1980 Dodge Aspen 4D

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Tarkeet, 6.3.2016.

  1. Tarkeet

    Tarkeet 3rd gear

    Näinhän se voi olla! Tosiaan ei ole kilsoja kun "muutama tuhat" kaasarirempan jälkeen.

    Aika rauhakseen ne tuli onneksi kiristeltyä.
     
  2. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Arvostan kun maalipinnasta pidetään huolta! On heti huomattavasti huolitellumman ja ylipäätään siistimmän ja ehjemmän näköinen kun pinta kiiltää, vaikka ei priima olisikaan. Tuolla cruisingeissa ja tapahtumissa näkee yllättävän paljon kalustoa joista näkee heti että paranisi muutaman tunnin kiillottelulla huimasti... Takakontin pohja näyttää siltä että voi olla paljon tekemistä, ja näihin ei mahda paljon korjauspaloja olla tarjolla :(
     
    Tarkeet ja Isamu tykkäävät tästä.
  3. Isamu

    Isamu Gearhead

    100% samaa mieltä!!
    Jokseenkin ihmettelen kun monilla on komeat autot, mutta sitten niitä ei vaivauduta pesemään kunnolla. Liukkari pintaan, huuhtelua ja ehkä kuivaus jollain räsyllä T-paidalla tai vuosikertasäämiskällä jos jaksaa edes sen verran... Tai annetaan vaan kuivahtaa auringossa o_O
     
    Tarkeet tykkää tästä.
  4. Tarkeet

    Tarkeet 3rd gear

    Talvi tuli, talvi meni.

    Syksyllä ajellessani voimafantasioin perinteiseen tapaan yhdestä jos toisestakin talven aikana toteutettavasta projektista. Joku siinä vain on, ettei talvipimeällä innostu raahautumaan talliin ähertämään. Mielummin istuskeli niska kyyryssä sivellin kädessä pienoismallien ja figuurien parissa. Kuten aina ennenkin, kevätaurinko sai kuitenkin vipinää kinttuihin.

    Marraskuun puolella käytin lotjakkeen leimalla. Tuomiona oli löysähtänyt ohjauksen "coupler", takajousien helat olivat entiset ja apurungossa oli hanttarin puolella mätää. Viimeisin oli tiedossa, mutta muutaman kerran katsottu läpi sormien. Viisaampien puoleen käännyttyäni, kaikki yllämainitut saatiin hoidettua. Kiitos jälleen American Car Servicen ja "popon" (en tiedä nimimerkkiä).

    Autohan oli jälleen aivan erilainen ajaa. Kuin toisesta maailmasta.
    Tosin kun väljyys katosi, korostui persiin alla aikaisemminkin lievänä tuntunut tärinä ~50km/h nopeuksissa. Asiaa en sen koomin tutkinut, kun ajoin koslan talvehtimaan.


    Alkukevään aikana ensimmäisenä työlistalla oli vesipumppu.
    Ns. "bypass" -letku pumpun ja kannen välillä oli vuosien mittaan päässyt hieman haperoksi. Samaan hengenvetoon päätin vaihtaa lämppärinkin letkut. Samaan hengenvetoon tuli repäistyä irti ohjaustehosin kannakkeineen puhdistusta ja maalausta varten.


    [​IMG]

    [​IMG]



    Rojut paikallaan.
    [​IMG]

    Syssyllä vaihdettu coupleri.
    [​IMG]


    Tärinän syyn löytämiseksi tiputtelin jälleen kardaanin ja rasvasin ristikot. Niissä ei tuntunut olevan väljää, mutta hieman kuivahkot. Kardaani itsessään oli kaikenmaailman öljyskeidan peitossa, joten se tuli siistittyä samalla. Jos nämä eivät auttaneet, täytyy etsiä syytä muualta.


    Pienen koelenkinkin kävin heittämässä illan iloksi. Sehän toimi niin perkuleen hyvin.
    Ympäri Lauttasaarta hiljalleen körötellessä ei tärissyt eikä jurissut, mutta katsotaan kun pääsee isommille teille.

    [​IMG]

    Sellasta.
    Lahteen olisi taas tarkoitus suunnata reilu viikon päästä.
    Katsotaan saanko viimein puskurin vaihdettua ja somisteltua hieman.
     
    SK-, grantorino, teippi-mikko ja 10 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  5. Tarkeet

    Tarkeet 3rd gear

    Pikaista somistelua sain epäkeskolla ja "all in one" tahnalla tehtyä, mutta puskuri jäi jälleen odottamaan tallin lattialle.

    Tärinälle löytyi myös mahdollinen syypää, sillä jarrulevyt ovat jo jokseenkin soirossa. Olishan ne ollut hyvä vaihtaa jo joitain vuosia sitten, mutta kun tekemätöntä ei saa tehdyksi. Nyt olisi tarkoitus viimein rykäistä uudet paikalleen.

    Kertokaahan hölmölle kun en Haynesin korjausoppaasta ota selkoa, että tarviiko tuo homma pyöränlaakereiden osalta jotain momenttiavainta ihmeempiä erikoistyökaluja? Pyöränlaakerin ulompi "kartio" pitää ottaa muttereineen ja prikkoineen irti, putsata ja rasvata, mutta tarvitseeko levyn ja keskiön vaihdon yhteydessä kaivella noita laakereita enemmänkin? Vaihdella tiivisteitä?


    Eipä tullut Lahteenkaan lopulta suunnattua tällä kertaa, mutta Vappuajelulla ja Malmilla sentään kävin! Lämmötkin pysyivät kivasti kurissa eivätkä uudet liitokset brakanneet Vappupäivän helteestä ja Kaivarin ruuhkassa jumissa seisomisesta huolimatta. Voitto.

    Malmillakin oli porukkaa vallan hyvin. Frendin ja nuorimman vanhoista autoista kiinnostuneen systerin kanssa käytiin kiertelemässä. Positiivisena yllätyksenä tuli bongattua yksi jos toinenkin Aspeni. Yhtäkään Miradaa en tällä kertaa löytänyt, kun syystä tai toisesta sellainen on miellyttänyt silmääni jo useamman vuoden ajan.

    Olimme tekemässä jo kotiinlähtöä, kun satuin törmäämään yhden Aspenin kuljettajaan, joka siirsikin oman vanhemman yksilönsä vieri viereen. Tovin siinä tarinoituamme, kuulimme olan takaa tutun oloista kutoskoneen pörinää, kolmannen lajitoverin peruutellessa rivin jatkoksi! Tarinaa riitti ja aikaa meni tunti jos toinenkin.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Aurinkokin laski ja huomasimme olevamme liki ainoat enää paikalla.
    Hetki oli kuin Kummelin Ladojen kokoontumisajoista.

    [​IMG]

    Olihan pirun nastaa!


    Tänään tuli muuten päivälleen tasan 10 vuotta täyteen auton hankinnasta: 15.5.2014.
    Kummasti se aika rientää. Ja vuosia sitten suunniteltua tekemistä riittää edelleen. Hiljaa hyvä tulee.

    Kuulin tuossa aamulla Aspenin kuiskaavan, että kaipaisi hieman valkosivurenkaita synttärilahjaksi. Täytyy pistää harkintaan.

    Pidemmän aikaa jo miettinyt hieman tietynlaista ilmeen muuntelua. Vuosikymmen kun tällä on ajeltu about tällain, niin kaipaa jo pientä vaihtelua. Vanteet saatan pitää ennallaan, mutta jonkinlaiset keskiön sovittimet niihin olisi hyvä saada. Ovat jotkut tarvikevanteet, joissa on kahden eri pulttijaon reiät ja keskireikäkin on 15mm turhan suuri.

    Toinen vaihtoehto olisi hommata vaikka käytettynä valmis setti 15 tuumaisia vanteita ja valkosivullisia renkaita suoraan alle. Vanteiden tyylistä en tosin osaa vielä sanoa, että mitä sitä mieli halajaa.

    Tästä taas eteenpäin kohti kesän puuhia!
     
    FuryIII '71, dart -66, MJF ja 7 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  6. Isamu

    Isamu Gearhead

    Peltivanteet korin värissä, niille leveät valkosivut ja kromimutterit?
     
    Tarkeet tykkää tästä.
  7. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    En nyt muista kaikkea, ku varhaisiän dementia tuppaa vaivaamaan, mutta tuossa hiljattain ~15v. sitten ku vaihtelin levyt omaan silloiseen '77 Aspeniin, ni taisin laittaa uudet laakerit ja tiivisteen samalla, koska ne ei paljoa maksanu (silloin ainakaan). Ja jos vanhoilla tekee, ni laakerien koolit voi muistaakseni olla melko hankalaa irroittaa käyttökelpoisena, ainakin normityökaluilla? Ja tiipareidenkin kanssa saa tietty olla varovainen.

    Yritin kaivella hintoja koko setille suomesta, mutta ei taidot eikä kärsivällisyys riittäny, mutta tuossa ebayn tarjontaa: https://www.ebay.com/itm/3255374329...JM04NS&hash=item4bcb8b0569:g:gDAAAOSwHtVfFWSa

    Joku viisaampi ja kärsivällisempi kaivelkoot suomen hinnat halutessaan. :confused:

    Enkä mä mitään momenttiavainta ole noissa kirrauksissa käyttäny. Vetäny ensin räikällä ja hylsyllä kunnolla kireälle (että laakerit/koolit asettuu paikalleen), sen jälkeen löysänny vartti-puolikkaan kierroksen ja testannu miten pyörii ja on välystä. Ei oo vielä ainakaan renkaat karannu omille teilleen, vaikka turakainen olenkin...

    Viisaammat korjatkoon/kertokoon lisää.
     
    Tarkeet ja isalmela tykkäävät tästä.
  8. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mulla tuossa muutaman vuoden olleeseen ja nyt poismyytyyn Fordiin tilasin levyt rockautosta. Oli aikaa odotella ja silloin sai halpoja rahteja. Tilasin laakerit, palat, satulat ja letkut ja mitä sitä pientä sälää olikaan.

    Ja kappas. Levyissä (jotka on samalla pyörännapa) oli laakerikehät paikoillaan joten en tarvinnut kuin asentaa ne sisäpuolen rullalliset paikalleen. Suomesta en edes kysellyt, joten en tiedä onko täkäläisissä.

    Kun nyt kävin vilkaisemassa samassa kauppapaikassa Aspenin levyjä ja kyllä niissä kuvissa näkyy poikkeuksetta valmiiksi esiasennetut laakerien ulkokehät. Emmä semmosiin pistäisi vanhoja laakerien sisäkehiä.

    Eikä noissa tartte edes räikällä vääntää laakereita pohjaan se kun ei vältsisti tee hyvää laakerinuorukaisen osille.
     
    Tarkeet tykkää tästä.
  9. Tarkeet

    Tarkeet 3rd gear

    Meni toukokuu ja kesäkuu mökkiaskareissa ja ajellessa, niin jäi foorumin selailu vähän vähemmälle ja unohdin ihan kokonaan vastata viesteihin. Noh, parempi myöhään kuin ei millonkaan. Vaikka vastaaminen unohtui, arvostin suuresti vinkkejä!

    Ei ois välttämättä huono yhdistelmä! Diggaan kyllä näistä nykyisistä myös, joten pitää pohdiskella.


    Tuli vaihettua levyt ja laakerit eikä ollutkaan mikään kovin paha rasti. Enemmän meni aikaa shaiban jauhantaan siinä touhuamisen ohella. Nekin tuli itse asiassa vaihdettua about kuukausi sitten, mutta laiskana poikana jäi tarina kirjottamati.

    Vanha levy oli kuin olikin aika soironen. Ja niin oli palakin...
    [​IMG]

    Uutta paikalleen ja ei muutaku kovaa ajoa!
    [​IMG]


    Rempan jälkeen osa tärinöistä hellitti, mutta vielä on jotain havaittavissa. Täytyy jatkaa selvittelyä. Seuraava epäilys on renkaat / vanteet, kun keskireikäkin on vain "liki oikean kokoinen". Mutta positiivisena puolena hampaiden paikat eivät enää irtoa jarruttaessa! Tuntuu jopa miellyttävältä painaa poljinta valoihin saapuessa.


    Se mikä motivoi taas foorumeiden ääreen, oli "pakko jakaa tää kuva" -fiilis.
    Kävi nimittäin sillä tavalla, että olin duunin jälkeen hakemassa emäntää himasta kyytiin aikomuksena suunnata kohti illan cruisingeja.



    Enpä lähtenyt.
    [​IMG]

    Ilokseni huomasin, että vaihdelaatikon jäähdytysputki oli brakannut. Komea öljyvana seurasi motarin rampista kotio saakka. Laatikon ja alkuperäisen metalliputken välillä kun on kumiletkua sellanen 10cm pätkä sekä laatikon että syylarin päässä. Ei alkuperäistä vastaava, mutta tähän asti toiminut. Olishan se pitänyt arvata, että ei moinen viritelmä tule kestämään. Syylarin päässä oli sellaiset joku muu joskus tehnyt, joten otin tyhmänä mallia toiseen päähän. Nyt toivotaan, että laatikko ei ottanut kauheasti siipeensä. Se kun toimi niin kivasti tähän asti :,)

    Onneksi matkaa ei ollut kuin noin 500 metriä, eikä tuo ihan kuivaksi päässyt. Ei ainakaan toiminnassa kerinnyt huomata, kun vaihtoi ihan nätisti.

    Noh, näistä oppii. Ja saa taas tarinaa kerrottavaksi tuleville polville.
    Pelastuslaitos kävi levittelemässä absolit pihaan ja pahimmat tahrat siivoilin pois.

    Sellanen perjantaikevennys! :p
     
    Gary Grand ja isalmela tykkäävät tästä.
  10. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Olen kans vaitanut atf.ät samaa kautta.
    Ne letkuviritykset pysyy vähän paremmin kun tekee putken päihin pullistukset jarruputkityökalulla. On niitä silti välillä katsottava ja justeerattava.
     
    Gary Grand, Tarkeet ja Slant Sickness tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!