1965 Dodge Dart GT

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Polara, 23.6.2022.

  1. Polara

    Polara Gearhead

    Aloitellaanpa projektikertomusta. Kaikki tuntuu tapahtuvan somessa ja vissiin joku kilpaileva foorumikin on tullut harrasteautoilijoille.. Od:n käyttö on ollut aika pitkään tauolla, vaikka harrastepelejä on vaihtelevasti tallissa ollutkin. Nyt kuitenkin melkein kolmen vuoden tauon jälkeen alkoi taas tuntua että olis se vielä mukava joku vehjes laitettavana ja ajossa. Nettiauton tarjontaa tuli selattua ja eipä siellä oikein ollut kuin ylihinnoiteltuja kutoskoneisia a-koppia.
    Helmikuussa tultiin kuitenkin siihen vaiheeseen, että puhelimeen kilahti muutama kuva saatepuhelun kera:

    [​IMG]

    ”Tämmönen projekti olis naapurikaupungissa mahdollisesti jouten..”

    Eikun puhelin kouraan ja tiedustelemaan. Saatiin sovittua seuraavalle viikolle tapaaminen.
    Perillä muutaman muun harrasteauton kanssa samassa tallissa pukkien varassa seisoi tuo kuvan Dartti. Projekti oli aloitettu purkamalla se vuosia sitten ja pikkuhiljaa osia haalimalla. Kokonaisuus vaikutti siltä että tässä se voisi olla. Kaupankäynti oli kyllä harvinaisen mukava prosessi, jossa kahvia kului ja lopulta päästiin hinnastakin yhteisymmärrykseen.

    [​IMG]

    Hiihtolomalla käytiin kaverin kanssa hakemassa projekti savoon. Ei ole kauhean mukava tuommonen ei-rullaava koppa siirrellä, mutta sieltä se vain kyytiin saatiin ja omaan pihaan.

    Sitten kun elämässä on muutakin kun harrasteautot, niin sovittiin puolison kanssa että Dodge saa odotella että saadaan kesäkuussa pidettävät häät pois alta. Se olikin ihan hyvä päätös, kun kevään aikana oli rakennettava vanhan navetan ylisille juhlatila ja monta muutakin asiaa. Vappuna kuitenkin kaveri haki minun tallissa talvisäilössä olleen superturbo mersun pois, niin senverran tein että sain siirrettyä Dodgen lämpimälle puolelle.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Siellä se nyt tallissa odottelee. Häät on pidetty ja jälkitautina iski pahan flunssan. Että ehkä tässä vielä hetken malttaa ennenkuin hyökkää tuonne talliin. 5kk tätä on jo odoteltu, niin ei se sieltä häviä.

    Tekniikka on 318cid + a833 4v man. Taka akseleita tuli mukaan omansa 7 1/4 ja pari kappaletta hiacen 8” periä.

    Senverran kaivelin historiaa autosta, että vanhasta ”swingerit ja gt dartit suomessa” -ketjusta löysin sivulta 10 @faikku66 maininnan joka viittaisi ko autoon:

    ”80-luvun loppupuolel ol Outokummussa -65 GT Dartti.Punainan,318 ja manuaalilla.Tuli kuskina useasti oltua.Auto tais mennä Ylämyllylle tai Joensuuhun jos en väärin muista.”

    Dartti on katsastettu viimeksi 2007.

    Ajattelin kirjoitella tänne tarinaa, koska todennäköisesti osille ja muutenkin avulle tulee projektin aikana tarvetta. Ja on myös mukava selailla joskus jälkeenpäin että mitä sitä on tullut tehtyä. Ketju saattaa sisältää myös viittauksia aikaisemmin hallussa olleisiin autoihin. Mopareita minulla on ollut 1999 -vuodesta.
     
    Kustom STW, kerkko, Herje ja 16 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. fmila

    fmila Gearhead

    Hieno GT. Vieläkö löydät siihen (alkuperäisen?) 273:n niin rupee vauhtiakin löytymään kivasti. Myös toi 7 1/4" perä on syytä korvata jollain tukevammalla. Mulla oli tollanen just -65n aikoinaan ja tykkäsin siitä kovasti. Rahat vaan ei riittänyt just ton taka-akselin korvaamiseen silloin, taisin särkeä niitä n 5 kpl?? Kaikki hajosi sen 273:n voimin. Kisasinkin sillä aikoinaan, meni jopa 14 sek puolelle vartilla joskus 1977. Sain siitäkin autosta juuri "agentilta" tiedon, et nykyinen omistaja on aikeissa laittaa sen liikenteeseen takaisin. Sekin seissyt useamman vuoden.

    Hieno projekti, seuraan mielenkiinnolla

    t. AM
     
    Seevu tykkää tästä.
  3. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Kannattaa kurkata sen 7 1/4 kopan alle, että onko ihan lukollinen versio.
     
    fmila tykkää tästä.
  4. Saiko sitä lukkoa Darttiinkin? Barracudaan ainakin sai, mutta ei tainnut olla kovin yleinen herkku..
     
  5. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Minusta sai kans Darttiin. Ja on harvinainen.
     
  6. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Seiskavartin sisällä voi olla levy- tai kartiolukko. Hyvin se kartiomallikin tuntuu yhdistävän.
     
  7. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Levylukkoon uusien levyjen löytäminen voi olla lievästi haasteellista
     
  8. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Juu. Edellisen kerran kun asia oli OD:lla esillä, mä mainitsin, että ebayssa on 120 dollarin hintaan paketti. Ei ollut kauaa.
     
  9. Polara

    Polara Gearhead

    Täytyy avata se perän koppa jossain vaiheessa ja tarkastaa mitä syönyt. Vaihtoehtona minulla on noiden auton mukana tulleiden osien puitteissa vaihtaa myös isojako kauttaaltaan ja levyt eteen. Niistä ehkä myöhemmin.

    Tauti ollut päällänsä parhaan viikkoa ja talli ei ole oikein houkutellut. Eilen senverran ihmettelin, että jarruihin liittyen tuo yksipiirisysteemi vähän mietityttää. Toki onhan se siellä toiminut yli 50v, mutta eiköhän se saa väistyä varsinkin jos levyt tulee.

    [​IMG]

    En tiedä milloin autoa on rakenneltu, mutta tuolla vihreällä on maalattu moottorin lisäksi töötit, pyyhkijän moottori ja rattiputki.. Mielenkiintoinen yhdistelmä. Tuo oikeassa reunassa oleva harmaa boksi mietityttää, mikä lie? Kyriilisiä aakkosia kannessa. Olisko lataukseen liittyvä? En ole vielä tutkinut.

    Olin jemmannut joskus tallin nurkkaan entisestä -69 gt dartista pois vaihdetun pääsylinterin. Jotain oiretta siinä oli ja korjaamisen sijaan vaihdoin uuden tilalle.

    [​IMG]

    Eikun numeroita tutkimaan ja se on ilmeisesti 69 -vuodelta ja Bendix merkkinen. Valunumero 2225541, moparin varaosanumero 2808600. En tiedä mitä ihmeellistä tuossa on, mutta jenkkifoorumeita sivutessa nuo on olleet haluttuja ja harvinaisia jo 70-luvulla jonkun lähteen mukaan. Kunnostetutkin pyörii lähemmäs 300 taalan nurkilla!?

    [​IMG]

    Heitin sen nyt lillumaan sitruunahappoon. Mäntä tuntui olevan jumissa ainakin. Katsotaan mitä ruosteen alta paljastuu.
    Tuo oli edellisessä tehostimen kanssa, mutta toimiskohan tuo ilman?
    Mietinnässä on myös kunnostamisen järkevyys, kun uudetkaan ei maksa kovin paljon enemmän kun korjaussarja...
     
    isalmela tykkää tästä.
  10. Yleensä, kun on levyjarrut, niin on myös tehostin. Johtuu siitä, että levyjarruista puuttuu rumpujarrujen itsetehostavuus.
     
  11. Villi veikkaus tuosta harmaasta boksista, että voisiko se olla panssaripuola.
     
  12. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Harmaa boxi on ruuvattu originaalin lataussäätimen paikalle, joten on todennäköisesti toimittanut sellaisen virkaa.

    Alkuperäisiin levyjarruihin kuului jonkinlainen proportionaalinen tasausventtiili. Kuuskutosessa olivat vielä 1-piirisen pääsylinterin perässä kaikki jarrukamat. Tosin sitä 1-piiristä säiliötä oli jatkettu ylöspäin jatkopalalla, jotta nestettä riittää. Omaan laitoin vauhtikaupan säädettävän venttiilin ja suht hyvä siitä tuli (vrt ettei ollut mitään ja voimajarrutuksissa perä kampesi edelle).
     
  13. Dart stw

    Dart stw 1st gear

    Taitaa olla sama dart joka oli Iisalmessa jonkin aikaa joskus 80 luvun lopussa . Auton silloinen omistaja oli jossain koulussa täällä. Hetkenaikaa täällä oli dart 65 gt ja dart 66 gt. Harmaa laatikko on lataussäädin ja kotoisin ladasta .
     
  14. Polara

    Polara Gearhead

    Todennäköisesti sama auto. Tässä on ollut perä kohtalaisen korkealla ja ajettavuus ollut varmasti huikea kun katsoo miten ohuesta materiaalista riipukkeet on tehty..
    Itä-Suomessa tämä on vaikuttanut ilmeisesti sitten pitkän aikaa. Jossain vaiheessa ollut perus punainen ennen tuota metallinhohtopunaista ja valkeaa väriä näkyy myös jossain kerroksessa.
     
  15. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

  16. faikku66

    faikku66 Double Gearhead

    Tämä Dart oli kaverillani 80-luvun lopulla.Outokummussa asui,mutta rekkakortin kävi Iisalmessa ajelemassa ja asui sen vuoksi välillä Iisalmessakin.Kuskina olin useasti tuolla autolla.Joku "rämpätipämpäti" nokka oli tuossa 318 ainakin silloin 80-luvulla.Muistan,kun joskus lähdettiin Motoparkista Outokummun suuntaan ajelemaan ja hieman ohiteltiin muita autoja niin "ajettavuus" oli huonohko.Taisi olla välystä ainakin apusimpukassa ja takajousien puslissa/riipukkeissa.Tarkkana sai olla kun hieman kiihdytteli räväkämmin.Outokummussa toi Dart taisi olla parilla tyypillä ennen mun kaveria.Palopäässä (Outokummusta Kuopioon päin) oli aikoinaan automaalaamo ja tämä Dart oli sen maalaamon omistajan pojalla silloin.Taisi ajella sillä kerran hatelikkoonkin jos en ihan väärin muista.Perus punainen oli tuo Dart silloin,kun kaverini sen omisti.Möi sitten Dartin muistaakseni Ylämyllylle joillekin veljeksille. ja osti itse Dusterin vuonna -90.Ajeli sillä 4 vuotta ja menehtyi sitten 28 vuotiaana.Pete oli hyvä tyyppi:).
     
    Kustom STW, JYR, Seevu ja 1 muu tykkäävät tästä.
  17. monster

    monster Gearhead

    Mitä meinasit noitten hiasen akseleiden kanssa.ootko myymässä.
     
  18. Polara

    Polara Gearhead

    En tiedä vielä. Mieluiten laittaisin moparin oman, vaikka kasivarttisen lukollisen. Toki noihin toyotan periin näyttäisi saavan ameriikoista inhimillisempiä välityksiä normi ajoon.

    Avasin tuon seiskavarttisen kopan ja mielenkiinnosta katsoin onko lukkoa. Ei ollut. Ehkä ainoa erikoisuus, että välitys on 3,55. Olen aina ollut siinä uskossa että noissa olis joku kakkosella alkava.
    [​IMG]

    Sitten ehdin eilen vähän muutakin tutkailemaan. Etulokasuojat heitin talvella muutamalla pultilla kiinni ihan vaan tilan säästämiseksi. Otin ne pois että pääsen tutkimaan tarkemmin. Edellinen omistaja oli rapsutellut massat pois sisälokareista ja eturungosta. Muuten vaikuttaisi olevan siisti ja kova, mutta ylätukivarsien kiinnikkeiden monttujen pohjat pehmeät. Nyt sitten päätä raapimaan että miten ja millä tuonne mahtuu poistamaan materiaalia paikkauken alta?!

    [​IMG]

    Helman päät molemmin puolin ja runko vaikuttaisi olevan hyvässä kunnossa. Hyvin on massattu onneksi joskus ja alumiiniset sisälokaritkin on ilmeisesti ruuvausjäljistä päätellen ollut joskus paikallaan.

    [​IMG]

    Kiitos @faikku66 muisteloista ja auton historiatiedoista. Ilmeisesti jossain vaiheessa tuo on metsässä käynyt, kun etupuskurin kiinnikkeitä on muokattu ja toinen etukokari on kuitua.
     
    isalmela tykkää tästä.
  19. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ihan alkupään a-koppaisissa 3,55 oli yleisin ja vielä 66 mallin Dartissa 170 manuaalissa oli 3,55. Ihan passelit rattaat sen ajan tiestöön.
     
  20. Broshyyrista:

    [​IMG]
     
    kerkko, Dart stw ja Polara tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!