1963 Imperial "Kerttu"

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja VintageSpeed, 15.2.2015.

  1. hevimies

    hevimies Gearhead

    komiot on valot impperialissa :)
     
  2. nuc-64

    nuc-64 3rd gear

    Komppaan, pirun hieno valaistus, nythän siitä syksyä kohti alkaa saamaan hyötyäkin. Itsellä tuossa vuotta tuoreemmassa taitaa olla jo normaali mittarivalaistus, ainakin valo on kellertävää, ja jotain häikkää on, kun himmennystä säätää, niin saattaa pienelläkin säädöllä pompata ääriasennosta toiseen.
     
  3. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    Ajelut on tältä vuodelta ajeltu ja sisustan kunnostustyöt alkamassa. Purkasin viikonloppuna penkit pois. Edellisellä jenkki omistajalla on selkeästi ollut jyrsijäongelma sillä takapenkin alta löytyi hiirenloukku ja hiirenpesiä löytyi muunmuassa kuskin ovesta, kattoverhoilun sisältä, molemmista takapyöräkoteloista, takaselkänojan takaa, etupenkin molempien kylkikoristeiden alta ja apparin takaovesta. Mätää ei toistaiseksi ole löytynyt nimeksikään. Vielä täytyy irroittaa lattiamatto.

    Sitten saisi suositella jotain liikettä kanta-hämeestä josta voi ostaa ovipahvien tekemiseen sopivaa vaneria. Mulla ei ole mitään hajua mistä tollaista saa. Ei ainakaan kodin terrasta.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Tuli myös huomattua että 4-ovisen penkit ovat samat kuin 2-ovisen, mutta kallistus on lukittu 1/2 pultilla.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  4. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Kannataisiko käyttää ns. kovapahvia vanerin sijaan. Helpompi työstää. Eiköhän Starkilta löydy.
     
  5. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    Kiitti vinkistä. Tänään kattelin tossa Kenno techillä myös tollasta oikein ohutta kennolevyä, se ei ainakaan välittäisi kosteusvaihteluista. Saattaa olla vaan liian työlästä saada muotoonsa.
     
  6. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    Kertun penkit on nyt viety verhoilijalle Hämeenlinnaan säilöön. Hän ryhtyy niitä kunnostamaan tammikuussa ja valmista pitäisi olla ennen vappuajoja. Materiaaleiksi valikoituivat turkoosi keinonahka ja suomalainen villakangas.

    Aikaa on nyt siis seitsemän kuukautta parannella paikkoja uutta sisustaa varten.
    Penkkejä irroitettaessa alkuperäinen penkkien sähkökatkaisija poksahti kappaleiksi, enkä löytynyt enää kaikkia sisällä tippuneita jousia. Uudet täytyy yrittää vääntää mustekynän jousesta.

    Tänään aloitin tekemään uutta hattuhyllyä ja sivupahveja kovalevystä.
    (Oli muuten oma hommansa saada sopimaan melkein 3x2m kokoinen levy 205 Pösöön :rotfl: Jouduin selkeästi Rautian oudoimmat ostajat listalle).

    [​IMG]

    [​IMG]


    [​IMG]

    Viimeviikolla tuli hierottua lattiasta ruosteet pois ja vedettyä POR-15 päälle. Ensiviikolla vedetään lattiaan bitumieristettä ja uusi lattiamatto.

    [​IMG]


    [​IMG]

    Jos rupee homma loppumaan kesken talvea, tallista löytyy onneksi myös kohtuullisen paljon peltityötä vaativat Taunus. :lol: Mitä löytyykään bondon alta.

    [​IMG]
     
  7. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Mitäs Kertulle kuuluu?
     
  8. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Minkäs paksuista ja hintaista oli oli toi ovipahvimateriaali?
     
  9. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    Kerttu odottelee kesää ja laitumelle pääsyä. Penkit ovat tällä hetkellä verhoiltavana Verhoomo Pulkkisella Hämeenlinnassa ja valmistuvat vapuksi. Penkeistä tulee alkuperäisellä kuviolla olevat mahdollista museointia silmällä pitäen. Hankin myös Retrobeltsiltä uudet turkoosit lannevyöt omaksi ja matkustajien iloksi. Itse korjailen ovipahveja ja puunaan sisustan kiiltäviä osia tällä hetkellä. Hankin puolasta pari viikkoa sitten säädettävän virtalähteen ja aion kokeilla joidenkin huonoksi kuluneiden osien nikkelöintiä kotosalla.

    Tuli myös ostettua hieman jyrkempi nokka koneeseen, joka vastaa asteiltaan suurinpiirtein saman ikäluokan Chrysler 300 tehonokkaa. Suunitelmissa on myös tuon Fitechin EFI ruiskun hankkiminen ja istuttaminen tuohon dual quad imusarjaan.

    Ovipahvimateriaali taisi olla 3mm paksua ja maksoiko peräti 7 tai 8€.
     
  10. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    No perskeles. Mullakin saattaa olla varaa hommata tuota.:D

    Tänks.
     
  11. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    Laitetaanpa pari kuvaakin. Kerttu pääsi kesällä oikein paraatipaikalle kun näpsästiin kotitilasta kuva helikopterilla.

    [​IMG][/URL][/IMG] [​IMG]

    Ovipahvit on hieman murheelliset, mutta tästäkin selvitään höyrysilitysraudalla ja lasikuidulla. Jonain päivänä täytyy teettää aivan uudet pahvit, mutta toistaiseksi mennään näillä korjatuilla budjettipahveilla.

    [​IMG]

    Kiilotettavaa Kertussa riittää. Tässä kuva kynnyslistoista. Alempana ennen ja yllä jälkeen ensimmäisen rundin.

    [​IMG]

    Ja sitten elektorolyysiä. Säädettävä virtalähde 0-30V/0-8A löytyi puolasta hintaan 59€

    [​IMG]
     
  12. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Kerttuhan on komeasti tulossa kuntoon.

    Tuli tuosta puolalaisesta virtalähteestä mieleen Sleepparit....
    "..Puola on maa ihanin siellä on jo sähkötkin!.."
    :D
     
  13. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    Kevät alkaa lähestymään ja siirrytään sisustan kasaamisvaiheeseen. Matto meni jo tänään tasoittumaan lattialle. Näissä ACC:n matoissa on ainakin yksi hyvä puoli. Tuota ylimääräistä materiaalia on ruhtinaallisesti. Tämä silmukkamatto on vääräntyyppinen Crown malliin, mutta valitsin sen tarkoituksella sillä en pidä kalliimmista pitkäkarvaisista matoista ylläpidon kannalta.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Toinen takaovipahvi vaatii hieman ystävämme lasikuidun apua pysyäkseen enään kasassa. Hyvä siitä vielä tulee.

    [​IMG]

    Ja tässä vielä ne aiemmin mainitut Retrobeltsin turvavyöt (vaiko turmavyöt?). Vaikuttavat laadukkailta ja värikin osui 1:1 istuinten kankaan kanssa.

    [​IMG]
     
  14. nuc-64

    nuc-64 3rd gear

    Mitä kautta nuo vyöt ja maton tilasit ja olivatko hinnakkaat. Itselläni olisi oikeastaan matto aika finaalissa. Ostin oikeasti vanhat vyöt etupenkkiä varten, mutta takapenkeille voisi vielä hankkia. Löytyykö muuten takapenkin vöille kiinnikkeet valmiina, vai täytyykö soveltaa?
     
  15. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    Vyöt tilasin suoraan retrobeltsin sivuilta ja taisivat maksaa 120€ rahteineen. Matto tuli rockautosta, mutta on nyttemmin poistunut valikoimasta. Minä en löytänyt takavöille tehtaan kiinnikkeitä, mutta onneksi joku oli jo ehtinyt tehdä sinne omat ajan saatossa. Vyöt oli tosin niistäkin katkaistu.
     
  16. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    Jälleen on havaittavissa lievää edistystä projektin parissa. Penkit ovat edelleen verhoilijalla ja niiden pitäisi olla huhtikuun tienoilla valmiit joten suuntaan pian tiedustelemaan niitä.

    Jenkeistä löytyi sattuman kautta hieman parempaa kromiosaa sisustaan. Eivät nämäkään mitään show tasoa ole, mutta sitruunahapotuksen jälkeen sopivan patinoituneet auton muuhun kuosiin nähden. Chrysler on tehnyt jonkin mokan näiden 61-63 Imperialin sisustan kromiosien kanssa sillä kohtuukuntoisia tuntuu olevan vaikea löytää. Kaikissa tarjolla olevissa on pahoja syöpymiä ja rokkoa pinnassa.

    [​IMG]

    Lattiamatto asettui nätisti paikalleen vaikka ensin tuntui siltä ettei se sovi koko automalliin ollenkaan. Haastavinta oli saada ovenkarmeihin nuo uudentyyppiset windlace kanttinauhakarvat sovitettua. Orggis windlaceissa on on metallilanka runko joka on hieman joustavampi, mutta ostamassani nauhassa oli hieman erilainen metalliruoto sisällä joka ei halunnut joustaa tarpeeksi.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Seuraava prokkis on hakea verhoilijalta penkit ja hieman lisää kangasta ovipahvien alaosien verhoilua varten.
    Etuovipahvien kangas saa päälleen jotakin väriä jos sellaista löytyy tai saa suomeen enää tuotua.

    Saa myös suositella kokemuksia kuka myy sopivia "kuramattoja" tämän ikäluokan Imperialeihin.
     
  17. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    Kuramatot löytyi ACC:n luettelosta vähän mittailemalla. '63 Newport/New Yorkkerin matot olivat sopivat myös tähän isompaan koriin. Sain tilattua ne myös samalla värillä kuin lattiamatto.

    Sitten ne huonot uutiset. Verhoiluliikkeen yrittäjän olkapää oli hajonnut joten penkkien tekeminen on nyt jäissä. Kovasti lupaili yrittää saada toukokuun aikana tehtyä.... Hohhoijaa, näemmä ajokausi aloitellaan sitten metritaunuksella.
     
  18. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    Tänään tuli räjäytettyä Imperial käymään sitten viime syksyn. Talven aikana oli parit alipaineletkut pompsahtaneet pois paikoiltaan. Keväthuollon lisäksi tuli vaihdettua viimeinkin reistannut ohjaustehostajan pumpun kiinnike. Tässähän oli paikallaan alkuperäinen automaattisesti kiristyvä kiinnike, joka ei enään kiristellyt kuin kuskin hampaita. Kumielementti, jonka tuon kiristyksen olisi pitänyt hoitaa, oli hävinnyt varmaankin jo amerikan maanteille. Tilasin eBaysta TRW:n pumpulle sopivan kiinnikkeen siinä uskossa että 413 koneen kiinnityspisteet olisivat samat kuin uudemmissa B ja RB myllyissä. Muutenhan tuo reprorauta oli ihan kivan näköinen, mutta mikään pultinreikä ei ollut osunut oikeaan paikkaan poraajalta ja kaikki taivutuksetkin oli pielessä. Lekaa ja vinkua joutui näyttämään parin tunnin ajan, mutta lopulta sain uuden raudan paikalleen ja tehostajan pelittämään kunnolla.

    Vanha automaattirauta

    [​IMG]

    Uusi repro manuaalirauta

    [​IMG]

    Joku mietti aikaisemmin tässä keskustelussa miltä Imperial kuulostaa 2,5 tuuman putkella ja Dynomaxin turbo vaimentajalla. Tässä näyte.



    Verhoilijakin oli tervehtynyt ja lupasi tehdä Kertun penkit piakkoin valmiiksi.
     
  19. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    Verhoilut on nyt valmiina ja Imperiaali taas ajossa. Penkit maksoi 2800€ materiaaleineen, sitä kuitenkin joku kysyy ja Verhoomo Pulkkinen teki nämä.
    Kesän aikana täytyy vielä vaihtaa 2-piirinen pääsylinteri paikalleen, sekä vaihtaa takajarruhihnat. Ensi talveksi sitten suunnitteilla ovipahvien uudelleen verhoilu ja alustan remontointia.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    sleepercooler tykkää tästä.
  20. karhu01

    karhu01 2nd gear

    Kyllä on hieno sisusta ja autokin.
     
    Camino'79 tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!