1964 Lincoln Continental

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja MiguT, 20.10.2014.

  1. Mikk0l

    Mikk0l 1st gear

    Todella hieno ja hyvin dokumentoitu. :D
     
  2. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    :eek: Helkutin hienoa jälkeä!
     
  3. MiguT

    MiguT 1st gear

    Ollut vähän työkiireitä ja ei oo ehtinyt pajalle. Tänään soittelin kaverille ja kyselin joutaisiko moottorinosturi lainaan. Joutihan se illalla.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Hyvin nousi isolohko nosturilla. Paja on sen verran matala, että siellä ei normaalilla nosturilla olisi saanut nostettua mitään ja pajan edusta on hiekkaa, niin siellä ei paljoa nosturia työnnellä. Seuraavaksi purku- ja putsaushommiin.
     
  4. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Hienoa duunia. Uusi maali pinnassa niin saat olla varaovainen, ettei tule sitä ensimmäistä naarmua.
     
  5. kotr

    kotr 3rd gear

    Oon lukenu stoorin läpi mutta en muista oliko koneen laitosta vielä juttua. Minkälaiset on suunnitelmat?
     
  6. EVO X

    EVO X Gearhead

    Asillinen projekti. Paljon olet saanut aikaan kunnioitettavan pienellä budjetilla. Tämä on yksi meikäläisenkin suosikki Lincolnin korimalleista, eikä vähiten Matrixin ansiosta.
     
  7. MiguT

    MiguT 1st gear

    Moottori ja koko jäähdytysjärjestelmä on täynnä ruostepaskaa ja muutenkin konehuone on aika ryöttäisen näköinen muuhun olemukseen verrattuna. Eli tiivisteiden uusinta, kansien huolto, konehuoneen maalaus ja piuhat ja letkut uusiksi.
     
  8. MiguT

    MiguT 1st gear

    Noniin, kannet on irti ja ei sieltä onneksi mitään yllättävää löytynyt. Sylinterinseinämät nätissä kunnossa, männät ehjiä jne. Yksi kiinnityssokka nostajan päältä oli irrallaan, mutta onneksi ei ollut päässyt mihinkään tekemään tuhojaan.

    [​IMG]

    Vesikanavat onkin sitten toinen juttu. Kaikki kanavat on juuri niin täynnä ruostemönjää kuin oletinkin. Ehkä jopa vähän enemmän.
    Kannen päätykanavat
    [​IMG]

    Lohko
    [​IMG]

    Ei mikään ihme, että on käynyt vähän turhan kuumana. Ei tuolta kummoisesti vettä pääse kiertämään. Kannet menee koneistamolle ja kunnon putsaukseen siellä, mutta tuo lohko pitää saada kotikonstein puhtaaksi. Proput irti ja painepesurilla vettä sisään oli ideoissa, mutta onkos muita hyviä kikkoja? Joku metallinen pulloharja millä noita saisi porakoneen kanssa rassattua vai millä kannattaisi? Sitruunahappo tuntuu vähän ujolle kamalle noiden siivoamiseen...
     
  9. Herje

    Herje Double Gearhead

    Eikös ne lähde lipeässä keittämällä.
    Proput irti, 200l tynnyri halki, lohko lipeään ja poppa alle. :lol:
     
  10. MiguT

    MiguT 1st gear

    Haha! Juu, kyllä varmaan noinkin hoituu. Tarkennetaan nyt vielä, että alakertaa ei ole tarkoitus purkaa. Mitäpä sitä ehjää korjaamaan.
     
  11. Herje

    Herje Double Gearhead

    Voihan sen kasata ehjillä käytetyillä osilla kasaan.
    Uusii tiivisteet ja proput.
     
  12. E.Rummukainen

    E.Rummukainen 1st gear

    Kyllä se sitruunahappo omien kokemusten mukaan toimii vaikka lähtökohta näyttäisi toivottomalta. Vaatii vaan väkevämmän liuoksen tai vähän enempi aikaa. Itse tuossa noin kuukausi sitten putsasin yhden Nissanin lohkon vesitilat "sittiksellä". En tohtinut putsata upottamalla kun olisi mennyt nokkalaakerit piloille. Tulppasin vesitiloissa olevat aukot umpeen ja sitten hapot vesitilaan muhimaan. Muutaman päivän huoneenlämmössä ne siellä lillu, huuhtelu, kuivatus ja kevyt CRC kalvo perään. Puhtaat kuin valun jäljiltä. Suosittelen. Suosittelen myös alakerran purkua ja tarkistusta, nyt kun olet jo noin paljon vaivaa nähnyt. Ei tule sitten ikäviä ylläreitä.
     
  13. LPV

    LPV 3rd gear

    Hienoa seurata kun osaava ja kekseliäs kaveri tekee projektia!!!
    Kyllä se alakerta kannattaa ainakin sillälailla katsoa, että ottaa öljypohjan irti ja tutkii muutaman, tai kaikki runkolaakerit ja ehkä jonkun kangen laakerin myös. Ettei ole ekan tonnin jälkeen kone paskana. noita Linkolnin koneita ei ole joka jampalla, sehän on ihan eri kuin voortin koneet. muistaaksen juuri mikään ei sovi perus FE tms. fordista.
     
  14. MiguT

    MiguT 1st gear

    Laitoin lohkon pukkiin ja sitruunahapot reiluksi vuorokaudeksi vesitiloihin lillumaan. Sitä ennen jynssäsin porakoneeseen kiinnitetyllä metalliharjalla noita kanavia niin paljon kuin mahdollista. Sen verran ruosteryönää tuolla lohkossa oli, että proput irroittaessa joka kanavasta ei alkanut vettä edes tulemaan ilman ruuvimeisselillä tökkimistä. Laskin noin 45min/puoli painepesurilla vettä kanavien läpi, ennen kuin ruostemujun ja likaisen veden tulo alkoi loppua.

    Sen jälkeen pyörittelin lohkoa ja huljuttelin paineilmaa ja vettä eri kulmissa vielä kanavien läpi. Nyt tuntuu puhtaalle. Käytin parit kiertokangen laakerit ja kampuran runkolaakerit auki ja näyttivät niin hyville, että en nähnyt tarpeelliseksi purkaa alakertaa. Sylintereistä ei löytynyt myöskään mitään hälyyttävää.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Konehuone on aika lailla purettuna. Jarrutehostimen irroittaminen on kuulemma melko paskamainen homma, mutta onhan tuo irroitettava ja purettava, kun jarruja ei juurikaan ollut koeajolla. Samoin ohjaussimpukka irroitetaan ja putsataan ja täytyy sorvauttaa pienet holkit korin ja simpukan väliin. Entisistä kumivaimennetuista kiinnikkeistä on nuo kumit murentuneet ja simpukka pääsee vääntyilemään miten sattuu rattia pyöritellessä.

    [​IMG]

    Kannet on Lahden kansityössä venttiilivarren kumien vaihdossa, tarkistuksessa ja plaanauksessa. Yksi pakosarjan laippa myös täytehitsataan ja plaanataan. Innolla odotan jo takaisin noita, että saisin koneen kasaan.
     
  15. MiguT

    MiguT 1st gear

    Mitenkäs muuten, uskaltaako tuon laittaa kasaan alkuperäisillä kannenpulteilla, vai pitääkö ne aina uusia? Aika järeän oloiset pultit oli, niin äkkiseltään ei luulisi venyvän kiristettäessä...
     
  16. Herje

    Herje Double Gearhead

    Ite uskaltasin käyttää vanhoja pultteja.
    Ja olen kyllä käyttänytkin. :D
     
  17. LPV

    LPV 3rd gear

    Tulipas moottorista hieno! Kyllä putsaus ja maalaus saa paljon näkyvää aikaan.
     
  18. MiguT

    MiguT 1st gear

    Ei ihan valmistunut tän vuoden puolella tää projekti, vaikka aika lähelle on päästy.

    To do- listalla on vielä moottorin osalta sähköjen siistiminen, bensa- ja alipainelinjojen muokkaus, pakosarjojen maalaus, ja paisuntasäiliön ja öljyn täyttöputken asennus.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Bilteman moottoripukki alkaa olemaan kestokykynsä äärirajoilla. Toivottavasti kestää vielä pakosarjojen painon...
    [​IMG]

    Konehuone saatiin maaliin ja siellä on jo uusittu kaikki mahdolliset letkut. Tuulettimen säätimien alipaineletkut on 2,8mm letkua ja sitä joutuikin etsimään kissojen ja koirien kanssa. US-Partsilta onneksi löytyi metritavarana.

    Suojattuna
    [​IMG]

    Työn alla
    [​IMG]

    Maalattuna
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  19. MiguT

    MiguT 1st gear

    Mylly valmistui ja jos kelit antaa periksi, niin viikonloppuna koitan nostaa sen takaisin paikalleen. Viimeisimpänä hommana tuli taiteltua uusi bensalinja pumpulta kaasuttimelle. Jonkunmoisen adapterimöntin joutui askartelemaan, mutta ainakin toistaiseksi vältyin letkunpätkän käytöltä tuossa putkessa.
    [​IMG]

    Viime kesänä jarrujen kanssa oli ongelmia. Poljin meni noin 70% matkasta lattiaan ihan tunnottomana ja sitten meni jäykäksi. Kovempaa painaessa jarrut ottivat huonosti, mutta ei tuolla ajaa uskaltanut. Pyörien sylinterit toimivat, vuotoja ei ollut ja jarrupääsylinterikin tuli uusittua. Ilmaaminenkin onnistui, mutta tuntumaa polkimessa ei silti ollut. Eli kyllähän tuo vahvasti rikkinäiseen jarrutehostimeen viittaisi. Netistä lueskelin, että tuollaisen irroittaminen on viikonlopun homma. Psyykkasin itseäni paskamaiseen ja hermoja raastavaan irroittamiseen, mutta alle 45min meni koko möykyn kaivamiseen pöydälle.
    [​IMG]

    Täytyy perjantaina leväyttää tuo ja katsoa saako sille itse tehtyä mitään, vai täytyykö keksiä muita metkuja.
     
  20. MiguT

    MiguT 1st gear

    Noniin, tän kanssa on taas turattu.

    Jarruboosteri oli täynnä tuollaista ruostemönjää ja jarrunestettä. On vuotanut varmasti edellisestä jarrupääsylinteristä, koska nykyinen on ihan uusi ja jotakuinkin käyttämätön.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Huolellinen puhdistus ja tuon sylinterin pinnan hionta sileäksi, niin tuntui ainakin pitävän painetta mainiosti ja mitään vuotoja ei tuntunut. Toivottavasti toimii nyt.


    Moottori tuli myös nostettua takaisin paikoilleen. Kävin hakemassa paikallisesta konevuokraamosta nosturilla varustetun lava-auton ja nostin sillä koneen paikalleen. Pajalla ei sisällä mahdu matalan huonekorkeuden vuoksi, mutta tyrkättiin auto puoliksi pihalle, niin onnistui mainiosti.
    [​IMG]

    Laitoin piuhat ja letkut moottoriin paikalleen ja tappelin pari päivää toimimattomien ajovalojen kanssa, mutta loppujen lopuksi syylliseksi paljastui apukuskin kick-paneelissa huonosti kiinni ollut liitin. Sitten piti tapella vähän vuotavan bensalinjan liittimen kanssa, ja sitten ottaa vielä toinen erä termarikotelon ja imusarjan välisen laipan tiiviyden kanssa. Sitä ei saanut pitämään kunnolla minkään tiivisteen kanssa, niin käytin sen kaverilla juotettavana kuntoon hopealla.

    Plaanauksen jälkeen alkoi pitämään.
    [​IMG]
     

Kerro tästä muillekin!