1978 Chevrolet Caprice

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Cruiserproject, 3.4.2012.

  1. Cruiserproject

    Cruiserproject 1st gear

    Joo en mä nyt siis mitään elinikäisiä traumoja saanut. :D

    Mulle saa ja ehkä kuuluukin sanoa asiat suoraan. Välillä lähtee juttu käsistä, enkä aina ymmärrä niitä hienovaraisimpia vinkkejä.

    Yritän nyt sisäistää nämä asiat ja ehkä jopa uskallan vähän tehdä tuohon autoon jotain korjauksia niin tuun sitten taas tänne myöhemmin kun saan jotain konkreettista aikaan. :)
     
  2. Frösä

    Frösä 2nd gear

  3. KaapoLöllö

    KaapoLöllö 1st gear

    Kun ketju kestää perkeleen pitkään, ni onkos tuo lähes ikuinen? :lol:
     
  4. Frösä

    Frösä 2nd gear

    Taitaa olla, ei ainakaan hihna katkee eikä ketju veny :D
     
  5. Naumasto

    Naumasto 3rd gear

    Sulla on jakopää hampaan verran vinossa???Ööö...ai siis mikä noista :rotfl:
     
  6. Cruiserproject

    Cruiserproject 1st gear

    Mulla oli siis ketjulla. Toi ratasjakopää on siis paras?
     
  7. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Ei ainakaan kovin yleinen autois? Voisko olla et valmistuskustannukset nousee vrt. hihnaan tai ketjuun. Kuhan mutuilen :)
     
  8. yks toine mikko

    yks toine mikko Double Gearhead

    ketju vs. ratas vs. hihna

    oon ymmärtäny seuraavaa,

    http://static.summitracing.com/global/i ... 0-10_w.jpg

    arkikäytössä ketju on ihan hyvä. edullinen ja kestävä. ajan kanssa tuppaa venymään.

    http://static.summitracing.com/global/i ... 327-1c.jpg

    ratasjakopää sietää reilummin tehoa, mut on mahdollisesti varsin äänekäs. hyvin koneistettu äänettömämpi. huonona puolena se, et kampiakselin värinät siirtyvät nokka-akselille suht sellaisenaan.

    http://static.summitracing.com/global/i ... A-6507.jpg

    kalleinta mitä pikkulohko-chevyyn saa, on hihna. sietää kierroksia reilusti enemmän ku ketju tai rattaat. on hiljainen ja ilmeisen kestävä.
     
  9. Substitute

    Substitute Gearhead

    Rullaketjujakopää on varmaan aika hyvä varsin pitkälle. Noissa ketjuissa usein kauhistellaan niiden venymistä, mutta käytännössähän se jättöpuolen löysä ei juuri mitään haittaa, vetopuolihan on tiukalla kun moottori pyörii. Ja se venymisen aiheuttama heitto nokan ajoituksessa on kohtalaisen vähäistä.
     
  10. Cruiserproject

    Cruiserproject 1st gear

    Jaaha... :eek: Ite olen aina pelännyt noita hihnoja, että ne on ihan paskoja kun menevät poikki ja kaikkea. Ketju onkin nyt sitten halvin ja huonoin näistä kolmesta??

    En osaa sanoa, mutta ketju tuntuu aika turvalliselta, koska se ei mene poikki. Hihnahan voi pamahtaessaan tuhota koko koneen tai ainakin näin olen ymmärtänyt. Jos joku viitsii tarkentaa niin olisi ihan kiva.
     
  11. SauliK

    SauliK Gearhead

    tuosta ylläolevasta hihnasta chevyyn, varmaan kestää kun sillä ei tarvi kääntyä kun kahdelle mutkalle eikä ollenkaan selkäpuolelle. edellisessä autossani pari metriä pitkä jakohihna pyörähti öö.. 7 tai 8 mutkaa, menee pääkin mutkalle kun sitä muistelee. mutta olipa vaihtovälikin vain 60tkm ja tarkistus puolessa välissä.

    varmaan cruiserprojectin tarkoittama koneen tuhoutuminen hihnan katketessa on enemmänkin moniventtiilisten moottoreiden ongelma vähän uudemmissa autoissa, tokihan jos hihna(tai ketju) vain jostain syystä hyppää ja jako menee ihan vituilleen niin romua tulee aina. kokemusta on tästäkin hommasta myös näistä ns. vapaasti pyörivistä moottoreista
     
  12. vanahanaama

    vanahanaama 2nd gear

    Ei tule aina romua edes moniventtiilissä,usein kyllä mutta ei aina.
     
  13. LPV

    LPV 3rd gear

    Noita jakopäitä on vaikea ellei mahdoton laittaa paremmuusjärjestykseen.
    Riippuu ihan täysin käyttötarkoituksesta ja hinnasta mikä on sopivin.
    Hihnajakopää tuli Euroopassa vähitellen käyttöön 1960 luvulta alkaen, lähinnä edullisuutensa ja 4-koneessa värinän poistonsa takia.
    Kilpakäyttöön sitä ryhdyttiin soveltamaan lähes samaan aikaan, kierroskestävyys, tarkkuus ja keveys lienevät syitä tuohon.
    Hammasratas-jakopää on vanhin ja kallein tapa välittää voima kampiakselilta nokka-akselille. Nyt en tarkoita SB-Chevyyn saatavana olevia systeemeitä, vaan lähinnä OEM eli moottorivalmistajien alkuperäisiä. Hammas(ratas)-jakopäitä käytetään enimmäkseen isoissa diesel-moottoreissa, kuten esim. tuo Cummins josta oli kuva.
    Ketju-jakopää on hyvin tehtynä erittäin hyvä ja kestävä systeemi, joka joskus aikoinaan korvasi Hammas-jakopään halvempana mutta riittävän luotettavana. Monissa useampisylinterisissä (6,8,10,12-syl.) moottoreissa käytetään ketjua edelleen. Ketju toimii erittäin hyvin ja luotettavasti käytännössä koko sen ajan minkä moottori kestää ennen kuin sille pitää tehdä ns. täysremontti, porata ja muuta.
    CP, älä murehdi koneesi jakopäätä, jos kone muuten toimii normaalisti.
    Jos kone alkaa joskus olemaan siinä kunnossa että se polttaa öljyä ja pitää remontoida, vaihda se ketju ja rattaat sitten.
     
  14. Cruiserproject

    Cruiserproject 1st gear

    Millä tavalla se kone varsinaisesti polttaa/syö öljyä? Siis jos ei vuoda mistään tiivisteestä.
     
  15. Fargo

    Fargo Gearhead

    Öljyä pääsee palotilaan joko vuotavien ohjurinkumien/väljien ohjurien kautta tai männänrenkaiden kautta.
     
  16. LPV

    LPV 3rd gear

    V!ttu !!! Tää heittää pihalle ennen kuin saa tekstin valmiiksi...
    Asiakkaat taas häiritsee harrastusta...
    Avaudun lisää kunhan jäähdyn!!! :mad:
     
  17. LPV

    LPV 3rd gear

    Noista lähinnä tuo mäntien ohi virtaava öljy on ison remontin "ilmiantaja".
    Ohjurinkumien vuotaminen voi johtua vaikka siitä että moottori on seissyt vuosittain muutamia kuukausia.
    Ohjurinkumit voi lisäksi vaihtaa kansia irroittamatta, jos osaa homman.
    Männänrenkaiden kulumisen osoittaa myös koneen lisääntynyt huohotus, kun osa sylinterinpaineista karkaa renkaiden ohi kampikammioon.
    Raju huohotus muuten rikkoo öljytilan tiivisteitä,esim. venttiili koppien tiivisteet kauan jatkuessaan.
    Öljyn palamisen näkee pakokaasun sinisenä värinä.
    Jos sinistä tulee vain pöllähdys kovaa kaasuttaessa, se ei ole vaarallista, vaan ilmeisesti vain ohjurinkumit vuotavat.
    Mikäli sinistä tulee koko ajan ja vielä kaasuttaessa "putken täydeltä", on koneremontti tai koneen vaihto parempaan ajankohtaista!
     
  18. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Osaahan se vissiin savutella aika hyvin myös silloin kun kansipahvi vuotaa ja polttaa vettä. Mut senhän näkee sit jos tulee paisuntasäiliöön painetta.

    Jos öljyä polttaa niin toi puristusmittaus vissiin kertoo aika hyvin jos männänrenkaat falskaa.

    Muuten jos öljyä pääsee alakerran kautta palotilaan, niin onko silloin männänrenkaat vai öljyrengas sökönä? Ite oon kuvitellut että männänrenkaat pitää sen paineen ja öljyrengas öljyn sitten alakerrassa?

    Vai olikos öljyrenkaan tarkotus että se kerää öljyä ja sit voitelee niitä lohkon seinämiä ja männänrenkaat siitä sitten nappaa öljyä voitelukseen...?
     
  19. Rzlli

    Rzlli 1st gear

    Mulla kone oli jo siinä tilassa että se sylki öljyä pakoputkista. Rukoilin venttiilivarrenkumeja mutta nyt luultavasti hajos öljypumppu ja kone rupes kolkottaa niin samallahan se laakerijumpan yhteydessä vaihtelee männänrenkaat :rotfl:
     
  20. LPV

    LPV 3rd gear

    Kansipahvi kun menee tulee enimmäkseen valkoista sumua tai savua, kun lykkää glykolia ja vettä putkista... Kävi noin ja kotiin 400km :lol:
    Puristusmittaus tosiaan kertoo jos on männänrenkaat "menny", matalat paineet ja usein paljon eroa pyttykohtaisesti.
    Eikös ne ole juuri niin, että öljyrengas öljyää sylinterinseinämiä ja varsinaiset pitää paineet ja öljyn toisistaan erillään? Näin mä olen sen ymmärtänyt.
    Joku joka tietää varmasti kertokoon tuon!
    Meilläkin Faijan Olds 307 -koneinen STW Chevy rupes puhaltamaan enemmän ja enemmän sinistä ja vissiin raakaa öljyäkin.
    Se myös vuoti öljyä ihan reilusti tiivisteistään.
    Lopuksi se söi ja vuoti kahdessa päivässä ja jollain 30km ajolla yli 3litraa...
    öljyvalo syttyili kun kääntyi risteyksestä!
    Nyt Wanhus on remontoitu ja kone toimii kuin kello.
     

Kerro tästä muillekin!