1980 Dodge Aspen 4D

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Tarkeet, 6.3.2016.

  1. habzu

    habzu 3rd gear

    Kovin näyttää aspeni tutulta, voi olla että on sama yksilö joka oli mulla vuosien 2004/05 taitteessa. Velipojalle sen möin keväällä 05 ja siltä se meni jonnekkin mäntsälän suuntaan. Ihan varma en ole onko sama kampe mutta rekkari näyttää jotenkin tutulta ja sisusta noissa alkupään kuvissa. Bensaa se veti enemmän kuin isolohko ja talvikäyttöön aivan helvetin kylmä. Suorana ihmeenä pidän ettei oo elimenluovuttajaksi päätynyt jos on sama vehje


    Edit. Piti ihan trafilta tarkistaa 2e hintaan että onko sama laite. Ei ole, se todennäkösesti on kokenut em.kohtalon
     
    Muokattu: 31.7.2018
  2. lumlum

    lumlum Gearhead

    Ha. Mulla seitsemän numeroa uudempi saman värinenkin laite... 225+904, myöskin PK-seudulla. Alunperin tosin Lieksalaiselle rehtorille myyty...
     
    Tarkeet tykkää tästä.
  3. Tarkeet

    Tarkeet 3rd gear

    Huppista, hetki vierähti taasen..

    Tuohon aikaan pyörinyt pohjoisessa eräällä erä-oppaalla tämä kapistus.
    Talvella oli helkutin lämmin, tällä kun ensimmäisen talven päästelin menemään juuri kortin saatuani. Pärjäsi muuten varsin mainiosti kokematon kuskikin :)

    Vielä on hieman historian selvitys kesken, muutamaa omistajaa kun en ole vielä tavoittanut. Nimet kyllä löytyy, mutta ei häiriköksi viitsi ruveta :rolleyes:

    Ja sitten asiaan:

    Remonttia on tosiaan tullut jarrujen parissa tehtyä. Aika ollut hieman kortilla viime kuukausina kaikenmaailman sotkujen ja duunin kanssa, joten ajokausi jää aikas lyhyeksi tänä kesänä.. Jos sitä edes muutamat pikkureissut kerkeisi tekemään. Kävin sentään kesä- ja heinäkuussa cruisingeissa jalkaisin pyörähtämässä vähän haistelemassa bensan katkua ja hakemassa motivaatiota auton rakenteluun :)

    Tosiaan pääsylinterin vaihtoa ja takajarrujen ehostelua tässä pääpiirteittäin on duunailtu. Vaihtoon menee pääsylinterin lisäksi takajarrujen sylinterit sekä molemmat takajarruputket. Muutaman hetken saikin tapella jotta sai kiinniruostuneet osat irroitettua.

    Sylinterien irroituksessa 2/4 pulttia meni poikki ja yhden pyöristyneen joutui tappelemaan dremelin kanssa irti. Jarruletkut vetelin suosiolla poikki ja "muutaman" työtukisanan voimin revin irti autosta. Tuntuu muuten olevan perhanan pehmeää tuo metalli noissa jarruletkujen muttereissa, etenkin vuosikausien koettelun jälkeen. Ei auttanut kun hakata kokoa liian pieni hylsy väkivalloin paikalleen ja sillä vääntää auki.

    Oli kohtalaisen rapsakassa kunnossa tuo vanha sylinteri. Sisältä ihan siisti, mutta kunnostusta pienemmällä vaivalla vaihtoi koko mötikän. Huumorimielessä koitin varovaisesti lämmöllä ja rust removerilla availla vanhoja ilmausruuveja, tuloksella molemmat poikki.
    [​IMG]

    Täytyi myös hankkia lelut jarruputkien taitteluun, joten pääsi sitäkin hommaa harjoittelemaan. Lopputulos ei ollut niin nätti kuin olisin toivonut, mutta ainakin ovat paikallaan. Katsotaan ilmausvaiheessa paljonko vuotaa :D
    [​IMG]

    Siellä lepää. Rupeaa tuo takajarrujen purku ja kasaus sujumaan aika sutjakasti, kun ne pari kertaa tässä on tullut availtua.
    [​IMG]

    Pääsylinterin myös irroitin jo. Vielä olisi jäljellä uuden sylinterin ilmaus ja paikalleen asentaminen, jonka jälkeen lempipuuhaa, eli jarrujen ilmausta.

    Oliko tuossa muuten jotain mitä tuon paineensäätöventtiilin (proportioning valve?) kanssa pitää touhuta kun koko systeemin ilmaa? Korjausopas mainitsi lyhyesti asiasta, mutta ei juuri ohjeistanut sen enempiä..
    Vai vaan perinteisesti kaukaisimmasta kulmasta lähimpään, pääsylinteriin nähden?
     
    Muokattu: 6.8.2018
    isalmela ja Vuokralainen tykkäävät tästä.
  4. Tarkeet

    Tarkeet 3rd gear

    Ja tällain puoliksi offtopiccina tuli mieleen:

    Jos jollakulla tarvetta tuolle aspenin vanhalle laatikolle, niin noutakoon pois. On siinä jokunen käyttökelpoinen osa ja koppa on ehjä. Turbiinin pitäisi olla myös toimiva, mutta mitään en takaa.
    Jonkun lantin tai kupposen kahvia voi tarjota mikäli mielii, mutta ei pakollista.
    [​IMG]

    Sijaitsee Lauttasaaressa, YV:llä voi vaikka tiedustella.
    Laitan myös tuonne myyntialueelle tarjolle jahka saan aikaiseksi.
     
  5. Tarkeet

    Tarkeet 3rd gear

    Perjantaina tuli äherrettyä jarrut viimein kasaan.

    Pääsylinterihän se vian aiheuttaja tosiaan olikin. Suuri kiitos vinkeistä!
    Jarrut toimivat nyt älyttömän hyvin eikä minkään valtakunnan puoltamista ole havaittavissa.
    Jarruputketkin sai kerrallaan paikoilleen niin, etteivät vuotaneet mistään. Joskus näinkin päin.

    Viimein sai auton kunnolla ajoon, ja viikonloppu sillä tulikin cruisailtua ympäri espoota.
    Kymmenen kuukauden varastointipölyt poies ja autosta tuli jälleen "oikean värinen".
    [​IMG]


    Nyt sitten ajellaan pari viikkoa ja sitten pitäisi alkaa jälleen uittelemaan autoa leimalle. Viime katsastuksesta kilometrejä tullut noin ~300, mikä on viimevuotiseen 7000 kilometriin nähden aika säälittävä suoritus. Jokatapauksessa tuntui perhanan hyvältä päästä taas baanalle.

    Tulevalle leimalle pitäisi läjä tukipalkkien ruostevaurioita korjailla. Osaako joku suositella PKS - seudulla fiksua pajaa joka tällaista hommaa tekisi? Se kun valitettavasti kuuluu sellaisiin toimenpiteisiin joita en pääse vielä nykyisessä tallissa harjoittelemaan kun tulitöitä ei saa tehdä.
     
    12345678910, leivonharri, isalmela ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  6. Tarkeet

    Tarkeet 3rd gear

    Jahas jahas. Juuri ajattelin tänään laittaa juttua ja kuvaa että auto leimattu pikku remontin jälkeen, niin eikös se perkule kyrvähtänyt huoltsikan pihaan.
    Tällä kertaa sentään parkkiruutuun. Ja samalle seudulle kuin laatikokkin. Sekin meni muuten juuri leimaamisen jälkeen, olisikohan joku kirous?

    Anyway, sammui parkkiruutuun kääntäessä, läksi käymään vielä mutta sitten pimahti. Nyt naksahtaa vaan kun starttaa. Akussa virtaa riittämiin. Pieni palaneenkäry tuli jostain auton ulkopuolelle.
    En jaksanut ruveta tuossa pimeässä sen koomin piuhoja kopeloimaan, muutoin kun sen että mitään ei pitäisi olla irti jne. Sulakkeet kaikki ok.

    Kertokaahan viisaammat että mistähän vois kiikastaa?
     
  7. isalmela

    isalmela Gearhead

    Minä lähtisin seuraamaan ensin akun plussanavalta lähtevää kaapelia startille päin, onko kaikki kontaktit kunnolla kiinni? Sen jälkeen sama homma miinuspuolelle. Saattaa olla helpompi remontti kuin arvaatkaan!
     
  8. sleepercooler

    sleepercooler Gearhead

    Lataako kunnolla???ja onhan lataussäätimelta lähtevät johdot riittävän paksuja, että virta kulkee...
     
  9. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Kokkeile laittaa apuvirtakaapeli akun miinuksesta johonkin koneen korvakkeeseen...

    Maitakin tarvitaan.
     
  10. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Akunkengät puhtaat ja kunnolla kiinni? Akku ehjä? Fusiblelinkit ehjiä?
     
  11. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Onko tämmösessä erillinen starttirele konehuoneessa kuten vanhemmissa mopareissa? Olisko rele tai sen johdotukset tulleet tiensä päähän?
     
  12. Tarkeet

    Tarkeet 3rd gear

    Kiitoksia ehdotuksista!
    Lähden näitä katsomaan.

    Hyvällä tuurilla joku maadoitus tai liitos huonosti. Ei vaan tosiaan siinä puoli kaksi yöllä pimeässä ja kylmässä sormet väristen motivoinut alkaa sen tarkemmin analysoinaan. Suuntaan pikapuoliin kyseisen huoltsikan pihaan yleismittari kourassa toheloimaan.

    Tosiaan muut sähkölaitteet toimivat ja noin viikko sitten mittailin akulta ~14,2v, eli lataus ok (oli ainakin silloin). Tutkin nuo liitokset ja maadoitukset yms yms.

    Kesällä kertaalleen alkoi nykimään kun jännitteensäätimelle menevä piuha oli löysällä. En tiedä onko sitten aiheuttanut jonkun piilevän madon tuonne.
     
    isalmela tykkää tästä.
  13. Tarkeet

    Tarkeet 3rd gear

    Noniin, nyt on tehty vähän analyysiä. Auto jäi vielä bensikselle kun tuli hoppu muualle, mutta nyt on ehkä viisaampi.

    Elikä startti toimii, se koitettiin suoraan akulta. Seuraavaksi koitettiin starttirele ohittamalla virtalukko, sekin toimii.
    Auto hörähtää releestä hyppykaapelilla, mutta ei pysy käynnissä vaikka avain "ignition" - tilassa.

    Virtalukko ja jännitteensäädin lyö maihin jossakin, näin ainakin mittaustulosten. Sähkökaavion mukaan sama piuha (dark blue) tulee virtalukolta jännitteensäätimen kautta laturille. Eli robleema ilmeisesti tällä matkalla. Käy toki järkeen.

    Kun pääsee auton luo taas niin täytyy seurata kyseistä piuhaa koko matkalta. Veemäiseksi sen tekee kojelaudan sisällä olevat liitokset.
     
    Muokattu: 14.10.2018
  14. grantorino

    grantorino Gearhead

    Katsoitko etuvastuksen, sen liitokset ja että puolanjohdot ovat kiinni.
     
    Muokattu: 13.10.2018
  15. Tarkeet

    Tarkeet 3rd gear

    Tuli tarkistettua juu.
    Eikös startin pitäisi kuitenkin pyörähtää jos näissä vika?
    Sikäli kun mitään näistä ymmärrän. Voin toki olla väärässäkin.

    Tutkailen jälleen huomenissa tarkemmin. Sain hinautettua auton omaan pihaan, paljon mukavampi tuossa parkkipaikalla ihmetellä kuin bensiksen pihassa muukalaisten tuijottaessa nenänvartta pitkin :D
     
  16. jariha

    jariha Double Gearhead

    Jos se hörähtää niin vahva veikkaus että etuvastus palanut.... mulla meni aikanaan vastus rikki ja käyttäyty just tollai
     
  17. Tarkeet

    Tarkeet 3rd gear

    Juu kyllä, se hörähdys viittaisi siihen, mutta tosiaan hörähtämään saatiin vain ohittamalla startin releestä virtalukko. Avainta kääntämällä ei tapahdu mitään.
    Täytyy tutkia tarkemmin tuo virtalukko ja jännitteensäätimen puoli, jos siellä jokin ottaa maihin niin oletettavasti menee sekaisin koko tsydeemi. Nuo piuhoitukset sellaista räpellystä että voisi melkein joskus uuden johtosarjan nykäistä autoon.

    Voisi tuon esivastuksen vaihtaa kuitenkin, jos ei nyt ole rikki niin voi olla tulevaisuudessa.

    Edit: huomasin että oli vähän epäselkeästi mainittu tuo starttaus ja hyppykaapelihomma, pahoittelut siitä.
     
  18. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    Startatessahan nimenomaan se etuvastus kierretään, jotta virtaa menee puolalle enemmän. Ei pitäisi vaikutta siis startin pyörimiseen. Sensijaan kandeis tsekata startin rele sillä sehän näissä on aika suurella kuormituksella ja liitokset saattaa olla löystyneet. Testaa myös neutral safety switch joka estää starttauksen vaihde päällä. Jos sen liitos on huono tai säätö kepukasta pois paikaltaan niin ei pyöri startti.
     
  19. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Auton saa soimaan ohittamalla etuvastuksen jos se on savunnut. Keltanen karva on startin heräte. Ruskea etuvastuksen ohitus startatessa ja sininen on sytytysvirta. Niitä se tarvii soidakseen. Sekä sähköä startin b+ navalle. Jos startti on savunnut niin laita ministartti.
     
    12345678910 ja jariha tykkäävät tästä.
  20. jariha

    jariha Double Gearhead

    jos ei lähe p-llä käymään kokeile n-llä mutta en usko nsf:ään vai mikä lie? tuo hörähys viittais joko palaneeseen sulakkeeseen jossain tai siihen etuvastukseen... itekkin ohtin sen hyppylangalla jotta sain sen tallille ajettua;) eli vastuksen tilalle johon pätkä ja joo kuumuuu mut ota siihen palovakuutus jos meinaa ahistaa:D
     

Kerro tästä muillekin!