1970 Buick latausongelma

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Leksa78, 22.8.2022.

  1. Leksa78

    Leksa78 1st gear

    Ongelma vm 1970 Buickin latauksessa. Akku, laturi ja jännitteensäädin uusittu sekä näiden väliset johdotukset ja liittimet (uusitut johdotukset merkattu kuvaan). Antaa ehkä hiukka matalaa jännitettä (noin 13,4v) tyhjäkäynnillä ja kierroksilla, mutta varsinainen ongelma on, että hiukka tyhjäkäyntiä korkeammilla kierroksilla latauksen merkkivalo syttyy ja tällöin antaa melkoista ylijännitettä (jopa 16v). Jännitteen säädin pitää tässä kohtaa myös melkoista vinkunaa/korinaa. Laturin kiinnikkeet vaativat sen, että laturin etu- ja takaosan väliset pultit joutuu irrottamaan ja kääntämään laturia 1/4 kierrosta laturin rungosta. Mielestäni mitään esteitä tällaiselle kääntämiselle ei laturin rakenne huomioiden pitäisi kuitenkaan olla. Johdotukset siis uusittu vasta kun tämä merkkivalo/ylijännite ongelma ilmeni, mutta johdotusten uusinta ei vaikuttanut siihen mitenkään.[​IMG]
     
  2. JoRkKiS

    JoRkKiS Gearhead

    Jos johdot varmasti oikein niin kokeilisin vanhalla säätimellä ?
    Ei ole niin sanottua, jos olisikin uusi että on ehyt.
    Muistaisin jonkun vuoden takaa, että elvytin yhden mekaanisen tuommoisen näköisen säätimen koputtelemalla sitä. Auto oli siis seissyt pitkiä pitkiä aikoja. Sitä en muista oliko lataus korkealla vai matalalla.
    Sekin saattaisi siis auttaa jos on mekaaninen ja jokseenkin ryytynyt ?o_O
     
  3. Leksa78

    Leksa78 1st gear

    Ongelmaa ratkottu useammalla uudella mekaanisella säätimellä ja aina sama lopputulos. Englanninkielisillä sivuilla löytyi paljon kuvausta vastaavasta ongelmasta ja siellä se oli aina ratkottu niin, että mekaanisen säätimen tilalle oli vaihdettu elektroninen säädin. Näin päädyin tekemään minäkin ja ostin RockAutosta vastaavan näköisen säätimen, mutta elektronisella säädöllä mekaanisen säädön sijaan ja nyt toimii More Information for WVE 1V1038 (rockauto.com)
     
  4. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Relesäätimet itsessään olivat/ovat säädettäviä, eli latausjännitteeseen pystyy vaikuttamaan. Elektroninen on parempi. Ei tarvitse säätää kohteessa, eikä ryömi ajan kuluessa.
     
  5. Bon455

    Bon455 1st gear

    Itsellä oli samantapainen ongelma 1970 Pontiacissa,uusin laturin ja säätimen,silti latasi 15,5 volttia kierroksilla.Moottorin ja rungon välinen maadoitus oli irronnut moottorin takapäästä,se uusimalla ongelma korjaantui.Nyt lataa 14,4 volttia kierroksilla ja tyhjäkäynnillä.
     

Kerro tästä muillekin!