1965 Dodge Dart GT

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Polara, 23.6.2022.

  1. fmila

    fmila Gearhead

    Noita alkuperäisiä GT:tä oli useampikin kavereilla (ja siis mullakin) Itä-Helsingin suunnalla joskus 70-luvun jälkimmäisellä puoliskolla. Sekä -65a, että -66a ja kaikki oli siis 273:lla ja 4v-manuaalilla ja siis silloin alkuperäisiä Suomi-autoja. Mutta yhdessäkään niistä, jotka hyvin tunsin (3 kpl) ei ollut edes etuvakaajaa alkujaan. Yksi 66:n tuhoutui jo silloin pahoin ja meni tekniikan ja muutamien pisteosien purun jälkeen "paaliin". Näissä 65ssa oli myös alkujaan Hurstin keppi ja sifteri. Paljon rivakampi käyttää kuin 66n tehtaan keppi. Omani "sieti" hyvin ns "power-shiftin", ihan lappu lattiassa. Suurin ongelma oli se 7 1/4" perä ja myös pieni kytkin (9 1/4"??), joka pyrki luistamaan rankemmassa käytössä. Siihen alkuperäiseen kytkinkoppaan ei isompaa mahtunut. Löysin sitten yhden "ikiharrastajan" hyllystä asetelman, johon laitoin 9n uutta "hemijousta" 6n velton tilalle. Autokeskuksen aina palvelualtis Hra "Jenkki" sellaiset mulle löysi ihan hyllystä. No sen jälkeen se ei enää ollut tyttöjen ajettava ;-) , mutta levyn kesto parani oleellisesti. Siinä 66ssa oli myös jarrutehostin alipainesäiliön kera. 65t oli ilman tehostajia, mutta rummut oli kaikissa niissä ympäriinsä.
    Sen sijaan kaveripiirissä oli myös yksi niistä legendaarisista Berner ralli-Valianteista. 66n, jossa 273 Commando ja 4v-manuaali, sekä 7 1/4" lukolla. Siinä oli myös levyt edessä ja paksu vakaaja. Nopea välityksinen simpukka (n 3 varvia?) ja ilman tehostajia. Vaikka oli vanha "keksintö" tuo kapistus, niin oli se vielä kilpailukykyinen 10 vuotta uudempia rallilegendoja vastaan osaavissa käsissä ja sopivan leveillä ja nopeilla teillä. Tuli sekin kokeiltua.

    t. AM
     
    Pöllyttäjä-73 tykkää tästä.
  2. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Nuo jarrukamat näyttäisivät ennemminkin 73-up ABEFjne-bodyjenv jarruilta. Orgkkusvakaaja earlyssä on melkoisen harvinainen, millaiset kiinnikkeet tuossa on?
     
    Polara tykkää tästä.
  3. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Juu jarrut lienee juurikin tuolta ABEF linjalta. Ckopassa tappisatulat.
     
    Polara tykkää tästä.
  4. Polara

    Polara Gearhead

    Kiitos tarkennuksesta!
    Mahtuukohan noiden levyjen kanssa 14” vanteet pyörimään? Ei nimittäin ole minkäänlaisia siirtorenkaita tai vanteita, niin sellaiset pitäisi hommata jossain vaiheessa.
    Ehkä se kallistuksenvakaaja on sitten tullut noiden uudempien alatukivarsien mukana. Jostain mulla on jäänyt kuva että olis ollut orkkis. Ainakin kiinnikkeet käy K-palkkiin ja asemoituu hyvin alatukivarteen nähden.

    Mulla on vähän meinannut välillä ressata että ei saa tarpeeksi aikaan nyt lomalla tuolla tallissa. Toisaalta eihän se elämä lopu vaikka työt jatkuu ja tuo projekti on enemmän maraton matka kuin 100 metrin sprintti. Työpaikalla on myös hyvä metallipaja, niin siellä voi tehdä jotain asioita eteenpäin.

    Kaivelin varastosta mielenkiintoisia vanhoja kaseja ja 1/95 v8 magazinesta löytyi juttua tuosta edellä mainitusta Kuopiossa olleesta Dartista.

    [​IMG]

    Onhan se nätti auto. Punainen väri ei itseäni kyllä oikein säväytä.

    Mulla puuttuu omasta ainakin tuo konepellin etureunan lista ja etupuskurin vilkun lasit on mallia tein itse.
     
    Pöllyttäjä-73, Kustom STW ja Seevu tykkäävät tästä.
  5. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Jos jarrulevy on halkaisijaltaan alle 11", niin 14" vanne sopii.
     
  6. Eikös se 14" ole just Moparin normaalikoko noiden vanteissa tehtaallakin?
     
  7. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Ei, oli myös 13" rumpujarruilla. OE-levyjarruilla aina 14".
     
  8. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    14” Peltivanne sopii. Omaan Waldoon ostin muinoin pirun hienot 14” US-INDY slotti aluvanteet. Eivät muuten sopineet levyjarrun kanssa. Mun suositus on, että sovita 14” aluvanteet ennen hankintaa.
    Mulla on tallin nurkassa 2 kpl Amazonin 15” vanteita joissa oli juurikin siirtorenkaat. Renkaat vaan oli -70 luvulta ja alailma ei tahtonut säilyä joten nyppäsin kummit pois. Vanteet joutaa pois josko 40e ja rahti olis ok?
     
  9. Jokeri

    Jokeri Double Gearhead

    Mulla on 73 dartissa 14" vanteet. Orkkis levyt tietenkin edessä
     
  10. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    [​IMG]
     
    Pöllyttäjä-73, rekkamies, LPV ja 12 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  11. Polara

    Polara Gearhead

    Tallissa jotain pientä tapahtunut, mutta on ollut lomareissua ja vesivahinko keittiössä ym ym, niin harrastaminen vähän vähemmällä.

    Kiitos Maxvo2 vannetarjouksesta! Pidetään mielessä.

    Sisältä autosta poistelin lattiaan kontaktiliimalla liimatut äänieristeet. Osa irtosi ihan helposti, eli kaikki minne vesi oli päässyt. Kardaanitunneli oli tiukassa. Alla näytti kivalta..

    [​IMG]

    Joskus on paikattu/vaihdettu nuo pellit, mutta kunnon maali unohtunut välistä. Tai sitten aika vaan tehnyt tehtävänsä. On kuitenkin ihan kovaa peltiä. Pintaruostetta reilusti.

    Sisustaa ihmettelin muutenkin ja purin tulevien ruostepaikkausten tieltä lämppärin kotelot ym. Seuraavassa kuvassa näkyy hyvin värieroa, kun hanskalokeron luukku on sama mitä ulkokuori, mutta jossain vaiheessa pinnassa on ollut melko pinkki sävy.

    [​IMG]

    Senverran historia raottui kun tajusin katsoa trafin tietoja. Edellinen rekkari on ollut JFF -alkuinen. Numero ei jäänyt mieleen. Jos tulee muistikuvia tai kuvia vastaan niin laittakaa vinkkiä.
     
    Pöllyttäjä-73, rekkamies, Kustom STW ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  12. Polara

    Polara Gearhead

    Auton parissa turailu on ollut vähän vähemmällä talon lattiaremontin ja syksyn jahtihommien puskettua päälle. Jotain pientä kuitenkin ja onpahan talven pitkille illoille puuhastelua.

    Hitsailtavia kohtia on lattiasta löytynyt muutamia. Lähinnä kertaalleen paikatuista etujalkatiloista ja penkkien kiinnityskohdista.

    [​IMG]

    Torista tarttui silmään syksyllä keräilyerä pikkulohkon tiivistesarjoja jotka ostin pois kuleksimasta. Siinä on useita pako- ja imusarjan tiivisteitä ylimäärin jos jollakin tarve.
    Moottoria availin myös hieman lisää. Ei mitään hälyyttävää siellä. Taidan vain tosiaan kasata uusilla tiivisteillä ja ehkä hieman uutta maalia pintaan.
    Hiekkapuhalluskaappi olisi kova sana, kun noita pikkukilkkeitä olis mitä haluaisin siistiä. Tai jos joku tietää Kuopion lähistöllä paikan missä vois käyttää.

    [​IMG]

    Katsotaan mitä tässä talven aikana saa aikaan. Kunhan muilta harrasteilta ehtii..
     
    faffeli, Pöllyttäjä-73, Isamu ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  13. Polara

    Polara Gearhead

    Onpa ollut taukoa päivittelystä.. Jotakin pientä talven aikana puuhailtu. Lähinnä tullut päivitettyä työkaluosastoa ja haalittua jotain palikkaa.

    Pohjaa on tullut putsailtua ylimääräisestä ryönästä. Pinnassa on ollut kaikenlaista massaa, mattoa, maalia ym. Sekä pintaruostetta. Poikittaisten runkopalkkien kohdalla haperoa peltiä, sekä penkin kiskojen ulommat kiinnityskohdat pehmeät. Nyt tarviis vaan se mig saada tontille.

    [​IMG]

    Moottoria on myös tullut putsailtua, jos uuden maalin vetäsee pintaan.

    [​IMG]

    Viime viikolla piti myös hieman väliaikaisesti kasailla keulan peltejä, että saa projektin edes vähän muistuttamaan autoa.

    [​IMG]

    Selkeitä osapuutteita tällä hetkellä on vanteet. Tai edes jonkinlaiset siirtopyörät alle 5x4,5” jaolla (edulliset). Nuo kaikki listat itseasiassa puuttuu tuosta maskin ylä- ja alapuolelta sekä valojen ympäriltä. Ne valojen kehykset kyllä on.
    Sitten tietääkö kukaan mistä löytyisi taka-akseliin niitä hitsattavia jousen talloja? Us partsin valikoimassa on yhdet, mutta liian suurelle akseliputkelle. Tarkoitus on sovitella tuota hiacen perää alle. Jos nyt kukaan ei halua vaihdella niitä (2kpl) vaikka moparin omaan perään järkevämmällä välityksellä?

    Historiaa on selvinnyt senverran lisää, että rekkari on ollut joskus IFH-19 sekä JFF-57 ja pyörinyt ainakin Lahdessa. Jos tulee muistoja tai kuvia, niin saa laittaa.
     
    Muokattu: 22.3.2023
    teippi-mikko, esmi, flanagan ja 6 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  14. Sierra

    Sierra Double Gearhead

    Sain tunnukset pelaamaan vuosien tauon jälkeen just ja täältähän löytyi tuttu dartti!
    Oisko ollut -90 lukua kun Outokummusta kaveri ton osti Liperin Mattisenlahteen. Värinä oli punainen valkoisella katolla. Tuohon aikaan tässä lähellä ylämyllyllä Kallisen Kimmolla oli just samanvärin dart myös, jäi vaan hauskasti mieleen.
    Silloinen 318 lohko jäätyi halki, ehkä jotain vuonna -95, ehjällä lohkolla vanhoilla hiluilla nippuun, toki uutta männänrenkaat, jakopää, jne.. ihan pirteä muistaakseni oli kun testailin, keula vaan routaheitoissa aivan kauhea, muistan vieläkin selvästi.
    Tulikohan jossain vaiheessa joku halkeama oikealle takakylkeen ja jotain pientä muutakin maalipinnassa, kun halkeamaa aloin aukaisemaan selkeni itselle ton kolarihistoria. Muistamattomista syistä johtuen leipastiin pohjat loppuun ilman koko kyljen aukomista ja uusi maali päälle. Omistajan piti tuoda alkuperäiset värit, mutta toikin tuon kyseisen punaisen kun se oli ollut jossain tarjouskorissa autoväriliikkeessä, voi itku sanoin minä. Vuosi oli 1998.
    .. jossain vaiheessa auto vaihtoi veljesten kesken omistajaa..
    Itse viimeisen kerran tolla ajoin viinijärvellä, poksautin siitä perän. Vähän myöhemmin auto vaihtoi omistajaa naapuriin ja sieltä katosi maailmalle.
    Olin tätä ostamassa muutaman kerran, mutta aina myöhästyin aavistuksen ja sitten katosi koko auto näihin päiviin asti.
     
    Muokattu: 7.4.2023
    Kustom STW, Polara, isalmela ja 1 muu tykkäävät tästä.
  15. Sierra

    Sierra Double Gearhead

    Nämä ainoat minulla olevat, ilmeisesti hiljattain ruiskittu väri, välivarastossa lepäilee, vuosi 1998
    https://aijaa.com/8Dwaw6

    Slotti vanteet ja Hurstin shifteri oli. Silloin vuosia aiemmin koneremontin yhteydessä konehuone tuli maalattua jollain peruspunaisella, sitä en muista mistä toi toinen väri tuli repästyä, ilmeisesti lohko ja oheislaitteita sillä tullut maalattua. Jämämaali taisi jäädä viistokeula mk2 escortista ja sattui olemaan lähelle alkuperäistä lohkon väriä tms.
    Kone tosiaan ollut alkujaan 273, mutta kun tuli tänne Tuomisen veljeksille noin vuonna 1990 niin oli jo vaihdettu tilalle virkeä 318 .

    Se takalasien rikkoontuminen pitää paikkansa. Sitten vanha ja sitäkin merkityksellisempi legenda kertoo että tuolla ilmeisesti Outokummun aikoina oli ajettu tutkaan 205 tai 215 km/h. Tuo -80 luvun huhu ilmeisesti käänsi auton ostossa nuoren miehen kiinnostuksen vaihtoehtoisesta avo dartista tähän GT malliin ja auto siten päätyi tänne Liperin kulmille.
     
    Muokattu: 7.4.2023
    isalmela ja Herje tykkäävät tästä.
  16. Fordin väri?

    [​IMG]
     
  17. Sierra

    Sierra Double Gearhead

    Mahdollisesti olut pullosta ja sitä kautta omasta päästä, en muista. Oisinkohan itsekkin jostain poistoväristä riehaantunut, kun sitä maalia oli kai isompi pönttö, se riitti escorttiin, corollaan, dartin osiin, vaikka mihin... mutta onneksi se nyt on jo loppu. :p
    Se oli replica RS2000, oli mulla aitokin, venetian red, silloin kun ne oli puoli-ilmaisia.
     
    Muokattu: 7.4.2023
  18. -71 MoPar

    -71 MoPar Gearhead

    Löytyis 14" western aluvanteet hienossa kunnossa olleet mielestäni Aspen Coupe:n alkuperäiset, jos kiinnostaa niin yv:llä saa kiinni.
     
  19. Polara

    Polara Gearhead

    Kiitoksia Sierralle muisteloista! Mukava kuulla näitä ja saada piirrettyä kuvaa historiasta. Ilmeisesti Lehmossa oli jonkun aikaa ollut ennenkuin siirtyi Onttolaan, josta minä kävin sen viime vuonna.
    Joku vain lyhyesti kommentoi fasebookin suomi-auto -ryhmässä ajaneensa tällä -70 luvun lopussa Lahdessa.
    Nyt pohdin tuon perän kanssa että laittaako tuota Toyotan akselia vai mitä ihmettä o_O
     
  20. Polara

    Polara Gearhead

    Viikolla otin kokeeksi Puuilosta maalinpoistosprayn testiin. Odotukset ei olleet mastonin tuotteelle korkealla, mutta aloitin lampunkehyksistä ja maskista. Ne on todennäköisesti kilikalilla maalattu mattamustaksi jossain vaiheessa, eikä miellytä oikein omaa silmää.

    [​IMG]

    Annoin aineen vaikuttaa noin vuorokauden ja aloin kaapimaan maalin rämmäleitä pois ensin puulastalla ja sitten ihan rätillä pyyhkimällä. Yllättävän hyvin toimi!
    Maalinpoistospray on vähän geelimäistä ja se pysyy kaltevilla sekä pystysuorilla pinnoilla hyvin valumatta.

    [​IMG]

    Testailin myös öljypohjaan, jossa oli ihan pohjamaali alla ja päällä tukmempi sininen. Sama jolla takana näkyvä vaihdelaatikko on maalattu. Hyvin irtosi. Paksummat maalikohdat vaatinee toisen käsittelyn.

    [​IMG]

    Rokkiautosta on tullut ihmeteltyä ht:n tiivisteitä. Tuo ylin tiiviste on aika korppua, mihin taka- ja etulasi tiivistyy yläreunastaan. En vaan meinaa saada selvää niistä että riittäiskö se 66$:n yhden palan, vai pitääkö ottaa se useamman palan setti joka kustantaa 165$?. Vaikka englanti taipuu ihan kohtalaisesti, niin varmaan ymmärryksessä vika :D

    [​IMG]
     
    Arkkumies tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!