1963 Imperial "Kerttu"

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja VintageSpeed, 15.2.2015.

  1. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    Lämmityslaitteen kenno tuli viimein pajalta uudelleenkennotuksesta. Työnjälki on hyvää ja hintaa kertyi 215€. Kenno on nyt noin tuuman paksumpi joten saattaa lämmittää entistä paremmin, eipä sillä vanhallakaan kennolla tosin kylmä ollut. Työn suoritti Jäähdytinkorjaamo Vuorinen Hämeenlinnassa.

    [​IMG]

    Lämppärin koppaa jouduin hieman kuiduttamaan sillä ilmeisesti siihen on isketty kertaalleen jollakin työkalulla reikä. Onneksi koko koppa on lasikuitua. Samalla vedin päälle uuden maalin.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Tiivisteaineeksi valitsin sitten butyylimassan kuten täällä neuvottiin ja kun tutkin tarkemmin orggis tiivistemateriaalia niin mahdollisesti se myös on ollut samaa tavaraa, mutta kuivettunut kopruksi 50 vuoden aikana.

    [​IMG]

    Hieman kummallisesti tuo kenno oli kopassa alunperin vain kahdella ruuvilla kiinni joten laitoin kunnolla massaa ja pari peltiruuvia lisäpidikkeeksi.

    [​IMG]

    Ja nätti tuli.

    [​IMG]

    Nyt tekee mieli osallistua Keuruun talviajoihin. :p
     
  2. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    Jaahast. Pikku päivitystä tähänkin prokkikseen näin kevään kunniaksi. Paljoa ei ole tapahtunut kun muut projektit painaa päälle, mutta jotain sentään.

    Ovipahvit verhoilutin Pulkkisella Hämeenlinnassa. Laitettiin vähän pulleempaa fylliä niin näyttää ja tuntuu paremmalta. Aivan orggistyyppiset ei tulleet kysymykseen enää vanhoilla pahveille jotka jäi tuonne alle kuitenkin suunnitelmista huolimatta.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Tuli myös päiviteltyä keulan kaikki puslat ja nivelet uusiksi sekä KYBin iskarit. Tiedoksi muillekin niin KYBiltä sopii näihin vanhempiin Imperialeihin KG 4507 malli kun iskarin alapään läpi menevää vahviketta hieman leikkaa kapeammaksi laikalla.

    [​IMG]

    Samalla päivittyi myös jarrupääsylinteri kaksipiiriseen turvallisuuden takia.

    [​IMG]

    Sitten vielä pyöränkulmien suuntaus ja kesäksi ajoon.
     
    cdv70, ImpJay, tinareki ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  3. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    Täälle ei paljoo tapahtu muuta kuin ajoa. Kulmat on suunnattu ja uudet valkosivuiset kinkkirenkaat alla. Upeesti kulkee. Kallistuksenvakaajan puslat jotka tilasin Andy Bernbaumilta oli aivan roksaa ja ne kumit suli suorastaan sinne alustaan. Noh täytyy sovitella C-bodyn puslat ja linkit jossain vaiheessa keulille.

    Tuli heitettyä yksi hääkeikkakkin. Kuvat on kyllä upeita ammattikuvaajalla. #Saku Metsärinne.
    Viimenen on ihan itse otettu. Tulipa sattumalta upea kuva kännykkäkameralla.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    ImpJay, 12345678910, tinareki ja 9 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  4. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    Lähti Kertusta tuulilasin listat lentoon kun rekka pyyhälsi 10-tietä kovaa vastaan. Eipä tunnu löytyvän tuota yhtä kilkettä enää mistään joten piti hieroa alumiinista korvike siksi aikaa että aito rosteripalikka löytyy.

    Saa tarjota jos jollakulla löytyy vaikka koko sarja noita listoja.

    [​IMG]
     
  5. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    Two years later.... Pieni teaser tulevasta.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    12345678910, valtope, DD6 ja 8 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  6. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Gearhead

    Näyttää erittäin kiinnostavalta :odrazz:
     
    Camino'79 ja Gary Grand tykkäävät tästä.
  7. Gary Grand

    Gary Grand Gearhead

    X2 :cool::p
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  8. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    Fitechin mallailu ja asennus on alkanut. Heti pääsee motkottamaan ettei tämäkään nyt ihan bolt on juttu ole, vaikka kaikenmaailman sopivuuksia valmistaja lupailee. Ensimmäinen huomionarvoinen asia on se ettei tämä sovi ilman korokelevyjä Edelbrockin CH28 imusarjaan. Toisen läppärungon vivusto ottaa imukanaviin kiinni.

    Ratkasin ongelman taivuttamalla vipua hieman sillä itselläni ei matalan konepellin vuoksi ole varaa nostaa pakettia korkeammaksi. Toinen motkotuksen aihe on se, että master kitistä puutuu kamaa jotka joutuu hankkimaan tai tekemään itse jälkikäteen jotta laitoksen saa toimimaan. Yksi tämmöinen oli luonnolisesti tuo välivipu joka yhdistää läpät toisiinsa. Lisäksi puutuu lambda anturin hitsattava laippa (tilalla on nykyisin vain putkiklemmariviritys) sekä AN liittimet, joilla bensaputki yhdistetään molempiin runkoihin.

    Pienen sovittelun jälkeen rungot suostuivat kuitenkin uppoamaan paikoilleen. Myöskään tulo ja lähtötulpat eivät ole optimaalisilla paikoilla ajatellen dual quad konstruktiota sillä kahden rungon väliin ei käytännössä mahdu mitään muuta kuin sähköjohdot,.

    [​IMG]

    Viikonloppuna tiputin tankin alas, tyhjensin ja asensin sen kylkeen bensapumpun huohotustulpan. Tämä oli ihan kätevä juttu. Askelporalla reikä ja sitten mukana tulleella 1/2 pultilla tulppa vedetään kasaan. Istuu hyvin nätisti.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Bensapumpuksi tässä 2x4 masterkitiss tuli uusi "Fuel command center 2.0". Vanhaan eroa tässä on se ettei sisällä ole enää kohoa ja että mukana ei seuraa minkäänlaisia kiinnikerautoja :poff:. Siispä pääsin väsäämään myös sellaisen.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Pesurin pussi joutui luovuttamaan orggis paikkansa kaukalolle, mutta onneksi sille löytyy tilaa vielä sisälokarista.

    [​IMG]

    Siellähän se möllöttää. Täytyy vielä keksiä tuohon jokin Mopar tarra hämäämään.

    [​IMG]

    Ei varsinaisesti kuitenkaan hyppää silmille tuolta konehuoneesta.

    [​IMG]

    Seuraavaksi vedetään huohotuslinja command centerille, päivitellään laturi, sulakerasia ja vähän piuhoja. Sitten täytyy siirtää auto vielä kaasarin voimin hitsauspaikalle lambdatulpan hitsaukseen ennenkuin varsinainen asennus pääsee vauhtiin.
     
    Visa, isalmela ja Herje tykkäävät tästä.
  9. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    On päästy projektissa eteenpäin. Lauantaina aloittelin purkamisen, vanha valurautaimari nurkkaan ja alumiininen eedeli tilalle. Nätisti upposi paikalleen Felpron komposiittitiivisteillä. Toivottavasti myös tiivistyi paremmin. Viimekerralla kun kokeilin tätä imaria jäi imuvuotoja aika reippaasti. Samalla vähän siistittiin ja maalailtiin osia.

    Ei muuten kannata ostaa Motonetin 2K spraymaalia. On aivan jäätävän huono tuote sillä ne tökötit ei sekoitu vaikka vatkaisit sitä pulloa tuntikaupalla ja kun ne viimein sekoittuu menee suutin heti tukkoon. :poff:

    [​IMG]

    Hirveän väännön jälkeen läppärungot paikoillaan. Joku täällä mainitsikin Fitech ketjussa että alipainenipat on todella ahtaasti sijoiteltu ja se on kyllä totta. Normi tarvikekaupan letku ei sinne mahdu klemmarin kanssa. Myös pinnapulttien kanssa oli ahdasta eli olisi pitänyt olla vielä lyhyemmät pultit.

    Tässä vaiheessa on myöskin todettavat että Fitechin antamat asennusohjeet on aivan roskaa ja ne joutuu lukemaan moneen kertaan ettei jää mitään huomiotta. 2x4 kombossa ei tule komboa koskevia ohjeita mukana joten joutuu itse päättelemään miten tämän pitäisi toimia.

    [​IMG]

    Seuraavaksi sitten korokepala termarin alle ja uusi lämpötila-anturi ruuvaten kiinni. Johdotuksen ohjeistus sentään oli selvä varsinkin Pertronix ready to run jakajan kanssa. Vähän ohkaisen oloiset oli puolalle menevät johdot, mutta kaipa noiden on kestettävä.

    [​IMG]

    Ja virrat päällä. Vielä odotellaan AN-liittimiä ja muuta tilpehööriä niin pääsee kasaamaan loppuun ja testaamaan ensisavuja. Tuo käsipääte on myös aika typerä liittimien sijoittelun osalta. Idea selkeästi on että tämä piilotetaan kojelaudan alle ja luetaan sieltä. :odroll:

    [​IMG]
     
    Visa, Inlinee, FuryIII '71 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  10. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Erittäin mielenkiinnolla seurataan miten lähtee fitechi tuplana skulaamaan.
     
  11. Tuota, tuleeko noi läppärunkojen bensakiskot kiinni toisiinsa pelkästään toiseltä puolelta vai molemmilta? Siis millä tavalla se bensa tulee kulkee niissä?
     
  12. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    Noissa molemmissa rungoissa on 3 tuloa ja 1 paluu. Tän fuel command sumpun kanssa lähtö tulpataan ja kummankin rungon yhteen tuloon vedetään T-haaralla linja eli ei tule paluuta vaan se paluu on sisäänrakennettu tuohon sumppuun. Polttoainepaineen säädin näissä on pöllitty VW New Beetlestä ja sellainen on kummassakin rungossa.

    Muutenkin näissä on käytetty paljon Delcon osia. Kaasuläpän asentotunnistun, tyhjäkäyntisäädin ja jäähdytinnesteen anturi on kaikki 90-luvun Chevyn koneista ja lambda, sekä tuo PA-säädin Boschin kataloogista.
     
  13. toyopet

    toyopet Gearhead

    Se on Mastonia. Viime keväänä totesin saman ongelman, valitin suoraan mastonille, sain 6 prk samaa tavaraa, yhtä huonosti toimivaa, tilalle. Myöskin valittelut, että se motonetista ostamani purkki oli viallista erää, se vedetään pois.
    Sitten laitoin motonetin vastaavalle viestin, että ostin tämmöisen purkin ja sain tämmöisen vastauksen tehtaalta, vastasi, että heille ei kyllä ole tullut mitään ilmoitusta mistään viallisesta erästä.

    Sillä tavalla sain toimimaan yhden purkin, että todellakin kunnon sekoitus ennen kuin edes harkitsee painavansa suuttimesta: teippasin purkin pojan crossipyörän runkoon ja sanoin, että antaa mennä nyt niin, että tärisee.
    Pari purkkia valmistelin teippaamalla ne joustopiikkiäkeen runkoon ja päiväksi pellolle...

    Kyllä ne kunnolla ravistettuna tuntuivat purkista ulos tulevan. :D
     
    Gary Grand, stana, Camino'79 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  14. maxvo2

    maxvo2 Gearhead

    Täytynee pyytää seuraavan kerran traktori ja äes kauppaan mukaan kun ostaa Mastonia.:D:D
     
    toyopet ja isalmela tykkäävät tästä.
  15. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    [​IMG]

    Nyt on kaikki kilkkeet asennettu uutta laturia myöten, mutta eipä lähteny käymään vielä. Bensanpaineet on kadoksissa. Sumpulle menee bensaa, mutta ei tule ulos kuin liru ja painemittari näyttää nollaa. Yritin tuota primata pariin otteeseen tuloksetta. Täytyy antaa olla yön yli ja pohtia lisää huomenna. Muuten tuntuisi pelaavan. ECU tunnistaa signaalin puolalta ja suuttimet yrittää ruikata tavaraa koneeseen jos sitä olis. Kaikki asetuksetkin sai tallennettua.
     
  16. Slant Sickness

    Slant Sickness Gearhead

    Imeekö tuo syylärin vieressä oleva laite tankilta asti? Jos niin, eikä jaksa nostaa, niin älä sulata pumppua kuivana ajolla.

    Mulla on omassa keksinnössä imuletkussa perämoottorin käsipumppu. Sillä saa aineen tankista ylös, jonka jälkeen muut pumput (2) jatkavat siirtoa ja paineistusta. Yamahan käsipumppu on ollut käytössä yhden ainoan kerran. Toki jos ajaa tankin tyhjäksi, tulee se toinen kerta...
     
  17. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    Löytyi se syy aika pikaiseen. Yritin aamulla vielä primata sumppua tuloksetta. Kokeilin myös säätäö sumpun tehoa ECUn kautta ilman tuloksia. Lopulta päätin sitten purkaa sumpun ja rikkihän se paska oli. Meksikon neekeri jättänyt kuusiokolon löysälle ja pumppu on näin kiertynyt rikkoen muovisen lähtökappaleen. No kolvasin tuon sitten nopeasti ehjäksi ja lopputulos on videossa.

    [​IMG]

     
    Visa ja Gary Grand tykkäävät tästä.
  18. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    No hyvä et löyty vika.
    Näin muuten huomiona, vaikuttaa melkoselta puolvalmisteelta kaikkinensa "plug n playks".. Toivottavasti lopputulos sitten palkitsee!
     
  19. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    Juu ei tätä ole valmistaja loppuun asti miettinyt, mutta mitä muuta "universal fit" osilta voi odottaa. Saapahan enemmän rakentelun iloa. :odbiggrin:
     
    Inlinee tykkää tästä.
  20. Onkohan tuo pumppu Fitechin oma vai jonkun muun tekele? Ainakin AEM:n pumput on hiukan samannäköisiä:

    [​IMG]
     

Kerro tästä muillekin!