1965 Dodge Dart GT

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Polara, 23.6.2022.

  1. Polara

    Polara Gearhead

    Ei nuo takapyörän kaaret inspiroinut vieläkään, niin aloin etupäästä kasailemaan akselistoa.

    [​IMG]

    Alatukivarret ja navat kasaan. Pöydällä oli mukava kasailla. Kiitokset vielä edelliselle omistajalle, joka oli maalaillut noita osia jo valmiiksi. Mukava niputella, kun on suht puhdasta ja siistiä. Alatukivarret on boksattu tukevammaksi ja nuo on vissiin jonkun 73 up Valiantin levysysteemit.

    [​IMG]

    Samalla vauhdilla nuo meni jo kuskin puolelle paikalleen alustavasti. Hyvä kai tuosta tulee? Toiselta puolelta olin onnistunut hävittämään sen pohjaanlyöntikumin alle tulevan levyn. Tai sitten sitä ei ollutkaan osien seassa. Mikähän merkitys silläkin on, että korotetaan kumia noin 5mm? Vanhassa tukivarressa olis, mutta en taida jaksaa tapella sitä irti. Piirtelin jo uuden muodot lattaraudalle.

    [​IMG]

    Seuraavana ihmettelin noita raidetankoja. Olin jo asemoinut tuota uudempaa maalattu versiota auton alle, mutta luin joskus jostain että tuossa earlyssä on eri mallinen tuo keskiosa. Ja niinhän siinä taitaa syvempi olla tuo öljypohjan kohta. Se piti siis purkaa, putsata ja maalata niin voi sitten kiinnitellä paikoilleen.
    Uudet raidetangon päät olisi paketeissaan, mutta ne niiden väliholkit puuttuu. Tai on nuo vanhat, mutta ne on sen näköisetkin.
     
    FuryIII '71, Fuselage, Kustom STW ja 1 muu tykkäävät tästä.
  2. Dart stw

    Dart stw 1st gear

    Kumpikin noista centelinkeistä on vm 63-66 A korisesta . Ylempi on slantin ja alempi V8 mallista.
     
    Kustom STW ja Polara tykkäävät tästä.
  3. Polara

    Polara Gearhead

    Kiitokset Dart stw:lle. Näinhän se taisi ollakin, että slantissa on tuo matalampi center linkki.

    On tullut puhalleltua pisteosia, kun nyt sai sen oman kaapin hommattua. Aattelin että yksikin puhallettu osa päivässä on eteenpäin, niin ei tarvii kerralla kököttää päivää kopin äärellä.
    Olisko noille osille maalisuosituksia? Temaduria näyttää moni käyttävän, mutta onko muita? Alustan osia on tullut pensselöityä maaliin, mutta noille vois kokeilla ruiskua.

    [​IMG]
     
  4. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Mä olen vedellyt Temaduria niin alustaan kuin eri kiinnikkeisiin ruiskulla, pensselillä ja telalla, varma ratkaisu ja kestää.
     
    Seevu ja Polara tykkäävät tästä.
  5. Polara

    Polara Gearhead

    [​IMG]

    Kumiosien laatua ollaan välillä kavereiden kanssa päivitelty. Tuossakin ”uusi” yläpallonivelen suojakumi. Varmaan hapertunut kun ei ole ollut vaseliinia sisällä. Tai sitten olis hapertunut muutenkin.
    Mutta on muutkin sanoneet että useamman vuoden projekteissa kumiosat meinaa rapistua tallissa.

    Loppuviikosta sain askarreltua raidetangot. Otin sen väliholkin vanhasta ja hiekkapuhalluksen jälkeen pyyhkäsin uuden maalin pintaan. Niistä tuli ihan toimivat.
    Tänään pyörittelin nivelet päihin kuparitahnan kera, niin saa joskus säädettyäkin. Putsasin kyllä kuvan jälkeen enimmät purseet pois.

    [​IMG]

    Pikkuhiljaa alkaa olla ohjauksen osat valmiina. Mutta. Huomasin tuossa kun puhaltelin reaktiotankoja, että ne on eri pituiset! Olisko mennyt alkuperäinen mutkalle siinä ojaanajossa, mutta kumpi nyt on oikea? Mistä löytyisi mitat, niin vois vaikka sorvissa pyöräyttää vastaavan jos ei käytettyä löydy.
     
    Muokattu: 9.6.2024
    Seevu tykkää tästä.
  6. Polara

    Polara Gearhead

    On tässä tullut tallissa vietettyä aikaa. Siirryin etupiästä takapiähän ja otin taka-akselin ja kilkkeet työn alle. Putsaus ja uusi maali pintaan. Vanhat jarrukamppeet lensi roskiin ja pitää tilausta laitella jonnekin. Ainakin Marjakankaalla näyttäisi olevan melkein kaikki hyllyssä. Heille myös plussaa hyvistä nettisivuista ja kuvista.
    Maalin sai pintaansa myös lehtijouset ja muut niihin liittyvät kiinnikkeet. Päädyin nyt siihen että laitan tuon alkuperäisen 7,25 perän alle. Ei resurssit riitä nyt sitä Toyotan akselia tekemään ja ajattelin tuon olevan helpoin tie tällä kertaa. Ei sillä radalle lähdetä, mutta olisi hauska saada auto liikkuvaan kuntoon. Eikä se seiskavartin 3,55 välitys huono varmasti ole tuonne perään.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Etupää alkaa olla valmis. Muutama pikkujuttu puuttuu, mutta auto kävi jo eturenkaitten varassa ensimmäistä kertaa ties mihin aikaan. Käytännössä kaikki nivelet ja puslat taitaa olla nyt uutta. Jarrut on uudet ja levyt vanhaa varastoa.

    [​IMG]

    Jospa tuon auton sais tehtyä altapäin niin, että siellä on kaikki voimansiirtoon liittyvä läpikäytyä. Päällepäin tuo minusta saa jäädä tuohon kuluneeseen ulkoasuun.

    Nyt välillä muihin hommiin. Muistakaahan harrastaa kestävyysurheilua tai kalastusta välillä :odcool:
     
    Seevu, Sierra, Isamu ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  7. Polara

    Polara Gearhead

    Tullutkin vähän pitempi tauko päivittelyissä. Loppukesästä tuli perheenlisäystä, niin jäänyt tuo talliaika melko minimaaliseksi eikä tallissa paljon valot syttyneet talven aikana. Darttihan ei sieltä häviä minnekään, mutta tuon pienen ihmisen alkutaipale on katoavaista sorttia niin nautiskellaan nyt siitä.
    Syksyn ja talven vähäiset vapaat on tullut pyhitettyä juurikin kuntoilulle ja eränkäynnille, mutta siinä ohessa tehty jotain pieniä hankintoja.
    Toria selatessa sattui silmään omalla kylällä, jopa melkein naapurissa myynnissä olevat Keystone Classic vanteet. Ilmoituksessa oli jako laitettu 5x100, mutta aavistelin että vois olla 5x4”. Eikun vetoakseli mukaan ja katsomaan. Aavistus osui oikeaan ja pikkujakoiset vanteet tarttui sieltä mukaan. Oli vain kaksi kappaletta, mutta riittää mulle kun tässä vaiheessa on tulossa sekajako.

    [​IMG]

    Myyjä oli nuorehko jantteri, joka kertoi että setänsä jäämistöä tyhjentelee ja hällä oli joskus ollut Dodge Lancer.

    Taka-akselin kunnostamiseen alkaisi olla melkein kaikki osat. Vetoakselin stefa aiheutti harmaita hiuksia, kun ei meinannut mitat täsmätä myynnissä oleviin. Parviäly auttoi ja selvisi että alle on vaihdettu jossain vaiheessa -60-62 valiantin/lancerin akseli, jossa on ainakin stefan kohdalla ohuempi akseli (29,7 mm). Us-partsilta löytyi yksi, eikä lisää ole tulossa. Jos joku tietää mistä voisi löytyä osanumerolla SEAN11574, niin saa vinkata. Marjakangas lupasi selvitellä jo useampi kk sitten asiaa..

    Edellisestä rokkiauton tilauksesta jäi puuttumaan jarrukengät alhaalla pitävät jouset, kun oletin että ne siinä jousisarjassa olisi. Eipä ollut. Kävisköhän siihen joku yleismallin sarja vaikka Biltemasta?

    Sitten kaipaisin vinkkejä myös muutamaan muuhun asiaan. Kiinnostaisi päivittää manuaalivaihteiston kytkin hydrauliseksi, niin olisiko jollain siihen reseptiä tarjolla?
    Myös konehuoneen (ehkä myös kojelaudan) sähköt kaipaisi päivittämistä, niin löytyisikö noihin budjettimallin piuhoja?

    Kiitos jo etukäteen!
     
    Muokattu: 7.4.2025
    timopajala, JYR, Sierra ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  8. FABO:sta löytyy ainakin ideoita. Esim. Tästä ketjusta:

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    timopajala tykkää tästä.
  9. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Ei näy liiemmälti tarjontaa olevan, joutunet sen ebay-linkin hyödyntämään. Itellä on jouten uusi Mopar NOS-laakeri moiseen perään, jos en ole maininnut...
     
  10. dean66

    dean66 Gearhead

    jos sulla on jo tuo us-partsin päkylä hyppysissä, niin käy sen kanssa joskus laakerikauppiaalla siinä pällin pajan kiinteistössä (Poijutie 1). sillä on mitä ihmeellisimpiä stefoja ja tiiä vaikka löytyis mittojen mukaan sopiva.
     
    Kustom STW tykkää tästä.
  11. Polara

    Polara Gearhead

    Niin ajattelin tehdä. Kävis samalla vaahtiliiterillä pitkästä aikaa
     
    dean66 ja Kustom STW tykkäävät tästä.
  12. LPV

    LPV Gearhead

    Tuollaisia löytyi SEAL 11574 haulla:
    Brand:CHRYSLER
    Part Number(s):2070130
    ProductName:Seal
    Inside Diameter : 29.74 mm,1.171 in
    Outside Diameter : 56.67 mm,2.231 in
    Width : 12.7 mm,0.5 in
    Tällaisia numeroita tuolle tiivisteelle löytyi myös:
    2070130 = 11574 = 46262 = 51256
    Tuolta löytyy interchange lista tuolle akselitiivisteelle:
    https://www.google.com/url?sa=t&sou...0QFnoECBEQAQ&usg=AOvVaw1kuTB2RXBjkw7UeqNLOt6c
     
    Muokattu: 15.4.2025
    Polara tykkää tästä.
  13. Polara

    Polara Gearhead

    Niinhän se paikallisessa kivijalassa asiointi kannatti. Roppolalta löytyi hyllystä käypäinen puuttuva stefa taka-akselille.
    Ei ole maksettu mainos, mutta kannattaa kysyä tai vierailla liikkeessä jos on tarve eksoottisemmille laakereille, stefoille tms. Www.laakerikauppias.fi
     
    Kustom STW, dean66, fmila ja 1 muu tykkäävät tästä.
  14. Rappe

    Rappe 1st gear

    Tään Dodgen on miun mies ostanu "ensiautokseen" vuonna 1990 Harmitellu kun möi sen sit veljelleen ja veli eenpäin
     
    Polara, LPV ja Kustom STW tykkäävät tästä.
  15. Polara

    Polara Gearhead

    Onpa hieno pala taas auton historiaa! Kiitos @Rappe !
    Missä päin se vaikutti -90 -luvun alussa? Ja löytyykö siltä ajalta kuvia?
     
  16. Rappe

    Rappe 1st gear

    Moi. Miehelläni se oli Liperin Ylämyllyllä ja kuulemma osti sen sillo Outokummusta.
    1 valokuva on, mut enhän mie sitä ossoo tänne laittoo
     
  17. Polara

    Polara Gearhead

    [​IMG]

    Tuollaisia kuvaterveisiä Rappe laitteli spostiin. Dartti vasta maalattuna 90-luvun alussa. Sama maali taitaa olla edelleen pinnassa. Nuo mustat puskurit olen korvannut paremmilla kromisilla ja pikkujakoiset slottivanteet on jääneet matkalle.
    Tarina sai edelleen vahvistusta, että se on vaikuttanut pitkään pohjois-karjalassa, outokumpu-ylämylly -akselilla. Missä lie niitä ennen ollut. Kuulemma katto on ollut valkoinen jossain vaiheessa ennen tuota kuvaa.

    Jotakin osahankintoja on tullut tehtyä tekniikkapuolelle, että pääsisi koneen kasailemaan pikkuhiljaa. Öljypohjan tiiviste ja kampiakselin takastefa puuttuu ainakin.
     
    Seevu, Isamu, teippi-mikko ja 6 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  18. Polara

    Polara Gearhead

    Onkin ollut mielenkiintoinen kesä Dodgerintamalla. Sain joskus kesäkuussa puhelun, että onko minun omistuksessa -65 dodge dart gt ja vanha rekkari se ja se... Olin vähän ihmeissään että kyllähän se on. Soittaja oli henkilön vaimo, joka oli omistanut auton -80 -luvulla. Tarkemmin sanottuna Dart oli ollut hänen ensimmäinen auto 86-89. Varovainen tunnustelu puhelimessa eteni ja selvisi että he asuvat myös Kuopiossa. Seuraava vaihe oli että voisiko sitä tulla katsomaan? Tottahan toki ja sovittiin treffit jo samalle illalle meidän talliin.
    Olihan se hieno päästä jututtamaan entistä omistajaa ja seurata miten vanhat muistot vilisi päässä. Selvisi että hän oli ostanut auton Joensuulaiselta Mika Nupposelta, joka oli pyörittänyt jonkinlaista autoliikettä kaupungissa. Liikkeeseen Dodge oli tullut Kerimäeltä paikallisen kotileipomon omistajalta. Tai tarkemmin auto oli ollut leipomon omistajan tyttären autona. Ilmeisesti leipomon kaikilla perheenjäsenillä oli ollut amerikan kulkineet alla.
    Joensuulaisesta autoliikkeestä Dartti tuli siis heidän/hänen (Pete A.) omistukseen Outokumpuun. Ja aiemmista tarinoista poiketen hän oli kyseisen auton ensimmäinen omistaja Outokummussa. Sen jälkeen Dodge on pyörinyt Outokumpu-Ylämylly-Onttola -akselilla, josta minä hain sen savoon. Tuoreimman tiedon mukaan siinä on jossain vaiheessa ysärillä/2000 -luvulla ollut 340 pellin alla. Nykyisin siis 318.
    80-luvulla auto oli ollut punainen ja katto valkoinen. Hieno väriyhdistelmä! Kilpi on ollut IFH-19 sekä JFF-57. Jos herättää jonkunlaisia muistikuvia, niin saa kertoilla.

    Pieniä osahankintoja on kesän aikana taas tullut tehtyä tekniikan puolelle. Juuri tuli myös viesti, että lehtijousien etupään puslat odottavat postissa hakemista. Ne löytyi Hiljaselta Porista.

    Ei muuta kun jatketaan harjoituksia.
     
    LPV, Petri R., falcon1 ja 16 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  19. Sierra

    Sierra Double Gearhead

    Vahvasti muistelen että 318 oli ton aiempikin kone, se mikä oli auton tullessa Outokummusta tänne Ylämyllyn kulmille. Se kone sitten jäätyi veljeksillä tossa Mattisenlahdessa joskus 90-luvun puoliväleillä. Konerempasta muistan että ensimmäinen lohko joka tuli Kiitolinjan terminaaliin oli sökö. Uusi etsintä tuotti hyvän lohkon ja se tohon sitten laitettiin. Rempasta en muuta enää muista kuin että uus jakopää tuli kun entisen ketju oli todella venynyt. Muuten kone taidettiin vaan rengastaa ja pelkkä ehjä lohko vain vaihdettiin, entiset männät ja kampiakseli vaan sisään.
    Hyvännäköinen auto oli silloin 2-värisenä.
    Aika tarkkaan syksyllä -98 tuo auto maalattu tuohon väriin. Ton tiedon katoin palkkakuitista, Joensuun yliopiston siikasalmen koetila, siellä virallisen työajan jälkeen yhdessä tallissa suihkasin värin, oli 6kk pesti.
     
    Muokattu: 28.10.2025
    LPV ja Kustom STW tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!