1969 charger mittaristo ongelma

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja RKo, 22.8.2020.

  1. RKo

    RKo 1st gear

    Hei,

    Chargerissa on kummallinen mittariston jännitehäiriö. Laitettaessa virrat päälle kylmänä bensamittari nousee normaalisti ja näyttää lukemaa. Lukema pysyy tasaisesti paikallaan eikä häiriötä ole. Auton käynnistyksen ja noin 1km ajon jälkeen mittarin neula laskee ikään kuin jännite katoaisi. Auton sammuttamisen jälkeen mittarin neula ei nouse takaisin, ennen auto on seissyt pidemmän aikaa. Ongelma on siis yhteydessä siihen, että moottori käynnistetään ja ajetaan jonkin aikaa. Vaikka ongelma on kuvattu bensamittarissa, tapahtuu sama ilmiö myös lämpö- ja öljynpaine mittarissa. Nehän kaikki saavat n.5v jännitteen mittariston jännitteen säätimeltä.

    Olen vaihtanut mittariston jännitteen säätimen pariin otteeseen. Olen käyttänyt kahta eri mekaanista jännitteen säätäjää ja nyt paikoillaan on moparshop.de:stä tilattu elektroninen jännitteen säätäjä (solid state voltage regulator). Kaikilla jännitteen säätäjillä tapahtui sama ilmiö. Elektroninen jännitteen säätäjä ainoastaan rauhoitti mittarin neulan liikettä. Joten en usko, että vika on jännitteen säätimessä vaikka sitä aluksi oletinkin. Mistähän vikaa kannattasi lähteä seuraavaksi paikallistamaan?
     
  2. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    Lähtisin epäilemään huonoa liitosta mittaristolta eteenpäin kohti tulipellin liitosta. Johdot kun kuumenee syntyy vastusta ja jännitehäviötä jolloin mittaristo lakkaa saamasta virtaa.

    Ota mittaristo irti, aja autolla jonkin aikaa ja tarkista tuleeko sinne jännitteensäätäjälle 12 volttia vähintään. Jos ei tule niin tarkista liitokset tulipellissä ja samalla korvaa ne kiinteällä liitoksella tai modernimmalla liittimellä, ettei se sun auto syty palamaan. (Mun auto paloi)

    Näissähän kaikki virta tulee suoraan laturilta tulipellin lävitse, jakautuu virtalukolle ja mittaristolle, sekä jatkaa matkaa amppeerimittarin kautta akulle ja startille.

    Jos tulee 12V säätäjälle niin tarkista tuleeko se 5V jännite sieltä säätimeltä siihen mittaristoon asti.

    Samalla on myös hyvä tarkistaa amppeerimittarin liitokset tai poistaa koko roska toiminnasta, jos laturia on päivitetty suurempaan.
     
  3. Swinger71

    Swinger71 Gearhead

    Itellä rupes Valiantin mittaristo kokeilemaan samalla tavalla. Aluksi se hävitti pari mittari valoa ja nyt mittarit ei toimi oikein. Sillon mittarivalon kanssa tutkin asiaa niin vika on ilmeisesti siinä mittariston piirilevyssä.
     
  4. RKo

    RKo 1st gear

    Nuo tulipellin liitokset vaihdoin jo kiinteiksi sekä ohitin amppeerimittarin. Meinasi palaa minunkin auto huonojen tulipellin liitinkosketusten vuoksi. Pitääpä tarkastaa tuo jännitteen kulku mittaristolle tarkemmin, koska tuollainen ilmiö: "Johdot kun kuumenee syntyy vastusta ja jännitehäviötä... " siinä jollain muotoa tapahtuu. Siihen kuvaukseen sopii myös hyvin se, että ilmiö tapahtuu moottorin käydessä/laturin pyöriessä, jolloin jännitemäärä kasvaa. Sekin sopii kuvaan, että seisonnan ja jäähtymisen jälkeen mittari pelaa taas normaalilla tavalla.

    Voi myös hyvin olla tuo piirilevyvika, koska kaikki muut sähkölaitteet, joille tulee samalla tavalla/samaa kautta virtaa kuin mittaristolle, toimii ihan normaalisti. Voihan siinäkin huono liitos lämmetä ja temppuilla sekä toimia normaalisti jäähtymisen jälkeen.
     
  5. hantta

    hantta Double Gearhead

    Itselläni -66 Monacossa temppuili piirilevy, painetussa piirissä hiushalkeamia ;)
     
  6. RKo

    RKo 1st gear

    Ok. Oliko silloin oireet samanlaisia? Kylmänä, pelkästään virta päällä mittarit toimii mutta moottorin käynnistämisen jälkeen tippuu pikku hiljaa pois toiminnasta?
     
  7. hantta

    hantta Double Gearhead

    Tovi tuosta aikaa kulunut, mutta nimenomaan lämpö, ja bensamittarit elivät omaa elämäänsä.
     
  8. RKo

    RKo 1st gear

    Löytyi ratkaisu tähänkin. Olin korjannut lämpömittarissa olleen hiuksen ohuen vastuslangan paksummalla metallilangalla. Kun moottori lämpeni niin lämpömittarin anturi päästi mittarille lisää virtaa. Koska mittarin Bi-metallin ympärillä oleva lanka oli paksumpaa, virta kulki sitä pitkin (helpoin reitti) ja vei jännitteen muilta mittareilta. Sen vuoksi polttoainemittarin neula laski (virta katosi) kun lämpömittari vei mittariston jännitteet moottorin lämpenemisen myötä. Samalla logiikalla ongelma myös poistui kun moottori oli jäähtynyt seisomisen jälkeen.

    Vaihtamalla lämpömittari alkuperäiseen kaltaiseen jälkituotanto mittariin ongelma korjaantui. Öljynpainemittari lähti toimimaan kun asensin moottoriin Moparin OE-tyyppisen öljynpaineanturin. Bensamittarin sain näyttämään totuuden mukaisemmin kun säädin mittariston neulan asentoa. Aiemmin mittari näytti vähintään 1/4 tankkia liian vähän. Eli täydellä tankilla neula nousi n. 3/4 kohtaan.
     
    MJF tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!