1980 Dodge Aspen 4D

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Tarkeet, 6.3.2016.

  1. isalmela

    isalmela Gearhead

    Mukavaa juttua, jatka vaan. Ei kaikkien projektien tarvi olla frame-off täysremonttia. Mulla ainakin vastustaa tarpeeksi pienemmätkin hommat ;)
     
    juko7, tooke, Tarkeet ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. Tarkeet

    Tarkeet 3rd gear

    Kiitoksia vinkeistä!

    Tuli hieman muuttujia, kun käyttiksestä halkes syylari paikallisen pikaruokalan ajokaistalla.
    Laitettu kuntoon, mutta siirsi fokuksen hetkellisesti taas muualle. Muutenkin käyttikseen ollut tarve tehdä pientä huoltoa ja korjailuja.

    Kiva kuulla, että tarina kelpaa!
    Joo tuntuuhan se välillä olevan tarpeeksi tekemistä ja ähkimistä ihan noissa perusjutuissakin :D
     
    isalmela tykkää tästä.
  3. Tarkeet

    Tarkeet 3rd gear

    Kiirehän siinä taas tuli, mutta auto saatiin kuin saatiinkin taas ajokuntoon juuri ennen toukokuuta.

    Takapantahan siellä laatikossa oli kuin olikin poikki.
    Päädyin kuitenkin viemään sen pajalle, niin sai varmasti ajoissa kuntoon. Harjoitellaan sitten toiste tai toisen laatikon kanssa. Tosin näin taisin sanoa viime kerrallakin :oops:
    Askin jumppaaminen takaisin autoon tallin lattialla tunkin voimin oli jälleen eri-mukavaa puuhaa.

    Hienoisen ähertämisen jälkeen se lopulta sujahti kohdilleen ja piakkoin pääsi koittelemaan vekotinta käyntiin, vain huomatakseen, että aikanaan laitetut polttoaineletkut oli päässeet hapartumaan. Viimenen kerta kun ostaa motonetin letkua, vaikka kestihän edellisetkin reilu kuusi vuotta.

    Perän- moottorin ja laatikon öljyjen kanssa lotraamisen lisäksi vetelin viimein kunnolliset maadoitukset koneen ja rungon väliin. Sinisilmäisenä luulin, että pari vuotta takaperin päivittämäni maajohto akulta koneelle ja paukkujohto runkoon olisi riittänyt. Johan loppui radion pätkiminen yms pienet muut sähköhäröt. Yksi jos toinenkin joskus taisi kunnon maista mainita, mutta kun ei ihminen usko.

    Eka käynnistyksellä laatikon öljyt valahti pihalle löysälle jääneestä jäähdytyslinjasta edellämainitun bensaletkun haparoitumisen lisäksi. Pitkään äherrettyäni ilta alkoi olla jo pitkällä, mutta baanalle oli päästävä!
    [​IMG]

    Perhana kun heräsi taas muistot, että miksi tämän rottelon kanssa jaksaa vääntää. Onhan se nyt kiva ajella, vaikka pitikin kilometrin välein kurkkia alle, että pysyyhän ne nesteet oikeasti lokeroissaan.

    Tulipahan joku Ameriikoista kotoisin oleva herrasmieskin toteamaan huoltsikalla, että "Why on earth would someone bring an Aspen to Finland?! It sounds and looks nice though, you need to drive it more!"

    Pari päivää myöhemmin kävin pyöräyttämässä perinteisen kevätmeikkauksen perusteellisen pesun, konevahauksen ja kiillotuksen merkeissä. Tarkempaa juttua prosessista ja työvaiheista löytyy aikasemmilta sivuilta.
    [​IMG]

    Nyt karvan vajaa sata kilometriä pyöritelty nurkissa ja perhanan hyvin tuntuu toimivan.
    Tavoitteena olisi suunnata ensi lauantaina lahteen, mikäli tähdet osuvat oikeaan.

    Jonkin verran asiaa jäi perinteiseen tapaan talvella tekemättä, mutta tehdään niitä sitten kesälomalla tai kun jotain hajoaa.

    Ensi kertaan!
     
    teippi-mikko, FuryIII '71, Seevu ja 15 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  4. Tarkeet

    Tarkeet 3rd gear

    Ajelun täyteinen viikonloppu takana ja hyvinhän tuo kikotin pelitti.
    Perjantaina tuli pyörähdettyä pitkästä aikaa Malmilla. Yleensä olen tykännyt pyörähtää myös kauppatorilla, mutta tällä kertaa se jäi välistä.

    Pääsipähän kottero ihan telkkariinkin, kun Yle oli tekemässä "puoli seitsemän" -ohjelmaa tapahtumassa :D
    Aspen-kylttikin törröttää miten sattuu. Kaikkea sitä.
    [​IMG]

    Auton elämän kohokohta ja jatkossa pelkkää alamäkeä tiedossa?

    Lauantaina tulikin käytyä Lahdessa virallisesti avaamassa ajokausi, kuten aikaisempinakin vuosina.
    Kalustoa oli sen verran paljon, että kympin maissa lauantaina ei ollut asiaa harrasteparkkiin. Piti käydä iltapäivästä noutamassa vekotin lähiparkista kentälle.

    [​IMG]

    Tapahtuma oli hieno ja herätti taas fiilikset ajeluun ja harrastamiseen!
    Vaikka sisällä oleva kalusto on upeaa, viihdyn edelleen parhaiten pihalla ihmettelemässä vierailijoiden autoja. Tulipahan toinenkin "kasikymppinen" bongattua.

    [​IMG]

    Peräkanaa pyörähdeltiin kaverin kuljettaman -67 Amazonin kanssa pitkin sataman ja messuhallin väliä. Joutuihan tuota kertaalleen kokeilemaankin ja voikin olla, että Aspen saa vähemmän kulmikkaan kaverin jonain päivänä :rolleyes:

    Noin viitisen sataa kilometriä kertyi taas matkamittariin ja mukavaa oli!
    Laatikko vaihtoi todella nätisti eikä pienillä kierroksillakaan tapahtunut "perinteistä" mankan pätkimistä ja empimistä uusien maadoitusten ansiosta.

    Cruise sen sijaan ei näyttänyt toimivan, joten pitää sitä penkoa tuossa myöhemmin. En tiedä menikö nopeusmittarin kiinnityksessä jokin mönkään, vai onko vain jostain syystä ottanut neniinsä. Syksyllä vielä muistaakseni toimi. No, ei se menoa haitannut.

    Viikonloppu huipentui veparimme veteraaniauton, -66 Ford F600 "Hopan" herättelyyn litkujen läpikäynnin, ja pienen testilenkin merkeissä. Kilometrejä viimeisen kolmen vuoden aikana ei ole montaa kertynyt, mutta nyt olisi tavoitteena saada tuotakin ulkoilutettua enempi. Vaihdelaatikko vuotaa vielä öljyä kohtalaisen reippaasti, joten se on selvitettävä ennen mahdollisiin tapahtumiin osallistumista.
    [​IMG]

    Tällaista tällä kertaa. Kuulemisiin!
     
    eeko, FuryIII '71, Isamu ja 7 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  5. juko7

    juko7 Double Gearhead

    Mukavaa luettavaa taaskin. Onko sulla linkkiä tuohon mainitsemaasi ohjelmaan?
     
    Tarkeet tykkää tästä.
  6. Tarkeet

    Tarkeet 3rd gear

    Kiva kuulla!

    Tuolta löytyy: https://areena.yle.fi/1-64204681

    En koko ohjelmaa jaksanut katella, kurkin vain nuo cruising-pätkät :D
     
    Gary Grand, kerkko, FuryIII '71 ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  7. Vezques

    Vezques 3rd gear

    Ei todellakaan tarvitsisi.
    Nimim. viimeksi ajossa syyskuu 2020
     
    Tarkeet ja isalmela tykkäävät tästä.
  8. Tarkeet

    Tarkeet 3rd gear

    Kaunis kesäilta ja tekemisen puute, mitäs sitä muutakaan kun pientä askartelua auton parissa.
    Kiitos nimimerkin "fish", sain puretusta kasikymppisestä muutaman puuttuvan mittariston osan.

    Omassa on ollut alkuperäisen lämpömittarin "lanka" poikki jo iät ja ajat. Aikanaan ostin toisen mittariston, jossa oli ehjä piirisarja, mutta tässäkin oli sama osa rikki. Nyt viimein sain käsiini budjettiin sopivat palat, joista rakentaa ehjempi kapistus.

    Tuo purkuauton mittari oli sisältä siistin näköinen, mutta päältä hieman elämää nähnyt. Ei muuta kuin niitit auki ja levy vaihtoon.


    [​IMG]

    Kuvasta erottuu ehkä hieman heikosti, mutta alkuperäinen palanut oikealla, uusi vasemmalla.
    Oli yllättävän siistinä säilynyt, ottaen huomioon tuon osoitintaulun kunnon.
    [​IMG]


    Rupeaa olemaan aikamoinen Frankenstein tämä mittaristo, kolmen eri auton osista kun on kasattu. Jotain noista osista joutaa kiertoonkin, jos joku jotain tarvitsee.
    [​IMG]


    Lämpömittarin sähköjä en vielä sen koomin tutkinut, sillä anturissa ei ole mitää johtoa kiinni tällä hetkellä.
    Se odottakoon ensi jaksoa. Sen sijaan sain myös viimein ehjät sinivihreät kuvut mittaristoon, jolloin ei tarvitse enää tuijottaa osin vihertävää, osin kellertävää valoa. Tosin samantein alkoi mieli tehdä hieman eri sävyistä, mutta tästä ehkä lisää jatkossa.

    Työmatkaa piristi se, että virrat kytkettyäni "Fasten Belts" valo syttyi palamaan!
    Koko omistukseni aikana en ole kyseistä valoa edes nähnyt. Oletin sen olevan "poiskytketty", kun vöihin ei kulje tällä mitään roikkaa. Vilkaus omistajan käsikirjaan ja kappas, senhän kuuluukin palaa muutaman sekuntin ajan.
    [​IMG]

    Kuvassa vaihteenosoitin ei ole paikallaan, sillä sen muutaman kerran irroittaneena ristin sen takaisin laittamisen yhdeksi viheliäisimmistä vastaan tulleista hommista. Etenkin nälkäisenä.

    Tämän lisäksi sain toimivan "avain- /valosummerin", joka surisee kun avain on virtalukossa ja oven avaa. Hiton ärsyttävä ääni, mutta pitäähän sen nyt toimia kun sellainen kerta on autossa joskus ollut! ;)

    Ja löytyipä alkuperäinen radiokin toiselta myyjältä, nimimerkkiä en tosin tiedä.
    Toimintakunnosta en osaa sanoa, mutta ideana oli hieman "retromodata" siitä bluetooth-mankka.

    Kaiken kukkuraksi tallikin sai pienen kevätsiivouksen.
    [​IMG]


    Tajusin tuossa päivänä eräänä, että perhana yhdeksän vuotta tuli tässä kuussa täyteen aspenin kanssa. Täytyy alkaa miettiä, että mitä kivaa sitä keksisi kun tulee pyöreitä täyteen.

    Muutamia pieniä ideoitahan toki on.
    Mitään kovinkaan suurta tai peruuttamatonta en aatellut ryhtyä rakentamaan, mutta tietynlainen mieto "retrofuturistinen kasariviba" hieman houkuttelee. Nokkelimmat pokkelimmat ovat saattaneetkin huomata "jalopuujäljitelmä" osien yms. ostoilmoitukset V8-marketin puolella.

    Autohan on ollut tehtaalta sen verran karvalakkimalli, että edes mankkaa tai hanttarin peiliä ei ole ollut. Takalasin välisen Dodge-lätkäkin on jälkiasenteinen. Mitään aitoa "Special Editionia" en ole kuitenkaan jäljittelemässä, vaan hieman vaihtelua ja omaa silmää miellyttäviä päivityksiä. Ei tämä museokuntoinen ole nytkään, joten mitään ei ehkä "pilata". Jos mieli muuttuu, niin saahan ne alkuperäiset osat takaisin paikalleen.

    Mutta näistä sitten lisää jos jotain saan hankittua ja hommaa edistettyä.
    Haaveilla saa toki aina.
     
    Swinger, dart -66, teippi-mikko ja 12 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  9. Tarkeet

    Tarkeet 3rd gear

    Pikkupuuhastelua jälleen.

    Takapenkin matkustajilta on usein tullut palautetta, että "voisko sitä musiikkia kääntää vähän hiljemmalle?".
    Pitkälti tämä johtuu siitä, että auton ainoat ämyrit ovat olleet hattuhyllyllä ja voluumia on saanut kääntää railakkaasti kaakkoon, jotta humppa kuuluu kuljettajan korviin.

    Pohdin vuosikausia, uskallanko tehdä ovipahveihin reiät uusia humppavehkeitä varten.
    Olin nössö, enkä uskaltanut. Ei niitä ehjiäkään liiaksi ole.

    Ratkaisuksi osoittautui tarjouksesta bongatut koteloidut kaiuttimet.
    [​IMG]

    Asennuksen sai toteutettua kohtuu siististi kojelaudan alle niin, ettei niitä tule turhaan potkittua. Kuskin puolelle meni vähän syvemmälle jemmaan. Telineet kiinni kaksipuoleisella teipillä.

    [​IMG]

    Äänenlaadultaan tai tehoiltaanhan nuo eivät tosiaan ole kummoiset, mutta parantavat kuitenkin kokonaisuutta. Eipähän tarvitse ainakaan huudattaa täysillä. Reilu kolmella kympillä kun tuollaiset sai, niin oli ihan hyvä kokeilla. Päivitellään sitten joskus laadukkaampiin.


    Pelkääjän puolen peilikin tuli viimein kiinnitettyä.
    Tehtaaltahan tässä ei tosiaan peiliä ollut ollenkaan, mutta joku edellisistä omistajista oli siihen pultannut Dartin peilin. Parisen vuotta sitten sain nimimerkiltä "Mörkö" Aspenin peilin tiivisteineen, joka odotti hyllyssä inspiraatiota. Tarkemmin se odotti sitä, että viitsin (uskallan) ottaa porakoneen ja sorvata uuden reiän oveen.

    [​IMG]

    Kuten aikaisempikin peili, asennus on toteutettu kierreniiteillä. Reikiähän tuossa on nyt kuitenkin kolme, joista ylimääräinen jää onneksi piiloon. Propsit kuitenkin alkuperäiselle poraajalle, että keulanpuoleinen reikä oli millilleen kohdillaan verrattuna kuskin peiliin.

    Autohan näyttää jo ihan omituiselta, kun ei ole täysin "peilipuoli".
    Eihän tuo nyt ihan samassa kulmassa ole, mutta "close enough".
    [​IMG]

    Hopallakin käytiin pyörähtämässä pieni testilenkki: tankin kautta Bembölen snagarille nauttimaan burgerit.
    Ehkä joku perjantai Malmille? Jää nähtäväksi. Tammisaareen tuo on ainakin menossa kuunvaihteessa, joskin poikkeuksellisesti lavetilla.
    [​IMG]

    Eipä sen ihmeempiä tällä kertaa.
    Helposti lähtee kynä laukalle taas parista pikkujutusta.
     
    FuryIII '71, Swinger, Kustom STW ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  10. MJF

    MJF Double Gearhead

    Tästä tuli niin elävät muistikuvat että... Aikoinaan silloin 90-luvun alussa oli samanlaiset äänitorvet Belvederen takapenkillä, minä 10vee yhtenä niistä. Isä laittoi sitten kaiuttimet liki virheettömiin ovipaneleihin. No nyt sitten mulla on reijälliset ovipahvit autoon joka entisöidään, hieman kaduttaa kun on pitänyt huudella :lol:
     
    isalmela tykkää tästä.
  11. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ne aukot kaiuttimineen ovat osa sen auton historiaa. Uudenveroisena kuivassa, lämpöisessä pumpulissa säilötyssä laitteessa ei sellaista historiaa ole, eikä ole museoesineenä samalla tavalla kiehtova (kuin sellainen, jonka matkalle sattuneet asiat ovat tiedossa).

    Ja jos vaikka vanhassa esineessä on mukana matkalla tarttuneita muutoksia, ovat nekin sen historiaa ja sikäli jopa säilyttämisen arvoisia mielummin kuin poistettuja.

    Näistähän suomipeleistä niitä patentteja löytyy monenlaisia. Aina ei ollut ihan parasta osatarjoomaa ja toisaalta paikalliset olosuhteet ovat saaneet luovuuden kukkimaan.
     
    Tarkeet tykkää tästä.
  12. Tästä jotenkin tuli mieleen ainoa ja oikea autostereomerkki..:cool:

    [​IMG]
     
    Tarkeet, juko7 ja Pietsi tykkäävät tästä.
  13. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Juu muistan Roadstarit. Ja erillinen boostervahvistin toki autoradion perässä. Lupaukset laitteissa olivat milloin mitäkin. Jos normi vuorovaihepääteaste antaa särötöntä 4W neljään ohmiin 12 voltin käyttöjännitteellä, niin semmonen siltakytketty suunnilleen 4x sen, eli 15W. Siinä kaikki.

    Mä olin poppikoneharrastukseni takia toisilla linjoilla. Aluksi oli vanhoja Blaupunkt -monoradioita (Dartissa), mutta sitten kun Philipsiltä tuli radiokasettisoitin, jonka mallinumerossa taisi olla "930" ja joka osasi autoradioksi ennen kuulumattomia temppuja, niin semmoinen oli saatava. Vuonna 1984 ostamani 64 Dart maksoi Bre-Vir autossa "lievänä projektina" (hinattiin 270km sitä Vilppulaan pieneen elvytykseen (helmat, pohjat, sähköt, apulaitteet) 1300 markkaa. Siihen sitten reikä kojelautaan ja siihen radiokasettisoitin, jonka ohjehinta oli kymppejä vajaa kolme tonnia.
    Ja sen perään toki booster-ekvalisaattori ja Jensenin 6x9 Tri-axialit (noin 900 markkaa).

    Ei ihme, että vakuutusyhtiöt ovat epäileväisiä nuorten miesten kaskojen kanssa.

    Me ajeltiin sillä tonnin Dartilla aika paljon ympäri Suomea. Sen radion erikoisuus oli jokaiseen ULA-pikavalintaan ohjelmoidut 10 kpl samaa ohjelmaa lähettäviä asemia. Se haki niistä koko ajan "sen parhaan" ja esimerkiksi matka maaseutupaikallemme meni radioon koskematta, koska YLE1 tai YLE2 vaihtui matkan varrella ilman näpyttelyä parhaaseen mahdolliseen.

    Radio ehti olla aika monessa Moparissa, ennen kuin tekniikalle tuli tunnit täyteen. LCD näyttö hajosi, eikä varaosia enää saanut ostetuksi.
     
    Gary Grand, Tarkeet, Kustom STW ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  14. Tarkeet

    Tarkeet 3rd gear

    Hehe. Taitaa olla monen rei'itetyn ovipahvin taustalla jotain vastaavaa :)

    Olen jossain määrin samaa mieltä.

    Tälläkin laitteella on monen monta omistajaa ja erinäistä patenttia on tullut vastaan. Milloin on laitettu 318 koneen syylaria, eri auton takaiskaria sun muuta viritelmää, joiden kanssa meinaa mennä sormi suuhun, harmittaakin. Sitten muistan, että jokaiselle patentille on ollut syynsä, oli se millainen hyvänsä.

    Pieni tarina omasta Dodge-paneeli -saagasta ja eräästä tekemästäni patentista:

    Kun auton ostin, oli takaluukun lukkopesä korvattu avaimettomalla tarvikelukolla ja sen ympärillä oli pelti hieman soirossa: autoon oli ilmeisimmin murtauduttu ja lukkopesä väännetty / hakattu rikki. Maalipintakin oli valojen välistä haalistunut pahasti ja lukon ympäriltä paistoi paljas pelti. Ei mennyt kauaa, kun löysin jostain Special Edition -malleista tutun "Dodge" -lätkän tuota rujoa näkymää peittämään.

    Halusin kuitenkin lukollisen takakontin, joten nakuttelimme faijan kanssa pellit suurin piirtein suoraksi vasaraa käyttäen ja asensimme uuden lukkopesän. Paljas pelti kuitenkin hirvitti, joten köyhän opiskelijan oli turvauduttava isukin hyllystä löytyneeseen valkoiseen ruosteenestomaaliin. "Hammer" taisi olla laatu. Pohdin ruman lätkän alle piiloon jäävän maalipinnan olevan vuoden parin sisään ruostuvaa paljasta peltiä parempi.

    Ei muuta kuin dodge-lätkä vahvalla kaksipuolisella teipillä autoon kiinni, sillä en isäukon kehotuksista huolimatta tohtinut kaivaa porakonetta esiin. Enhän haluaisi tehdä ylimääräisiä reikiä ehyeen peltiin.
    Kaikki menikin hyvin, kunnes varsinaiset kesähelteet koittivat.

    Tapasin tuolloin käydä Muuralan Nesteen TI-hallissa pesemässä autoni, yleensä ainakin kahdesti viikossa. Pienen ajelulenkin jälkeen suuntasin huoltoaseman halliin ja asettelin tuttuun tapaan poletit koneeseen. Autoa esihuuhdellessani, kiersin apukuskin puolelta kohti takalistoa. Takakulman taakse kulkiessani, en ollut uskoa silmiäni ja painepesurikin oli pudota kädestä: opiskelijan vähistä roposista hommattu ja hartaasti vaalittu lätkä oli kadonnut! Jäljellä olivat vain auringon sulattamat teipin liimajäljet.

    Faijalle miltei itku silmässä soitto, että ei tarvii tulla pesuseuraksi, sillä tämä herra lähtee nyt ajamaan samaa reittiä takaisin, jos ajossa pudonnut osa vielä löytyisi. Rokkenrolliakaan en malttanut laittaa stereoihin, kun olin jo matkalla. Malttamattomana naputtelin sormiani rattia pitkin liikennevaloissa, kuvitelmissani kelaillen avuttoman muovilätkän murskautumista linja-auton renkaiden alle.

    Muutaman kilometrin reittiä palattuani, saavuin Granin keskustaan. Liikenneympyrään kurvatessani, silmäni kiinnittyivät maassa loikoilevaan tutun oloiseen artikkeliin. Auto pysähdyksiin keskelle ympyrää, pikainen loikahdus ulos ja äkkiä parkkipaikalle tutkimaan tarkemmin. Hartaasti tarkastelin hieman kärisnyttä muovinpalasta, joka sillä hetkellä tuntui arvokkaimmalta omistukseltani. Olosuhteisiin nähden se oli kuitenkin hyvässä kunnossa, vaikka pienistä halkeamista päätellen joku oli ainakin kertaalleen ajanut sen yli.
    Kykenin jälleen hengittämään normaalisti.

    Sinä päivänä päätin kuunnella vanhemman neuvoa, ja ruuvasin listan auton pelteihin. Rujosti, mutta varmasti kiinni pysyen.

    Nykyisellään useasta kohtaa haljenneen ja rei'itetyn paneelin alta paljastuu neljä rujosti tehtyä reikää, pensselille vedettyä valkoista maalia ja muutaman asteen soiroon asennettu lukkopesä.

    Samaan aikaan sekä hävettää, että hymyilyttää.
    Tarinansa ja historiansa silläkin.


    Meni hieman ohi sen aiheen, mistä ajattelin tällä kertaa kirjoittavani.
    Kesäisen mallasjuoman äärellä runosuoni sykkii joskus liiankin herkästi.


    Varsinaiseen epistolaan:

    Lämpimät kesäpäivät ja ensimmäinen lomapätkä innoittivat pieneen projektiin, jota olen jo pitkään pohtinut, nimittäin auton jonkinasteiseen äänieristämiseen. Olen tietoinen, ettei vanhan ruosteisen peltikopin hiljentäminen ole välttämättä kovin tehokasta olemattomasta tehdaseristyksestä johtuen (ainakaan tässä ei ole muutamaa villapaneelia lukuunottamatta enää mitään) ja että tietynlainen "räminä" vanhaan harrasteauton saattaa kuuluakin.

    Homma lähti liikkeelle luonnollisesti sisustan purulla.
    Apulainen pohti jo tässä vaiheessa, että "nyt se sekos"
    [​IMG]

    Vuosia takaperin tehty lattian maalaus piti vielä kutinsa. Hanttarin jalkatila on tosin edelleen hieman heikossa hapessa. Ei vielä läpi, mutta kohta on.
    [​IMG]

    Takasohvan alle olikin tehty jo aikaisemmin paikat.
    Vedenpoistoaukon kohdalla oli pieni reikä, muualla pientä pintaruostetta.
    Muutoin näytti yllättävän siistiltä ja jopa yllätyin.
    [​IMG]

    Takakontti sen sijaan on kohtalaisen karussa kunnossa. Varapyörän alla nurmikko näkyy parissa kohtaa ja molemmilla puolilla samassa kohtaa mätä edennyt noin puolen metrin matkalle. Joku sitä on joskus korjannutkin, näin patenteista puheen ollen.
    [​IMG]

    Kontin ruosteet meinasivat aluksi lannistaa. Olihan se kuitenkin tiedossa, että siellä mätää on.
    Mutta kun ne olivat piilossa konttiin rakennetun vaneripohjan alla.

    Sitten muistin, että mätiä ne ovat monet muutkin. Autoja on tehty mädemmistäkin.
    Eihän se totuutta miksikään muuta, mutta tilanne ei ehkä ole täysin toivoton.
    Katsotaan sitten kun on tiloja, korjauspaloja tai sopumielinen tekijä.

    Anyway, jatketaan.

    Takasohvan pintaruosteet hioin pois ja päälle vastaavaa mustaa "ruosteenestomaalia".
    Vastaavalla tavalla kuin muulle lattialle tein aikanaan. Muutaman päivän annoin kuivua ennen projektin jatkamista.

    Vaimennusmatoksi valitsin "STP-Gold" Alumiinikerroksella päällystetyn Butyylimaton.
    Maton tarkoitus on poistaa korin räminöitä ja hiljentää suoraan sitä kautta kantautuvaa ääntä.
    Se liimautuu auton pelteihin pienellä telalla painellen ilman tarvetta kuumailmapuhaltimelle.
    Muun lattia-alan ollessa positiivisesti hyvinkin ruostevapaa, ryhdyin imuroimaan vuosien hiekkakertymää.

    Homma aloitettiin imuroimalla vuosikausien hiekkakertymät ja pyyhkimällä alueet ensin bräkleenillä ja lopuksi isopropanolialkoholilla kaiken rasvan poistamiseksi. Mattoa mallailin jonkin aikaa, jonka jälkeen ryhdyin liimailemaan hieman sinne päin.

    Pahimpia kojelaudan räminöitä päätin poistaa vuoraamalla tukirautaa ja joitain paneeleita takapuolelta pienillä jämäpaloilla.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Lopputulos näytti jotakuin tältä:
    [​IMG]

    Ruosteiden päälle en mattoa liimannut, joten se rokottaa vaimennustehoa tietysti jonkin verran.
    Asettelin maton telalla näiden kohtien päälle jättäen suojapaperin pohjalle.

    Ovipaneelit vuorasin parhaani mukaan. Nuo muutamat jämäpalaset sisäpellissä tuskin vaikuttavat hirveästi.
    Suurin vaikutus oli oven sisällä olevan "tukiraudan" räminän pysäyttäminen vuoraamalla se liitoksistaan butyylilla. Raivostuttava korkea räminä katosi kokonaan!
    [​IMG]


    Parempi teho saadaan, kun vuorataan kaikki auton sisäpellit vastaavalla tavaralla, pyöränkaaria ja kattoa myöten. Tähän en tällä erää lähtenyt, vaan levittelin tuon yhden paketillisen, eli 4.5 neliömetriä.

    Tulevaisuudessa aion kuitenkin pyöritellä mattoa muuallekin. Eritoten takakonttiin, kun sen joskus saan hitsattua / hitsautettua. Ovetkin aion vuorata erillisellä paksulla "ovifoamilla", liimaten sen ovipahvien sisäpintaan.

    Tälläkin käsittelyllä saatiin kuitenkin selkeä ero edelliseen!
    Parhaiten vaikutuksen huomaa noin 40-60km/h vauhdissa. Kolinat ja lattian kautta kantautuva melu on selkeästi miellyttävämpää kuunneltavaa, kuin suoraan pellin läpi. Moottoritievauhdissa lattiavuorauksen hyödyt kutistuvat, muualta (kuten katon ja tulipellin kautta) kuuluvien äänten johdosta.

    Joka tapauksessa olen tyytyväinen lopputulokseen kohtalaisella vaivalla.
    Hauskaa tekemistähän tuo oli, kun sitä askarteli hiljalleen usean päivän aikana muiden mökkiaskareiden ohessa, vailla kiireitä.

    Koeajoakin tuli suoritettua parin sadan kilometrin verran, kun tehtiin pieni roadtrip Billnäsin ja Fiskarsin ruukkeihin.
    [​IMG]

    Tämmöstä jurinaa tällä kertaa.
    Tulihan pitkä tarina. Kuulemisiin.
     
    teippi-mikko, FuryIII '71, Swinger ja 7 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  15. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Millainen se Dartin peili on minkä vaihdoit pois? Nimimerkillä Aspenin peili Dartissa :rotfl:
     
    Gary Grand, Tarkeet ja leivonharri tykkäävät tästä.
  16. Tarkeet

    Tarkeet 3rd gear

    Mulla ei kauheen hyvää kuvaa tosta peilistä oo, mutta aikasemmissa kuvissa sen bongaa apparin ovessa.

    Ainakin suunnilleen samannäköinen mikä löytyy kun googlaa moparin osanumerolla "2299521" tai sanoin "Dart twin post mirror".
     
  17. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Okei, kiitos, on vanhempaa mallia ja meidän Darttiin sopimaton. Jos olisi ollut 67-> mallia olisin voinut ostaa pois, ja heivata sen Aspenin peilin mäkeen :D
     
  18. grantorino

    grantorino Gearhead

    Mikäs sen mukavampaa lomalla kuin täysipäiväistä harrastamista, ei työkiireet häiritse.
    Tuo takakontin korjaaminen on kiitollisempi työ, se kun ei jää juurikaan näkyviin. Tankki vaan pois paikalta niin voi huoletta rälläköidä harsot pois ja uutta peltiä tilalle Kemppi liimalla. Varapyöräkotelon ulkopuolen saa kunnolla ruostesuojattua kun bensatankki on pois tieltä.
    Innostuin itsekin ruuvailemaan Aspenia loman aluksi, vaihdoin imu- pakosarjan tiivisteen, säädin venttiilit koneen käydessä pakoja hieman löysäten, moottorin maalaus, uusi peräöljy, pyörien tasapainotus, vielä automaattiryypyn säätö hieman vaiheessa.
    Tästä se loma lähtee.
     
    juko7, Swinger, Tarkeet ja 1 muu tykkäävät tästä.
  19. Tarkeet

    Tarkeet 3rd gear

    Tällain vähän myöhässä: Hyvä tapa aloittaa loma sielläkin!
    Automaattiryypystä tulikin mieleen, että pitäisi sitäkin hommaa edistää.
    Puuttuu vielä pakosarjaan tuleva vastus ja tarttisi vähän tulkata sähkökuvia.

    Kunhan saa mökillä vähän pihaa raivattua, niin jonkunlainen kemppi varmaan tulee hommattua ja vähän treenailtua. Ahjoa sinne haaveillut, niin miksi ei tuommoistakin. Kaipa sitä jonkun viikonloppukurssin voisi käydä. Koulussakin nuo hitsaamiset välistä, kun teininörtin kiinnostuksenkohteet oli aivan muualla :D


    Jeppistä ja pientä projektia taas kesä- heinäkuun mittaan tullut touhuttua.
    Aloitetaan korjaustoimenpiteistä.

    Aika-ajoin vauhdista oikealle kääntyessäni auto sammahti.
    Aluksi se oli hyvin satunnaista enkä kiinnittänyt siihen suuremmin huomiota, sillä tällaiseen käytökseen olin jo turtunut. Ketjua enemmän lukeneet muistanevatkin, että tämän kotteron kanssa oli ollut vastaavaa ongelmaa hyvinkin pitkään, jonka syyksi selvisi monen muun tekijän lisäksi väärä kaasutin (juttua aiempana).

    Varsinainen ihmetys heräsi, kun mökkireissulla viimeiset kaksi oikealle käännystä saivat auton sammumaan, eikä vauhtiakaan ollut aivan hirveästi. Pelti auki ja kurkkaamaan: kaasarihan oli miltei irti! Ilmanputsarin paino sai sen niiaamaan käännöksissä juuri riittävästi, että pääsi imaisemaan liikaa ilmaa juuresta.

    Kaasari irti kannon päällä ja kiristelemään.
    Samalla tarkastelin etteivät kohot olleet jumissa, ne kun tässä yksilössä saattavat sen tehdä.
    Kiihdytyspumpun hilppeiden kanssa meinasi mennä alkuun sormi suuhun, mutta rauhallisella otteella (googlella) sekin saatiin takaisin paikalleen.
    [​IMG]

    Miksikö kirjoitin noinkin yksinkertaisesta asiasta näin pitkästi?

    Monasti kun haen Googlen kautta vastausta askarruttaviin asioihin, näkyvät Overdriven keskustelut ensimmäisten joukossa. Lähes poikkeuksetta suuntaankin ensin tänne lueskelemaan vastaavia kokemuksia ja monasti löydän oikean suunnan. Haluankin ajatella, että joskus tuolla jossain jonkun törmätessä vastaavaan ongelmaan, löytää hän mahdollisesti ratkaisun jostain kaiken tämän allekirjoittaneen liibalaaban keskeltä. Ehkä sitä voi ajatella tietynlaiseksi kiitollisuudenvelaksi.


    Anyways, jatketaan ->

    Aiemmin mainitsin, että olin duunannut ostoilmoituksen jalopuukehyksestä. No nyt sellainen on. Myyjän nimimerkistä en ole varma, mutta herrasmies Tampereelta sellaisen minulle kauppasi. Sattui olemaan kaveri käymässä niillä seuduin, joten sain asian hoidettua hänen kauttaan. Kiitokset molemmille!

    Mankalle piti kaivertaa hieman reikää. Onneksi siinä oli jo jonkinlainen monttu tehty aiemmalle soittimelle, niin ei tuntunut yhtä pahalta. Tulevaisuudessa olisi tarkoitus yhdistää tähän vielä alkuperäinen radio, joka sellainenkin jo tallin kulmalta löytyy!
    [​IMG]

    Vähän huijaustahan tämä on, mutta "me likes". Ja sehän se onkin pääasia.


    Ruisingissakin tuli käväistyä.
    [​IMG]

    Pilvien lisäksi dötsin mieltä alensi muutaman viikon takainen liian hurja pesuaineseos, joka vei kaikki vahat mennessään, paljastaen vanhat pesuainevalumat ja muut hirvitykset. Puskuriprojektikin jäi aivan kesken isännän keskittyessä nörttihommiin.
    Onneksi kuvankaunis vieruskaveri piristi päivää hyvillä jutuillaan.


    Itseä jäi kismittämään tuo vahan karkaaminen sen verran, että hetken mielijohteesta vetäisin toissailtana "onestep" myllytyksen epäkeskolla ja King Carthurin 2/3 reshine kiillotustahnalla. Ensimmäistä kertaa kun moista ainetti käytti, niin otin varovaisesti ja laikaksi valikoitui vaahtomuovinen viimeistelylaikka.

    Aikaahan tollaiseen saa menemään koko päivän, mutta itse sutaisin auton parissa tunnissa koemielessä, kun ajokauttakaan ei ole enää turhan paljoa jäljellä. Tulos oli kuiteknin sen verran kelvollinen, että keväällä tehdään sama projekti oikein ajan kanssa.

    Huonosti kuvia kun "kiireellä" touhusin, mutta siinä nyt ensimmäinen koealue. Purnukassahan tietysti lukee, että "kokeile ensin mahdollisimman laajalle ja näkyvälle paikalle!" :rolleyes:
    [​IMG]

    Varsin hyvää jälkeähän tuosta tuli, vaikka kohtuu pikaseen vetäsinkin.
    Tähän asti olen käyttänyt pohjustusaineena "Autoglymin Punaista", joka hionnan sijaan peittää virheitä. Tällä kertaa valumajäljet sun muut pintavirheet pysynevät poissa...?

    No, ainakin Fusson vahan wetlook-pinta teki tehtävänsä ja piristi aamuista koirankusetusreissua pisaraefektillä.
    [​IMG]


    Semmosta hölinää.
    Joskus voisi kirjoittaa vähän useamminkin, niin ei tarttisi tunkea jokaista hommaa samaa viestiin.

    Puskuriprojektista ehkä lisää ensi jaksossa, kuulemiin!
     
    Muokattu: 17.8.2023
    FuryIII '71, Gary Grand, MJF ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  20. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Kaasarin tiivisteet siellä laskehtii.
    Asettuu aikanaan kun jälki kiristelee.
    Elä kiristä liian tiukkaan.
     
    Tarkeet tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!