1980 Dodge Aspen 4D

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Tarkeet, 6.3.2016.

  1. kotr

    kotr 3rd gear

    Löytyskö ehyttä ajovalojen katkaisijaa?
     
  2. esmi

    esmi Gearhead

    Ei muistaakseni hirveesti maksanut uusikaan katkaisija, tosin onhan tästä jo varmaan 20 vuotta kun semmoisen Aspeniin ostin! :rolleyes:
     
  3. grantorino

    grantorino Gearhead

    Nykyinen hinta on 39e lounaissuomalaisessa vauhtikaupassa. Uusi kannattaa laittaa, käytetyissä saattaa olla himmentimen vastuslanka ehtoopuolella ja sen palamisen jälkeen on kaikki mittarivalot pimeenä.
     
    esmi ja isalmela tykkäävät tästä.
  4. kotr

    kotr 3rd gear

    Jaa pitääpä laittaa tilluuseen. Kiitosta.
     
  5. Tarkeet

    Tarkeet 3rd gear

    Perkules kun se aika rientää...

    On ollut niin pirun kiirus koulun lopputyön parissa, että ei ole Aspenin kanssa kerinnyt puuhastella juuri mitään. Muutaman sata kilometriä olen saanut aikaiseksi ajella.

    Muutama sananen höpötettävää kuitenkin:

    Kuten tuossa jo aikaisemmin uhkailin, niin tuli mittailtua lämpöjä ja puristuspaineita. Tosiaan tuo "uusi" lämpömittarikaan ei toiminut, niin hommasin sitten erillisen mekaanisen mittarin. Täytyy se talven aikana laitella kunnolla kiinni johonkin "väliaikaratkaisuksi". Lämmöt ovat pysyneet nyt nätisti kurissa kuitenkin.

    Puristuspaineetkin mittasin, mutta eipä käynyt mielessä että ilmeisesti ne olisi pitänyt mitata kaasupoljin lattiassa... Lukemat pyörivätkin siinä ~100psi lukemissa. Jokaisesta pytystä tuli kuitenkin hyvin tasaiset lukemat (ehkä 2-3psi heittoa), joten se kaiketi on hyvä asia?
    Täytyy anyhow mitata uudestaan kun ryhdyn tulppia vaihtamaan. Jos ensi kerralla mittaisi ne oikein.


    Sitten varsinaiseen asiaan.

    Tuli käytyä tuossa perjantaina konttorilla näyttämässä kampetta leimasedälle. Eipä se läpi mennyt, mutta positiivisena ilmiönä todettakoon että päästöt ovat pysyneet "kurissa" (sallituissa rajoissa vielä) ja vuosi sitten uudelleen rakennetut takajarrut pitävät edelleen. Eli ei mennyt aivan pieleen sekään projekti. Niin ja mätäkään ei ollut päässyt vuodessa puremaan :cool:

    Sitten niihin hylkäyksen syihin:

    - Elikkä molemmat jarruvalot ovat pimeänä, mutta polttimot ovat ehjät. Tämähän tietää taas hieman yleismittarin kanssa leikkimistä.

    - Kuskin turvavyössä on reikä, joten se joutaa vaihtoon. Sama vyö on kelvannut edelliset viisi vuotta, mutta nyt oli eri kaveri tarkistamassa :D

    - Apusimpukka on todella väljä, eli vaihtoon.

    - Ohjausvaihteessa (steering box) on väljää kuulemma liikaa. Katsuri ehdotti että sitä voisi kiristää, mutta käsittääkseni se on vähän niin kuin viimeinen keino jos muu ei auta?
    Olen muutenkin miettinyt moisen uusimista, mutta saakohan niitä mistään? Klappia tosiaan on aika paljon, ja olisi kiva saada edes jotain tuntumaa ohjaukseen. Mikä neuvoksi?


    Olen myös aina miettinyt että Aspeni ei oikein pidä konttorikäynneistä, sillä viimeiset kerrat katsastuksen jälkeen on jotain ongelmia ilmennyt. Kaksi vuotta sitten meni laatikko viikon sisään, viime vuonna paloi fusible linkki heti seuraavana päivänä ja nyt alkoivat sähkölaitteet pätkiä.

    Ensin radio rupesi sammuilemaan, sitten alkoi lämmitin pätkimään ja lopulta sytytys rupesi katkoilemaan. Kotiin pääsin kuitenkin ajelemaan. Huomasin että esim lämppäri rupesi puhaltamaan kovempaa kun kaasua painoi -> Olisikohan jännitteensäädin kosahtanut?

    Ei vaan tunnu tulevan noista sähköistä juuri mitään. Jos jostain löytäisi aikaa niin repisin ne kaikki veks ja rakentaisin uusiksi...


    Tällasta nopeeta naputtelua tällä kertaa.
    Muutama viikko pitää puurtaa vielä aamusta iltaan koulun kanssa, mutta sitten helpottaa. Koitan kuitenkin saada auton taas pakettiin ennen ajoajan loppumista, jotta voi laitella talvisäilöön leimattuna. Mukavampi sitten taas keväällä päästellä.


    @mörkö, laitan sulle viestiä lähipäivinä osista!
     
    isalmela ja juko7 tykkäävät tästä.
  6. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Vähän kun tulee ajoa ni kannattaa maadoitukset tsekkailla ihan ekana, sekä akun että korin/rungon/moottorin päästä ni ainakin vähän helpottaa sähköisten ilmiöiden etsimistä ;)
     
    isalmela tykkää tästä.
  7. juko7

    juko7 Double Gearhead

    Onkohan se väljä oikeesti siinä simpukassa? Vaihda se apusimpukka ensin, sitten nostat auton pukeille tukivarsista läheltä pyöriä ja kaveri heiluttamaan rattia. Ei se simpukka ole paha korjatakaan, mutta jos kiristät sitä liikaa keskiasennossa, ohjaus ei enää palauta ja se kuluu nopeasti ääriasennoissa.

    Jarruvalojen vian syy on poljinkatkaisija :D
     
    maverick999 ja isalmela tykkäävät tästä.
  8. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Suosittu terapiakeino olla heti pyörittämässä simpukan säätöä. Pumppu seis siinä onkin vähän väljää. Coupleri kannattaa katsoa myös.
     
    juko7 tykkää tästä.
  9. Tarkeet

    Tarkeet 3rd gear

    Kertokaa tyhmälle mikä myymälä tämä on? Voi laittaa vaikka YV:llä jos se ei riko foorumien sääntöjä :)

    Jeps. Jännitteensäätimen maadoituksen puhdistelin ja pari vuotta sitten suurin osa maadoituksista uusittu. Noh, leimalla auton alle katsellessa huomattiin että pari uusimatonta maapiuhaa on aika karussa kunnossa. Täytyy kaikki uusia talven aikana..

    Juuri näin olen ymmärtänyt. Konttorilla sitä ehdottivat, mutta en ottanut totuuden sanana.


    Ding ding!
    Muutama minuutti tutkailtiin sähkökuvia ja mittailtiin. No meni hermo ja lähdin ryömimään kojelaudan alle ja kappas keppanaa: toinen katkaisijan liittimistä oli irti :rolleyes:
    Onneksi ei tullut turattua tuon kanssa sen enempää.

    Apusimpukka tuli vaihdettua. Vanha olikin jo sen oloinen että klonksui pelkästään rengasta vähän heiluttaessa. Hyvin oli junttaantunut paikalleen. Onneksi sattui löytymään just passeli ulosvetäjä, joka sekään ei meinannut riittää kun tahtoi liukua pois paikaltaan.

    [​IMG]

    Simpukkaan en koskenut ollenkaan ja kas kummaa, ohjauksen välyksestä suurin osa katosi vain tuon apusimpukan vaihdolla :cool:

    Näissä ilmeisesti 'kiristyy' tuo ohjaus hieman tehostimen pyöriessä, kun ratin välys häviää lähes kokonaan kun auton lyö käymään? Anyhow, täytyy sanoa konttorilla että startataan auto ennenkuin kokeillaan ratin klappia.

    Samalla tuli tuo kuskin turvavyö vaihdettua. Kävin Möröltä noutamassa turvavyön ja aika kasan muutakin palikkaa varaosiksi. Nyt on pari kaasutinta (toinen huonompi jolla ajattelin vähän harjoitella purkamista), suodatinta yms. nippeliä. Kiitoksia näistä!

    Turvavyö purettiin pihalla seisseestä raadosta. Hyvin tuntui toimivan kun vähän herkisteli ja hihna oli huomattavasti parempi kuin omani. Pintaruosteita putsailin hiomapaperin ja dremelin voimin. Kääräisin pari kierrosta alumiiniteippiä hihnan suojaksi, ettei nappaa hiomalaikka kiinni.

    [​IMG]

    Vasemalla autossa ollut turvavyö ja oikealla 'uusi' vyö. Hieman erilaiset nuo lukittimet. Apparin puolella on samanlainen kuin tässä uudessa, joten pistää miettimään että olisikohan kuskin vyö vaihdettu joskus aikaisemminkin.

    [​IMG]

    Tuli siitä aavistuksen siistimpi kun vähän kaunisteli. Aika meinasi loppua kesken joten löin kiinni autoon leimaa varten. Täytyy talvella kiillotella ajan kanssa.

    [​IMG]

    Enpä muuten ollut aikaisemmin irrottanutkaan noita muovipaneeleita vyön takaa. Sen kyllä huomasi, nimittäin ***kan määrä oli aikamoinen.

    Anyhow, käyn tänään näyttämässä konttorilla ja toivottavasti taas vuosi leimaa paperiin.
    Auto menee tällä viikolla talvisäilöön huolimatta siitä, tuleeko leima vai ei.
     
    rekkamies, juko7, ImpJay ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  10. isalmela

    isalmela Gearhead

    Asiallisella tavalla edistyy Aspen, kyllä tuota on mukava lähteä leimalle näyttämään!
     
    juko7 ja Tarkeet tykkäävät tästä.
  11. Tarkeet

    Tarkeet 3rd gear

    Woplaa, sieltähän se tuli.

    Ajelen aspon takaisin talliin tällä viikolla.
    Palailen taas jahka rakentelu alkaa. Koulustakin pitäisi valmistua näinä hetkinä, joten aikaa touhuilulle olisi toivottavasti hieman enempi.
     
    juko7, FuryIII '71, ImpJay ja 6 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  12. Tarkeet

    Tarkeet 3rd gear

    En minä vielä kadonnut ole.

    Eipä talven ja kevään aikana juuri ole jaksanut kirjoitella. Tosin eipä sitä mitään järkevää turinaa olisi ollutkaan, kun rotke pötkötteli talvinokosilla eikä tallilla ihan hirveästi tullut käytyä. "Ei jaksa tänään, meen ens viikonloppuna" oli se yleisin tekosyy. Toinen syy oli se, että auton sai syssyllä ajettua talliin hinaamisen sijasta, joten mitään "akuuttia" remonttia ei tarvinnut tehdä.
    Siis tekemistähän riittää, mutta kun se ei ollut pakollista, niin eipä tullut tehtyä :rolleyes:

    Yhtä mätää talvilinttaa (volvo 740) koitin parsia kasaan muutamaan otteeseen, mutta kun eivät ne lumet sitten tänne etelään tulleetkaan niin siinä meni sekin motivaatio. Möin sen sitten muutamalla lantilla jollekkin nuorelle volvokaiffarille.


    Noh, kevään tullen uudet ölpät koneeseen, syksyn turvavyön vaihdon jälkeen loput sisustasta kasaan ja kovaa ajoa. Nyt toukokuun alusta on kertynyt karvan vajaa 2000 kilometriä mittariin. Se on n. 2 kertaa enemmän kuin viime JA toissavuonna yhteensä. Surkeaa suorittamista menneinä vuosina.
    Normaalisti kun tulee julkisilla töistä stadin keskustasta, niin himaan päästyään ei enää jaksa lähteä baanalle.
    Maailman tilanteesta johtuen kun tekee duunia etänä, niin kaasujalkaakin pakottaa enempi. On sitä pari kertaa ruokiksellakin käynyt vähän ajelemassa kun rupeaa kämpän seinät tympimään.

    Tilailin jenkkilästä uuden valokatkaisijan, syylarin korkin ja vähän tiivisteitä. Koska paikallisia pitää myös tukea, hain satsin tulppia, öljyä yms. perustarviketta.
    Niinkin suurta remppaa tein tänään että vaihdoin tulpat, ilmansuodattimen ja tuon valokatkaisijan.

    Suunnitelmissa olisi kaikenlaista pikkukivaa, mutta katsotaan jahka sitä motivoituu ruuvailemaan jälleen.
    Kerkesin tuossa jo haaveilla koneen ylös nostamisesta ens talven aikana, mutta saas nähä :D
    Tiivisteitä pitäis vaihella ja olis varmaan joskus hyvä kurkata tuonne pannun sisään. Eipä ole koskaan tullut konetta avattua, niin olisi jännä kokeilla. Sen jos teen, niin tää ei liiku enää koskaan :D


    Tulipa tuossa myös illan ratoksi käytyä koko tämä ketju läpi. Ekoilta sivuilta oli kuvat kadonneet, koska edellinen (huono) 'kuvahotelli' (tinypic) kaatui pari vuotta takaperin. Onneksi arkiston kätköistä löytyi viellä kaikki otokset vuosien takaa, joten latasin ne toiseen palveluun ja päivitin tähän ketjuun.

    Oli muutenkin hauska käydä arkistoa läpi ja lueskella että mitä sitä onkaan turistu. Enhän mä edes muistanut enää kaikkia noita remontteja jota on tullut väsättyä. Kuus vuotta taivalta Aspenin kanssa ja neljä vuotta tätä ketjua. Kyllähän tuohon mahtuu kaikenlaista.

    Eniten hilpeyttä aiheutti vanhat hölötykset jostain kolme vuoden takaa: "Ens talvena voisin...". No enpä oo voinut vieläkään :p

    Ja tähän liittyen: kuskin sohvassa on edelleen reikä (itseasiassa kasvanut, joka toivottavasti kielii kovasta ajosta eikä allekirjoittaneen saamattomuudesta?) ja hattuhyllyllä olevat 'väliaikatyynyt' ovat edelleen siellä koristamassa. Minä jopa kiinnyin niihin.

    Samalla kuva arkistoa läpikäydessäni löytyi muutama hupaisa otos vuosien takaa. Ketjun viesteistä ei löytynyt sellaisia mihin ne sopisivat, joten lätkäistään vaikka tähän. Ei ole mitään tuoreita kuviakaan lisättäväksi tähän hätään, joten käytettäköön sitä vaikka tekosyynä.

    (Pari kuukautta ajokortin saatuani lahden moottoritiellä)
    [​IMG]

    [​IMG]

    (Lahden Cruising joskus ~2016 - 2017?)
    [​IMG]

    (Surkeana sateessa hinauksen jäljiltä)
    [​IMG]

    [​IMG]

    Ensikertaan!
     
    teippi-mikko, Gary Grand, rekkamies ja 7 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  13. Jori85

    Jori85 2nd gear

    Helpottavaa lukea että muutkin lykkäävät tekemistä...
    Itsellä usein käy näin että:syssymmällä tai ens talvena?
    Joku sadepäivä kun ei muuta hommaa...tänään liian hieno keli, ei viitsi talliin mennä.
    Motivaatio pulaa... eilen aloitin mutta meni kaljan juonniksi.

    Onhan näitä...
    Ja sitten kun pitäis tehdä jotain, esim.toi oldsin kattoverhoilu ollut tässä kevään ja kesän mittaan suunnitelmissa, niin koko ajan on tullut jotain ns.ajoa haittaavaa jotka on ajaneet sen homman edelle.
    Mutta ens talvena mä sen verhoilun uusin, se on varma ;)
    Nyt vaan liian hyvää cruising keliä..ei pysty.:cool:
     
  14. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Aukihan sen koneen aina saa. Hankit jonkun Alfamerin/Haynesin kirjan ja sen avulla sitten remppa ja kasaus ja täältä neuvoja kokeneilta. Ei kun tuumasta toimeen vaan! :cool: Hyvin se menee.
     
    Tarkeet ja Gary Grand tykkäävät tästä.
  15. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Kyllä! Komppaan Maverickia. Nuo on ihmisen suunnittelemia, toisen ihmisen kasaamia, niin miksei kolmas ihminen saisi purettua ja kasattua..o_O

    Varsinkin kun nuo ensimmäiset kasaajatkaan mitään neroja ole olleet.:D
     
    Tarkeet ja maverick999 tykkäävät tästä.
  16. Pietsi

    Pietsi Gearhead

  17. Tarkeet

    Tarkeet 3rd gear

    Tuttu tarina :D

    Näinhän se menee. Pientä rimakauhuahan tuossa hommassa vaan on, ei sen suurempaa. Tuskin se mitään rakettitiedettä kuitenkaan on. Välillä vaan tuntuu siltä kun kuulostelee tutun-tuttujen löpinöitä :rolleyes:
    Toisaalta, kun auton hankki eikä tiennyt edes mikä kaasutin on ja hyvä kun osasi renkaat vaihtaa (siinäkin meni ensimmäisen kerran peltivanteen mutterit väärinpäin), niin en olisi tullut ajatelleeksi että joskus tulisi ite vaihettua laatikko tai rakennettua jarruja pääsylinteriltä saakka uusiksi.
    Joten miksei tuotakin oppisi tekemään.

    Molemmat korjausoppaat löytyy jo onneksi hyllystä :)

    Kiitos vinkistä, tuon voisi laittaa tilaten.

    Koneremppaan vaikuttaa kolmisen muuttujaa:

    - Aika (sitä luulisi olevan, mutta toimii hyvänä tekosyynä)
    - Pelimerkit
    - Viitsiminen

    Jos noista pääsee yli, niin eiköhän se projekti aloiteta. Tai sitten alkukeväästä myyntipalstalle ilmestyy: "Myydään vm -80 aspen, tekniikka irrallaan ja mallia tee-se-itse" :p
    Vitsi vitsi, jos tuohon leikkiin lähtee niin kyllä se tulee loppuun tehtyäkin.

    Tähän mennessä saanut korvaamatonta apua tätä kautta, joten luottavaisin mielin kyselen jatkossakin jos ja kun jotain tulee mieleen.

    Jos nyt vaikka ensiksi alustavasti laskeskelisi vähän kuluja mitä tuosta aiheutuisi. Pannuhuoneen sähköt olisi mukava saada myös nippuun. Joskus taisin jossain törmätä valmiiseen sähkösarjaankin.

    Mutta, ajellaan nyt vielä ja tehdään noita pienempiä remppoja. Katellaan sitä sit "syssymmällä"...


    Siinä on toki se, että mitä enemmän tähän fyrkkaa upottaa niin sen kauemmas haave vanhemmasta harrastelotjakkeesta siirtyy. Toisaalta, äsken kattelin parvekkeelta kun kauniimpi puolisko ajeli perskynällä parkkipaikan halki asioilleen, niin pieni hymy levisi suupieliin ja pohdin itsekseni: "On se vaan omalla tavallaan keihtova kapine" :cool:

    Ai kumpi? No molemmat.
     
    Gary Grand, isalmela, Jori85 ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  18. juko7

    juko7 Double Gearhead

    Kumpaan?
     
    Gary Grand ja Tarkeet tykkäävät tästä.
  19. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Monisyinen juttu. Onko ne Aspeniin upotetut varat sittenkään montaa prosenttia siitä unelmien monimonikympistä? Jos ei ne menis Aspeniin, niin käyttöauto söisi ne kuitenkin tai sitten muu arki. Sulla on mahtava Aspen, jos viiden vuoden päästä menet kokoontumisajoihin, siellä unelma-autojen keskellä olet luultavasti ainoa jolla on Aspen.

    Jos myyt sen Aspenin, niin sulle ei enää ole sitä sen jälkeen. Siitä saatava rahanippu on kuitenkin sen verran ohut, että sillä on hankala rahoittaa mitään, mikä olisi merkittävästi parempi, paitsi leppäkylki. Jos vuosien jälkeen haluat Aspenin takaisin, niin siihen ei välttämättä ole enää siinä vaiheessa varaa/mahdollisuutta. Joku Kyösti myy Suomen viimeistä SE Aspenia tehtaan muovit penkeissä uuden sähkö-Audin hinnalla ja sinun varasi ovat kiinni perheessä/omakotitalossa/monimonikympissä.

    ...tai näin olen ainakin itselleni perustellut kasarijenkin hilloamista.
     
    Rusty, juko7, Tarkeet ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  20. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Otat ohivuodot parimmin perehtyen. Noin pienet heitot viittaa siihen, että tuskin on avaamisen tarve.
     

Kerro tästä muillekin!