1971 chevrolet monte carlo "Del Monte"

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Isamu, 13.4.2020.

  1. Visa

    Visa Gearhead

    Kannattaa tsekata venttiilien tiiviys.. kuuleman mukaan ollut jonkin verran ongelmia.. tosin vahvaa huhua vain.
     
    Isamu tykkää tästä.
  2. kipi79

    kipi79 3rd gear

    Kansien merkistä riippumatta, kannattaa katsoa, että istukkarenkaat on paikallaan suorassa ja riittävän syvällä.

    Joissain kiinakansissa ne on istukkarenkaat on paljon matalammat kuin ”merkkikansissa” ja siksi todennäköisyys irrota on isompi. Sama jos se rengas on vinossa, eli renkaat syvyys ei ole sama joka kohdassa.
     
  3. fenix

    fenix 2nd gear

    Kalliissa Usa kansistakin löytyy huonoa viimeistelyä.
    Seetit tahtoo joskus olla epäkesko venttiiliohjuriin nähden.
    Käännä palotila ylös ja täytä se nesteellä.
    Neste ei saa valua kanaviin.
    Parempi kansimaestron opettama tapa on valaista palotila lampulla jouset irti.
    Valon ei pitäisi tunkeutua seetin välistä.
    Jousen ollessa paikoillaan se pystyy pakottamaan seetiin tiiviksi ja siksi ei niin tarkka.
    Mutta jos vuotoa esiintyy jousi paikallaan, niin homma on selvä.
     
    Isamu tykkää tästä.
  4. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Sniperin asennus kuuluu tulevaisuuden suunnitelmiin, imarina tässä on jokin edelbrockin 2-tasoinen tuote joka ollut koneen päällä varmaan hot rod magazinen rakennusjutusta lähtien.
     
  5. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Kansijutuista Joe Huntin kanssa haasteltiin ja vietin tovin katsoessa arvioita tubesta ja lukemalla raportteja laadusta/asennuksista niin yleinen konsensus joka minulle välittyi oli hinta-laatusuhteen olevan merkittömissä "kiinakansissa" yleisesti positiivisen puolella kun on sielläkin siihen laatuun ja tekemiseen edes hieman panostettu. Alkuaikoina ilmeisesti laatuheitot olleet todella huomattavia.

    Jutuissa mainittiin juuri jousista, retskuista ja lukoista miten ne kannattaisi vaihtaa merkkituotteeseen jos ostaa valmiiksi kalustetut kannet.

    Holdenerilla ollut muutama video jossa testailtu kaikenlaisia ebaysta jne ostettuja alukansia eri kokoonpanoilla ja niissä ainakin toimineet ihan hyvin. Eivät toki anna yhtä paljon kun kalliit merkkikamat, mutta sitten täytyy miettiä mitä haluaa ja odottaa moottorilta ja onko valmis tekemään isomman sijoituksen.
     
  6. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Putsaa vaan kannet ja uudelleen nippuun. Tenua palotilaan ja parin minuutin odottelu. Jos ei vajene niin ajoon.
     
    Isamu ja Visa tykkäävät tästä.
  7. Joskus väänsin erään foorumilaisen kanssa siitä, että millainen imusarja pitää olla Sniperin kanssa. Hän oli hyvin vakuuttanut siitä, että pitää olla 1-tasoimusarja, vaikka Holley on todennut että tomii myös 2-tasoisellakin.
     
  8. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Muistan lukeneeni tämän jutun sniperin ketjussa ja suhtaudun toisen osapuolen väitteeseen erittäin skeptisesti.
    Holleyn forumia selaillut sekä muita lähteitä niin eipä siellä ole ollut mitään ongelmaa 2-tasoisen imarin kanssa vaikka sniper lyöty siihen päälleja veikkaan holleyn testanneen vehkeitään laajasti ennen myyntiin laittamista.
    Sniper ollut myös markkinoilla jo niin monta vuotta, että selkeä kaava löytyisi jos tietyllä combolla olisi ongelma toimivuuden kanssa.
     
    Muokattu: 20.6.2021
  9. Minä olen samaa mieltä. Ja mitä on OD:n kin Sniper ketjua katsellut, niin ihan onnistuneesti niitä on asenneltu täälläkin 2-tasoisen imusarjan kanssa.
     
  10. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Väsättyä pikkujuttuja, pääasiassa vaan ajellu komeassa kesässä hienolla autolla :)

    [​IMG]

    Sain aikaiseksi avata venttiilikopat tiivisteiden vaihtoa varten kun vuosivat hieman. Vanhan mallin korkkitiivisteet lensi mäkeen kun toiselta puolelta oli pikkusen halki pultin alta, ei ihmekään kun hikoili öljyä ulos. Tilalle modernit peltirunkoiset kumitiivarit jos nyt pitäis.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Heitin myös startille lämpösuojakääreen, kaasarin ja imusarjan väliin 8mm lämpöeristelevyn, samalla myös kaasuvaijeri/TV-kaapelin kiinnikerauta sai pienen modauksen ja tuoreen maalin päällensä. Onpas tuo imusarja ryönäisen näköinen, tarvinee syventyä asiaan joskus ;)

    [​IMG]

    Core support sai myös tuoreet puslat ja M12 pultit kun vanhat oli murentunu aika moneen osaan, tämän seurauksena konepelti asettui etureunastaan ehkä inansa fiksummin jos oikein tarkasti katsoo...

    Nyt asennusta odottaa 16" spal flekti ohjaimineen, se voisi olla ensi viikon juttuja kun olen lomalla :cool: Hetken mielijohteesta ostin myös laturille ja ohjaustehostimen pumpulle uudet kiinnikkeet ebayn kautta. Katsotaan vaan milloin saapuvat.
    Hieman harmi kun bongasin myynnissä edelbrock air gap imarin sopuisaan hintaan, mutta en saanut ostettua :oops:

    [​IMG]

    [​IMG]

    On se stna komee :D Alunperin valkoinen väri autossa on mulle kohtuu "meh", mutta nyt kiillotuksen, hoidon ja uusien kiiltävien listojen jälkeen alkanut näyttämään jopa hienolta.

    Ei tällä mitään autocrossia viitsisi vedellä, on vaan tosi hieno katukäytös ja pilkulleen oikea stanssi sekä tyyli. Del monte on hyvä ajaa ja viedä sijoitetun rahan ja vaivan jälkeen, just tasan sellainen mistä tykkään.
     
    Muokattu: 8.7.2021
    teippi-mikko, FuryIII '71, LPV ja 8 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  11. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Jäähdytykseen syventyminen ja moottoritilan yleinen siistiminen

    [​IMG]

    Onhan tuo alkuperäisen tuulitunnelin koko aivan täyttä komediaa! Mahtuisi toinen pikkulohko sen tilalle ensimmäisen eteen :p On kuitenkin ollut ehjä ja visko suorittanut tehtäväänsä hyvin, mutta nyt tulee jotain muuta ja modernimpaa.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Imevä 16" spal flekti ja tälle ohjainsarja jossa mukana tulee 91c lämpötila-anturi, valmiiksi johdotettu rele ja kaikki tarvittava kytkentään. Ilmaa pitäisi liikkua noin 2000cfm ja virtaa tämä monsteri imaisee rapiat 19a käydessään, käynnistysvirta on sitten lähempänä 30a ja tämän kokoisen sulakkeen taakse tämä asennettiin. Flektin kiinnikesarjan kävin ostamassa biltemasta niin oli kaikki käsillä asennukseen.

    [​IMG]

    Hyvin suoraviivainen ripustus syylarin läpi tulevilla kiinnikkeillä ja rele löysi paikkansa akun takaa M5 pultilla, johtovedot flektiltä releelle nippusidekiinnikkeillä auton rakenteisiin ja näissä suojaukset päällä.
    Releelle tulee virta jakoblokista joka on aiemmin asennettu autoon akun läheisyyteen (kts aikaisempi postaus) ja vedot pysyvät todella lyhyenä.
    Herätepiuha ja signaali menivät ohjaamoon samaa reittiä kun edelliset vedot, asennusputkessa oli vielä tilaa parille johdolle ja siellä nappasin sulakepaneelilta IGN herätteen ja signaalipiuhan väliin kytkin pakkosyöttöä varten.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Edellinen omistaja oli lisännyt lämpömittarin, tälle anturiblokin ylävesiletkuun ja tätä samaa blokkia käytettiin flektin anturin asentamiseen. Blokki pylväskoneeseen, reikä kylkeen ja 3/8 NPT kierteet perään, easy money :)

    [​IMG]

    Siinä molemmat anturit sovussa. Flektin anturin olisi myös saanut mukana tulevalla 1/2" NPT adapterilla imusarjan vapaaseen porttiin, mutta monte carlossa ylävesiletku blokkaa tämän kohdan joten tuo oli seuraava looginen paikka.
    Nesteet sisään ja kokeilemaan niin eiköhän ihan pieni vuoto löytynyt anturilta, tippa tiivistettä kierteisiin ratkaisi tämän asian :cool:
    Toimiiko? Kyllä toimii :D Hyvä helvetti miten tehokas tuo puhallin on, ilmaa liikkuu! Lämpötila putoaa 10 astetta hyvin pienessä ajassa kun flektin laittaa päälle.

    Pientä toimintahäiriötä havaittiin kun flekti ei lähtenyt päälle vaikka säädetty moottorin lämpötila saavutettiin, tämä diagnosoitiin hieman heikoksi maadoitukseksi. Tuore liitin maapiuhaan ja pikkusen hioi blokin pintaa rikki niin nyt toimii kuten ajateltu. Flekti lähtee automaattisesti päälle, kojelaudan kytkimestä voi myös ohittaa sen halutessaan.
     
    esmi, isalmela ja Visa tykkäävät tästä.
  12. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Muutakin yleistä siistimistä moottorin tienoilla.

    [​IMG]

    Ohjaustehostimen pumppu ja kannakkeet irti kun olin bongannut ebaysta sopuisaan hintaan uudet alumiiniset kannakkeet.
    Ne olivat kyllä pikkulohkoon tarkoitettu, mutta ei tähän autoon joten asennuksen joutui hylkäämään :oops: Tehostimen letkujen mitta ei riittänyt mun autossa, perus A-bodyssa varmaan ei olisi mitään ongelmaa. Tämä setti löytyy myynnissä market osiosta jos joku haluaa sen lunastaa.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Tehostimen pumppu pöydälle, kiinnikkeet yms irti siitä ja tuhtia putsausta teräsharjalla, karhunkielellä sekä sopivalla kemialla.
    Tuoretta maalia päälle ja takaisin kasaan niin onpahan taas päässyt harrastamaan ja yksi kohde jälleen siistitty :) Tehostimen paineletku sekä paluuletku on myös uusittu.

    [​IMG]

    Kaikki hihnapyörät saivat myös osakseen puhdistuksen, karhennuksen ja maalauksen, laturille ostin uuden kannakkeen ja hihnankiristimen sekä hieman muutenkin puhdistanut moottorista yleistä vuosien varrella kertynyttä ryönää, öljytahraa ja skeidaa. Ihan puhdistusspraylla hinkaten ja kerran jopa pesin moottoritilaa varoen jotta saisin sitä lähemmäs omia standandeja.

    Pikkuhiljaa se sieltä tulee :cool:
     
    teippi-mikko, Lemmu, isalmela ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  13. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Noh, nyt asia on edessä jota olen yrittänyt vaan lykätä vaikka olen osothetkestä lähtien tiennyt sen olevan tulossa... Asia on pelottanut hyvin paljon koska potentiaalia massiiviselle laskulle on olemassa erittäin isosti!

    [​IMG]

    [​IMG]

    Kattovinyylin alta puskee maalin alla sellaista kuplaa, että asiaan tarvii syventyä lähiaikoina. Ostohetkellä jo näin yhdessä nurkassa olevan rupea maalin alla ja mietin miten tuo tulee kehittymään, tämän kauden aikana ovat tulleet selkeästi enemmän esiin eikä niitä voi enää jättää huomiotta kun maali alkaa jo lohkeilemaan pois :(
    Kaverin kanssa siinä taivasteltiin ja muodostettiin alustavaa suunnitelmaa, eli vinyyli sekä listat lentää helevettihin vielä tämän kauden aikana, tutkitaan miten paljon on tehtävää ja tarviiko palkata oikeaa peltiseppää.
    Maalauksen tarvii katto ja molemmat takakyljet jotta tulee siistiä jälkeä. Sitten päästään dilemmaan vetäiskö samalla vaivalla vaan koko auton väriin...

    [​IMG]

    Tuli bongattua apparin takalokarista ilmeisesti huonosti tehty korjaus joka oli päässyt heikkoon kuntoon. Itse sitä puhdistelin ja ajattelin laittaa paikan, mutta loppui työkalut kesken kun tosi ahdas nurkka väsätä ja leikata vanha ryönä irti, eikä käsillä olleet vehkeet oikein taipuneet tarvittavaan kulmaan.

    [​IMG]

    Onneksi löytyy kavereita joilla on tilat, taitoa ja työkaluja :)
    @laakkius lupasi hoitaa homman pikaisella aikataululla ja kurvasin pajalle jossa auto suoraan nosturille.
    Tuskin ehdin noitua herraani sarvipäätä kun peltiseppä oli jo leikannut vanhan pellinpalan irti ja muotoili korjauspalaa!

    [​IMG]

    [​IMG]

    Siellä on eikä koko hommassa kauaa kestänyt. Olisin varmasti itsekin saanut jonkinlaisen paikan aikaiseksi hieman vajailla työkaluilla ja taidoilla, nyt se on tehty oikein ja kestävästi niin tuota nurkkaa ei tarvi enää murehtia.

    Suosituksia maalareista otetaan vastaan koska sellaista tulen tarvitsemaan lähiaikoina... Peruin osallistumisen pariin kimppatilaukseen sekä poistin ostoilmoituksen 350 lohkosta kun budjetti tarvitaan ihan muualla ensi kesää kohti.
     
    Seevu, Akit ja isalmela tykkäävät tästä.
  14. Akit

    Akit 2nd gear

    Mulla oli kanssa sen ekan Montten vinyylin alla aika runsaasti niitä pullistumia. Nappasin siitä vinylin pois ja koin positiivisen yllätyksen. Maali siellä oli kuplinut ja pintaruostetta. Ruosteet pois ja uusi maali pohjalle. Uusi vinyli tuli Onginal Partsilta. Listojen klipsejä tilasin samaan kuormaan varoiksi ja ne tuli tarpeeseen.
    Joten ei ne muhkurat välttämättä tarkota et on hitsattavaa:)
     
    isalmela, Isamu ja Inlinee tykkäävät tästä.
  15. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Ja mitä aikasemmin ottaa vinyylin pois, niin loppuu se hautominen.
     
    isalmela ja Isamu tykkäävät tästä.
  16. Visa

    Visa Gearhead

    Ti- automaalaamo ristikivessä on aika harrastajaystävällinen paikka. Jos taas koko homman haluaa teettää, niin katselisin viron puolelta tarjontaa. Varsinkin kun sulla ajokuntoinen peli. Samalla saa reissujuomat.
     
    Isamu tykkää tästä.
  17. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Tätä todella toivon omallekin kohdalle jotta pääsisi "säikähdyksellä" ja edes jotenkin kohtuullisella vaivalla sekä loppulaskulla.

    Mä en ajatellu laittaa vinyyliä enää takaisin kun se kerran irtoaa vaan autosta tulee yksivärinen siinä kohdassa, sen takia mielessä pyörikin koko auton värjäys. Toki sekin on uskomattoman kallis prosessi kun tehdään oikein, mulle vaan vihreä on just SE väri jota himoitsen :cool: Reilu 10 vuotta sitten omistin E46 bemarin joka oli tumman vihreä ja pimeällä näytti liki mustalta kun taas auringossa heräsi eloon, kartassa kulki nimellä "forestgrun"

    Nämä on päätöksiä! Olen selaillut paljon kuvia monte carloista eri värisenä eikä tuo valkoinen ole mitenkään katastrofi, varsinkin nyt kun on tottunut siihen, kiillottui hyvin eikä ole se tylsin flätti perusvalkoinen.
     
  18. Akit

    Akit 2nd gear

    Kyllä oikealla liimalla saa vinylin pysymään. Pitää olla kuumuutta kestävää liimaa. Mutta jokainen tekee omat valinnat mieltymyksien mukaan. En itsekkään ole vinyylikatto fani. Mikäli jättää vinyylin pois niin listojen kiinnikkeet täytyy poistaa.
    Ja kyllä tuo valkoinen sopii hyvin Montteen. Varsinkin mustan katon kanssa luo hyvän kontrastin.
    Mielenkiinnolla odotan mihin päädyt:)
     
  19. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    [​IMG]
    Kieltämättä tumma vihreä sopii hienosti Monte:n :odcool:
     
    Isamu ja Visa tykkäävät tästä.
  20. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Jo vain sopii.
    Ja mikä parasta tulee harrastettua sitä vihreää siirtymää hallituksen hengessä. Mullakin naama näkkärillä aina kun liikun Polaralla. Vihreä valinta on hyvä!
     
    Inlinee tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!