1968 Coronet 440 2D HT -laittelua

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Mopar B-Bodyt', aloittaja TimoN, 4.5.2015.

  1. Hai

    Hai Double Gearhead

    Joo, joo, mut vasta 1969 alkaen!
     
    Saetkae ja TimoN tykkäävät tästä.
  2. TimoN

    TimoN 3rd gear

    Heps,

    kiitos vastauksistanne!

    Ekaksi, niin kyllä, mulla on tuossa vielä se vanhan mallinen yksinapainen tunnistin laatikon kyljessä. Tuli se silloin kesällä oikein tarkastettuakin, että sellainen siellä varmasti on. Se siis varmistaa vain sen, ettei konetta startata, jos ei ole N tai P valittuna alueena. Pakkivalon tunnistin on sitten rattiputkessa.

    Ja toiseksi - kyllä, ainakin imusarjan tiivistekaukalo vuotaa öljyä. Virranjakajan läpivienti luultavimmin ei vuoda. Kiristin eilen imusatsin pultteja, ja tän päivän työmatkan perusteella vuoto on hieman vähentynyt, mutta ei siitä eroon päässyt. Ei tainnut olla oletettavaakaan, että se nyt sentään noin helposti loppuisi. :oops: No, pitää vain kyttäillä tavallista tiuhempaan öljytikkua, ettei käy kylmästi sen asian kanssa. Muuten taitaa olla tää ajokausi jo sen verran lopuillaan, että ei kertakaikkiaan viitsi tuota ruveta purkamaan, vaikka eipä se nyt niin kummoinen homma sekään olisi; pikkuisen työtä ja uusi kaasarin tiiviste kai lähinnä.

    Onko noihin imusarjoihin muuten olemassa jotain paperitiivisteitä tms. vai ihanko vain se kuuluu sillä alumiinisella kaukalolla tiivistyä? Laitoin kyllä tiivistesilikonia molemmin puolin, kun tuota asensin, mutta lopputulos ei näytä olleen ainakaan täysin onnistunut...
     
    Saetkae tykkää tästä.
  3. TimoN

    TimoN 3rd gear

    No joo,


    ei ole paljoa päivitettävää tämän auton rakentelusta. Olen vain keskittynyt lähinnä ajamiseen ja öljyn tarkkailuun ja tarvittaessa lisäämiseen. Luultavasti tämä ei öljyä kuitenkaan pahasti polta, sillä sen verran iso lätäkkö sitä on tallin lattialla. Ainakin imusarjan tiivisteestä se tosiaan vuotaa, ja mahdollisesti jostain muualtakin. Laatikko taitaa vuotaa turbiiniakselin stefasta; se on tietty aika harmillinen korjattava, mutta pitää nyt katsoa, millä aikataululla sille saisi jotain tehtyä.


    Mut joo, koska kuva kuulemma kertoo enemmän kuin tuhat sanaa, ja varmaan sitten video kertoo vielä aika paljon enemmän, niin otin pari pientä pätkää lähinnä siitä, että miltä tää auto nykyään kuulostaa ulkoapäin. Meikäläisen taidot ja välineet ovat kaukana mistään high-techistä näissä kuvaushommissa, mutta kylläpä noista jotakin näkee.


    Tuossa käynnistys ja pari kaasunpolkaisuakin. Moottori on tokikin hyvin lämmitetty ennen tämmöistä kaasuttelua.
    http://nozki.kuvat.fi/kuvat/Jenkki/Videot/MVI_5499.MOV


    Sitten tässä näkyy vähän enemmän auton ulkoasua myös.
    http://nozki.kuvat.fi/kuvat/Jenkki/Videot/MVI_5498.MOV



    Meteliä siis tässä synnyttävät alkuperäinen 2bbl 383, jossa muutoksina imusarja saman vuoden 4bbl –mallista, Edelbrock 650cfm Thunder AVS (ja sen päällä vielä toistaiseksi Edelbrockin ilmanputsari), Hookerin Competition –peltisarjat, Marteliuksen 2,5” tuplaputkisto H-putkella ja Magnaflow 11256 –vaimentimilla.
     
    Saetkae tykkää tästä.
  4. Bukero

    Bukero Gearhead

    http://nozki.kuvat.fi/kuvat/Jenkki/Videot/
    on se vaan niin perusteellisen pysäyttävän näkönen kiesi tästä kulmasta. jopa paremman näkönen kun oma emäntä, eikä siinäkään mitään varsinaista vikaa oo..
     
  5. TimoN

    TimoN 3rd gear

    Kesä ja ajokausi olivat ja menivät. En ole oikein vielä saanut toimeksi muita tehdä tuolle, kuin poistaa liikennekäytöstä. 25.10. ajelin tähän mennessä viimeisen lenkin ja sen jälkeen laitoin seisontaan. Ihan kivasti tuli ajoa viime kesänä - mittarin mukaan 2 581 mailia, eli 4 155km, joten auto oli muussakin käytössä kuin tallin koristeena.

    Viime lauantaina ajelin tän katokseen sisältä tallista, kun piti saada hetkeksi tilaa toisen auton huollolle. Mullahan on vähän niinkuin tallissa säilytyspuoli ja ruuvailupuoli erikseen, mutta ruuvailupuolella on yksi auto ilman tuulilasia ja yltä päältä hiekkapuhalluspölyssä ja -hiekassa, joten ajoin Coronetin sitten pois sieltä ns. säilytyspuolelta. En ajatellut tarkemmin, että kun sen näillä noin 10 asteen pakkasilla ajaa pihalle, niin 20W -50 mineraaliöljyillä täytetyn moottorivanhuksen käynnistäminen ei kuulosta oikein kivalta ajatukselta. Odottelin tässä nyt pari päivää, josko keli lämpeäisi, mutta kun ei se sitä tehnyt, niin päätin sitten koittaa lämmittää moottoria kotikonstein ennen starttia. Laitoin sisätilanlämmittimen puhaltamaan öljypohjaa kohti ja laitoin peittoa päälle - lämmittämisen vaikutusta mittailin ulkolämpötilamittarilta, jonka anturin työnsin imusarjan alle. Kyllä se siinä jo parissa tunnissa nousi -7 asteesta vähän plussalle ja uskoakseni öljy oli lämmennyt ihan oleellisesti enemmänkin.

    Olihan se melko hölmön näköistä hommaa...
    [​IMG]

    Anyways, hyvin se lähti käyntiin, mutta yhteen juttuun voisi kysyä vinkkejä. Nimittäin kun tässä loppukaudesta tuolle on tullut sellainen ominaisuus, että suht usein ensimmäinen starttaus epäonnistuu niin, että startti vetäisee tyhjää. Startti siis pyörii, mutta moottori ei pyöri, eli ymmärtääkseni startin hammaspyörä ei mene sinne vauhtipyörän kehälle. Jotenkin tuntuisi, että kylmällä kelillä on vaikutus tähän. Muistelisin, että tuota ei koskaan ole tapahtunut kahta kertaa peräkkäin, vaan ainoastaan eka startti epäonnistuu. Mistä tuo vois johtua ja mitä sille voi tehdä? Starttihan tuossa ei ole alkuperäinen, vaan joku uudempi ja pienempi, joka kuitenkin mielestäni on oikein hyvin aina pyörittänyt tuota moottoria, kunhan vaan hammaspyörät ovat olleet oikeassa paikassa toisiinsa nähden.

    Kunhan vaan tulisi lämpöisempää, niin pitäisi ottaa asiakseen tuon pohjan pesu, niin saisi sen jättää kuivumaan pitkäksi aikaa ennen jatkotoimenpiteitä. Sitä en tiedä, että mitä ne toimenpiteet sitten ovat. Pitäiskö sitä hinkata ja maalata jne., vai laittaisko vain kotelosuojaa + massaa kulumisalttiisiin kohtiin. Täytyy miettiä...
     
    Muokattu: 9.11.2016
  6. Hai

    Hai Double Gearhead

    Oma kokemukseni ja veikkaus tähänkin on kylmällä jähmeä vaseliini startin bendixin akselilla.
    Eka solenoidin vetäisy ei jaksa/kerkiä vetämään hammaspyörää starttikehälle, mutta toisella kertaa vaseliinia on "lakaistu" jo sopivasti.
     
  7. TimoN

    TimoN 3rd gear

    Allright, kiitoksia - jotain tämän suuntaista oli mielessä itselläkin. Se on sitten taas pikkuhomma, eli pakoputki irti pakosarjasta ja pakosarja löysälle ja sitten ehkä jotain vaihdevipuja irti ja lopuksi saattaa päästä starttiinkin käsiksi. Se sitten irti ja paloiksi pitkin pöytää ja puhdistus ja voitelu. Mikähän siihen voiteluun olisi hyvää tavaraa? Jossain Youtube -videossa joku ukko laittoi bendix-akselille CRC:n dry lube -spraytä, sillä "hänelle oli kerrottu sen olevan tuohon tarkoitukseen oikein sopivaa". Se on jotain teflon-pohjaista kampetta. Oliskohan se sitten hyvä ratkaisu?

    Laitetaan nyt vielä ihan muuten vain fiilistelykuva edelliskesältä, tai oikeammin syksyltä. Edessä harmillisen likaisen tuulilasin läpi näkyy toinen saman vuosimallin B-body. Sinänsä hauskaa, että ne ovat lähteneet vaikkakin eri tehtaista (Hamtramck vs. Lynch Road), niin kuitenkin ihan muutaman kilometrin päästä toisistaan ja päätyneet eri reittejä yli 45 vuoden jälkeen jälleen samalle seudulle varsin kauas synnyinpaikastaan.
    [​IMG]
     
    Muokattu: 14.11.2016
    Saetkae tykkää tästä.
  8. Hai

    Hai Double Gearhead

    Tai sitten jos toisin ajattelee, ei se ole homma ollenkaan.
    1. Auton aktiivikäyttökaudella tuo ei taida olla ongelma.
    2. Siirtojen esilämmitykseen käytit sisätilan lämppäriä, mitäs jos startti saisi omansa vaikka puoleksi tunniksi?
    3. Vika voi poistua ajan kanssa, kun startti roiskii ylimääräistä vaseliinia turbiinikoteloon.
    Näin laiskan ajatuksia.
     
  9. TimoN

    TimoN 3rd gear

    No joo, en voi kieltää, etteikö tuon suuntaisia ajatuksia olisi itselläkin ollut. :)

    Pitääpä vielä miettiä - tossa on vaan se, että mielestäni tämä ominaisuus tuli esiin vasta tämän ajokauden lopussa, eikä sitä viime vuonna ollut havaittavissa. Voi kyllä olla, että silloin ei vain tullut ajeltua niin viileässä. Kuulostaa vaan aina niin järkyttävän rumalta, kun starttaus tuolla tavalla epäonnistuu, että sen puolesta jotain sille kyllä tykkäisi tehdä. Noo, katotaanny...
     
  10. Riuska-Petteri

    Riuska-Petteri 3rd gear

    Tässä Coronet vielä kotimaassaan?
    [​IMG]
     
    TimoN tykkää tästä.
  11. TimoN

    TimoN 3rd gear

    Juu on! Mielenkiintoista! Mistä tämmöinen kuva on?

    Mulla siis on tallessa ne kuvat, joilla tuota nettiautossa kaupattiin, ja niistä osa oli varmasti samoja, joilla autoa oli Jenkeissä kaupattu. Rekisteritunnus vahvistaa auton samaksi ja mitä ilmeisimmin tässä sekä piha-alue + talo että katoksessa oleva auto ovat samoja kuin niissä kuvissa. Mut tätä kuvaa ei ollut niiden joukossa (tossa muuten puuttuu takaosasta kaksi kirjainta ja Dodge-merkki, joka siinä oli silloin, kun tuo mulle tuli).
     
  12. Riuska-Petteri

    Riuska-Petteri 3rd gear

    Bongasin auton graigslistiltä silloin kun se tuli siellä myyntiin ja tallensin kuvia myynti-ilmoituksesta. Äkkiä se meni kaupaksi, kun oli edullisesti hinnoiteltu. Joku oli nopeampi kuin minä :)
    [​IMG]
     
    TimoN tykkää tästä.
  13. TimoN

    TimoN 3rd gear

    Okei, kiitoksia! Tätäkään kuvaa mulla ei ollut (eli sitä ei myöskään ollut nettiautossa), joten pistetään talteen tämäkin. :)

    Sivuhuomiona, niin ihan mukavan näköistä aluetta tuo näyttäis äkkiseltään olevan. Detroitissa kuulemma on niitä vähän vähemmänkin siistejä seutuja nykyään...
     
    Riuska-Petteri tykkää tästä.
  14. Beachley

    Beachley 1st gear

    Morot

    Hienoja kuvia laitettu jakoon !

    Varsinkin tuo missä Charger johtaa joukkoa ;););)o_Oo_Oo_O
    Noin sen pitää juurikin olla.

    Coronetilla on siis ollut varsin pieni elinpiiri?
    Ollut ikänsä siinä synnytyslaitoksen ja päiväkotinsa vieressä....

    Sanoisin, että lisää auton arvoa entisestään.

    Joulun odotusta !

    Mike

    PS. Hieman huolestuttaa tuo Riuska - petterin Avatar :(

    PPS. Tarviisin tuollaisen samanlaisen sivupeilin kuin Coronetissa; apumiehen puolelle, jos jollain olisi.
     
    TimoN tykkää tästä.
  15. wedge44068

    wedge44068 2nd gear

    Kyllä tää Timpan Coronetti edustaa sitä parasta mitä näistä köyhä saa irti...elikkä auto on ostaessa "järkevän" hintanen vs isolohkot ym muut numerohöpötykset :) kaiken lisäksi ajokuntoinen auto..josta hiplaamalla aina vaan toimivampi laite.Ei mene tään kanssa innostus romukoppaan niinku voi käydä kun purat autos palasiksi ja ripustat grilliin.

    Itelläki on auto jossa 440 ja sixpakki niin kyllä kelpaa bensa,ei lähikylää kauemmas tuu lähettyä(noo,huonot tilit :)) Mutta silti,kyllä tommosella järkevällä autolla voi nauttia maantiestä kunnolla niinku Timo on tehnytkin!

    Tsemppiä Coronetin kans jatkossakin!Hieno peli.
     
    TimoN tykkää tästä.
  16. wedge44068

    wedge44068 2nd gear

    Perskele,täähän olikin isolohko...noo kaksreikäsellä järkevät kulutuslukemat :)
     
  17. TimoN

    TimoN 3rd gear

    Kiitoksia kommenteista, mä vastailen jotain. :)

    - Joo, kyllä tää ilmeisesti koko ikänsä on ollut siellä synnyinseudullaan. Ainakin sillä tiedolla tämä myytiin, että oli Jenkeistä ensimmäiseltä omistajaltaan ostettu, eikä mulla ole kummemmin syytä epäillä tuota. Ennen Suomeen tuontia oli kuulemma ostettu uudet renkaat, kun alla oli 70 -lukulaiset kumit; ne olivat tän auton toiset. Noissa yllä olevissa kuvissa jotenkin näkyykin, että valkoraita on aika ruskehtavaksi muuttunut. Niissä muutamassa muussa myyntikuvassa tuo ilmiö näkyy vielä paremmin.

    - Tuosta kuvassa joukkoa johtavasta Chargerista voi todeta sen verran, että jos viivalta (tai vauhdista yhtä lailla) täysillä lähdettäisiin, niin siitä tulisi kyllä silloinkin joukon johtaja. Hetken aikaa ehtis mun autosta katsella Chargerin takavaloja ennen kuin katoaisivat horisonttiin. ;)

    - ...ja veikkaisin, että et halua samanlaista sivupeiliä, vaan oleellisesti vähemmän hapettuneen. Minäkin haluaisin sellaisen. :)

    - Joo, se itseäkin huolettaisi, että jos tän purkaisi ihan alkutekijöihinsä, niin kuinka kauan riittäisi intoa (ja osaamista) tehdä, kun hommia on paljon muitakin ja nimenomaan tykkään ajaa tällä, eikä seisottaa hylsynä tallissa. Kyllä totta kai se omatoiminen paranelukin on oleellinen osa harrastamista. Toinen harmi sellaisessa tosi kattavassa remontissa olisi se, että jos tekee liian hienon, ei huvita enää niin paljoa ajella, kun kaikki pienetkin kiveniskemät, naarmut ja muut vastaavat harmittaisivat ihan hulluna. Nyt niillä ei ole niin paljoa väliä.

    - Isolohko joo, ja mitä ilmeisimmin kyllä tämän auton alkuperäinen kone. Jostain syystä tähän tän vuosimallin 2bbl 383:een ei ole stanssattu numeroita lohkoon ja laatikkoon niiden liitosalueen yläreunaan, kuten muissa ainakin isolohkoissa on ollut tapana. Sen vuoksi mielestäni voimalinjaa ei pysty suoraan sitomaan juuri tähän autoon, mutta sekä moottorin että vaihteiston päivämäärät kyllä tukevat hyvin sitä, että olisivat alkuperäiset. Date correct -osia siis vähintään, mutta hyvin vahva käsitys on, että kyllä ne alkuperäiset ovat.

    - Tuosta kulutuksesta, niin ei tää enää ole kaksikurkkuisella kaasarilla... Mutta toisaalta normaaliajossa nelikurkkuisesta vain kaksi kurkkua on auki ja ne ovat itse asiassa pienemmät kuin siinä alkuperäisessä kaksikurkkuisessa. Se on sitten toinen juttu, että kuinka suuren osan ajasta ne toisiokurkut ovat kiinni ajon aikana. :D Käytännössä kuitenkaan en kulutuksessa havainnut muutosta oikein mihinkään suuntaan, kun vaihdoin kaasarin. Tän kesän kulutuksia en edes yrittänyt laskea, kun en koskaan tankannut tankkia täyteen asti. Tämä siksi, että siinä oli niitä reikiä yläosassa, enkä ollut varma, että kuinka hyvin se vuodonpaikkausaine oikeasti toimii. (En kyllä lopulta mitään vuotoa havainnut.) Uusi tankki odottaa kyllä jo asennusta tallissa.
     
    Riuska-Petteri ja Saetkae tykkäävät tästä.
  18. TimoN

    TimoN 3rd gear

    Nyt kun on kelien puolesta aika synkkää, niin tuntuu, että pikavisiitti yhteen ohikiitävään hetkeen viime loppukesältä vois olla paikallaan. Ei tää sen enempää liity yhtään mihinkään, eikä siinä pahemmin mitään tapahdukaan, mutta on siinä tämän viestiketjun aiheena oleva auto sentään näkyvissä tässäkin.

    "Lyhytelokuva" tän linkin takaa (todella lyhyt :p):
    http://nozki.kuvat.fi/kuvat/Jenkki/Videot/MVI_5500.MOV
     
    Riuska-Petteri tykkää tästä.
  19. Riuska-Petteri

    Riuska-Petteri 3rd gear

    Kyllähän sitä kaiholla ajattelee noita kesäisiä kelejä kun ulos katselee...ja hiukkasen on vielä aikaa edessä ennen kuin taas ollaan lämpimissä ajokeleissä.

    Hatunnosto sulle siitä innosta jolla olet Coronettiä kuntoon laittanut, meni hieno auto hyviin käsiin. Jatkoa mielenkiinnolla seuraten...
     
    TimoN tykkää tästä.
  20. TimoN

    TimoN 3rd gear

    Ei ole mitään tapahtunut omalle Coronetille sitten viimeisimmän kirjoitukseni, mutta satuin bongaamaan vähän niinkuin sisarauton, joka on Jenkeissä myynnissä. Tääkin on Coronet 440 2D HT ja sama väriyhdistelmä, joskin eri tekniikka.
    [​IMG]

    Myynti-ilmoitus tässä: http://rrclassiccars.com/1968-dodge-coronet-440.html

    Mutta sitä meinasin vaan, että tuosta sai aika kivoja ideoita, miten itsekin voisi omalle autolle tehdä vähän tuningia. Noi mustat kylkiscoopit + konepellin scoopit olis aika jees ja spoileri tietysti kans. Eikä oo hassumpi toi musta peräpeili ja R/T -merkit tietty.



    Eiku stna, ei tasan tuu mun autoon! Eikä ole tulossa myöskään Bumblebee -raitoja noiden CORONET 440 -tekstien alle tai muuallekaan. Ihan todesta, en ollenkaan ymmärrä tollasen tuningin pointtia, toihan on aivan karmea sekasikiö. Jos pitää laittaa R/T -merkit, niin eikö sit kannattaisi ottaa pois noi takasivujen merkit ja kyljen yläosan listat, jotka osoittavat sen olevan aivan eri malli? Peräpeili kuuluis R/T:ssä tietty olla muutenkin erilainen ja toi DODGE -teksti kuuluis olla eri paikassa. Keulasta taas R/T -merkki tästäkin puuttuu, mutta se DODGE -teksti on sinne jätetty, vaikka sitä ei R/T:ssä oikeasti olisi. Konepellin scoopit kai kuuluis olla korinväriset, joskaan ei noita vielä tähän vuosimalliin olisi edes saanut. Puhumattakaan nyt siitä, että niissä näyttäisi lukevan "340 four barrel", joka nyt ei täsmää sen enempää R/T:n kuin tän auton oikean tekniikan kanssa. Ja mitä ihmettä noi kylkiscoopit ylipäätän ovat olevinaan, spoilerista nyt puhumattakaan? En edes viitsi aloittaa siitä, että mitä mieltä olen tuosta, että pikkulohko-sohvapenkki-coronettiin ruvetaan ylipäätään missään olosuhteissa laittamaan noita R/T -merkkejä yhtään mihinkään.

    Enkä kyllä ihan mahdottomasti innostu noista muistakaan paranteluista, joihin lukeutuu mm. uudemman aikakauden radio + kaiuttimet reikineen hattuhyllyllä, ilmastoinnin tekniikan poisto + lämmityslaitteeseen letkuhana konehuoneeseen ja ylipäätään toi konehuoneen kromituning on omaan silmään vähän niin ja näin. Konehuonekuvista muuten näkee, ettei konepellin scoopit edes tule pellistä läpi. Varsin hyödylliset siis, joskin täten se pelti ei ole saanut niin pahoja vaurioita.

    Ihan siistihän toi varmaan olisi ilman noita tuningeja, jollaiseksi myös katon mustamaalaus laskettaneen, kun listoista päätellen tässäkin on alun perin ollut vinyyli. Eikä se tietysti mulle muutenkaan kuulu, saahan jokainen tuunata omaa autoaan juuri niin kuin parhaaksi näkee.

    On tuolla samassa liikkeessä muuten han oikean oloinen -68 Coronet R/T myös. Hieno.
    http://rrclassiccars.com/1968-dodge-coronet-rt.html
     
    Kalu tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!