1963 Impala 454 Sniper.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Seevu, 26.6.2020.

  1. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Ja uusiksihan se meni. Sen verran oli muotovirhettä, että hiontamaali ei riittänyt. Vedin sitten toisen kierroksen.
    Epoksi:
    [​IMG]

    Hiontamaali:
    [​IMG]

    Kuskin ovi on ihan jees. Epoksille meni, mutta suoraksi tuli.
    [​IMG]

    Fiksattuihin oviin pitää laittaa tietty uudet pehmeät kamat. Steele Rubberilta katselin varovasti tiivisteitä, harjalistoja ja muuta. Aika kallista..

    -J-
     
    Pikku-Kalle ja sleepercooler tykkäävät tästä.
  2. sleepercooler

    sleepercooler Gearhead

    Minkä valmistajan epoxia käytät?
     
  3. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    On! Kiitos. Tuolta saa osan ja hinnat hiukan fiksummat. Dalhemsillä on kanssa aika hyvin kumia.

    Tikkurilan GPL-S.
     
    Pikku-Kalle tykkää tästä.
  4. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Aamutuimaan tilasin Rokkiautosta kumia muutamalla satasella ja lähdin kakkospajalle.

    Hioskelin pelkääjän ovea aikani ja päätin ruiskuttaa välissä kuskin oveen maalit. Mulla oli purkinjämä varmaan 4v. vanhaa tai jopa vanhempaa suorakiiltoa (Beromix2000). Oli hurjan näköistä, kun avasi purkin, mutta oikean väristä siitä tuli kun sekoitti.

    Nää ovet on vähän testinkin vuoksi hiukan huonommin hiottu. Eli johonkin saattoi jäädä karheampaa hiomanaarmua (320). Loppuautoa kun ei lähiaikoina maalata, niin ei väliä, vaikkei pinta ole viimisen päälle. Näkeepä vähän mitä sotkua maali peittää. Suoraksi koitin kuitenkin saada.

    Ruiskujälki on aika karu. Kokeilin eri paineilla ja ohuempana, mutta tollanen siitä nyt sitten tuli.
    [​IMG]

    Päädyistä en juurikaan hionut aiempaa ruiskujälkeä pois testin vuoksi, mutta hyvin ne tasoittui. Ei se mitään peiliä ole, mutta ihan ok.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Saranat on puhallettu ja maalattu. Odottaa uusia saranatappeja ja heloja.
    [​IMG]

    -J-

    edit: saranakuva oli jäänyt pois.
     
    Muokattu: 16.3.2025
    Black One, JouniK, Isamu ja 7 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  5. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Mjaha. Toiseen oveen maali. Nyt hitaammalla kovetteella ja sileämpää tuli. Maalikin tuoretta :D

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    -J-
     
    sleepercooler, FuryIII '71, maxvo2 ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  6. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Karvalistat ikkunakiskoihin on aika suolaisissa hinnoissa, niin tilasin KorjaKumista "jotain". Kuva "saattaa" sisältää mainoksia.
    [​IMG]

    5m. kieppi oli minimitilaus, mutta tuosta tekee sitten 58n. jonkun verran.

    Taivutin nauhan ensin suoraksi ja kanttikoneella taivutukset eri kohtiin. Vahvistettu "liukulasinauha" ei soveltunut kuitenkaan takakiskoon, koska uran pitää mahtua lasi kromilistoineen.
    [​IMG]

    Purin tekstiilit pois vahvikkeen ympäriltä. Pelkkä pehmuste on just hyvä. Liimaan sen kouruun ja trimmaan ylimääräiset pois. Alla oleva lauta on höylätty sopivaan paksuuteen ja saan sen kanssa puristettua liimauksen.
    [​IMG]

    -J-
     
    sleepercooler, Vezques ja Isamu tykkäävät tästä.
  7. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Näitä lasin liukukouruja oli joskus kahta leveyttä. Toinen sopi varsin mukavasti -65 Waldon kouruihin. Toki varmistin kiinnityksen liimamassalla. Joskus 2008 huiteilla kunnostin Waldoa, on saattanut valikoimat muuttua.
     
    Seevu tykkää tästä.
  8. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Näytti olevan nytkin kahta leveyttä. Toinen oli tätäkin kapeampi.

    -J-
     
  9. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Ääh. Tilasin jotenkin erehdyksessä 1962 Impalan oventiivisteet ja tuuletusikkunan tiivisteet. Tarviiko joku, vai pistänkö menemään takaisin?

    -J-
     
  10. Tarkistappa vielä sopivuus.

    Rockautossa, kun painaa siitä tuotekoodista, niin näkyy sopivuus. Esim.jossain oven tiivisteessä:

    CHEVROLET IMPALA 1961-1964
     
  11. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Kyl mä katsoin. Oven tiiviste 61-62 ja tuuletusikkunantiivisteen näkee jo muodosta.
     
  12. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Jaa nii. Nää on tehty:
    [​IMG]
    Kuvasta erottaa kupariniiteillä niitatut pienet karvalistanpätkät, jotka tukee klasia sivusta.

    Printtasin netistä kuvan oven sisuskaluista, kun en tietenkään muista mihin mikäkin tulee :rolleyes: Julmettu määrä roinaa. Lähes kaikki on uitettu ruosteenpoistossa ja/tai puhallettu ja hapotettu. Ikkunannostimissa sinkkimaali kanssa päällä. Osia odotellessa..

    -J-
     
    Isamu tykkää tästä.
  13. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Kyllä näiden pikkuosienkin kanssa saa aikansa kulumaan.

    Ikkunannostimet putsattu, puhallettu, hapotettu, puhallettu, hapotettu jne. ja sinkkimaali pintaan. Retkipatjasta muotoilin uudet pehmusteet. Vaseliinin ajattelin mekanismeihin laittaa vai onko parempia ehdotuksia?
    [​IMG]

    Lasien alastopparit putsasin, puhalsin ja muovitin uudestaan. Etummaiset tein kokonaan uusiksi, kun toinen puuttui.
    [​IMG]

    Eikä mitään muistikuvaa, että mistä mä nämä irrotin!! Näenhän mä ne sitten Impalan nykyisistä ovista, kun alan vaihtamaan, mutta olisi kiva saada paikoilleen. Tietääkö joku? Löytämästäni räjäytyskuvasta ei löytynyt noita ja Assembly Manualia ei ole. Shop Manualkin hukassa..
    [​IMG]

    -Jake-
     
    Gary Grand ja Isamu tykkäävät tästä.
  14. JouniK

    JouniK Gearhead

    [QUOTE="
    [​IMG]

    -Jake-[/QUOTE]

    Lienee sivuikkunan yläreunan topparit..
     
    Gary Grand ja Seevu tykkäävät tästä.
  15. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Ikkunakehyksiä on tullut fiksailtua vähän. Tuuletusikkunoiden karmit purin, mutta pitää katsoa onko paikoillaan olevat paremmassa kunnossa. Itse tuuletusikkunan lasin kehys on toiselle puolelle joskus jo vaihdettu. Kuskin puolelle pitää kasata uudella kehyksellä. Tämä lasi oli hyvä, toisessa isot naarmut.
    [​IMG]

    Alakiskot on joskus tullut myös ostettua uudet ja toiselle puolelle vaihdettu. Nämä 64n. kiskot olikin korjaushitsailtu ja toinen uudestaan revennytkin. Lasi näyttää hyvältä. Paikallaan olevaan sivulasiin on hiekkapuhallettu jälkiä. Kuvassa lasin päällä uusi kisko ja pätkä vanhaa kumilistaa. Saa nähdä löytyykö paikallisesta, vai vaivataanko Korja-Kumia. Pikkulasissa kumi tietysti erikokoista. *edit*Kiskossa muuten nyt ikkunastopparit oikeissa paikoissa. Löysin kumminkin kuvia netistä..
    [​IMG]

    Kiskon kiinnitysruuvit piti saada ehjänä irti. Liekkiä ja steariinia. Helpolla irtosivat.
    [​IMG]

    UsPartsista sain toisen puolen saranoihin korjausosat, toista settiä odotellaan. Hyvä sarja, koska mukana tulee kaikki. Hinta ei niinkään hyvä.
    [​IMG]

    Vähintään kerran pitää kasata väärin, vaikka kuvasta katsoo mallia. Tapin steikkaus vielä pitää kehitellä. Kait se tuurnalla lyömällä tulisi, mutta jos jonkun työkalun prässiin saisi tehtyä.
    [​IMG]

    -Jake-
     
    teippi-mikko, Isamu ja Gary Grand tykkäävät tästä.
  16. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Pohdin tossa toista autoa rassatessa, että tää Impalan rakentaminenhan alkaa olemaan jo ihan pussihousumeininkiä! Mutta on tässä jotain visioita, kunhan 58n saa ulos tallista.

    Mystery Engine on tietty saavuttamattomissa, mutta tossa kopassa on hienoja jippoja, joita ei kaikki heti huomaa.
    [​IMG]



    -J-
     
    LPV, Gary Grand, aric-z ja 1 muu tykkäävät tästä.
  17. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Tänään tuli viimeisetkin osat oviin. Pätkä ikkunakourua, gummeja ja ulkokahvat.

    Tähän mennessä tapahtunut:
    [​IMG]

    Oikean puolen tuuletusikkunan karmi uusine tiivisteineen ja oven ylälaidan lista paikoillaan. Ovien mukana tulleet karmit ovat paremmassa kunnossa, kuin 63n omat, joten påleerasin ne. Pientä röpöä on, mutta huomattavasti siistimmät. Ovessa on sisällä nostinmekanismi herkisteltynä. Olikin homma saada puhallushiekka (alumiinisilikaatti siis) pois rahisemasta mekanismista.

    Tuuletusikkunoiden tiivisteitten asennus ei ole Impalanvärisen miehen hommaa!
    [​IMG]
    Kuvassa kuskin oven kehys. Ja arvatkaa muistanko enää missä järjestyksessä kannatti kasata:mad:
    Tuosta muuten näkee, kuinka ikkunalasi pukkaa hiukan ulos kehyksestä. Ajattelin, että tiivistekumi on liian paksu, mutta tsekkasin sen Impalasta ja samalla tavalla originaali kurkkaa! Katsotaan tilanne uudelleen, kun kaikki alkaa olla kasattuna.

    Pikkuikkunan säätöruuveista puuttui kaksi, enkä malttanut odottaa, että saisin purettua vanhoista ovista. Sitäpaitsi hidastaisi julmetusti uusien ovien asennusta! Tein uudet. Prikat juotettu hopealla.
    [​IMG]

    Ovien kasaus hidastui muutenkin pääsiäiseksi, kun lupasin maalata pikkubroidin mesen lokarit. Sekin pikkuhomma osoittautui aika "työlääksi": värimassamassa loppui loppusenteillä kesken ja pääsiäisenä olikin kiva metsästää jostain lisää. Onneksi on kanssaharrastajia! Maalari-Jari lupasi sekoittaa sen pääsiäismaanantaiksi. Selvisi vaan hakiessa, että onkin vesimassaa. Sain samalla kyllä vesipohjaista helmiäistäkin. Pientä opiskelua vaati, mutta hyviä neuvoja sain maalareilta. Eka helmiäismaalaus mulle ja ekaa kertaa vesiväreillä! Oli kyllä kivaa ja opettavaista hommaa. Ja lopputuloskin ihan semisiedettävähkö.
    Helmiäistä ei sitten saa millään tarttumaan kuvaan tai videoon! Eikä tavaramerkkiäni valumaa, vaikka sellainenkin tossa tietty on:D
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Lopuksi Impalaan lakkaa (joo, kyllä se ui siinä, mutta lopullisessa käyttötarkoituksessa ei haittaa).
    [​IMG]

    -Jake-
     
    Fuselage, Bowtie ja Isamu tykkäävät tästä.
  18. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Hienoa puuhastelua, tykkään kun piiloon jäävätkin osat hierotaan kuntoon! Kummasti muuten tuollainen ikkunahissi vetreytyy kun se on puoli tuntia Teijossa peseytymässä ja sen jälkeen saa tuoreet rasvat. Miten olet tuon muovituksen tehnyt? Näitä muovipinnotteisia stoppareita ja erinäisiä piuhan pidikkeitä on vaikka missä laitteissa, kiinnostaisi miten tuon saa tehtyä kotikonstein.
     
    Seevu tykkää tästä.
  19. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Kiitos. Piti vielä ottaa ikkunannostimet käsittelyyn, kun eivät ne niin hyvät olleetkaan. Sprayrasvaa rataskoteloihin tolkuttomasti, rättiä, pensseliä, paineilmaa ja kynttilää. Nyt on kepeet!
    Muovitus on tehty muovitusjauheella. Kappale kuumennetaan ja muovi ripotellaan pintaan tai kappale upotetaan jauhoon. Äkkiseltään en löytänyt myyjää jauheelle. Pitää kysellä onko muilla tn-opeilla tietoa..

    Ruiskuttelin kotelosuojaa ovien alaosiin ja saumoihin. Tectylin sprayta. Eiköhän se kesäautoon riitä.
    [​IMG]

    Pikkuhiljaa kasaantuu. Äkkiä tänäänkin kolme tuntia vierähti.
    [​IMG]

    Kotelosuoja kuivumassa.
    [​IMG]

    Äänieristettä ajattelin laittaa. Onko joku kokeillut onko esim. yhdellä butyylimaton palalla keskellä mitään virkaa vai pitääkö oikeasti laittaa kovaa ja pehmeää pinnat piukkaan, ennen kuin on hyötyä?

    Yksi kuva vielä mersua, mutta sitten ei toivottavasti koskaan enää:D
    Broidi haki osat ja ehti nostaa lokariakin vähän paikalleen. Tuurilla taitaa sävy olla aika lähellä.
    [​IMG]

    -Jake-
     
    4d sedan ja Fuselage tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!