1978 Evinrude 140hv V4 ei kierrä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja marko84, 30.9.2019.

  1. marko84

    marko84 2nd gear

    Tollanen vanha V4 sovitettin 400kg pikaliippariin eikä saada kulkemaan.
    Puristukset joka pytyssä 8bar.
    Kipinän antaa kaikkiin tulppiin, ainakin vesipytyssä ilman kuormaa.
    Kaasarit putsattu.
    Sähköisellä sekä normi bensapumpulla kokeiltu.
    Tulpat uusittu.
    14x17 potkurilla tuntuis kiertävän hyvin, mut kulkee vain 60kmh.
    14 1/4x21 potkurilla ei jaksa lähteä plaaniin ja meinaa sammua jo kun vaihteen kytkee,kaasupohjassa kyntää nokkapystyssä eikä kierrä.
    Tähän vaihdettu -96 140hv perä joissa välitys hieman tiheämpi kuin -78 mallissa.
    -78 vakiopotkuri oli 14 1/4x17
    -96 perässä oli ostohetkellä 14 1/4 x21.
    Samassa veneessä oli 60hv yamaha aiemmin ja kulki sillä 65km/h.
    Mitähän seuraavaksi
     
  2. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    No, vähän raju loikka 17 noususta kaksykköseen. Ja vielä isompikin.
     
  3. marko84

    marko84 2nd gear

    Välissä on 19" sitä ei ollut saatavilla tähän hätään. En jaksa uskoa et 19" kulkis sen 45-50knots mitä kuvittelison että tuo kone venettä veisi.
    Kun 17" vain 32knots.
     
  4. Onks sulla kiekkamittari siinä, ottiko täydet kierrokset tuolla 14x17 ropelilla? Halkaisijassa varmaan kannattais mennä vähän pienempään jos nousua noin rajusti nostaa. Lapamäärät kans vaikuttaa ainakin liikkeelle lähtöön
     
    Muokattu: 1.10.2019
  5. marko84

    marko84 2nd gear

    Ei ole kiekkamittaria, mut korvakuulolla kiersi hyvin tällä 14 1/4x17
    Jos 60hv Yamaha kulki 14 1/4 x19 sen 34knots, niin voiko muka samalla halkaisijalla oleva 21" olla liian iso 140hv koneeseen? Ei kuulosta mahdolliselta maalaisjärjellä...
     
  6. marko84

    marko84 2nd gear

    Tarvis tohon sytkään vielä perehtyä, voiko noin vanhassa olla vielä kärjet?
     
  7. rapa-ripa

    rapa-ripa Gearhead

    olisko se motti liian syvällä...
     
  8. nimat-13

    nimat-13 3rd gear

    Se on tuossa potkurin valinassa aika tarkkaa osua oikeaan.Tuuman nousunkin muutos puoleen tai toiseen vaikuttaa suuremmissakin konetehoissa jo niin että huomaa,ja sitten muut tekijät lisäksi,lapojen määrä,lavan koko ym.Ja ainakin akselivetoisissa koneen suurin vääntömomentti
    ratkaisee ja sille kieroslukualueelle lasketaan potkuri se ei siis ole hanat auki vaan n.s meriteho vaikka tietysti oikealla potkurilla kiertääkin tappiin,luulis tuossakin sivuavan edes vähän tuota suurimman väännön kierroslukua.
     
  9. rotax

    rotax 1st gear

    Onkos vene lyhytrikiselle 381mm peräpeilin korkeus vai pitkälle.
    Niinkuin rapa-ripa kysyi. 1 tuuman ero nousussa suurempaan vaikuttaa n: 250-300 rpm. Painosta päätelleen ei oo mikään argo?
     
  10. marko84

    marko84 2nd gear

    Säädin sytkän ja pimeessä katoin kipinät, toiselle puolelle 1&3 pyttyyn iskee kunnon kipinän, mut toinen puoli ihan onneton. Puolan vaihdoin, ei vaikutusta. Powerpack luultavasti sökö, kokeillaan huamenne toisella.
    Tässä siis kummallakin ryhmällä oma powerpack.
     
  11. simeoni

    simeoni Gearhead

    60hv Yamahaan ei saa 14 1/4 potkuria, eikä sellainen siinä mahtuisi pyörimäänkään.
     
  12. marko84

    marko84 2nd gear

    Toisen sylinteri ryhmän powerpack oli viallinen se vaihtamalla kulki mitä veneellä uskalsi ajaa. 21" potkuri vaan turhan pieni, keväämmällä sit jyrkemmällå nousulla.
     
    juko7, talonmiehen vapaapäivä, A.Naali ja 1 muu tykkäävät tästä.
  13. Mudracer

    Mudracer Gearhead

    Mulla on muutama kaxtahtisen kiekkamittaria jos kiinnostaa.
     

Kerro tästä muillekin!