1980 Dodge Aspen 4D

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Tarkeet, 6.3.2016.

  1. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    erinomaista että viat korjaantuu.
     
  2. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Juu, pieni tauko/yön yli nukkuminen on aina paikallaan kun sarvi otsaan kasvaa.

    Olikos sulla muuten ajovalot jo releytetty? Jos ei niin kannattaa releyttää monta harmia jää pois ja valoteho paranee. Biltemasta saa valmiin sarjan jolla äärimmäisen helppo toteuttaa, 42-602.
     
  3. Tarkeet

    Tarkeet 3rd gear

    Ei ole releytetty. Voisi joskus harkita, nyt ei ole oikein intoa kajota noihin sähköihin uudelleen.

    Nyt on syylärikin autossa paikallaan. Ylävesiletkuksi soveltui pienellä trimmauksella jonkin toistaiseksi tuntemattoman auton alavesiletku. Mallikappaleen kanssa varaosatiskiltä kyselemään ja suurinpiirtein samanlainen mukaan. Sovitus moottorin päähän oli kohtalaisen timmi, mutta pienellä neuvottelulla ja raa'alla voimalla sekin meni paikalleen. Eipähän turhan helposti luiskahda pois.

    Dremelillä viitisen senttiä pois letkun päästä.
    [​IMG]

    Hieman fiksumman näköinen kuin aikaisempi tee-se-itse viritelmä.
    [​IMG]


    Tämän päivän aikana homma eteni siihen pisteeseen että uskalsi koittaa käyntiinkin.
    Akkuteline kiinni, akku paikoilleen, glykolit koneeseen ja eikun starttaamaan. Hieman meinasi akku hyytyä ennen starttia valotestailujen jäljiltä.



    Sain myös haettua IKH:sta mustaa onttoa muoviputkea jolla sitten peitellään noi johdotukset. Varmaan viikonlopun tai alkuviikon aikana jatkellaan sen parissa.

    Siinähän voi käydä niin että tällä joutuu kohta ajamaankin :D
     
    Muokattu: 27.6.2020
  4. Tarkeet

    Tarkeet 3rd gear

    Aspeni otettiin päiväksi ajoon jotta sen sai ajettua pajalle hitsattavaksi. Ai että kun tuntui makoisalta taas pitkästä aikaa päästellä menemään. Pieni pyörähdys ympäri espoota oli pakko tehdä ennenkuin tiet erkanivat taas pariksi viikoksi.

    Samalla kertaa hitsaillaan parit paikat, vaihdetaan ristikot ja kardaani pääsee tasapainotukseen.
     
  5. Tarkeet

    Tarkeet 3rd gear

    Nyt on Dodge tullut hitsauksesta. Takasohvan alle hitsattiin pari suurehkoa paikkaa sekä vasemman puoleinen etupalkki korjailtiin noin 25cm matkalta. Olihan tuo ruosteen perkule päässyt puremaan aika ikävästi. Saas nähdä kuinka kauan kori vielä kestää :/
    Eipähän tule ainakaan suolassa liuotettua, niin ei luulisi ihan hetkessä ainakaan samojen paikkojen mätänevän. Noh, kyllä tämä etiäppäin kulkee.

    Toinen taakse laiteltu paikka. Aika tyypillinen paikka ruosteelle.
    Pitää ottaa kuvaa tukipalkista kun pääsen auton alle kunnolla ryömimään.

    [​IMG]

    Nyt pääsi Volvo talliin lepoon ja Aspeni otettiin jälleen alle päivittäiseen ajeluun. Olipas mukavaa päästellä menemään duunimatkaa. Hieman toki totuttelua vaati pitkästä aikaa, on nämä niin kaksi eri maailmaa :)


    Loppuviikosta kun on vapaata ja alkaa koulukin hellittää tämän kevään osalta voisi parit kerrokset glymiä heitellä pintaan ja muutenkin laitella auton cruising-kuntoon :)
     
    Muokattu: 27.6.2020
  6. Tarkeet

    Tarkeet 3rd gear

    Aspenia laiteltu cruisailu-kuntoon. Pari kerrosta vahaa ja metal polisheria tarjoiltiin pinnalle, sisusta pesty kunnolla ja koristeet paikalleen.

    Talven aikana muutama askare jäi tekemättä ajanpuutteesta johtuen, kuten vanteiden ja konepellin sisäpinnan maalailu. Eiköhän kaikenlaista pientä tule kesänkin aikana touhuttua, mutta ajatuksella että suuremmat projektit sijoittuvat sitten syksyn pimeneviin iltoihin.


    Sisustukset paikallaan. Hattuhyllyn tyyny ei oikein sovi joukkoon, tottumuksesta jäi sinne kun peitti maalaamatonta pintaa :D
    [​IMG][​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ei muuta kuin rokkikone soimaan ja baanalle...
     
    Muokattu: 27.6.2020
    Seevu, Angloid, wilburi ja 1 muu tykkäävät tästä.
  7. Tarkeet

    Tarkeet 3rd gear

    Noniin, rikotaan pienimuotoinen radiohiljaisuus ja päivitellään tapahtuneita.

    Kilometrejä on tullut hyvä kasa ja rokkia soiteltu kabiinin täydeltä, mutta aivan ongelmitta ei olla selvitty.
    Tuossa pari viikkoa takaperin pääsi yllättämään pienestä käynnistysvirheestä ja johtunut äänenvaimentimen poksahtaminen. Autohan tuli startattua hieman liialla kaasulla, pitihän sitä aamuyön väsymyskoomassa etupenkillä istuneille daameille konetta vähän murauttaa :D
    Noh, kuuma putki aiheutti höyrystymisen ja paine kerääntyi vaimentimeen. Ääntä olisi voinut verrata rynnäkkökiväärin laukaukseen ja savua nousi auton molemmilta puolilta. Oli siinä bensiksen pihalla röökillä olleen seurakunnan ilmeet aika priceless kun pienen auton alle kurkkauksen jälkeen aivan normaalisti luu ulos ja pihasta kurvaten jatkeltiin matkaa.

    Auton äänet ainakin muuttuivat kertaheitolla. Tyhjäkäyntiääni sai jopa kehuja sivullisilta ja pienellä pintakaasulla ajaessa pisti hymyilyttämään. Kävi jopa mielessä että korvaan vaimentimen suoralla tuubilla. Reilun viikon ajelun ja yhden lahden reissun jälkeen tulin kuitenkin toisiin aatoksiin: auto on kuitenkin arkikäytössä eikä sitä maantienopeuksissa kuuluvaa kuminaa kuuntele hullukaan.

    Hyvin meni banaaniksi
    [​IMG]


    Ei muuta kuin southwest-tradesta uusi raptorin pönttö ja autoon kiinni. Eilen illalla sen sai laitettua paikalleen. Nyt voi hyvin mielin ajella pidempääkin matkaa. Onneksi tuolla yksittäisellä vaimentimella ääni pysyy kohtuu matalana eikä hiljene aivan olemattomiin ;)
    [​IMG]

    Samalla aikaisemmin lupaamani kuva hitsatusta tukipalkista
    [​IMG]

    Pahoittelen jälleen kuvien huonoa laatua, puhelimella pimeissä olosuhteissa ei kovin laadukasta jälkeä saa aikaiseksi...

    Katsotaan mitä seuraavaksi tulee eteen tämän laitteen parissa :)

    Loppuun pieni videoclippi äänistä ennen korjausta
     
    Muokattu: 27.6.2020
  8. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    komiat ovat maisematkin härsyn käyntiäänen lisäksi.

    minusta tuollainen vaimentimen räjähtäminen on kyllä aika yllättävä ja harvinainen tapaus.
     
  9. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Komiat on äänet... Itellä loppu Aspenissa putki akselinylityksen jälkeen ja suuntaus maata kohti, varsin maukas ääni siinäkin. Fordin 250 oli suoralla putkella, mörisi vallan railakkaasti bassoaan.
     
  10. Tarkeet

    Tarkeet 3rd gear

    Hyvältä paikalta Helsingistä sai vuokrattua tuon tallin. Mukavaa touhuilla iltasella meren rannalla.
    Muutamalta tutulta kuullut että olisi käynyt joskus vastaavaa, mutta ei tosiaan kovinkaan yleistä.

    Vähän harmittaakin kun tuo tyhjäkäynti kuulosti niin mehevältä rikkinäisellä vaimentimella. Arkiajossa motarilla sitä jurinaa ei vaan kauaa jaksanut. Ehkä ne suorat putket sitten johonkin seuraavaan vähempiä kilometrejä keräävään harrastepeliin.. :)
     
  11. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Kaverin entisestä '68 Valiantista (piristetyllä pikkulohkolla ja tuplaputkilla jotka loppui äänenvaimentimiin ennen taka-akselia) katsuri kajautti toisen pöntön johonkin rinnakkaisulottuvuuteen. Ei meinaan jäänyt ku etuseinä pöntöstä jäljelle... Oli vissiin näitä "v**tu tuu mua neuvoo" - tyyppejä, ku kaveri sano useampaan otteeseen ettei tartte pumppaa kaasua ku kone on lämmin, ja silti jannu polki kuulemma ku tulpatonta mopoa.

    No ei se montaa yritystä vaatinut ku kajahti.:D

    Sen jälkeen tää katsuri vielä läimäs sen saakelin "fläppitaulun" täysillä takapaksin päälle ja rupes kaverille jotain mesoamaan.o_O

    Tässä vaiheessa kaverin mukana ollut broidi meinas syöttää sen fläppitaulun sille katsurille, mut kaveri sai hillittyä veljensä.:D
     
    Tarkeet tykkää tästä.
  12. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

  13. Tarkeet

    Tarkeet 3rd gear

  14. Dart 67

    Dart 67 Gearhead

    Muokattu: 29.5.2016
  15. Herje

    Herje Double Gearhead

  16. Tarkeet

    Tarkeet 3rd gear

    No perhana, tässähän joutuu kohta kaupoille. Voisi ottaa viimeistään yhdeksi ensi talven projektiksi. Ellei houkutus kasva liian suureksi :D
     
  17. Tarkeet

    Tarkeet 3rd gear

    Pääsee taas tarinoimaan:

    Tossa menneellä viikolla aloin ihmettelemään kun oikeanpuoleinen vanne oli kauttaaltaan jarrupölyn peitossa. Aluksi mietin että johtuisikohan siitä kun kiireiden ja pitkittyneen flunssan takia ei ollut autoa tullut vähään aikaan pestyä, normaalisti kun sen kesällä pesaisee ~pari kertaa viikossa. Noh, putsailin pahimmat poies ja ajoa vaan. Pari päivää ja saman verran pölyä taas. Tässä vaiheessa aloin harkitsemaan että joutunee paloja ryhtyä tutkailemaan tarkemmin.

    Hälytyskellot rupesivat soimaan huolella kun pari päivää sitten, kun jarruttaessa huomasin että viime metreillä oikea puoli alkoi vähän tärräämään ja auto tahtoi siirtyä oikealle. Aivan kuin jarru vetäisi itsensä täysin lukkoon.

    Ei muuta kuin auto pukeille ja tutkailemaan. Rengas irti ja jarruja katsomaan: koko jarrulevy ja -satula olivat kauttaaltaan metallipölyn peitossa. "Lievällä" vasaroinnilla satula irti ja sieltähän mukava yllätys paljastui.
    Sisemmän puoleisen jarrupalan kulutuspinta oli kadonnut kokonaan, ja "runkokin" oli osittain hioutunut. Tätä aikani pohdin, että mites se noin on päässyt kulumaan.
    Jarruletku satulasta irti ja tarkemmin tutkimaan. Vikaa ei tarvinnut kauaa etsiä: jarrumännän tiiviste oli puoliksi irti ja mäntä aivan hiekan yms. peitossa. Mäntää ei hievahtanutkaan sisäänpäin, joten se oli hirttynyt sijoillensa ja painanut sisempää palaa jatkuvasti levyä vasten. Kumma kun siitä ei mitään ääntä ole kuulunut sisäpuolelle (tosin rokki soi kabiinissa lähes poikkeuksetta).
    Onneksi levy ei ollut ottanut pahemmin siipeensä.

    Olipa kerran jarrupala...
    [​IMG]


    Vähän huonolaatuinen kuva, mutta tiiviste siitä jollain tapaa erottuu. Tuota sisemmäksi mäntää ei saanut kirveelläkään. Olisi vaatinut kunnon putsailun.
    [​IMG]

    Motivaatio männän ja sen tiivisteiden kanssa leikkimiseen oli kadoksissa, joten päätin heittää koko möhkäleen syrjään ja uutta palaa tilalle. Varaosat kun eivät mitään mahdottoman hintaisia olleet. Samalla palikat varaosatiskiltä molemmille puolille, jotta tulee laitettua vasenkin puoli kuntoon ennenkuin kokee saman kohtalon. Noista kun ei koskaan tiedä milloin on viimeksi päivitelty, kun kukaan ei tuppaa mitään dokumentoimaan...
    Purkaessa huomattiin että heikohkossa hapessa oli vasemmanpuoleinenkin tiiviste, joten osien vaihto tuli tarpeeseen. Ja varmistuu ainakin se, että jarrut toimivat tasaisesti.


    Uutta kiiltävää palaa ja ilmausta.
    [​IMG]

    Samalla tuli jarrunesteet vaihdeltua, vanhat kun oli "hieman tummahkoa". Etenkin oikealta puolelta nesteen mukana roskaa tuli jonkin verran.
    Vaihdon jälkeen piti alkuun vasen puoli pientä rohinaa jarruttaessa, levy kun on paikoin hieman ruosteessa kun vanhat palat eivät ole tiettyihin kohtiin osuneet. Eiköhän nuo levytkin mene vaihtoon johonkin väliin. Fiksuhan se olisi samalla ollut tehdä, mutta kun tuo likviditeettipuoli ei aina anna periksi :D

    Tulihan taas stooria näinkin "simppelistä" operaatiosta :)
    Eipä tällaista ole aiemmin tullut tehtyä, mutta yllättävän vähin ongelmin selvisi. Toisen setin vaihtaminen menikin jo melkein kuin rutiinista ;)
     
    Muokattu: 27.6.2020
    Seevu tykkää tästä.
  18. Tarkeet

    Tarkeet 3rd gear

    Leikkiminen jarrujen kanssa jatkuu:

    Tässä menneinä viikkoina muuton yms ohessa ei ole kerinnyt paljoa korjailemaan, eikä sen koomin ajelemaankaan.
    Nyt taas kun kerkesin vähän enemmän ajelemaan, niin huomasin tuon rohinan jatkuvan edelleen. Aluksi ajattelin sen johtuvan jarrulevyjen ruostuneista reunoista. Kuitenkin rengasta ottaessa syy korvia raastavalle äänelle selvisi: Uusi satula oli ottanut kiinni vanteen sisäpintaan raapien sitä ikävästi.

    Hyvin oli lika ja maali kulunut vanteen sisäpinnalta :D Onneksi naarmuja lukuunottamatta satula ei ollut päässyt pahasti pureutumaan alumiiniin. Vanteet näyttivät samanlaiselta molemmilta puolilta.

    [​IMG]

    Dremelin kanssa uutta satulaa vähän trimmailemaan ja testailemaan. Rohinan sai alkuun loppumaan, mutta muutaman voimakkaamman jarrutuksen jälkeen se palasi.

    Ihmetytti vain kun vanha ja uusi satula olivat identtiset, joten muuta selitystä en keksinyt kuin uusista paksummista jarrupaloista johtuva satulan siirtyminen. Eivätpä taida vanteet olla kovin yhteensopivat Aspeniin..

    Pika apuna käännyin bilteman puoleen ja sieltä 5mm spacerit väliin, jotta saa vanteita hieman kauemmas satulasta.
    [​IMG]

    Samalla kävi "onni onnettomuudessa", sillä oikean eturenkaan irroitettuani huomasin keskellä kumia ruuvin painautuneena sisään. Paineetkin olivat laskeneet ~1.2 baaria. Hyvä että huomasi talilla eikä ajossa...

    Näillä korjauksilla lähti jarrut pelittämään kunnolla. Nyt pysähtyy kuin seinään eikä satulatkaan kolise mukulakivillä, mikä oli mukava yllätys :)
     
    Muokattu: 27.6.2020
  19. Tarkeet

    Tarkeet 3rd gear

    Leima kuumottelee tässä parin viikon päästä ja ajattelin ennakkotoimenpiteeksi käydä päästöt mittailemassa. Kappas vaan sieltä paljastuikin "iloinen" yllätys: HC PPM - lukemat kulkivat aivan järkyttävissä lukemissa, vaihdellen 1500-1900:n välillä..

    Ainahan noiden kanssa on ollut hieman häikkää, mutta rajoihin ovat kuitenkin asettuneet.
    Itse epäilen jonkinsorttista venttiilivikaa tai muuta vuotoa. Olisiko kuitenkin jotain vippaskonsteja jolla noita voisi saada kuriin? Joku vuotava tiiviste jonka voisi tarkistaa? Jotai muuta mitä ei ole tullut mieleen?

    Kaasaria koitettiin säätää suuntaan jos toiseen, mutta seosten muuttuessa suurta vaikutusta lukemiin ei ollut. Venttiilit säädetty kohdilleen keväällä ja sytytyksen pitäisi olla kunnossa. Tietty tulpat voisi katsoa (nekin vaihdettu ~20tkm sitten), mutta epäilen että noin suuret erot tulpista johtuvat?

    Mikäli koneremonttia tässä joutuu tekemään, niin siihen ei enää itsellä aika, tietotaito eikä rahatilanne anna periksi :(
     
  20. jrasi

    jrasi Gearhead

    Ekana puristuspaineet, jos sieltä on yksi muki pois pelistä. Mittari maksaa pari kolme kymppiä ja mittaus on helppo operaatio, jos vaan tulppiin pääsee helposti käsiksi.
     

Kerro tästä muillekin!