1967 Coronet

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Kemer, 23.7.2024.

  1. Kemer

    Kemer 2nd gear

    ehkä 66 mutta moinen ilmestyi pihaan sukulaispojan tuomana ja kuulemma jarruissa vikaa,tarvii säätää..ok hoituu..ja sitten kuskin puolen alapallonivel väljä joka tarviisi vaihtaa sanottiin konttorilla...jaahas ja varmaankaan ei orkkis niitattu tms enää tuo mikä väljääntynyt mutta onko hankala homma ja miten tapahtuu kotioloissa vai passitanko pajalle jossa kunnon työkalut +prässit eikä mee kädet, hermot eikä maine?
    Tattis.
     
    Muokattu: 23.7.2024
  2. Hai

    Hai Double Gearhead

    B-koppamoparissa 1972 asti alapallo on aika helppo homma vaihtaa. Pelkkää pulttaamista. Kuulan varressa on kartio, niinkun normaalisti.
     
  3. Kemer

    Kemer 2nd gear

    Tuota..pitääkö vääntösauvaa sattua eli löysätä reilusti tai olla jotain puristinta vanhan irrottamiseen ym jippoja...nää ei oikein tuttuja vehkeitä mulle b mopen nivelhommat..?
     
  4. Hai

    Hai Double Gearhead

    Ei tarvii. Tunkki vaan tukivarren alle.
     
  5. Hai

    Hai Double Gearhead

    Kaikki sormet ja varpaat vaan ristiin, että ala tukivarren pusla on kunnossa. Muuten työmäärä räjähtää.
     
  6. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Juu, tuo on taivahan tosi. Mulla Polaraan em. talkoo edessä. 2015 kaikki puslat / nivelet vaihdoin uusiin autoa rakentaessa. Nyt alatukivarsien puslat turvonneet ja porsineet. Onhan Polaralla jo ajettu jopa n. 25 000 km…
    Proudly packed in USA…
     
  7. Kemer

    Kemer 2nd gear

    Tallissa tänää valot ja etupyörä irti vasemmalta,jumalattomasti purkkia,purnukoita ja sylys työkaluja mitä vois kuvitella tarvittavan,pari tunkkia,koivupölkky ja rättejä noin niinku aluksi ja haalarit päälle.
    Alapalloprojekti..kaikkeen sitä kans lupaa ittensä.
    Alatukivarren alle toinen tunkki,toinen runkopalkin alle ja koivupölli sen viereen mekaaniseksi varmistukseksi ollen sopivan tiukkakin siinä sattumalta ilman tilkkeitä.
    Nurkka siis ylös noilla 2tunkilla ja puupölkkyturvalla varmistus,löysätyt pyöränpultit pois ja pura laakeri osat nätisti sanomalehdelle järjestykseen,rumpu irti ja löysäämään näkyvillä olevat alatukivarren pultit naama punaisena,aika tiukassa...ja raidetangon pään mutterin jolle 1 reikä tuossa alapallokokonaisuudessa.
    Sitten sai käännettyä eturummun ja ottaa se alapallon yläpään mutteri irti.
    Pikkasen kohdistelin tunkilla ettei kinnaa jarruista läpi menevät pultit kovasti vaan linja ois suora vetää ne pois koputellen vasaralle pikkasen persuksista ja siinähän se...semmoisella haarukkaraudalla apua ja muovinuijaa niin putosi käteen tuo vanha alapallo nätisti eikä..huh..romahtanut alas jousitus eikä muutakaan katastrofia.

    Uusi osa näytti rinnakkainen vertaillen aika samanmoiselta ja sovittelin paikoilleen,jees sopii ja nyt kunnolla pulttilinja kuntoon silmällä sihdaten ettei tarvi hakata niitä väkisin tai heiluttaa koslaa pois tunkilta mutta ensin tyhmä kiristelin ne vaakasuoraan menevät pultit liian tiukkaan,ois pitänyt ensin kiristää se kyseinen mutteri alapallon yläpäästä jarrurummun takaa eikä vaan sormikireys mut aika pieni "perse edellä puuhun" moka noviisilta,liian ahdas rako nyhjätä kiristelylle eikä varmaan tarkoitettukaan tässä järjestyksessä toimia vaan otetaan askel taakse suosista.
    Uusiksi vaan ja yläpään mutterin kiristys,sit ne 2 vaakapulttia kiinni kunnolla vasta sekä sokat kaikkiin.
    Raidetangonkin pään pultti kireälle ja sokkaa.

    Jarrun säätö,oli nimittäin pakko sotkea säätöä että pääsi toiseen vaakapulttiin käsiksi mutta säätövaijeriin ei tarvinnut sattua kunhan löysäsi kunnolla nii jousti pultin tieltä että hylsy sopi pulttiin.

    Rumpu kiinni putsattuna,samoin kengät sai tsekkauksen siinä paikoillaan jarrusprayn puhdistuksen kera rasvasta sekin ym jarruliasta ja kenkäasetelmaanhan ei tarvinnut sattua tässä operaatiossa näköjänsä vaa sai olla rauhassa.

    Rumpu siis kiinni..pyörittelyä jarrun säädön kans eestaas irti/kiinni kunnes rohnasi kohtuullisesti pyörittelyt eli kengät kohtuu lähellä rumpua ,sitten laakeri kunnolla rasvattuna hilppeineen,sen säätämistä kohtuu tiukalle ja puoli kierrosta back+taas pyörittelyä että tuntuu kohtuu nihkeltä muttei liikaa ,rasvakuppiin rasvaa ja naputtelin kupin kiinni.
    Pyörä paikoilleen ja tunkkia varoen löysäämään mitä tapahtuu, mistä paukkuu ja hajoaako asennus heti?
    Ei mistään mitään edellämainittua..huh...taisi onnistua!
    Ehkä ny jarrun säätöä ku tarvii olla tasapainossa enkä tiedä vastapuolen asetuksia miten säädetty mutta kumminki aika hyvin,eikö?

    Kiitos neuvoista ja en siis löysännyt vääntövartta jousituksessa,tunkki alatukivarren alle kuten neuvo ja lopuksi ruuvasin rasvanipan uuden alapallon kruunuksi ja rasvaa prässillä muutama painallus.

    Oisko tuo tuossa...vettä tulee ku tropiikissa en lähde kartsalle testaamaan vai mahtaako tuo olla mitenkään erimoinen ku ennen..en mä huomannut mitää ihmeellistä ku kokeilin täs yx päivä sillä vanhalla alapallolla vaikka tunnustetaan että vanhat paskat,omat (tai vieraat niinku tämä) , kaukana siitä tehdasuuden tunnusta jossa alusta priima eikä tietoa millainen se silloin ollut mutta ei tämä ajaessa lonksunut,paukkunut tai puoltanut tms,kait se ny sitte on hyvä ku uus osa kuulemma väljän tilalle vaikka eikö näissä toleranssit oo aikansa tasoa ja päivästä kiinni kelpaako,pikku klappi kuuluu asiaan mut veteen piirrettynä raja.

    Tämä mikä tuli näyttäs oiken taiwanista olevan,jenkkimerkki toki.
    Vanhassa ei lue mitään ku K23F, 56201 ,dup 259 ja 2601057 USA muttei oo ryslerin tähteä/ tuotenimeä mikä on syntyjään.
    Liekö orkkis enää ollut,tokkopa.
     
    Muokattu: 3.8.2024
    Tunaman tykkää tästä.
  8. Kemer

    Kemer 2nd gear

    Auto lähti aamusta ja kurvasivat konttorille jossa leima tuli ja jopa kehuttiin jarruja jotka nolla prosentin erolla edessä ja 7 takana,siis rumpujarrut nurkissa ja alapallonivelkin sai hyväksynnän.
    Näyttivät paperin "hyväksytty"
    Hieno homma kerrassaan.
     
    Muokattu: 6.8.2024
    Kalu tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!