1964 Cadillac kardaanin CV-nivelten uusiminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja juko7, 5.8.2010.

  1. juko7

    juko7 Double Gearhead

    64:ssä kardaanin takimmainen osa on tehty CV-nivelillä (kaksi ristikkoa peräkkäin ja jonkinlainen nivel joka kohdistaa ristinivelten välikappaleen.) Mitä siinä kohtaa on sisällä ja miten tuo purkautuu? Löytyykö siihen jotain korjaussarjaa? Uusia ristiniveliä löytyisi kyllä. Korjaamokirja käskee vaihtamaan uuden kardaanin..

    Kuva tuolla sivulla:
    http://6364cadillac.multiply.com/journal/item/41

    Edit: auton merkki lisätty.. :odroll:

    Edit: auton merkki kirjoitettu oikein :lol:
     
  2. ilu

    ilu 1st gear

    Omassa -65 cadissä on tullut korjattua kyseinen nivel, purkautuu normaalisti irroittamalla ristinivelet.
    Eli kardaani kun on irti niin niveltä kääntämällä pitäisi tuntua selvä jousikuorma joka pakoittaa nivelen vinoon, jos jousikuormaa ei tunnu eli on ihan lerppa niin kuula tai pesä tai molemmat kuluneet.
    Uusi osia ei tuntunut löytyvän mistään, mutta sain kahdesta kardaanista tehtyä yhden hyvän.
    Toisesta suunnasta tulee siis pelkkä kuula, joka menee pesään joka koostuu kolmesta kappaleesta joita jäykähkö jousi painaa kuulaa vasten.
    Jousen ja pesäkappaleiden välissä prikka ja uloimpana stefa ja uusi löytyi ihan stefa kaupasta on siis tuumamitoitus hyllytavaraa.
    Kasaaminen on aika kinkkinen tapaus kun pitää yhtäaikaa painaa jousta vasten ja puristaa ristikon kuppeja kiinni, mä rakensin kiristys pannat joilla sain paketin kasaan.
     
  3. tippa77

    tippa77 Gearhead

    Joo kannattaa olla tarkkana kasatessa, mulla omassa -66 käkkylässä oli ilmeisesti nivelten vaihdon yhteydessä rutattu se kuppi kurttuun sillä seurauksella, että sekä kuppi että kuula oli kulunnu piloille. :mad:
     
  4. ilu

    ilu 1st gear

    Ja sinne pesään on hyvä välillä laittaa uutta rasvaa niin kestää pitempään, onnistuu pesän pohjassa olevasta pienestä reijästä, apteekista ostettavalla ruiskulla ja neulalla :D
     
  5. juko7

    juko7 Double Gearhead

    nivel

    kiitos vastauksista. Pallonivelen kuppi on poikki kolmesta kohtaa, katso kuva tuolta:

    http://www.flickr.com/photos/32439460@N ... 991803934/

    :mad:

    Onko joku löytänyt noita uusina jostain? :eek: tai teettänyt jossain?

    EDIT eikun tossahan sanottiin ylempänä että se on kolmiosainen, mitähän varten, joka tapauksessa se on loppuunkulunut

    Toinen juttu, kardaanin takimmainen puolisko liukuu tosi jäykästi kannatinlaakerin kohdalta, tuleeko se siitä vetämällä ulos booreista vai onko siellä joku lukitus joka edellyttää kannatinlaakerissa olevan mutterin avaamista?
     
  6. ilu

    ilu 1st gear

    Re: nivel

    Juuri noin kuuluukin olla kolmena kappaleena, pohjalla oleva jousi pystyy näin kolmen kappaleen välityksellä tiukkaamaan kuulan.
    Mut tosiaan kuvien perusteella aika kulahtaneilta näyttää, rockautostakaan ei näköjään löydy korjaus sarjaa -64 mut uudempiin löytyy esim. -71 en sitten tiedä saisko niistä tehtyä että onko mitat samat, toi pesän korjaaminen se onkin koko projektin haasteellisin homma ja että se tulee tosiaan oikeaan tiukkuuteen, eli jousi pohjalla painuu kasaan mutta ei täysin pohjaan että on liian tiukalla.
    Oliskohan DD-auton porukoilla uusia ideoita....
     
  7. teutsi

    teutsi 1st gear

    osaa kannattaa ehdottomasti kysyä ruotsista ta-motor.se ja siellä myydään ainoastaan cadillacin osaa.omakohtaista kokemusta on ja mielestäni kaikkein paras mihin koskaan yhteyttä olen ottanut.puhuvat myös englantia jos ruotsin kieli ei onnistu.
     
  8. juko7

    juko7 Double Gearhead

    huoh:

    tamotorin kataloogissa näköjään mainitaan että löytyy "repsats till centreringskula" :D täytyypä kysyä sieltä! :
    http://www.tamotor.se/TA-Pages/Gula_kat ... gul_TA.PDF
     
  9. juko7

    juko7 Double Gearhead

    Korjaus

    No nyt on kardaani korjattu. Kiitoksia vastanneille. Päivitänpä vähän lopputulosta, jos jollain olisi samoja tarpeita.

    Tuo korjaussarja löytyi Ruotsista TA-motorista. Näitä löysin sitten Neapcon ohjelmasta vastaavia, ja hyvät luettelot muutenkin, luultavasti tuo TA-Motorin myymä on Neapcon osa:
    http://www.neapco.com/n_products-catalogs.php (Driveline catalog->CV-joints)

    Noi korjaussarjat on luetteloitu mittojen mukaan ja sarjassa on kuula, joka prässätään vanhan tilalle kun ensin vanha kuula on ajettu sorvissa pois ja tilalle koneistettu tappi uutta kuulaa varten. Lisäksi sarjassa on nuo kuppikappaleet, prikka, jousi, tiiviste, sekä piirustukset koneistuksia varten.

    Ristiniveliksi ostin Rockautosta Precisionin osan #235, voideltava jonka hyvä puoli on että rasvanippa on kupin päässä (jos nippa on ristikon keskellä, ei sitä tahdo mahtua voitelemaan ainakaan tässä rakenteessa).

    Korjauskoneistukset, kokoonpanon ja tasapainotuksen teki Ko-Met Oy Espoon Juvanmalmilla: http://www.ko-met.fi/ ja homma vaikutti siellä tutulta, nyt tuntuisi olevan kardaani kunnossa!
     

Kerro tästä muillekin!