1963 Imperial "Kerttu"

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja VintageSpeed, 15.2.2015.

  1. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    Tässä on TPS, jäähdytysneste, kierrosluku ja MAP. Tää mun malli ei sovi ahdoille. Se isompi malli on ahtamiseen soveltuva.

    Noita läppärunkoja voi käännellä erikseen. Kyllähän se laihalle menee jos aukaisee jotain läppää ilman että TPS liikkuu. Tässä mun ongelmassa liikkuu tosin se TPS ennen kuin tuo toisen rungon läpät joissa ei ole TPS anturia.
     
  2. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    Voisinpa tänne vielä päivitellä kokemukset yhden kesän ajalta tästä Fitech ruiskusta samalla kun odotan saunan lämpeämistä,

    Kesän ajot sujui tosi hyvin ja ongelmitta. Yhden ainoan kerran tuli ongelmia ja se oli linncruisingin letkan jälkeen. Jonottelussa syntyi mekaaniselle pumpulle ilmalukko ja fuel command center tyhjeni jolloin laitos ei lähtenyt enää käymään. Tämän ongelman ratkaisuksi riitti mekaanisen pumpun ilmaus paikallisen Lidlin parkkipaikalla.

    Aiemmin mainittua tip in pätkäisyä en ole saanut ohjelmoitua pois. Rakensin uudet vivustot, säädin läpät, mutta edelleenkin moottorijarrutuksen jälkeen kaasun painallus aiheuttaa noin sekunnin mittaisen laihan nykäisyn. Fitechin asiakaspalvelu ei osannut auttaa kuinka transition fuel säätöjä muutetaan. Ainoa ohje mitä he antavat on dumpata lisää accel fuelia, mutta sen tekeminen tukehduttaa koneen yläkierroksilla eikä auta tip in nykäisyyn.

    Käynnistyvyys vaati todella paljon säätöä. Kuumana lähtee nätistä avainta näyttämällä käyntiin, samoin täysin kylmänä, mutta keskialueen säädöt on todella hankala asettaa ja kaikki on vain arvaa ja erehdy menetelmällä toteutettu, Jos auto seisoo tunnin parkissa sen käyntiin saaminen vaatii noin 2-3 minuuttia.

    Positiivista on se että kone todella hengittää ja kulkee hyvin. Ohitin jonkun geeämmäläisen tiheästi välitetyn matelevan muskelin kaverin tallin kohdalla ja kaveri soitti perään. "Jumalauta oli paskat housussa kun Moparin isolohko rupes ottaan happea". :rotfl:

    Samoin kulutus on tippunut inhimillisiin lukemiin. Nyt paras laskettu lukema on noin 13 litrua satasella vs kaasutinaikanen 18-19 litrua. Ajelin tällä aika paljon kesän arkiajoja, eikä tullut kukkaroon lovea.

    Ehkä loppupäätelmänä voi todeta sen ettei tänä nyt ole lähellekkään bolt on juttu, mutta toisaalta ei ole universaali kaasutinkaan. Fitechin asiakaspalvelusta aina vastattiin kysymyksiin vaikka ei ne mistään mitään siellä tienneet. Laatu on ihan ok. Pari juttua vähän ihmetytti muunmuassa väärää lukemaa antanut lämpötila-anturi ja läppien palautusjousten huonous. (Tiukat, mutta ei palauta kunnolla).

    Sanoisin että järkevin ratkaisu olisi ollut ottaa tuo halvin 800-900€ purkki. Siihen hintaan tämä olis maksanut jo itsensä takaisin kesän ajeluissa. Nyt sain tuhlattua vähän yli 3000€ käytännössä samaan lopputulokseen. Tehoa tarvitsevat voi suoraan katsella Hollikkaa tai Edeliä.

    Seuraavaksi odottelen josko Edelitä tulisi 2x4 monipisteruisku. Tai sitten siirryn remmiahtimeen ja kaasuttimiin. Harrastus elää nääs.
     
    Gary Grand, Herje, tooke ja 6 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  3. 360fourbarrel

    360fourbarrel 2nd gear

    No miten niitä ruuveja pitää dualquadissa käännellä? o_O
     
  4. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    Eka pitää synkata molempien runkojen läpät keskenään. Sitten säädetään taaimmaisen rungon IAC asteet 15-20 välille eli korkeemmalle kuin normaalisti. Lopuksi synkataan se etummainen runko liikkumaan samaan aikaan taaimmaisen kanssa 1:1 suhteessa.
     
    Slant Sickness tykkää tästä.
  5. 360fourbarrel

    360fourbarrel 2nd gear

    Miten määritellään IAC asteet?
     
  6. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    Sillattii

     
  7. 360fourbarrel

    360fourbarrel 2nd gear

    Viikko toista kokemusta tuosta ja mitä olen koittanut tuota säätää niin nollaan menee...
     
  8. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    Kokeile nyt vielä silleen että käännä sitä IAC ruuvia reippaasti sisäänpäin ja tarkista käsipäätteestä että TPS arvo on 0%. Jos ei oo niin käytä virrat alhaalla. Moottorin pitää olla käyntilämpönen kun tätä tekee.

    Sitten alat ruuvaan sitä IAC ruuvia auki samalla kun katot että ne asteet laskee. Se on erittäin tarkka säätö. 1/4 osa kierros tipuuttaa jo 10 astetta,

    Jos ei vieläkään toimi niin sulla on alipainevuoto tai ne läpät epäsynkassa jolloin se IAC venttiili ei voi toimia.
     
    360fourbarrel ja isalmela tykkäävät tästä.
  9. jariha

    jariha Gearhead

    kuulostaa ihan quadrajetin säädöltäo_O tsori asiatn kommentti, jatkakaa...
     
  10. Slant Sickness

    Slant Sickness Gearhead

    Toi on tupla ja sikäli erikoistapaus. Ja kun on netti ja parviäly, niin toikin ratkesi mukavaan lopputulokseen.
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  11. 360fourbarrel

    360fourbarrel 2nd gear

    Pitää testata kun on taas talliaikaa. Ens viikolla saatan saada tuon dynolle osaavan säädettäväksi, mutta hyvä olisi nuo perusjutut olla kohdallaan ennen sitä.
     
  12. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    Siirytäänpä fiitekeistä sitten toiseen aiheeseen jota jo vähän puitiin tuolla Fuselage Imperial topicissa eli levyjarrut Imperialiin. Omassani toinen rumpu alkaa olla aika kiero ja kunnostettu rumpu näyttäisi olevan noin 600-700€ paukku jos tilaa jenkeistä. Saisihan tuon tietysti sorvattua jossain nyrkkipajalla, mutta miksi ei päivittäisi jarrujakin nykyaikaan kun ruiskun myötä tuota menohalua löytyy ihan kivasti.

    Ongelmahan on että Imperialin jarruihin liittyvät jutut on täysin uniikkeja kuten kaikki muukin moottoria, vaihteistoa, perää ja tiettyjä pikkukilkkeitä lukuunottamatta. Näissä vanhemmissa pulttijakohan on 5x5.5 tuumaa johon ei jokapaikasta levyjarruja löydy... Vai löytyykö?

    Tutkiessani vaihtoehtoja bongasin että Scarebird Classic brakes LLC tarjoaa 57-61 Dodgen ja Plymouthin olka-akseliin sopivaa jarrusatulan kiinnikettä. Harmi että jätkät ei itsekkään tiedä sen sopivan myös samanikäisiin Chryslereihin ja näin ollen myös Imperialeihin sillä Imperialin ja Chryslerin olka-akselin ero on nimenomaan akselin halkaisija.

    [​IMG]

    Tuohon Scarebirdin adapteriin uppoaa 94 Dodge Ram 1500 satula joita saa nätin punaisena Power Stopilta ja RockAutosta edullisesti tuotekoodilla POWER STOP S4299.


    [​IMG]

    Lopuksi jää enää ongelmaksi se itse levy. Scarebird käyttää '71 Ford Galaxien levyjä omissa konversioissaan. Tämähän ei mulle käy koska Fordin pulttijako on 5x4.5. Kun vertaillaan Galaxien levyä jälleen tähän 94 Dodge Ramin levyyn niin nepä on melkein millilleen samat. Ramin levyssä pulttijako on oikea 5x5.5.

    Ramin levyn halkaisja on 11.610 ja Ford 11.720 ja korkeus Ram 4.510 vs Ford 4.525 tuumaa.

    Ja kappas Ramin levyssä tule myös pyörännapa mukana, joka käyttää samoja SKF BR5 ja BR3 laakereita kuin vanhempi Imperial. Tuote RAYBESTOS 76446R eli tämän pitäisi upota suoraan Imperialin napaan.
    Laakerin stefakin saattaisi sopia aika tiukasti Imperialiin akseliin. Imperial 2.57 vs Ram 2.56.

    [​IMG]

    Tietty jarrupääsylkkäkin täytyy vaihtaa taas uuteen levyjarrullisen järjestelmän sylkkään ja laittaa väliin varmaankin säätöventtiili.
    Täytyypä alkaa tilaileen hiljalleen osia, josko ajokauden jälkeen vähän rupeaisi kokoamaan palapeliä.
     
    MJF ja isalmela tykkäävät tästä.
  13. Slant Sickness

    Slant Sickness Gearhead

    Amerikan autoteollisuus ei turhaan muuta toimivaa toisenlaiseksi. Paitsi ulkomuodon.
     
  14. maxvo2

    maxvo2 Gearhead

    Mulla on tuttu joka on hankkinut -59 imperialiin levyjarrut. Ei taida täällä surffailla mutta voisin kysäistä asiasta....
     
    isalmela tykkää tästä.
  15. Esaa

    Esaa 3rd gear

    Mä laitoin talvella galaxiin lincolnin levyt 5x5 jaolla olivat, vanhat levyt tallessa jos tarviit,
    Olikin pykälää tuoreempiversio 73--
     
    Muokattu: 11.5.2020
  16. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    Ja niissä siis 5x4.5 jako? Mä haluun säilyttää 5x5.5 jaon. Täähän olis ihan helppo juttu hoitaa millä vaan Moparin levyllä mutta sitten pitäis tyytyä siihen 4.5 jakoon. Toinen vaihtoehto on Ford F100 levyt joissa on myös 5x5.5 jako, mutta ne tarvii sovitteen akseliin. AAJ brakes myy tollasta sarjaa 900 taalaan.
     
  17. Esaa

    Esaa 3rd gear

    Nyt tuli luettu huolimattomasti,sulla 5x5.5 jakohaussa ei 5", Lincolnin levyissä 5x5 muutettiin 5x4,5. levyt kiinteällä navalla
     
  18. maxvo2

    maxvo2 Gearhead

    Joo ne oli just noi AAJ:n kasaama setti. Mutta sillä oli toi tiedossa niin eipä hätiä mitiä. Tsemppiä hommiin.
     
  19. toyopet

    toyopet Gearhead

    No entäs 1985-> ram vanit, niissähän on 5.5" jako ja econolinessa, sitä en tiedä, onko ne sitten muuten sinnepäinkään.
     
  20. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    Oliko tämä nyt epäselkeästi kirjoitettu mutta aion siis laittaa nuo 94 Ramin levyt kun ne käy ainakin mittojen mukaan suoraan Imperialin olka-akseliin orggis laakereilla ja pulttijako pysyy orggis 5x5.5.
     
    LPV, Gary Grand ja toyopet tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!