1963 Imperial "Kerttu"

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja VintageSpeed, 15.2.2015.

  1. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    Joo kyllä se varmaan joku noista on. Tää on 340LPH E85 kestävä pumppu.

    Näyttäis olevan samaan AEMilla ja samaan hintaan ja QFS:llä myös, mutta eri liittimellä.

    Täytyy tilata uusi jostain, mutta mistä tietää onko pumppu yhteensopiva "pulse modulation" eli taajuudeen säädön kanssa? Fitechin kanssa pitää olla tämmöinen PWM pumppu sillä ECU hidastaa ja nopeutaa pumppua polttoainetarpeen mukaan. Kertooko sen tämä että on ilmoitettu min ja max input?

    Min Voltage Input: 6 volts

    Max Voltage Input: 18 volts


    [​IMG]
     
  2. CCZ28

    CCZ28 3rd gear

    Ottakaa sitten huomioon et , fitecissä ei pumpun ohjaus toimi jos virran kulutus on liian paljo....
     
  3. En kyllä tiedä tuosta AEM:stä, voiko sitä PWM ohjata. Mutta tämä voisi ainakin sopia: Deatschwerks DW300 340lph In-tank Fuel Pump

    [​IMG]

    Q - Can I use your pump in a Pulse-Width Modulated (PWM) application?
    A - All in-tank DW fuel pumps utilize turbine impellers which are compatible with PWM controllers. DW in-line fuel pumps are positive displacement pumps and are not compatible with PWM controllers.

    Tässä näitä Summitilla on muutamaa eri mallia.

    EDIT: Ebayssa noita on vähän halvemmalla.
     
    Muokattu: 7.4.2019
  4. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    Uspartisilla olis ollu tarjolla tollanen Aeromotiven pumppu, joka on kai Holleyn vastaavassa järjestelmässä, eikä tietenkään hyllyssä kun tarttis. :odroll:https//www.uspartsperformance.fi/aeromotive-11569-polttoainepumppu

    No tilasin Jegsiltä sen fitech varaosapumpun niin on sopiva. Samasta tehtaasta nuo näyttää kaikki lähtevän. Eri väri ja logo leimattu päälle. :rotfl:
     
  5. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    Uusi pumppu tuli nopeesti neljässä päivässä JEGSiltä ja nyt olis sekin vaihdettu. Tää fuel command center 2 saa kyllä multa pointsit erittäin helposta huolletavuudesta. Kellotettuna 7 min pumpun vaihto. :D

    [​IMG]
    [​IMG]

    Vielä piti väsätä kaikkeaa muuta pientä kivaa kuten kaasutanko, ilmanputsarit ja niiden kopat. Wixin Hemiin tarkoitetut putsarit on liian korkeat joten niistä piti silpasta tuuma pois rälläkällä ja liimata uudestaan kasaan. Suoraan näihin putsarinkoppiin sopivat elementit olis maksanut 120$ ja nää oli vaan 40€ Southwestissä. Kopat on lasikuituiset reprot Kreikasta.

    [​IMG]

    Auttaskohan noi Bendix tarrat pitämään tän ehjänä :poff: Pieni tribuutti Electrojectorille.

    [​IMG]

    Käyttökokemuksia, tuskailua, onnistumisia jne. seuraa sitten myöhemmin. Hetihän tuo käymään lähtee, kun avainta näyttää, viikonkin seisonnan jälkeen. En tiedä korvaisinko yhtä kaasutinta tämmöisellä, ehkä olisin valinnut monipisteruiskun, mutta tähän dual quad kikkailuun vaikuttaa toistaiseksi ihan pätevältä.

    [​IMG]
     
    12345678910, Rahikainen, rekkamies ja 9 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  6. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    [​IMG]

    Vähän yli viikko elämää Fittutekin kanssa ja säätöä on ollut. Auto meni heittämällä leimasta ja muutoskatsastuksesta läpi, joten tämän viikon olen yrittänyt ajella töihin ja samalla säätää käyntiä kohdilleen.

    Ensimmäinen ongelma oli aivan liian kireät jouset kaasuläpissä. Oli pakko aukaista ne ja laittaa tilalle yksi kaasuttimen palautusjousi. Tästähän masiina ei tykännyt vaan heitti IAC ja TPS anturien säädöt pieleen. Dual quadin IAC tyhjäkäynnin säätöön ei Fitechillä ole ohjetta vaan sain muualta ohjeen miten ruuveja pitää käännellä.

    Tämä ratkaisi tyhjäkäynnin ja polkimen jäykkyyden, mutta ajossa aloin havaitsemaan pätkimistä aina kun siirtyi pois kaasulta ja takaisin. AFR suhde tekee selkeän piikin tuossa eli menee laihalle hetkeksi kun palaa moottorijarrutukselta kaasulle. Ensin luulin että tekemäni vivusto hämää systeemiä sillä takayksikkö aukesi hieman ennen etuyksikköä, joten vaihdoin tilalle Edelbrockin vivuston.

    Ei auttanut, mutta huomasinkin että lämpötila jää ECUn mukaan alle 170F, mikä ei ole hyvä juttu, koska ECU oppii vasta 170F jälkeen. Vaihdoin termarin uuteen ilman vaikutusta. Netistä luin sitten ohjeet että Fitechin lämpöanturit ovat paskaa, joten täytyy vielä käydä hakemassa aito AcDelco anturi tilalle. Josko sitten saisi nollattua oppimisen ja aloitettua alusta.

    Pari positiivista juttua on kuitenkin. Polttoainetta menee kolmasosa vähemmän kuin kaasarilla ja täyskaasukiihdytyksessä huomaa miten paljon kone avautui tällä. Ei kuulosta enää lintalta vaan Moparin isolohkolta. JES!:odbiggrin:
     
    pe-le, Rahikainen, 1purehell ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  7. CCZ28

    CCZ28 3rd gear

    Ja fitecin anturi on tosi hidas reagoimaan, ainakin smtx3 anturi reagoi paljon nopeammin ja lämpöäkin näytti enemmän kuin fitecin anturi.
     
  8. hzemax

    hzemax Gearhead

    Ittellä 62 Imppi. Hieno topicci sulla.
     
  9. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    Joo se valkonen 2d? Juteltiin joskus Kukonkuivussa. :odcool:
     
  10. hzemax

    hzemax Gearhead

    Jep
     
  11. hzemax

    hzemax Gearhead

    Aika hämmentävää ettei noita noteerata oikeen missään. Tai tänään Mäntsälän pörinöissä vissiin,. Ei toki Mustang Sallyn kuvissa, ko sehän inhoo tota korimallia. Sullon sedan ja mullon coupe:)
     
  12. jariha

    jariha Gearhead

    ^osta neliovinen niin se vasta huomataan ja haukutaan:D
     
  13. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    Eipä 61-64 Mopareita oikein huomioida missään. Nehän ei oo "Forwardlookkereita", mutta ei myöskään ABCE sarjaa. Väliinputoajamalleja siis. Ei taida olla kovinkaan montaa Max Wedgeä suomessa myöskään, Hemi kiinostaa enemmän.

    Mut onneksi me rummutetaan näitten puolesta eikös joo :odcool: Mun mielestä tää on paras vuosimalli. Tässä on vielä 50-luvun hulluttelun muotoilurippeet jäljellä, mutta tekniikka on jo ihan samaa C-bodyn kanssa eli löytyy viripalikkaa ym roipetta.
     
    tooke tykkää tästä.
  14. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    Lisää elämää fitekkin kanssa. Melkein kuukausi ajeltu ja ihan nätisti tuo pelaa. Vedin tulpat irti pari päivää sitten todetakseni että jotain positiivista on tapahtunut, hyvin nätin väriset olivat kun vertaa vanhaan kaasuttimella ajettuun tulppaan joka on aivan öljykarstassa. Luulin että se kaasari oli suht hyvin säädetty, mutta olin väärässä.

    [​IMG]

    Mutta mutta. Yksi aivan helvetin ärsyttävä ongelma tässä on. Kaasua avattaessa seos menee sekunniksi pariksi laihalle kunnes ECU korjaa sen takaisin. Tämä aiheuttaa ärsyttävän viiveen kulussa. Juttu tulee ilmi ainoastaan moottorijarrutuksen jälkeen kun painaa snadisti poljinta. Syvempi polkaisu tai täyskaasu ei aiheuta ongelmia. Olen yrittänyt säätää kiihdytyspumpputoimintoa, TPS anturin herkkyyttä sekä poistanut polttoaineen katkaisutoiminnon käytöstä. Millään ei oikeastaan ole ollut vaikutusta.

    Tänään hitsattiin kaverin nosturilla lambda kiinni putkeen oikealla holkilla ja samalla löytyi putkesta pieni reikä. Toivon tämän olleen ongelman syy, mutta tilanne ei muuttunut edes uudelleenopetuksen jälkeen.

    Pari juttua on vielä mielessä jotka täytyy kokeilla. Otan polttoainepaineen säätimiltä alipaineet pois ja lisään alipaineen bensasumpulle jos tämä ei auta täytyy epäillä aiheuttaako tuo kaksitaso imusarjan jotain sekoilua. Hyvin epätodennäköistä, mutta avoimella spacerilla helppo testata.

    Lisäksi täytyy kokeilla aiheutaako tuo Edelbrockin vivusto/tankovälitteinen kaasu jotain ongelmaa. Ohessa videoklippi. Fitekin vivusto on selkeästi suuniteltu vedettäväksi vaijerilla eikä työnnettäväksi. Imperialissa on tankovälitteinen kaasupoljin joka työntää kaasuvivustoja. Huomasin että tämä työntäminen vääntää vivustoa niin etteivät runkojen läpät aukea millilleen samaan aikaan. Vedettäessä ne kyllä aukeavat. Tän kun saisi ratkaistua olisi aika täydellinen setti. Lauantaina mittasin kulutusta Vesivehmaan reissulla ja noin 14 litrua meni isolohkoon satasella. Kaasarilla meni lähemmäs 18. :poff:


     
  15. 1purehell

    1purehell Gearhead

    Mitä jos tuohon ruiskujen väliin tekisi suoran tangon, missä olisi päissä uniballit, eikä tuollaista, kuin nyt on? Jotenkin näyttäisi, ettei tuo välitä liikettä ihan suoraan 1:1 suhteessa.
     
    isalmela tykkää tästä.
  16. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    Joo, mulla oli tässä suora tanko kuulanivelillä, mutta ne nivelet oli niin väljät että mikään ei liikkunut synkassa. Joku muukin on vissiin keksiny tän kun ARE tekee ihan omaa tanko tälle imusarjalle. Täytyy tilata tollaset sisäkierteelliset uniballit ja törkätä ne siihen suoraan tankoon.

    [​IMG]

    Tuli kyllä heti jenkkifoorumilla kommenttia että et saa toimimaan tota pakettia ton imusarjan kanssa ilman modauksia. Aika jännä juttu kun Fitech nimenomaan sanoo että koko paketti on suunniteltu tän Edelin sarjan päällä.

    Onko mopsin isolohkoon tehty 2x4 single plane imusarjaa koskaan? Muuta kuin tunnel ramia.
     
  17. Chrysler, 413, 426, 440:

    Offenhauser 5206

    [​IMG]

    Chrysler, 361, 383, 400:

    Offenhauser 5701

    [​IMG]
     
  18. Slant Sickness

    Slant Sickness Gearhead

    Mitään en tästäkään tiedä, mutta kun mulla on hiukan ylikokoinen (2x48mm, suunnilleen) läppärunko (Jeep 5.2 litrasesta) slantsixissä Cliffordin aika avarassa imusarjassa, niin jakamalla imusarjan "2-tasoksi" väliseinällä (1,2,3 ja 4,5,6) ajettavuus hilppasen parani. Kumpikin ryhmä sai tässä jaossa oman 48 millisen läppänsä. Paine- ja happianturit jäivät toiseen ryhmään ja toinen ryhmä sopeutuu ja käy samoilla arvoilla.

    Epäilen, että ykstasoimusarja ei ole se, mitä "Kerttu" eniten tarvitsee.
     
  19. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    Olen samaa mieltä eikä tää ole prioriteetti ykkönen. Korjaan ensin tuon vivuston ja ihmettelen sitten lisää. Jotenkin tuntuu että kyllä tämä on säädöillä saatava kuntoon.

    Aika paljon on kirjoittelua niin Fitechin kuin Holleynkin efi foorumeilla näistä tip-in ongelmista. Harmi vaan että ei oo paljoakaan ratkaisuja tarjottu. Jollakin säädöllä pitäisi siis saada bensaa lisää aivan siinä alkuvaiheessa kun kaasuläppää aletaan raottaa. Harmi että fitekki on kussut nuo tech supportinsa aivan täydellisesti. Parasta tukea saa tuolta Chevelle foorumin harrastelijoilta. Säätöjä tässä power adderissa liitää, kun vaan tietäis mitä kaikkea muuttaa ja mihin suuntaan. Kaiken tiedon saa haalia kasaan eri lähteistä ja sitten joutuu tekemään omat johtopäätökset.

    No, tää on harrastus. :rotfl:
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  20. Slant Sickness

    Slant Sickness Gearhead

    Millläs antureilla tämä Fitech toimii. "No boost please" luki siellä ja sehän vähän viittaa ettei ole virtaus- eikä paineantureita vaan semmonen systeemi, jotta läppäaxelin anturilta asentotieto, moottorilta kierroslukutieto ja vielä lämpöanturi. Jos näin ja on kaksi läppärunkoa ja niissä 1- tai 2-anturia, niin on varmaan herkkä sille, aukeaako ne yhtä vai eri aikaa. Eli niinku saa tuplien kaasareiden säät... synkronointi-ilon näillä kokea.

    Voiks niitä kokeilla niin, että vain toinen läppärunko aukeaa pienellä kaasunpainalluksella?
     

Kerro tästä muillekin!