1963 Impala taka-akseli vinossa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Seevu, 24.3.2020.

  1. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Laitoin leveämpää kumia alle ja kuskin puolen rengas kihnasi paikoilleen laittaessa pyöränkaaren etukulmaan (kun pyörä solahtaa paikoilleen, niin ei ota mihinkään kiinni). Mittaamalla etupyörän navasta selvisi, että kuskin puolelta akseli on n. 25mm. edempänä. Auto on ollut nelipyöräsuuntauksessa ja alustaa kehuttiin ja arvot ok. Mittaamalla oviaukosta pyöränkaareen, molemmilla puolilla sama mitta. Runko ei ole nähdäkseni saanut osumaa. Alatukivarret samalla tavalla molemmin puolin.

    Taka-akselilla kuvan mukainen Hotchkis-setti. Poly-puslat. Jouset ilmeisesti alkuperäiset. Leikkasin -1.5 kierrosta. Puskurista mitattuna molemmat puolet samalla korkeudella. Ilma-iskarit.

    [​IMG]

    Panhard-tanko Impalassa kuskin puolella rungossa ja ylätukivarsi pelkääjän puolella.

    Lähdenkö säätämään panhardia pidemmäksi ja tukivartta lyhemmäksi?

    Auto on ollut oikein hyvä ajettava kaikilla nopeuksilla. Varsinkin nopeuksilla ;)

    (muoks: alatukivarsien pituudet mittaamatta!!)
     
  2. jorkkeri72

    jorkkeri72 Gearhead

    jos arvot kohdillaan ja kulkee hyvin niin miks pitäis mitään säädellä?
     
  3. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Sais vähemmällä ähellyksellä takapyörän paikoilleen..
     
  4. -tl-

    -tl- Gearhead

    Jos taka-akseli olisi runkoon nähden vinossa niin autokin kulkisi vinossa niin kuin ajokoira... Olisko kori vaan toisessa reunassa ja tuo 25mm? mittausvirhe tai etu akselissa se heitto?
     
  5. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Meneekö se selkeästi yksillä jäljillä, elikkä piirtyykö takapyörien jäljet tiessä symmetrisesti etupyörien ajojälkiin nähden? Ei, ei suditeta tässä kokeessa. Ihan vaan ajat hiekalla tai lumella tai ...
     
  6. Niin ja mitkä mittaustulokset on? Eikös tehtaan ilmoittama akseliväli 119.0 tuumaa.
     
  7. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Joko se nelipyöräsuuntaus/mittaus on tehty päin persettä, TAI pyöränkulmat tulee olemaan päin persettä sen jälkeen säädät akselin asentoa niin että se on symmetrinen niihin pyöränkaariin.

    Mites akseliväli vas ja oik puolelta mitattuna?

    Yks hyvä kikka olis laittaa esim muutaman metrin pituset lankut takarenkaiden kylikä vasten maahan, mielellään jossain avoimella tasaisella pihalla eikä ahtaassa tallissa. Joku 2"x4" asettuu jo kohtuudella renkaan suuntaiseksi, 4"x4" vielä paremmin. Niitä lankkuja katsomalla näet kyllä mihin ne takapyörät osottaa. Kuskin puolen pitäisi aurata ja apparin puolen harittaa, jos se akseli on vinossa niinkuin toi 25mm edempänä oleva pyörä viittais..

    Tosiaan kannattaa mitata ne alatukivarret jos niissä on joku pituusero. Impalassahan noi alatuksut on melkoisessa V-kulmassa, joten akselin pukkaaminen sivuttain säätää sitä kulmaa jonkinverran. Eli jos panhard on väärän mittainen / akseli ei keskellä, niin saattaa akseli panhardia säätämällä suoristua auton alla.
     
    Seevu tykkää tästä.
  8. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Nyt koppa on ahtaassa tallissa ilman konetta, niin taidanpa jättää mittaukset myöhempään.

    Akseliväli kun auto oli pukeilla, oli 299cm eli n. 118" Molemmin puolin siis.

    Ei tullut kesällä jälkiä seurattua, kun huomasin tuon vasta.

    Kiitos neuvoista!
     
  9. Pikku-Kalle

    Pikku-Kalle Gearhead

    Kantsii joo tarkistaa vielä oliko runko ja akselit suorassa toisiisa nähen, korissahan saattaa olla ameriikan toleranssia 1-2" sinne, tänne ja tuonne jo tehtaalta.
     
    Seevu tykkää tästä.
  10. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Murican toleranssit kävi kyllä mielessä. Kokonainen takakylkihän tuohon on vaihdettu pelkääjän puolelle ja takasiipi kuskin puolelle. Sen takia noi korimitat on aika epäluotettavia vielä. Yllätyin kyllä, että oviaukkojen etäisyys oli niinkin tarkka.
     
  11. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    No kyllähän se akseli on reilustikin kuskin puolella kun sen tunkkaa ylös. Panhard tanko vetää sen akselin toiselle puolelle. Ihan sama ongelma on minulla kun asentelee renkaita alle. Siinä pitää olla tietty taktiikka että ne renkaat edes saa sinne kun se lokarin huullos on niin alhaalla.

    Onko tuo sinun mittaus tulos auto tasaisella ja maassa vai ylös nostettuna.

    Jos se on 4 pyörä suunnattu niin kyllähän se kertoo jos on joku paikka vinossa.
     
    Jummijammi tykkää tästä.
  12. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    jos koko auto oli rungosta ilmassa kun renkaita sovittelee, niin akseli tosiaan voi olla laidassa. Oletan että mittailua ja tutkimusta on kuitenkin tehty ja tullaan tekemään jousitus ajokorkeudessa.
     
  13. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Jos säädät ylätukivartta niin se muuttaa kardaanikulmaa ja pandhardia säätämällä saat se keskitettyä sivusuunnassa et muuta.

    Jos haluat helpottaa renkaiden vaihtoa niin sitten älä missään nimessä osta yli 205 leveää rengasta. Vanhassa - 63 impissä kun oli 275-60-15 takagummit niin piti ihan oikeasti suunnitella miten sen saa pois paikaltaan ja takaisin. Pitää olla koko perse tunkattuna pukeille jos haluaa yhdenkään takarenkaan pois.

    Vahva veikkaus että nyt on mitattu perä vapaana roikkumassa jolloin ne mitat on ihan päin persettä. Oma paino renkailla tasaisella mittaat.
     
    Jummijammi tykkää tästä.
  14. Bat ass

    Bat ass Gearhead

    Mä vaihdan takapyörät aina siten että nostan takapäästä tukivarren rungon kiinnikkeen kohdalta, ja sitten avitan eturungon alta, että saa auton tasaisesti vinoon, jotkut joskus esim kiikalassa hiukan ihmetellyt, mutta lähtee 255/70-15 pyörä kivuttomasti -64 impalan pyöräkaaren alta, ja 15x8 0 offset vanne.
     
  15. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Kerran vaihtanut sen 275-60-15 kun se räjähti mutta muuten vaihdan tallissa :cool:

    Minä tunkkaan perästä koko auton ilmaan ja pukit siihen tukivarren kiinnityspisteeseen ja sitten perä vapaasti roikkumaan.

    Kyllä 255/40-18 on vähän ahdas tunkea kun tuumanen spaceri vielä pinnapultteineen on edessä.
     
  16. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    235 menee ihan heittämällä. Nyt on 275. Vanteetkin mitälie truckereita.

    Teen noi mittaukset huolella sitte ku saan auton ulos, enkä ole enää turhasta paniikissa.
     
  17. zero

    zero 3rd gear

    Ittellä on -60 belairi, takakaari on viellä matalemmalla kuin noissa "suorakylkisissä", 275/45-18 10" vanteella, välissä viellä tuuman spacer, kyllä ne sinne saa mutta on tasan yksi asento missä tarvii sujauttaa rengas paikoilleen. Ekalla kerralla noiden vanteiden kanssa otin iskarit auki että perä tippui alemmaksi o_O
     
    Seevu tykkää tästä.
  18. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Tuossa aiemmin oli hyvä pointti että jos panhard-tanko on kuskin puolelta rungossa niin koko takapää kerralla nostaen tanko vetää akselia vasemmalle. Eli puoli kerrallaan tunkatessa voisi pysyä keskellä.

    Jos tästä ei ole kyse niin sitten saattais olla panhard liian lyhyellä säädöllä.
     

Kerro tästä muillekin!