1963 Plymouth Savoy 426 Super Stock

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Anselmi, 10.12.2012.

  1. Anselmi

    Anselmi Gearhead

    Siirretään tänne tuolta "Suomen Max Wedge -kanta?" keskustelusta tämän yksilön entisöintiprojekti ja aloitetaan alusta :)

    Löysin 19.7.2010 Craigslist.org -sivustoa selatessani oheisen ilmoituksen. Jostain syystä auto kolahti siinä määrin, että päätin laittaa myyjälle sähköpostia pyytäen hieman lisätietoja. 1962-1965 eli ns. “early” B-body Moparit eivät siinä vaiheessa olleet mitenkään suosikkilistan kärkipäässä, enkä osannut “Max Wedgeäkään” yhdistää juuri muuhun kuin crossram-imusarjaan. Varauduin myös siihen että myyjä tuskin edes vastaa toiselta puolelta maapalloa tulevaan kyselyyn, tai ilmoittaa auton jo menneen koska hintapyyntikin oli mielestäni varsin kohtuullinen.

    Yllätys olikin suuri, kun 15 minuutin päästä sain Brianilta sähköpostitse vastauksia esittämiini tarkentaviin kysymyksiin ja vielä myöhemmin saman illan aikana lisää valokuvia autosta.

    Kaikki vaikutti hyvältä ja laitoin jo samana iltana kyselyä muutamalle Californiassa toimivalle autonvälittäjälle mahdollisesti syntymässä olevasta kaupasta ja tarpeesta saada auto Suomeen.

    [​IMG]
     
  2. Anselmi

    Anselmi Gearhead

    Vaihdoin Brianin kanssa vielä muutamia sähköposteja liittyen autoon ja sen "perimään", jonka jälkeen annoin Alpine Traden Petrille tehtäväksi järjestää auton Suomeen. Petri kävikin muutaman päivän kuluttua Moto GP reissullaan auton kaupat tekemässä.

    Brian oli kerännyt jonkin verran aiheeseen liittyvää oheismateriaalia, jotka Petri laittoi saman tien kirjeenä Suomeen. Jonkin ajan kuluttua postilootaan kopsahtikin best sellereitä mm. Darrell Davisilta ja Jim Schildiltä...

    [​IMG]

    Brian oli myös ehtinyt olla yhteydessä Chrysler Historical Societyyn, josta löytyy (useimmista) 1967 ja vanhemmista Mopareista IBM kortit ja halutessa pienimuotoinen dekoodaus:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Näitä ihmetellessä jäätiin sitten odottelemaan itse auton rantautumista Hämeenlinnaan.
     
  3. herrakani

    herrakani 1st gear

    Nii onks tää matkalla vielä vai pihas? Ollaan kuulemma naapureita.
     
  4. 1320

    1320 Gearhead

    Nyt kuullostaa mielenkiintoiselle! Minkäslaisia suunnitelmia olis, tuleeko ihan katupeli vai kilpuri? Vaikka Moparit ei ihan se oma juttu ole, niin vanhoja Max Wedge autoja ei ole koskaan liikaa...
     
  5. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    Ihan sivukommenttina, tuo Maximum performance on mainio kirja, eikä ole välttämättä ihan halpa ostettava:
    Maximum performance
    Onnea ja monta peukkua projektille!
     
  6. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

    Anssi...kuvia!
     
  7. kime2

    kime2 Gearhead

    Mihinkäs tän projektin päivitys on jäänyt ;)
     
  8. Anselmi

    Anselmi Gearhead

    Päivitys on jäissä, kun ei ole oikeen mitään päivitettävää :) Jotain kuitenkin on tapahtunut, joko välillisesti tai suoraan projektiin liittyvää.

    Takapyörän kotelot ja pyöränaukkojen seutu alkaa olla pikkuhiljaa mallillaan.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    Loppukevään ja kesän aikana keräilin Amerikan päässä tällaisen laitoksen täyteen kaikkea vähän isompaa entisöintiin tarvittavaa osaa, sisältäen mm. täydellisen pakoputkiston, jarru- ja bensaputket, tiivisteitä yms. Alpine Trade hoiti auton täyttämisen ja Suomeen kuljetuksen jälleen kerran mallikkaasti.

    [​IMG]


    Varaosa-Furyä käydään läpi neliömillimetri kerrallaan dokumentoiden kaikki pienimmätkin yksityiskohdat (erilaisten tulppien, klipsien, muttereiden ja ruuvien asennot ym.) entisöintiä helpottamaan.

    [​IMG]


    Seuraavaksi täytyisi Sputnikille löytää talveksi (itse asiassa vähän pidemmäksikin aikaa) säilytyspaikka, jotta töiden jatkuminen olisi mahdollista. Eli jos olohuoneessasi on tyhjä paikka, johon kaipaat hieman erikoisempaa täytettä, ottanet yhteyttä ;)

    [​IMG]


    Ja Pepelle vielä viimeinen kuva Sweptlinestä minun omistuksessani. Harmittaa ettei kaikkia maailman autoja ole mahdollista omistaa vielä näillä tuloilla. :D Swepty olisi toiminut hienona "period correct" vetoautona esim. juuri tuolle Satellitelle.

    [​IMG]
     
  9. DamnNoNamesLeft

    DamnNoNamesLeft 2nd gear

    Ei näitä liiemmälti suomessa ole. :wink: 8)

    [​IMG]
     
  10. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

    Mahtavaa kalustoa. Pitää tulla joskus paikanpäälle pällistelemään.
     
  11. Anselmi

    Anselmi Gearhead

    Alle 30 kg yhteensä, ei paha...

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  12. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    Hieno muuten tuo 1964 Dodge STW, enpä ole varma olenko samanlaista koskaan nähnytkään.
     
  13. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Illansuussa tämäkin tuli bongattua lähietäisyydeltä muiden mielenkiintoisten laitteiden ohessa.

    Kori on hyvällä mallilla ja tuosta on kyllä hyvä jatkaa.
     
  14. Anselmi

    Anselmi Gearhead

    Raato takaisin tallilla.

    Accurate Exhaust Productsin (http://www.accurateltd.com) pakoputkisto odottelemassa (toivottavasti) joskus tapahtuvaa asennusta. Kahdella pöntöllä se on, toista en viitsinyt vain ottaa paketista pois.

    [​IMG]
     
    Muokattu: 16.6.2023
  15. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

    [​IMG]

    Varkauden suunnalla ollut FB:n mukaan Max Wedge -aktiviteettia. Wanha kuva sen kunniaksi.
     
    Muokattu: 24.9.2020
  16. Tuliko tästä projektista valmista? Erittäin mielenkiintoinen projekti oli/on(?).
     
  17. stana

    stana 3rd gear

    Itseasiassa viime viikolla? ajoin varkaudessa tuon koppasen punaisen varsin hienon kärryn jäljessä.
     

Kerro tästä muillekin!