1980 Dodge Aspen 4d

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Tarkeet, 6.3.2016.

  1. grantorino

    grantorino Gearhead

    "jos viiden vuoden päästä menet kokoontumisajoihin, siellä unelma-autojen keskellä olet luultavasti ainoa jolla on Aspen"

    Ei se nyt noin mene, Aspeneita on, voin tulla itsekin osallistumaan kolmella Aspenilla, jos kuskeja saadaan kahvoihin.
     
    Tarkeet tykkää tästä.
  2. Tarkeet

    Tarkeet 2nd gear

    Kjeh kjeh :cool:

    Tää on harvinaisen totta. Fyrkat tuntuu hupenevan vaikka ei mitään konkreettista ostaisikaan.

    About näin tuota on itsekkin tullut perusteltua, vaikka harvemmin fiilisjutut vaatii perusteluita. Mukava kuulla että näitä muutkin pohtii. Eihän tämä varsinaisesti liity auton rakenteluun mitenkään, mutta kai harrastamiseen kuuluu myös asioiden eri kantilta funtsaaminen.

    Joo, sen voisi kyllä tehdä.
    Koneremontillehan ei välttämättä ole tarvetta, mutta mielenkiinnosta olisi kiva tietää mitä tuo on syönyt. Ja näin niinkun oppimisen ilosta. Muutta tää nyt on tällasta uhoamista ja hetkellinen päähänpisto. Katotaan miten kehkeytyy. Työtuolilla koneen ääressä istuessa on helppo haaveilla :)
     
  3. juko7

    juko7 Gearhead

    Jos autossa on toimiva moottori mutta sähköissä häikkää (tai jotain selvittelytarvetta vissiin oli), niin itse perehtyisin sähköihin, koska hajoava moottori yleensä varoittaa itsestään eikä polta autoa, kun taas sähkövika saattaa pysäyttää auton saman tien ja pahimmillaan polttaa jotain (tai koko auton). Onkos tässä ampeerimittari? Sitä on usein pidetty jonkinasteisena riskinä. Koko latausvirta kiertää kojetaulun ja mittarin kautta. Tulipellin läpivienti, jos on samanlainen kuin A-bodyissa (monta liitintä konehuoneenpuolella suorakaiteen muotoisessa muovipalikassa) aiheuttaa myös helposti kaikenlaisia ongelmia kun liittimet hapettuvat. Joka tapauksessa ainakin nuo asiat tarkistaisin itse
     
    isalmela tykkää tästä.
  4. Tarkeet

    Tarkeet 2nd gear

    Löytyy joo ampeerimittari ja mainitsemasi kaltainen suorakaiteen muotoinen muovipalikka.
    Noita käytiin läpi silloin pari vuotta takaperin kun fusible link paloi. Isossa liittimessä ei onneksi ollut hapettumaa, mutta putsailin sen läpi kuitenkin. Lähestulkoon jokainen konehuoneen ja kabiinin liitin käytiin läpi ja putsattiin. Maadoituksia paranneltiin samalla.

    Joitain vanhoja tehtaan tinauksia täytyy vielä käydä läpi ja epämääräisiä irti revittyjä liittimiä (vanhat saastelaitteet? automaattiryypyn hilppeet? mysteerit?).

    Eli vaikka kaikki olemassa olevat sähkövermeet toistaiseksi toimii, täydellinen sähköjen läpikäynti piiri kerrallaan on ehdottomasti edessä. Tämä lähinnä että tulee double checkattua kaiken kunto.

    Oikeastaan ajatukset koneen ylös nostamisesta ja/tai koneen remppaamisesta lähti siitä, että samalla tulisi väkisinkin käytyä johtosarjat ajatuksella läpi. Samalla saisi näppärämmin vaihdettua muutamia vuotavia tiivisteitä.
     
    juko7 ja isalmela tykkäävät tästä.
  5. LPV

    LPV 2nd gear

    Voithan sä halutessas ostaa jonkun slantin halavalla ja purkaa sen, jos haluat opetella mitä niissä on sisällä. Älä pura ehjää moottoria. Mittaa puristukset, tutki öljy ja filtteri, ettei ole metallia tms. Avaa korkeintaan venakoppa ja katso onko kone puhdas vai täynnä öljy taikinaa.
     
    Jori85 ja dart -66 tykkäävät tästä.
  6. Petri111

    Petri111 1st gear

    Eka oma Amerikkalainen auto oli Aspen. Ostin sen, kun olin 17v. Koneena tietty kutvonen. Koneeksi tuli reilusti piristetty 360 Sillä oli kiva kiusata kavereita. Muistelen autoa vieläkin lämmöllä.
     
    LPV ja Tarkeet tykkäävät tästä.
  7. ursus2

    ursus2 3rd gear

    Komppaan tätä, ehjää ei kannata korjata. :)
     
  8. Tarkeet

    Tarkeet 2nd gear

    Juu kyllä nuo mittaukset ensin tehdään ja diagnoosia suoritetaan, ennen kuin mitään puretaan.
    En mä ehjää ala turhanpäiten availemaan :)
     
    LPV tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!