu Eeron kanssa riittävästi.

    Eilen laitoin oven kiinni moottoripukkiin. On paljon helpompi tehdä peltihommia.
    [​IMG]

    Tästä lähdettiin. Kolmisen milliä (ainakin) sisällä isolta alueelta ja ikävästi pokkauksenkin kohdalta.
    [​IMG]

    Työkaluja valmiina.
    [​IMG]

    Olin jo aloitellut naputtamaan hitsatut paikat tasaiseksi ja kanttauksen kohdaltakin oli aika suora, mutta vierestä kokeiltiin nypätä vetovasaralla, kun taljaakaan ei ollut. Kuvassa kuusiokolopulteilla sisäpuolelle kiinnitetty 20x50 lattarauta tukemassa pokkausta.
    [​IMG]

    Ei onnistununut nyppäämällä, niin siirryttiin asetyleeniliekkiin ja vasarointiin. Eero vauhdissa släpperillä.
    [​IMG]

    Parin tunnin kilkuttelun jälkeen ollaan aika hyvällä mallilla. Ei tarvita enää kilokaupalla kittiä.
    [​IMG]

    Shrinking disciä ei vielä ainakaan tarvittu.

    Ovi vaatii vielä sen alareunan pellinsoiron. Toisella kertaa sitten.

    -J-
     
    sleepercooler, Isamu, JouniK ja 6 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  13. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Huomenna jos ehtisi hitsaamaan viimeisen palan kiinni.
    [​IMG]

    Päälipellissä kiinni alupalkki, kun pelti notkuu pahasti. Täytyy olla varovainen hitsatessa, ettei vedä mutkalle.

    -J-
     
    Isamu tykkää tästä.
  14. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Täähän tuli vedettyä kiinni jo viime viikolla. Tuli siitä sen verran siisti, että vieraski voi kurkata oven helman alle.
    [​IMG]

    -J-
     
    dart -66, sleepercooler, 4d sedan ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  15. Älä yllytä..;)
     
    eeko ja Seevu tykkäävät tästä.
  16. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Kuskin ovi epoksissa. Koitin saada sisällekin mahdollisimman paljon.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Sitte "pääsee" taas pakkelihommiin.

    -J-
     
    sleepercooler, JouniK, Isamu ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  17. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Toinenkin ovi epoksissa. Alkuviikosta kävin 3l. tonkan maalia, 2 ovea maalattu ja purkki puolillaan (tai alle).

    Isot kannulliset lähes täynnä ja yhteen oveen piisaa.
    [​IMG]

    -J-
     
    sleepercooler, Pikku-Kalle ja JouniK tykkäävät tästä.
  18. Pikku-Kalle

    Pikku-Kalle Gearhead

    Laita sitte muutama kuva siitä oven sisähelmasta ja peilaa valoa vasten hyvin niin pääsee arvioimaan oliko se niin hyvä.:webmaster:
     
    Seevu tykkää tästä.
  19. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Tottakai! :D Kihnaan nämä ulkopuolet ensin.
    [​IMG]

    [​IMG]

    -J-
     
    sleepercooler, JouniK ja Pikku-Kalle tykkäävät tästä.
  20. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Epoksi ja hiomamaali päällä. Toivottavasti oikenee loput epätasaisuudet hiomalla.

    Kuskin ovi on oikeastaan hyvähkö. Tässä ei vielä mustaa maaliharsoa päällä.
    [​IMG]

    Toisella puolella löytyy suurempaa virhettä. Huomasin kyllä jo pakkelia hioessa, mutta katsotaan nyt. Ainahan voi tehdä uusiksi:rolleyes:
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Ace66, Isamu, sleepercooler ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!