1963 Impalan Cadillac 500 vaihtuu Chevyyn.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Seevu, 26.6.2020.

  1. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Joo kyllä mä uskon kanssa, että tolla combolla (nokka tuossa käsittääkseni vakio) ei vaan pikkuliruilla pääse. Eilen käväsin tankilla ja 25.5l./100km. Pelkkää kaupunkipyörittelyä, eikä aina ihan pintakaasulla. Tulpat vaihdan tuosta vielä, niin näkee onko jotain outoa.

    Hurjastihan se teki, kun vaihtoi 3.07 välityksestä 3.55:n. 3.07 on tallessa ja periaatteessa aika nopeastikin nakattavissa paikoilleen, jos ei lukkoa jaksa sinne ahertaa. Renkaat ei ihan äkkiä vaihdu kapeampiin, kun ei oikein sovi tyyliin :D

    -J-

    ps. onko ajatuksia tuosta startin laakereiden hajoamisesta? Eilen hain Etrasta SKF:n laakerit ja pistän startin kasaan. Pitäisikö tosiaan sitä lämpöeristettä laittaa?
     
  2. Ei kai siinä mitään menettäkään, jos laittaa sen lämpösuojan?
     
  3. -71 MoPar

    -71 MoPar Gearhead

    SKF laakerit ainakin ennen oli laadukkaita , laita niihin hyvää laakerirasvaa mikä kestää lämpöä niin laakereiden puolesta ei kaipaa mitään lämpösuojaa . Mutta käämit on eri asia jos kovin kuumassa voi lakat alkaa kärsiä.
     
  4. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Ei toi 275 mikään sellanen rengasleveys ole että kulutuksen takia kannattais lähtee kaventamaan. Loikkariloota vois jeestata, mutta saa siinä jonkinaikaa ajella että lootanvaihto on tienattu.
     
    Seevu tykkää tästä.
  5. Jäin miettii, kun tänään kaupungilla ihmettelin Audin katumaasturin renkaita (255/55R18), että kyllä nekin melkoisen leveitä on. Mitenköhän tuo renkaan isompi halkaisija vaikuttaa polttoaineen kulutukseen (en tarkoita välitystä nyt)?
     
  6. -71 MoPar

    -71 MoPar Gearhead

    Jos nyt on alla 275/50x15 renkaat niin vierintämatka on n.200cm ja alkuperäinen koko jotain 225/75x15 minkä vierintäkehä n.220cm niin erotus on n. 10% ja kapeampi rullaa myös herkemmin , eli polttoaine kulutus kuvittelis olevan n.2-2,5litr. /100km. kun ilmanvastuskin hieman pienempi. Kyllä toi 454cid jaksaa vääntää .
    Ja toi 255/55R18 on sunnilleen sama 220cm vierintäkehä. Rengaslaskuri - Vianor
     
    Seevu tykkää tästä.
  7. Alkuperäiset on ollut tuumaiset, mutta tässä on millisetkin vaihtoehdot:
    195/80R14
    205/70R15


    Eli noin 66.8 cm korkeat ja 203.7 vierintäkehä.
     
    Seevu tykkää tästä.
  8. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Vanhojen jenkkien valvottu taloudellisuusajokisa olisi varsin hyvä lisä kesän tapahtumiin.
     
    LPV, Kustom STW, MJF ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  9. max

    max Double Gearhead

    Jake,mulla on mustaksi eloksoitua lentokonealumiinia sopiva kappale lämpökilven tekoon.
    Jos kiinnostaa,niin väännä siitä jos haluat.No Charge.

    P.S oliko se just niin että musta oli edullisin väri lämpöjen kanssa tappelemiseen,vai mitenkä se oli?
     
    Kustom STW ja Seevu tykkäävät tästä.
  10. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Kiitos! Kyä kelpaa! Mattamustaa ne kehuu.. Laitan sulle osotteen txt:na.

    -J-
     
  11. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Musta luovuttaa ja ottaa vastaan tehokkaammin lämpöä, kun taas kiiltävä pinta heijastaa lämpösäteilyä pois päin.
    Jos haluaa jonkin jäähtyvän tai lämpiävän tehokkaammin, niin maalaa se mustaksi (lämmön keräin/jäähdytin)...jos taas haluaa suojata lämmöltä jotain tai lämmön säilyvän sisällä, niin kiillota se (folio/avaruuslakana).

    Starttiin laittasin sen vuoksi kiiltävän lämpösuojan alumiinista, ehkä kiillottaisin vielä sen pakosarjaan päin olevan puolen....siitä suunnastahan se lämpö säteilee.

    Tässä mielessä omat peltipakosarjat on maalattu erittäin väärällä värillä eli mustaksi, se nostaa konehuoneen lämpöjä, mutta se on ihan näkökysymys, "black is beautiful" kun moottorikin on täysin musta.

    Renkaan korkeus : Korkea ja kapea rengas rullaa aina paremmin, kun matatalampi ja leveämpi, tämän vuoksi korkea on aina polttoainetalouden vuoksi edukkaampi.
    Paripyörässä pari pistää enempi hanttiin kun sinkkupyörä.
    Vesisateessa tai talvella lumella tämä ero vielä korostuu, kun renkaan eteen alkaa muodostua patjaa.

    Omissa hommissa renkaan korkeus/leveys, sinkkupyörä/paripyörä erot tulee hyvin konkreettisesti esiin niin vedossa kuin polttoainetaloudessakin.
     
  12. Jäi vielä jotenkin mietityttää nämä isovanteiset nykyrenkaat Impalassa. Tässä on 1961 Impala ja:

    Wheels: Billet Specialties 18-inch and 20-inch
    Tires: Yokohama Advan Sport 225/45ZR18 and 295/40ZR20


    No ei ihan mahdottoman näköinen, mutta ehkä ei kuitenkaan..
     
    Seevu tykkää tästä.
  13. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Sytkäennakko 80km/h vauhdissa 43.

    Tulpat vaihdoin. Tilalle tuli jälleen AC CR43TS. paikoillaan oli RokkiAutosta tilatut Autolitet, jotka näyttivät tältä:
    [​IMG]

    Elektrodit menneet ihan piikiksi. Eikä todellakaan ole käynyt laihalla, saati nakuttanut. Oisko vaan väärä arvo. Kesä ajettu näillä.
    *edit* en kyllä muista olivatko nuo valmiiksi jo ohutkärkisiä :oops:*edit*
    *edit2* joo.. Autoliten Iridiumit :oops::oops::confused::confused:o_Oo_O:oops::oops:*edit*
    -Jake-

    ps. takanakit 275/60.
     
    Muokattu: 30.7.2022
  14. MJF

    MJF Double Gearhead

    Tähän voisin osallistua :D Satellitessa on 235 ja 275 renkaat ja se kulutti sekalaisessa ajossa alle 12 litraa vakio 318:lla. Kuinka vähällä se meniskään sirkkelinterillä :eek:
     
    Kustom STW ja isalmela tykkäävät tästä.
  15. hantta

    hantta Double Gearhead

    Ei pitkä perävälitys kylläkään tee ketään autuaaksi, esim. täällä etelä- suomessa, jossa on mäkiä ja mutkia+ kaupunkiajo, en ole päässyt isolohkolla edes noihin lukemiin 2.32 perällä.Kokemusta>sama auto kahdella eri koneella, eri kaasareilla, eri sytkäsysteemillä, kahdella eri laatikolla.
     
  16. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    185/80R15 renkaat alle ja painetta vähintään niin paljon, kun renkaan kyljessä sallitaan. Ohjauskin tulee kivan kevyeksi. Dartissa oon pitänyt rattivoimien takia 3 bar edessä.
     
  17. ..tai 175R16..:cool:
     
  18. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Viimeisin mitattu kulutus Vorssan reissulta 19.7l/100km. Vaimo kävi, kun itse jäin vatsaa potemaan :( Ihan siedettävä kulutus.
    Aivan pientä nykimistä ollut tasakaasulla 50mph. vauhdissa, joten tsekkasin jakajan: aivan saata*an hapettunut! Katsoinkin jo aiemmin Sniperi-ryhmistä tätä ominaisuutta, mutta en uskonut, että parissa kesässä menee moiseen kuntoon. Nyt on putsattu.

    Sniperiin olen jatkanut läppien vipua jo kahteenkin otteeseen, että kaasu ei olisi niin on/off. Tuloksena tietty se, että läpät eivät aukea täysin ja nyt pitäisi keksiä jotain ratkaisuja. Polkimen liikettä pitäisi saada pidemmäksi, mutta poljinta ei saa irti, ilman että nostaa koneen pois. Vinkkejä?



    -J-
     
  19. Visa

    Visa Gearhead

    En tiedä miten tuohon saisi toteutettua, mutta aikoinaan mulla oli porschessa epäkeskeinen kaasuvipu (vaijerilla) alkuun avasi kaasua hieman ja n. Puolen kaasun nurkilla loput aukesi nopsaan
     
  20. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Tota pohdin, että onnistuuko liikkeen pidentäminen polkimen vipua pidentämällä ylöspäin? Sen pystyisi toteuttamaan lattaraudan pätkällä Bolt-on. Ei tosin hirvittävän pitkää jatkoa saa.

    FreeTechnichsin heebo mulle joskus kertoi, että laittamalla tällaisen kaarevan vivun, läpän liike ei ole niin äkkinäinen. Samalla vipuvartta voisi lyhentää ja polkimen liike lyhenisi.

    [​IMG]

    -J-
     

Kerro tästä muillekin!