1967 Plymouth VIP 4d HT 392 Poly stroker

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Shit-O-matic, 10.1.2013.

  1. Shit-O-matic

    Shit-O-matic 1st gear

    Kavereiden pyynnöstä lyhyt projektipäiväkirja ja kuvia tuosta minun '67 VIPistä.

    Autohan löytyi Arizonasta 2010 talvella erään autojobbarin toimesta. Hän sen sieltä uitti suomeen ja minä täällä bongasin auton myynnistä ja kävin vaihtamassa sen loputtoman mätään '76 Dodge Monacooni. Auto on kuulunut Seaway cruisers classic car clubiin (http://seawaycruisers.com/) jenkeissä, josta muistona tarra takalasissa ja pari cruisingin pääsylippua penkin alla. VIPpi on rakennettu Canadan Ontariossa ja se on saanut jo uutena voimanlähteekseen 318 Polyhead ryppyreuna pikkolohkon, tällä kertaa tosin hydraulisilla nostajilla. Jatkeena on 727 TF loota ja 8 3/4 lukoton perä.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Kotitalliin auton saatuani alettiin sitten paikkoja herkistellä leimakuntoon. Auto oli tiettävästi seissyt vuodet 2000-2009 tallissa.
    Uutta kaasaria, puolaa, järjetöntä virranjakajaa jne. ja johan lähti höpisemään.
    Tässä kuosissa sitten ajeltiin siirtolapuilla ensimmäinen vuosi.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Talvella 2011 pistin sitten koneen palasiksi ja aloin käydä tekniikkaa lävitse hieman tarkemmin. Loota remontoitiin Hämeenlinnan American Powerissa laadukkaasti (kiitoksen Pekalle jos sattuu tätä palstaa lukemaan). Koneen avasin ja tarkastin silmämääräisesti. Pytyissä oli orastaa pykälää, mutta en vaivautunut tekemään asialle vielä mitään sillä olin kuullut Gary Pavlovichin järeistä 402cid Stroker Polykoneista ja sellainen tai HEMI alkoi kutkutella mielessä. Koneeseen uusin pari venttiiliä ja töntötankoa, sekä imusarjan vaihdoin 4 reikäiseen ja kaasariksi Edelin 600:n.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    Noh seuraavana kesänä kaikki menikin sitten lievästi sanottuna ketuiksi kun koko kikkare syttyi palamaan johtuen erään elintärkeän fusible linkin puutteen ja 70A laturin johdosta.

    [​IMG]

    Vähän aikaa sitä kaupattiin tuollaisenaan, mutta vähemmän yllättäen ketään ei palanut auto kiinosta ainakaan hintaan, joka ei itseään harmittaisi. Ei muuta kuin sisuta nippeleiksi.

    [​IMG]

    Samalla löytyi pikkuisen ruostetta. Auto on kuitenkin hämmästyttävän vähäruosteinen ollakseen itärannikon ajokki.

    [​IMG]

    Uutta peltiä ja porilaista päälle.

    [​IMG]

    Tässä vaiheessa lähtikin mopo käsistä ja iski aivan käsittämätön tarve ruveta tekemään 1800 kilon painoisesta lossista urheiluautoa.

    [​IMG]

    Laitettiin urtsupuslaa ja levyjarrua

    [​IMG]

    Järeempää piuhaa ja FIA hyväksytty sulakerasia

    [​IMG]

    Puuviilua! Pitäähän urheiluautossa puuviilua olla.

    [​IMG]

    Sporttiratti, uusi matto ja katto.

    [​IMG]

    Läskit pallot

    [​IMG]

    Ja tuollanen siitä sitten tuli:

    [​IMG]

    Penkit meni ihan pipariksi kyvyttömän verhoilijan johdosta. Joutuupi teettämään uudestaan kun menettivät nyt jo muotonsa.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    Seuraavaksi taris sitten asentaa nuo jenkeistä tilatut Hd jouset taakse urtsupuslilla ja alkaa kattelemaan mitä tuolla motille tekee. Tällä hetkellä on jo tilauksessa 2x4dual quad imusarja, joten luultavasti sitä joutuu konettakin stroukkaamaan suuremmaksi.

    [​IMG]
     
  2. herrakani

    herrakani 1st gear

    Re: 1967 Plymouth VIP 4d HT 318 Poly stroker

    Hienoa, hienoa!
     
  3. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Re: 1967 Plymouth VIP 4d HT 318 Poly stroker

    Komia peli. Jäikö ratti tuommoiseksi "kevennetyksi"? :lol:
     
  4. Shit-O-matic

    Shit-O-matic 1st gear

    Re: 1967 Plymouth VIP 4d HT 318 Poly stroker

    Ei jääny ainakaan vielä, koska se oli aika pahasti palannut. Löysin siihen melkein uudenveroisen ratin eräältä Lahtelaiselta harrastajalta jota sitten sitten vähän kustomoin Fury väreillä.

    [​IMG]

    Jos joskus jaksaa alkaa vääntämään niin tekis myös mieli tehdä tuosta sisustasta oikeesti VIP mallinen kuten tässä VIP konseptiautossa. Kokopitkä konsoli, pari LED näyttöä jne.

    [​IMG]
     
  5. palontie

    palontie Double Gearhead

    Re: 1967 Plymouth VIP 4d HT 318 Poly stroker

    Hold your horses!:)Ihan hieno on interior nyt, ei tuota konseptia!
     
  6. herrakani

    herrakani 1st gear

    Re: 1967 Plymouth VIP 4d HT 318 Poly stroker

    Eiku anna mennä vaa!
     
  7. tombo

    tombo 1st gear

    Re: 1967 Plymouth VIP 4d HT 318 Poly stroker

    Näin ei kyllä sais/pitäis sanoa, mutta puolensa kaikessa ikävyydessään tolla palolla kuitenkin...
     
  8. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Re: 1967 Plymouth VIP 4d HT 318 Poly stroker

    Ei jääny ainakaan vielä, koska se oli aika pahasti palannut. Löysin siihen melkein uudenveroisen ratin eräältä Lahtelaiselta harrastajalta jota sitten sitten vähän kustomoin Fury väreillä.

    [​IMG]

    Uskallan noin 99%:n varmuudella sanoa tietäväni tuon lahtelaisen harrastajan. Tullu jokunen osa osteltua häneltä sillon ku oli toi nimimerkin auto vielä. Pitäis noi mun furystä jääneet vetarit viedä hänelle, ni saisin vaihdossa pallonivelen ja pissapojan motin tuohon nykyiseen harrastekulkineeseen. 8)
     
  9. starcraft

    starcraft Gearhead

    Re: 1967 Plymouth VIP 4d HT 318 Poly stroker

    Hatunnoston arvoinen suoritus kunnostaa vip palon jäljiltä. Kuvassa ainakin näytti aika lohduttomalta. Hienoa!
     
  10. Herje

    Herje Double Gearhead

    Re: 1967 Plymouth VIP 4d HT 318 Poly stroker

    Kone suunnitelma kuulostaa kivalle ja erilaiselle :D
     
  11. Shit-O-matic

    Shit-O-matic 1st gear

    Re: 1967 Plymouth VIP 4d HT 318 Poly stroker

    Sillä mä sitä rakentelenkin kun se on erilaista. Ei ryppistä kannata ryppy otsassa rakentaa kun ei tällä kumminkaan kuuhun pääse. Jos olisin vaan tehojen perässä niin olisin jo tilannu isolohkon us-partsista keulalle.

    Mulla on vaan hirveitä vaikeuksiä päättää mitä sille tekisi. Mahdollisuuksia on monia, mutta tällä hetkellä paras vaihtoehto tuntuu olevan seuraava:

    Kone porataan 0.60 ylikokoon, pidetään kumminkin vakiokampura koska se on jo valmiiksi vahvistettu näin saadaan 326 kuutiotuumanen ryppis jota löytyy mm. '59 Coronetistä. Kansiin seetit ja venttiilit suurennetaan 1.94 ja 1.60 kokosiksi. Nokaksi 262 asteinen hydraulinokka. Laadukkaammat laakerit jne jne. TTI:n peltisarjat 2,5 putkistolla, dual quad kahdella edelin 500cfm kaasarilla. Tavote olis saada 350 kaakkia irti. Se olisi mun käytölle aivan riittävä määrä.

    Mutta sitten taas 402cid houkuttaa ja uudesta-seelannista sais "edullisesti" vartavasten polykoneen remmiahtimia.
     
  12. C-barge

    C-barge Gearhead

    Re: 1967 Plymouth VIP 4d HT 318 Poly stroker

    Ehdottomasti 4" isku, 4" poraus. Painava auto tykkää ptiäkän iskun tuomasta alaväännöstä. 350 hepan tavotetaso 318;sta tarkottaa "vinkujaa", eli tarvii rundia et on ketään kotona, ei vaikuta 1900 kiloselle vehkeelle ihan parhaalta vaihtoehdolta. Ihan valuaksilalla ja orkkisveiveillä sekä valumännillä menisin ni pysyis hinta kurissa.
     
  13. Shit-O-matic

    Shit-O-matic 1st gear

    Re: 1967 Plymouth VIP 4d HT 318 Poly stroker

    Kieltämättä näin olen saanut kuulla muualtakin, mutta tuleeko tuossa vakiopukkien kanssa kestävyysongelmaa?
    Meinaan tässä touhussa saa tuon budjetin rikki aivan samantien kun rupee nälkä kasvamaan.
     
  14. laukkanen

    laukkanen 2nd gear

    Re: 1967 Plymouth VIP 4d HT 318 Poly stroker

    Hienoo jälkee tehny kyllä! monella ois jääny palon jälkeen ikuisuus rojektiks tai myyntiin :)
     
  15. aric-z

    aric-z Gearhead

    Re: 1967 Plymouth VIP 4d HT 318 Poly stroker

    samaa mieltä, näyttää vippi kyllä siistiltä.
     
  16. C-barge

    C-barge Gearhead

    Re: 1967 Plymouth VIP 4d HT 318 Poly stroker

    EI piätis olla ongelmia vakiopukkien kanssa. Jos arveluttaa, ni laita sinne runkostudit pulttien tilalle, se jeesaa vähän. mul on kyl yks joutilas setti nelipulttisia teräspukkejakin, mut vaatii tietysti sovituksen.
     
  17. Shit-O-matic

    Shit-O-matic 1st gear

    Re: 1967 Plymouth VIP 4d HT 318 Poly stroker

    No juu pientä päivitystä tuli tehtyä ja tilattua osia:

    Tiedoksi myös muillekkin niin '74-'78 levyjarrullisen C-bodyn jarrutehostin mahtuu '65-'68 C-bodyyn pienellä viilaamisella.

    [​IMG]

    Löytyi myös NOS pyyhkijänmosa eBaysta. Josko nyt alkais toimimaan vihdoin se tihkuasento johon ei saanu järkeä edes hämeen autosähkön vanhin ja kokenein kaveri.

    [​IMG]

    Sitten lähti Kaliforniasta tilaukseen tällanen setti osia:

    -ARP kustom pulttisarja ryppyreunaan
    -SIR vahvistetut veivit
    -Mopar performance vahvistettu virranjakajan akseli
    -Cleviten hi perf laakerit/vesitulpat ym.
    -Mopar perf. HP öljympumppu
    -Kustom ylikoon venttiilit 2.02/1.60" ja niihin lukot, jouset ym.
    -Kustom seetit
    -0.40 ylikoon vakiomännät/kromirenkaat
    -kustomi 262/.460" hydraulinokka, nostajat, ja työntötangot.

    Noilla saadaan aikaan 326 Polyhead mosa joka ainakin kiertää kuuhun jos ei muuta. Stroukkaukseen ei yksinkertaisesti vaan ollut varaa, koska ryppiksen kustom männät on jäätävän hintaisia. Tuossakin on jo yli 2000€ edestä kamaa ilman veroja.

    Sitäpaitsi:

    [​IMG]

    Paxtonin ahdin olis aika kiva lisä. 8)
     
  18. C-barge

    C-barge Gearhead

    Re: 1967 Plymouth VIP 4d HT 326 Poly

    Toisaalta jos ois käyttänyt LA motin mäntiä ni ne kait olis jääny sen verran alas et osi voinu tehä ahdetun stroukkipolyn listamännillä? Ei, kai siit hyvä noinkin tulee.
     
  19. Shit-O-matic

    Shit-O-matic 1st gear

    Re: 1967 Plymouth VIP 4d HT 326 Poly

    Mä meen nyt tällä setupilla ensin. Jos nälkä alkaa kasvamaan niin ainahan sen voi tehdä uudestaan tai lisätä jotain. Jos tulee lottovoitto ennen syksyä niin sitten tulee sekä stroukki, että ahdin. :lol:
     
  20. Shit-O-matic

    Shit-O-matic 1st gear

    Re: 1967 Plymouth VIP 4d HT 326 Poly

    "Minä teille viritysimusarjat näytän!" 23 kiloa painava möllikkä saapui postilaatikkoon. Vähän maalia ja avot.

    Onko suosituksia millainen vivusto kannattaa hankkia? Onko jaksottainen vai kiinteä vivusto osoittautunut paremmaksi normiajossa hieman kutitetulla koneella? Tuohon päälle tulee kaksi Edelbrockin kaasaria.

    [​IMG]
     

Kerro tästä muillekin!