1964 Plymouth Belvedere STW

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Marko Nykänen, 18.6.2005.

  1. Marko Nykänen

    Marko Nykänen Double Gearhead

    Moros

    Ensimmäistä viestiäni tässä kirjoittelen ja utelen samalla että onko minkä verran ihmisillä havaintoja kyseisistä Plymouthin malleista Suomen rajojen sisällä? Tuli tuollainen hankittua joku aika sitten ja ihan vain mielenkiinnosta kyselen. Mitä olen foorumia selaillut niin näihin kyselyihin ei kauheasti ole vastauksia sadellut, johtuuko sitten siitä että kyselijöinä ovat olleet rekisteröitymättömät henkilöt, tiedä häntä.

    Eniveis, yritän tähän vielä linkin laittaa pirssini kuviin, toivottavasti onnistuu. Ja jos joku huomaa jotain erikoista niin kertokaa ihmeessä, itse olen kyllä löytänyt vaikka mitä mielenkiintoista kun olen netistä katsellut muiden autojen kuvia ja vertaillut tohon omaani. Näenpähän sit itsekin olenko ollut ihan väärässä vai kyllä.

    http://photobucket.com/albums/a20/hllbll/1964 Plymouth Belvedere/
     
  2. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    Onpa ehjän ja melko täydellisen näköinen peli - ja varmasti harvinainen Suomessa! En muista milloinkaan nähneeni vastaavaa ajossa (Ruotsissakaan), ainoa tietämäni suomalainen oli se Aholan jokseenkin legendaarinen chopattu SA-luokan kilpuri. Vaikka tuonikäiset Moparit eivät Suomessa mitään megaharvinaisuuksia olekaan niin farmarit ovat aikas hakusalla (onko tiedosssa -62 tai -63 -mallejakaan?), tuotu on taatusti mutta ei voi olla montaa jäljellä...
     
  3. vernando de hoto

    vernando de hoto Gearhead

    Hieno vehje. Muistaakseni Turussa oli joskus 80 luvun puolenvalin paikkeilla yksi jopa 2 ovinen 63:n tai 64:n. Ei Fury mutta Savoy tai Belve. Vari oli jotain linjalta pinkki tai ruskea. Ja olisiko joskus Turussa ollut Saarisen hautaustoimistolla Plymoja farkkuina jotain vm 61-64?
     
  4. MOtorPARts

    MOtorPARts 1st gear

    näitähän löytyy, kyseistä vuosimallia ainakin 2 muuta tosin mallia belvedere 1 eikä 2 kuten kuvissa oleva. nämä muutkin ovat väriltään vaalean sinisiä/turkoosi.

    vuotta vanhempi eli vm 64 löytyy ainakin savoy.

    kilpurin vm ei ole tiedossa mutta olikohan 63, keula vaihdettu ?
     
  5. lollipopchevy

    lollipopchevy Gearhead

    "näitähän löytyy, kyseistä vuosimallia ainakin 2 muuta tosin mallia belvedere 1 eikä 2 kuten kuvissa oleva."

    belvederet I ja II tais tulla vasta -66. 64 korimallit olivat savoy, belvedere ja fury farmarien osalta.

    Kivan näköinen farmihan toi on. Silmiin pisti ainakin seuraavaa: lampunkehykset (65?), mittaristo, kylkilistat sekä ovipahvit eivät ole vuonna 64 usassa valmistetusta belvedere farmista??
    Saa toki oikaista jos oon väärässä.

    Aholan kilpuri oli muistaakseni juuri 64. Overdrivessä kaupiteltiin vuosi pari sitten 64 savoy farmia.
    64 valmistettiin n. 14500 kpl belve farmia.

    Farmi puuttuis iteltä vielä kokoelmista, muut melkein löytyykin :)
     
  6. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Missähän Aholan "lättähattu" lienee nykyään...? Aika radikaalisti chopattuahan se oli. Tuskin säästynyt... :(
     
  7. GeeTeeO

    GeeTeeO Gearhead

    Oletpa melkoisen herkun löytänyt ! Itse olen heikkona tuon koppaisiina moppe-farmareihin koska eka autoni oli vuotta uudempi Belvedere STW. Mahdollisesti aiemmin mainittu turkulainen, oli pronssinvärinen, jonka ostin Vahdosta ´88 päivää ennen kortin saantia. Hirvittävällä nuoruuden innolla nokalle kammettiin 360 ja TF 727 kuukan ja väkisin vaihdettavan tilalle. Kantapään kautta opittujen peltitöiden jälkeen pintaan tuli turkoosiväri.
     
  8. GeeTeeO

    GeeTeeO Gearhead

    BTW. Ovipahvit, mittaristo ja takavalot näyttäisivät vuotta uudemmilta. Tsekkaappa kilvestä valmistusaika, kylkilistojen etupäästä päätellen epäilen ettei keulapeltejä olsi vaihdettu, ainakin hätäinen vertailu ´65 esitteeseen näyttäisi niin. Muistaakseni ´64 takavalot ovat pienemmät ja mittaristot pyöreät ja ovipahvienkuvio vastaa ´65 Belvedere II mallia. Jos tämä on tässä kuosissa rullannut ulos tehtaanlinjalta, niin saattaa olla mallivuodenvaihteessa tehty. Näyttää kuvissa sen verran hyvältä että olet tehnyt tosi hyvän löydön ! Niin ja tuli mieleen, ettei se turun pinkki 2-d stw mopar olisi ollut ´61 Plymouth.
     
  9. always bb

    always bb Gearhead

    niin ja hei ratti manuaali ei varmaan ole yleinen
     
  10. MH

    MH 3rd gear

    Mun mielestä toi on kyllä -65 koska kyllä ne etupäänpellit on varmaan ennemmin vaihdettu kuin kojelauta ja takavalot 64:seen ?
     
  11. MH

    MH 3rd gear

    Niin ja onko auto pyörinyt aina ko. suunnalla, ihme ettei ikinä törmätty tohon autoon kun aina oli "varma" tieto että noita -65 vuoden farmeja on vaan 2 kpl. suomessa . Siis jos se on -65
    Se kolmas auto piti olla romutettu aikoinaan , olisko tieto johtunut juuri tuosta mahd. keula kolarista .
    Vai mitä GeeTeeO muistelee asiasta ??
     
  12. Marko Nykänen

    Marko Nykänen Double Gearhead

    Moros taas, selvisin töiden ääreltä koneen ääreen taas vaihteeksi. Tai kuljettajan hommissahan tuo loppuilta meni.

    Laitan tähän nyt sit omia arveluja/"faktatietoja" mitä itselläni on tiedossa tosta katiskasta.

    Eli toi autohan nyt ulospäin näyttää mun mielestä 64:lta ja semmosena mä sen ostinkin. Mutta. Valmistenumero on vm. 65. Ja mitä olen nettiä surffaillut ja katellut kuvia niin sisustakin näyttäs olevan vm. 65. Ajovaloista ei toinna vetää sen suurempia johtopäätöksiä, koska nurkissa olevat heittimet on repästy jostain kadetista ja lisävalot ovat merkkiä Marchal ja mallia Fantastic, muistaakseni. Ehjä maski ja valot on jo tiedossa mistä löytyy, juhannuksen aikoihin täytyy käydä evakuoimassa. Ehkä. Joten olen kyllä itsekin vähän kahden vaiheilla että puhusko tuosta nyt kuusnelosena vai vitosena.. Ärsyttävää. 64 mallia on valmistettu Chiltonin mukaan 4200 kpl, mut eihän tosta sekasikiöstä nyt sit tiedä että mihin tilastoon toi on laskettu :)

    Kummin kanssa arveltiin myös sitä että toi on varmasti joku loppuvuoden 64 malli, johon on sit paiskattu uudempia osia puolvahingossa. (Kummilla on sit vielä ehkä vähän harvinaisempi farkku, Chrysler Newport vm. 62. Muistaakseni noin. En kyllä ikinä muista että onko se yorkeri vai portti. Niitäkään ei kuulemma oo rekisterissä kuin se yksi. Ainakaan silloin ollut kun se sen hommas. Juurikin se sama mistä on täälläkin jossain osastolla ollut puhetta, vaaleansininen ja oli kasissa myytävänä. Olikohan Kouvolasta).

    En tiedä tarkalleen missä auto on alunperin pyörinyt (alkup. rek.tunnus MDU-90), mutta edellinen omistaja kertoi että se on ollut taksikäytössä tässä Pieksämäen maalaiskunnassa. Niiltä ajoilta ne on jäänyt noi taakkateline ja vetokoukkupolkupyörätelinehässäkkäkin. Ja lisäks tolkuton määrä kaikenlaisia kytkimiä kojelaudan alle...

    Auto on pistetty seisontaan vuoden 77 tietämillä, jota ennen on tehty koneremontti ja sen jälkeen ajettu n. 3000 km. Voisko enää selkeemmin sanoo.

    Ööh, mitähän muuta sitä osais runoilla... Nii, takavalot. Ne on samat molemmissa (64 ja 65), noissakin itseasiassa on merkintä notta oisvat 65 vuoden lamput. Chiltonin 64-71 manuaalista mitä oon katellu niin kyllä toi keula on ainakin 64, kun vertaa sitä miten se Plymouth-teksti on sijoitettu konepellin etureunaan.

    Muuten auto on hyvässä kuosissa, mutta etulokarit on suht mädät, johtuen siitä ettei oo sisälokareita (heittää kaikki hiekat ja paskat lokarin etuyläkulmaan ja siellä se muhii sitten...). Ohimennessäni oon aina meisselillä tökänny johonkii reiän :) Alla en oo vielä käyny, täytyy ensin laittaa kone pyörimään ni voi ajella ponnille tutkailemaan. En usko että kauheita yllätyksiä löytyy. Pakoputki täytyy tehdä uusi, kun entinen taittui viiteen osaan (vaimennin kolmeen) kun nykästiin se navetasta pihalle. Takaperin. Joten nyt vois suositella sit jos on tiedossa sopiva vaimennin tommoselle kutoskoneelle, millä sais nätit ja hiljaset äänet. Tohon ei kehtaa tehä samaa kun edelliseen projektiin (mk1 Escort: suora putki ja efektori päähän).

    Kiitoksia vaan vastauksista, oli oikein mukava yllätys että näinkin paljon löytyy kiinnostuneita. Arvelin että jos yks tai kaks vastausta tulis... Mitteepä sitä meikäläinen...

    Palellaan.
     
  13. MOtorPARts

    MOtorPARts 1st gear

    valmistettu 3294 kpl jos valmistenumeron alku 375 (kutosella) ja konehuoneen koodilaatasta saa selville tarkan päivän jolloin auto on valmistettu, mikäli laatta on vielä tallessa kun kerran keula on vaihdettu. tosin jo valmistenumerosta voi päätellä milloin auto on rullanut ulos tehtaalta, alkaa 100001 ja siitä eteenpäin.
     
  14. MH

    MH 3rd gear

    Takavalot ovat kyllä -64 ja -65 eri , takavalon aukkokin on erimuotoinen.
    Lisäksi ratti,etupuskuri ja etulampunkehykset ovat ainakin vuodelta -65.

    Farmeissa on lisäksi takavalot monasti aivan samannäköisiä kuin vast. henkilömallissa ,mutta eivät kuitenkaan sovi (ainaskin -60 ja -65 Plymouth ) . Varmasti pätee muissakin merkeissä.

    Omassa -65 farmissa oli aikanaan takavalo rikki ja ei voinut käsittää kun teivon swapista löysi sellaiset todella hyväkuntoiset, kun näitä ei pitänyt olla olla suomessa kuin omani ja samaan aikaan kaverilla ollut.
    Myyjäkään ei osannut valaista asiaa joten pääteltiin että ne oli siitä romutetusta josta oltiin kuultu.
     
  15. Marko Nykänen

    Marko Nykänen Double Gearhead

    Jep, valmistenumeron alku on 375. Auto on rekisteröity ensimmäisen kerran 27.01.65.

    Oiskohan jollain mahdollisesti kuvia 65:sta farmarista tai osotetta mistä niitä löytyy. Etsinnöistäni huolimatta ei ole ensimmäistäkään tullut vastaan. Tai sit on vilahtanut ohi. Sedaneita on kyllä löytynyt mutta vastauksistanne päätellen niitten kanssa vertailu on melko turhaa. Onko 64 ja 65 farmareiden koppa keulaa lukuunottamatta muka täysin samanlainen? Vai mitenkä? Just heränny ni on vielä hiukan jumissa toi nuppi mut jotenkin noin vois äkkinäinen ymmärtää...

    Eikä tietenkään kuvat tommosesta 64?:stakaan tekis yhtään pahaa. Tai jos jollain tommonen on liikenteessä ni suap tulla käymään ni voin ottaa itsekin kuvia :) Sama koskee 65:siakin.. Tervetuloa, kahvit keitän ja pullatkin voin hommata.

    Konehuoneessa on edestäpäin katsottuna oikealla lokarin vieressä joku laatta. En oo sen enempiä tutkinut niistä numeroita.

    Ja jos ei yllätyksiä nyt tule tekniikan kanssa sen kummemmin vastaan niin auto on liikenteessä viimestään Big Wheelsien aikaan. Toivottavasti jo ennemmin niin kerkee koeajaakin vähän.
     
  16. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    Vuonna -65 Plymouth Fury on aikaslailla erinäköinen mutta Belvedere taitaa perustua samaan 1964 Plymouthit-koriin. Silloin olivat kaikki (paitsi Valiant eli Savoy/Belvedere/Fury) samalla korilla. Katsohan täältä malli-informaatiota, löytyy mm. runsaasti kuvia:
    http://www.1962to1965mopar.ornocar.com/welcome.html

    Pinkistä -64 farmarista ei ole havaintoa mutta muistan kyllä nähneeni senvärisen -61 2d STW:n, harvinainen sekin.
     
  17. hla

    hla Gearhead

    Kyllä toi 65 Belveltä näyttää, maski (tai mitä siitä on jäljellä) on 64:sta ja siitä puuttuu toiset ajovalot, 64:ssa niitä on aina kaks kummallakin puolella. Osa keulapelleistä on myös 64:sta, 65:ssa lokarien kulmat kääntyy ylöspäin.

    Niinkuin edellä mainittiin, niin ´65 Fury oli jo C-koppainen ja suurempi, mutta Belvedere ja Satellite olivat samalla peruskorilla kuin ´64:set. Siinä pitäis olla yhdet suurempikokoiset valot ja suora maski, ei tollanen kaartuva kun 64:sen maski on.

    Näyttäis siltä että tota keulaa on hieman paikkailtu jonkun pienen haaverin seurauksena osilla mitä on löytyny sieltä sun täältä.

    http://www.moparkerho.net/tapahtumat/ta ... 001_17.jpg

    Tuolla on kuva avo-Satellitesta, tollanen maski siinä pitäis olla. Suomessa on liikkunu tollanen chopattu Belve-farmi missä on sama keula kuin tossa avossa, jotkut E-alkuset mustat kilvet siinä on.


    http://www.moparkerho.net/tapahtumat/ta ... c00103.jpg

    Tossa vielä kuva ´64:sen maskista. Se oli kaikissa malleissa melkein samanlainen, enemmän tai vähemmän kromia (Savoy/Belvedere/Fury)
     
  18. Marko Nykänen

    Marko Nykänen Double Gearhead

    Eli yhteenvetona, tohon mun pirssiin ois silloin vaihdettu etulokarit, maski, valot ja konepelti, ymmärsinkö oikein? Eli jos ne etin mallia 65, mulla on sen jälkeen "täysverinen" 65 vuosimallin Belve?

    Kuten kuvista näkee, toisten ajovalojen paikat on peitetty pellillä, joten siinä on ollut kahdet ajovalot. Mutta selvittelen kunhan pääsen tonne varaosapellolle pyörimään niin katselen mitä osia sieltä löytyy. Pari 64 sedania pitäs olla, joten parivalot tohon todennäköisesti tulee.

    Kyllä, keulaa on paikkailtu, mutta mitä olen tutkinut ja tökkinyt niin ainakin ruoste on ollut se pahin innoittaja paikkailuun.

    Jatketaan harjoituksia.
     
  19. hla

    hla Gearhead

  20. hla

    hla Gearhead

Kerro tästä muillekin!