1980 Dodge Aspen 4D

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Tarkeet, 6.3.2016.

  1. grantorino

    grantorino Gearhead

    "jos viiden vuoden päästä menet kokoontumisajoihin, siellä unelma-autojen keskellä olet luultavasti ainoa jolla on Aspen"

    Ei se nyt noin mene, Aspeneita on, voin tulla itsekin osallistumaan kolmella Aspenilla, jos kuskeja saadaan kahvoihin.
     
    Tarkeet tykkää tästä.
  2. Tarkeet

    Tarkeet 3rd gear

    Kjeh kjeh :cool:

    Tää on harvinaisen totta. Fyrkat tuntuu hupenevan vaikka ei mitään konkreettista ostaisikaan.

    About näin tuota on itsekkin tullut perusteltua, vaikka harvemmin fiilisjutut vaatii perusteluita. Mukava kuulla että näitä muutkin pohtii. Eihän tämä varsinaisesti liity auton rakenteluun mitenkään, mutta kai harrastamiseen kuuluu myös asioiden eri kantilta funtsaaminen.

    Joo, sen voisi kyllä tehdä.
    Koneremontillehan ei välttämättä ole tarvetta, mutta mielenkiinnosta olisi kiva tietää mitä tuo on syönyt. Ja näin niinkun oppimisen ilosta. Muutta tää nyt on tällasta uhoamista ja hetkellinen päähänpisto. Katotaan miten kehkeytyy. Työtuolilla koneen ääressä istuessa on helppo haaveilla :)
     
  3. juko7

    juko7 Double Gearhead

    Jos autossa on toimiva moottori mutta sähköissä häikkää (tai jotain selvittelytarvetta vissiin oli), niin itse perehtyisin sähköihin, koska hajoava moottori yleensä varoittaa itsestään eikä polta autoa, kun taas sähkövika saattaa pysäyttää auton saman tien ja pahimmillaan polttaa jotain (tai koko auton). Onkos tässä ampeerimittari? Sitä on usein pidetty jonkinasteisena riskinä. Koko latausvirta kiertää kojetaulun ja mittarin kautta. Tulipellin läpivienti, jos on samanlainen kuin A-bodyissa (monta liitintä konehuoneenpuolella suorakaiteen muotoisessa muovipalikassa) aiheuttaa myös helposti kaikenlaisia ongelmia kun liittimet hapettuvat. Joka tapauksessa ainakin nuo asiat tarkistaisin itse
     
    isalmela tykkää tästä.
  4. Tarkeet

    Tarkeet 3rd gear

    Löytyy joo ampeerimittari ja mainitsemasi kaltainen suorakaiteen muotoinen muovipalikka.
    Noita käytiin läpi silloin pari vuotta takaperin kun fusible link paloi. Isossa liittimessä ei onneksi ollut hapettumaa, mutta putsailin sen läpi kuitenkin. Lähestulkoon jokainen konehuoneen ja kabiinin liitin käytiin läpi ja putsattiin. Maadoituksia paranneltiin samalla.

    Joitain vanhoja tehtaan tinauksia täytyy vielä käydä läpi ja epämääräisiä irti revittyjä liittimiä (vanhat saastelaitteet? automaattiryypyn hilppeet? mysteerit?).

    Eli vaikka kaikki olemassa olevat sähkövermeet toistaiseksi toimii, täydellinen sähköjen läpikäynti piiri kerrallaan on ehdottomasti edessä. Tämä lähinnä että tulee double checkattua kaiken kunto.

    Oikeastaan ajatukset koneen ylös nostamisesta ja/tai koneen remppaamisesta lähti siitä, että samalla tulisi väkisinkin käytyä johtosarjat ajatuksella läpi. Samalla saisi näppärämmin vaihdettua muutamia vuotavia tiivisteitä.
     
    juko7 ja isalmela tykkäävät tästä.
  5. LPV

    LPV 3rd gear

    Voithan sä halutessas ostaa jonkun slantin halavalla ja purkaa sen, jos haluat opetella mitä niissä on sisällä. Älä pura ehjää moottoria. Mittaa puristukset, tutki öljy ja filtteri, ettei ole metallia tms. Avaa korkeintaan venakoppa ja katso onko kone puhdas vai täynnä öljy taikinaa.
     
    kerkko, Jori85 ja dart -66 tykkäävät tästä.
  6. Petri111

    Petri111 1st gear

    Eka oma Amerikkalainen auto oli Aspen. Ostin sen, kun olin 17v. Koneena tietty kutvonen. Koneeksi tuli reilusti piristetty 360 Sillä oli kiva kiusata kavereita. Muistelen autoa vieläkin lämmöllä.
     
    LPV ja Tarkeet tykkäävät tästä.
  7. ursus2

    ursus2 Gearhead

    Komppaan tätä, ehjää ei kannata korjata. :)
     
  8. Tarkeet

    Tarkeet 3rd gear

    Juu kyllä nuo mittaukset ensin tehdään ja diagnoosia suoritetaan, ennen kuin mitään puretaan.
    En mä ehjää ala turhanpäiten availemaan :)
     
    LPV tykkää tästä.
  9. Tarkeet

    Tarkeet 3rd gear

    Aika liitää jne tekosyitä.

    Noh, enemmän tuntuu siirtyneen tämä kirjoittelu viimeaikoina siihen, että kirjoitellaan huomattavasti harvemmin, mutta myös huomattavasti pidemmin kerralla.

    Mitään kauhean suurta ei ole tapahtunut koska no, ei oikeastaan ole tarvinnut.

    Dodge toimi päätoimisena kulkineena ensimmäiset pari kesäkuukautta oikeastaan olosuhteiden pakosta, kun volvon sain hermostumaan pesemällä konehuoneen. Long story short, ilmamassamittari hajosi ja kaupasta ostettu uusi boschin jakajan kansi oli halki. Koominen ilmiö, kun pannuhuoneita pessyt vaikka kuinka paljon. Noh, saipahan perskynä kilometrejä alleen.

    Tämän johdosta autoa ei koskaan tullut laitettua ns. "kesäkuntoon" perusteellisine vahauksineen päivineen, vaan tyydyin kaatamaan menovettä tankkiin. No okei, autoglymit pariin otteseen tuli sentään laitettua pintaa koristamaan.

    Pikkuriikkistä fiksailua parin viikonlopun aikana kuitenkin:

    Aikani tapeltua alkuperäisten lämpömittareiden kanssa, päätin viimein toteuttaa "väliaikaisen" lisämittarin asennuksen. Kun lämpömittari ei ole toiminut kunnolla, on herännyt epäilys koneen lämpimänä käymisestä kuumina kesäpäivinä. Huomasi etenkin valoissa seistessä. Epäilystä vahvisti hieman vaaleat tulpat (joka toki voi johtua laihana käymisestäkin).

    Samalla päätin asentaa sähköflektin ja astetta kylmemmän termostaatin, sekä puhdistaa jäähdytysjärjestelmän.

    Puhdistuksen tuloksena löytyi vanhan termarin seuduilta jonkin verran töhnää, mutta jäähdytysneste oli yllättävän puhdasta, jopa puhdistusaineen kanssa. En sitten tiedä, toimiko tökötti kunnolla vai onko pahimmat shaibat tulleet ulos kahden aikaisemman nesteiden vaihdon seurauksena. Noh, eteenpäin.

    Ylemmän vesiletkun leikkasin kahtia ja asentelin väliin läpivirtaavan lämpömittarin jälkiasenteista lämpömittaria varten. Sähköflekti asennettiin (toistaiseksi) käsikäyttöiseksi kabiinissa olevan kytkimen ja releen kautta. Kaikki johdotukset tehtiin 'erillään' auton muista sähkölaitteista omien sulakkeiden avulla, jotta tulevia sähköongelmia selvittäessä ne olisi helppo sulkea pois loopista. Samalla jälkiasenteisen mankan johdotukset liitettiin samaan 'omaan systeemiin'.

    Pahoittelen kuvien huonoa laatua: puhelimen takakuori oli jo tässä vaiheessa niin halkeemilla, jotta laatu kärsii entisestään.

    Bilteman flekti paikallaan.
    [​IMG]

    Myös mittari 'ala Biltema. Mittari on aika rimpula, mutta paketissa tullut anturi tuntuisi olevan järkevähkö.
    Sitä saa mistä maksaa.
    [​IMG]

    Sähköflekti johdotettiin releen ja hieman humoristisen turvakatkaisijan voimin autoon kiinni.
    [​IMG]


    Samalla kun askarreltiin jäähdytyksen kanssa, päätin yrittää puristuspainemittausta uudestaan.
    Kaverilta lainattu mittari paikoilleen ja mittailemaan. Noh, ykköspytyn luvut näyttivät samalta kuin ennenkin. Päätin tarkistaa, että onko mittari kunnolla paikallaan irroittamalla sen ja kiinnittämällä uudestaan...

    ... yllätys oli suuri, kun käteen jäi vai letku ja sovittimen jengat.
    [​IMG]

    Missä sovitin? No tulpanreijässä tietysti :rolleyes:
    Tässä vaiheessa ns. "veekäyrä" alkoi kasvaa aika eksponentiaalisesti.
    [​IMG]

    Tunteroisen epätoivoisena äherrettyäni ja kiroiltuani, sain sen viimein irti lukkoklemmarien avauspihdeillä varovasti ujuttamalla. Päätin että mittaukset jäivät tähän tältä erää enkä koske motonetin mittareihin pitkällä tikullakaan.

    Remontin jälkeen auto tuntui toimivan hieman iloisemmin. Lämpöongelmia ei ole ollut, tosin ei sähköflektiäkään ole juuri tarvinnut. Mittari antaa ainakin suhteellista osviittaa pannun lämpötilasta (muutaman asteen tarkkuudella), joten paljon mukavampi ajella kun ei tarvitse kuumotella jatkuvasti.


    Tämän lisäksi olen pariin otteeseen piipahtanut mörön hoodeilla (nimimerkki Mörkö) noukkimassa milloin mitäkin Aspenin palikkaa. Suurimpana keikkana oli noutaa koko etukalusto, koska kyllähän sitä nyt yhden moottoripalkin ja tukivarret varmuudenvuoksi tarvitsee.

    Rälläkkä laulaa ja mies hikoilee helteessä.
    [​IMG]

    Kilkkeet tallilla. "Prkl vieläkin tämä tässä, pitäisi purkaa ja varastoida".
    [​IMG]

    Samasta osoitteesta löytynyt myös pientä pisteosaa ja alkuperäinen hanttarin peili. Ja kontillinen muuta tarpeellista. Kiitoksia näistä!


    Päivitetään tähän samaan syssyyn nyt hieman aihetta sivuavaa remonttiakin:

    Palokuntamme (pitkäjärven vpk) vanha sammutusauto, vuoden -66 Ford F600 on vaatinut myös hieman huomiota. Auton kunnossapito alkaa asteittain siirtymään veteraaniosasolta nuoremmalle sakille, joten siitä on saanut oivan tilaisuuden tutustua raskaampaan kalustoon. En mene yksityiskohtiin (ellei tästä kaivata tarkempaa tarinaa), mutta muutama kuvanen kuitenkin.

    Kevään ja kesän mittaan autosta piti irroittaa kardaani, perä, vetoakselit ja remontoida takajarrut.
    Tavoitteena oli purkaa osat ja toimittaa ne pajalle kunnostettavaksi.

    Kuva keväältä perän irroituksen jälkeen. Painoa tuolla oli kiitettävästi. Alas se tuli tunkin ja pumppukärryjen voimin.
    [​IMG]

    Kardaani irroitettuna.
    [​IMG]

    Kuva kesältä. Innostuneet työmiehet suunnittelevat, kuinka perä jumpataan takaisin paikoilleen.
    [​IMG]

    Pumppukärryt, tunkki ja kasa puuklapeja toimi avustimina perän takaisin jumppaamisessa. Aikaa tähän sai tuhrattua yllättävän paljon. Vaikka auton alla on tilaa, käsipareja ei kovin montaa mahdu työstämään.
    [​IMG]


    Remontin tarkoituksena oli poistaa rohina tietyllä kierrosalueella. Vikaa komponenteissa olikin, mutta rohina ei poistunut. Seuraavana tarkasteluun lähtee kardaanin etupää, vaihdelaatikko sekä vesipumpun (paloletkuja varten) vetokalusto.



    Takaisin aiheeseen.

    Kilometrejä on tänä kesänä kertynyt perskynälle noin 3500, joka on noin nelinkertainen viime- ja toissavuoden yhteislukemaan verrattuna. Auto on myös poikkeuksellisesti vielä ajossa, kun se normaalisti on ollut talviunilla jo lokakuussa.

    Kauniit ja aurinkoiset syysillat ovat saaneet kaasujalan väpättämään, jopa enemmän kuin kesä- ja heinäkuun hellepäivät. Tänä kesänä on jopa tullut harrastettua fiiliscruisailua sinne mihin tie sattuu viemään.
    Tulipa extempore piipahdettua erään ennalta tuntemattoman kanssaharrastajankin pihapiirissä kahveella ja niitä näitä juttelemassa, kun satuin ohi ajamaan ja käsi viittoi kääntymään pihaan.

    Pitkästä aikaa cruisailun aikana suupieleni on vallannut hymy, jota en saanut taltuettua.
    Vaikka ajelu on aina ollut mukavaa, niin jotenkin tänä syksynä se on ollut poikkeuksellisen mukavaa. Luotto autoa kohtaan on myös pikkuhiljaa palautunut, kun kaikki on toiminut hyvin toistaiseksi (kop kop, pthyi jne mitänäitänytoli).

    Tiedostan kyllä, että ollaan vielä kaukana "hyvästä" ja vikoja ja haasteita tulee eteen. Mutta ainakin tämän hetken fiilis on se, että haasteet ylitetään. Toivottavasti positiivisuus jatkuu myös silloin, kun ruoste viimein valtaa korin ;)

    Syitä tähän on varmasti monia.
    Yhtenä varmasti tämä foorumi ja täältä saatu kannustus. Kiitos jälleen siitä!
    Toinen syy saattaa olla vastikään Instagramista löytämäni nimimerkki Mopargirl80. Kyseisellä IG-kanavalla rakennellaan samanlaista, mutta huomattavasti huonokuntoisempaa, kasikymppistä kuosiin. Ajoittain ehkä hieman huomionhakuista toimintaa, mutta mimmillä on asenne kohdillaan rakentelussa ja ajaa kyseisellä koslalla viisinumeroisia kilometrilukuja vuosittain. Piti laittaa ihan viestiä ja kiittää inspiraatiosta.

    Aikamoista fiilisten ja tunteiden vuoristorataa tämä autoharrastelu onkin ollut.

    Muistan ennen auton hankintaa lukeneeni täältä foorumilta kommentin tyyliin: "Aspen on siitä huono harrasteauto, että sillä joutuu välillä ajamaankin".

    [​IMG]


    Katsotaan mihin suuntaan fiilis jälleen kääntyy, kun käyn autoa tänään näyttämässä leimasedälle ;)


    Edit: jotain varmaan unohtui, mutta lisäilen sitten myöhemmin.
     
    badbull, rekkamies, LPV ja 11 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  10. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Jumankeka! Joku Amerikassa harrastaa tämmöstä! Vaikka kaupasta sais tonnilla camaroja?!
    Respect!

    Joo, postausten määrä kulminoituu elämänvaiheisiin, täähän on ns. "projektitopikki". Projektin kuuluu alkaa ja loppua. Jos se ei lopu, on kyseessä prosessi tai neuroosi. Enivei, kiva, että jaksat päivitellä kuulumisia. Otetaan sitten tarkemmin/useammin, kun joutuu tekemään jotain isompaa.
     
    SK-, 1purehell ja isalmela tykkäävät tästä.
  11. Tarkeet

    Tarkeet 3rd gear

    Totta turiset. Turha sitä hölistä silloin kun ei ole mitään asiaa.


    Rikotaas hiljaisuutta taas pikku höpinällä.

    Piti päivitellä vielä leiman jälkeen marraskuun lopulla, mutta pääsi unohtumaan.
    Ensimmäisellä näytöllä ei mennyt läpi. Oli kyllä lähellä, oikein kehujen kanssa, mutta torppasi sitten laahaavaan takajarruun. Ihmettelinkin päivää ennen katsastusta kitkerää katkua, mutta en kerinnyt reagoida asiaan enää. Oli ilmeisimmin jäänyt säätö aavistuksen liian löysälle, jolloin "automaattikiristys" oli sitten kompensoinut liikaa ajan kuluessa.

    Ei muutakun jarru auki, vähän oljaa vivustoihin, säätö ja vuosi ajoaikaa konttorilta!
    Pitää ennen kesää vielä kurkistaa, ettei jumita enää.

    Leiman jälkeen auto likipitäen hetimiten talliin nukkumaan.
    [​IMG]

    Samana iltana purinkin etusohvan ulos ja käänsin maton sohvan alta pois, jotta lattia pääsi kuivumaan.
    Oli apukuskin jalkatila hyvin märkä. Syyllistä ei tarvinnut kauaa etsiä: antennin lokasuojaa vasten tuleva tiiviste rakoili, jolloin sadevesi valui antennipiuhaa pitkin lattialle. Onneksi vaurioita ei ollut ehtinyt tapahtua, ja onneksi maalasin lattian sisäpinnan viitisen vuotta takaperin.

    Viimeisen vuoden ihmettelin myös radion pätkintää, kuten varmasti olen maininnutkin. Virrat katoili aina välillä, joskus sammahti kokonaan. Neuroottisena pohdin jo että täytyykö tässä kertaalleen taas käydä kabiinin johdotukset läpi.
    Lopulta selvisi, että tuo Pioneerin mankka maadoittaa itsensä antennijohdon kautta, ja kyseinen johto oli viittä vaille poikki lokasuojan sisällä. Muutaman kerran sitä onkin tullut potkaistua lattialla ryömiessä.

    Uutta piiskaa paikalleen, niin ratkesi pari ongelmaa. Joskus pienestä kiinni.
    [​IMG]

    Sitten iski taas hetkellinen mielijohde. Kesällä luovuin Volvo 740 raadosta, mutta ensilumien sataessa piti saada taas uutta lumipulkkaa tilalle. Tekosyynähän tälle oli se, että tarvii opettaa nuorempi systeri ajamaan, joten tarvitsin manuaalivaihteisen kotteron taloon. Farkkuvolvo ja Aspeni kun ovat automaatteja molemmat. Mikäs sen parempi kuin opettaa vanhalla kunnon "kakslankulla".
    [​IMG]


    Pientä edistymistä on tapahtunut tuon kesälä noudetun eturipustuksen purkamisessakin. Vielä on työtä jäljellä, mutta pultti kerrallaan. Koodiorjan on hyvä purkaa etätöihin turhautumista tuohon.
    [​IMG]



    Viimeisimpänä prokkiksena repäisin imu-/pakosarjan irti.
    Pakosarjan tiiviste on vuotanut enemmän tai vähemmän viimeiset kolme kesää. Kerran tiiviste on vaihdettu tuttavan toimesta, mutta se ei silti tuntunut pitävän. Myöhemmin paikkailin sitä "väliaikaisilla" virityksillä (lue, tahnoilla). Toimivathan ne aina yhden ajokauden kerrallaan, mutta joka kevät sai uusia. I know, typerä minä.

    Viimein päätin että nyt on aika vaihtaa, tällä kertaa toivottavasti onnistuneesti.
    Kai noissa pakosarjan pulteissa on jotain rimakauhun tapaista ollut, kun niiden katkeamista niin jännitti.
    Rauhalliseen tahtiin irrotusöljyn ja vasaran kanssa, niin tulivathan ne parin illan aikana sieltä kiltisti. Muutama meinasi hangata vastaan, mutta muiden harrasteiden (pienoismallit) ohessa aina puoli kierrosta kerrallaan ja marinaadia lisää. Ehkä olin liian varovainen, mutta eipä yksikään katkennut.
    [​IMG]

    Osasta irtosi mutterit, osasta tuli koko pinnapulti mukana.
    Ajattelin uusia nuo pultit jotka tuli ulos, mutta loput saa jäädä vielä autoon. Ne irroitellaan ja vaihdellaan sitten joskus tulevaisuudessa kun kansikin irroitetaan. Ei passaa haukata liikaa kerralla.

    Mötikkä irti. Likainen tuo on ainakin. Jälkikäteen tajusin, että eihän kaasariakaan olisi edes tarvinnut irroittaa. Tuleepahan senkin tiiviste vaihdettua, kun tuntunut olevan hieman väljä sekin. Pilkottipa imusarjan alapuolelta hieman alkuperäistä sinistäkin väriä kun oikein hinkkasi.
    [​IMG]

    Erottuu huonosti kuvassa, mutta tuntuu olevan kolmospytyn kohdalta hieman kulunut tuo pakopuolen kosketuspinta (oikealla).
    [​IMG]


    Täytyy vähän miettiä mitä tuon sarjan kanssa tekee.

    Vaihtoehtoja on kolme:

    - Purkaa sarjat erilleen, puhdistaa ja maalata. Pultit ovat sen verran ruosteessa, että varmaan kaikki kolme menee poikki. Mahdollisesti joutuu hiomaan / hiotuttamaan jossain sileäksi. Lueskellut myös että noiden takaisin kasaaminen ja tiiviiksi saaminen voi olla vähän kelju rasti.

    - Ettiä jostain ehjä ja hyväkuntoinen nippu.

    - Putsata ja nakata takaisin autoon kiinni tuollaisenaan ja toivoa parasta. Laiskan miehen vaihtoehto ja lopputulos varmaan yhtä huono kuin lähtötilannekin.


    Tällaista tällä kertaa.
    Palailen tässä kevään aikana toivottavasti hieman tiuhempaan tahtiin, kun rakennusinto nostaa päätään kevätauringon paisteessa.
     
    12345678910, isalmela, esmi ja 1 muu tykkäävät tästä.
  12. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Irroittaminen alkaa kiristämällä. Sitten nitkutellen.
    Lämpö, suihke ja maltti on valttia.
    Koita noilla olemassa olevilla ensin kasaan.
    Laitoin 66 valianttiin 2-kurkkuisen imusarjan. Siinä ei onnistunut imu ja pakosarjan välinen tiivistyvyys ekalla.
    Remflex tiivistettä on kehuttu.https://www.ebay.com/itm/Remflex-Ex...-for-Chrysler-170-225-Slant-Six-/262010320011

    https://www.slantsix.org/articles/manifold-install/types-mounting.htm

    https://www.slantsix.org/articles/manifold-install/instructions.htm
     
    Tarkeet tykkää tästä.
  13. Tarkeet

    Tarkeet 3rd gear

    Kiitoksia vinkistä ja artikkeleista. Tuota keskimmäistä artikkelia olinkin joskus silmäillyt.

    Pitää laittaa noita pari tilaukseen kerralla, niin on sitten varalla.
     
    isalmela tykkää tästä.
  14. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Minulla oli tilkkeenä felpron satsi, jossa pako ja imusarjan välissä on peltiiviste.
    Se osoittautui haastavaksi.
    Homma hoitui klingeriitistä tehdyllä tiivisteellä ja letukkaliimalla.
     
    isalmela tykkää tästä.
  15. MJF

    MJF Double Gearhead

    Mitä on letukkaliima?
     
  16. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Tiivistesilikoni
     
  17. Tarkeet

    Tarkeet 3rd gear

    Snip snap sano pultit kolmeen kertaan ennen auringonlaskua.
    [​IMG]

    Olihan tuo hyvin odotettavissa, kun sen verran happamia olivat. Ei auttanut lämpö, irrotusöljy eikä rauhallinen rakkaus. Mitä noiden käytettyjen myynti-ilmoja katsellut, niin taitaa olla aika perinteistä että nuo imu- ja pakosarjojen väliset pultit napsuu. Yksi ylimääräinen kutosen vanhemman mallinen pakosarja löytyi nurkasta, siinäkin kaikki kolme poikki.

    Nyt jälkikäteen mietittynä vähän ketuttaa, että nuo piti mennä irrottamaan. Noh, tavoitteena on kuitenkin huomattavasti lähtötilannetta parempi ratkaisu, jota ilman noiden uudelleenkohdistamista olisi tuskin saatu aikaiseksi. Kun tehdään, niin tehdään kerralla kunnolla.

    Eipä noita oo ihan hetkeen availtukkaan. Ei ole kokemusta siitä, kuinka nopeasti nuo nokeentuu, mutta ainakin imusarjan alapuolella "heat riser valven" kohdilla oli kohtalainen määrä nokea. Osasyynä tähän varmasti ajoittain rikkaana käyminen.


    Optioita pohditaan jälleen:

    Nykyiselle pakosarjalle pitäisi tehdä ainakin seuraavat toimet: puhdistaa, kaivaa kolme katkennutta pulttia niiden koloista, tasoittaa ja korjata toimimaton "heat riser valve" (vastapainon kierrejousi poikki).

    Pulttien irrotusta varten pitäisi hankkia joitain työkaluja, jotka tosin joutuisin hankkimaan ennemmin tai myöhemmin kuitenkin. Mutta jos rehellisiä ollaan, niin kiinnostuspisteet pulttien tonkimiselle on aika matalalla. Nämä asiat kuuluvat niihin inhokkihommiin tässä harrastuksessa, joita toki on aina kaikissa muissakin harrastuksissa.

    Löysin myös ameriikanmaalta muutaman vaihtoehdon, joista ehkä varteenotettavin olisi Dormanin pakosarja, tarkemmin sanottuna "Dorman 674-232". Hintakaan ei ole varsinaisesti deal breaker, ja vanhan kunnostaminen tuskin tulee kauheasti halvemmaksi.
    Tätä sarjaa on sekä kehuttu, että haukuttu.
    Hyvänä puolena tässä olisi se, että samalla heitolla saisi tuon "heat riser valven" toimimaan oikein.

    Jos taas tuon sarjan kanssa joutuu poraushommiin väärin kohdistettujen pultinreikien yms. kanssa, niin ensimmäinen vaihtoehto lienee parempi.

    Tämä nyt oli tällaista ääneen pohtimista.

    Kysmys lähinnä kuuluu: onko kellään kokemusta tuosta kyseisestä sarjasta, tai saman valmistajan vastaavista? Kiinastahan nuo taitaa saapua, mutta ymmärrykseni mukaan noissa Dormaneissa pitäisi edes jotain quality controllia olla?

    Toinen kysymys: mistähän kannattaisi metsästää noita pultteja imu- ja pakosarjan väliin?
     
  18. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Hitsauskikkailemalla olen saanut katkenneita pultteja kaiveltua.
    Ensin hitsataan prikka katkenneen tyngän kohdalle, sitten pulttia, nitkuttelua. Jne.
    Pultit olen hommannut ikh.lta tai nippelit.fi.
    Gr8 lujuus ei varmaan olisi niin katkeamis altis tuossa sovelluksessa.
    Se on sen ajan murhe kun niitä tarvii availla.
     
    Tarkeet tykkää tästä.
  19. MJF

    MJF Double Gearhead

    Aika surkeaa laatua on nuo Dormanit mitä ameriikanfoorumilla on kuvia ollut

    EDITtiä: Ne olikin ebayn halvat mitkä oli ala-arvoisia, Dormanit on kait olleet parempia. Ei omaa kokemusta :)
     
    Muokattu: 4.3.2021
    Tarkeet tykkää tästä.
  20. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Tuollaisella paksulla tiivisteellä sain Slantin hiljaiseksi Dartissa, mutta olihan jumppa. Ei auttanut lämmittelyt, nitkutukset irroitusöljyt tai muutkaan orgiat vaan poikki meni muutama pinnapultti. Jämiä yritettiin hartaudella ja kaikilla mahdollisilla kikkakolmosilla poistaa kannesta, silti joutui pari reikää poraamaan isommaksi ja laittamaan irtokierteen... Ei ole hauska homma, tsemppiä!
     
    Tarkeet tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!