1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla sivuston käyttöä hyväksyt evästekäyttömme. Lue lisää.

1980 Dodge Aspen 4d

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Tarkeet, 6.3.2016.

  1. Dart 67

    Dart 67 3rd gear

    Jos co lukema on lähellä nollaa ja kaasuttimen tyhjäkäynnin seosruuvilla ei sitä saa juurikaan ylemmäksi, niin syynä on todennäköisesti alipainevuoto, yleinen vika slantin uljaassa imu-pakosarja systeemissä...
     
  2. Ana67

    Ana67 3rd gear

    Imuvuotohan tuo selvästi. Varsinki jos CO liki nollaa...
     
    Muokattu: 3.9.2016
  3. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen 3rd gear

    Paljonko päästölapussa O2?
     
  4. Tarkeet

    Tarkeet 1st gear

    Co ja O2 - lukemia en tarkalleen muista, mutta pyörivät kyllä nekin korkeahkoissa lukemissa. Nollassa ei ainakaan ollut. Seosruuveilla lukemat hieman vaihtelivat, tuota HC:ta juurikaan lukuunottamatta.

    Putken puolelta kun käyntiä kuulostelee, niin pieniä "puhahduksia" kuuluu aika-ajoin.
    Voin koittaa ääntä ottaa videolle. Tosiaan kuulostaa hieman siltä kuin yksi lyönti jäisi välistä tms.

    Imuvuodon selvittämiseen ilmeisesti starttispray on oiva työkalu?
    Edit: Tällä testattu, mitään muutosta tyhjäkäyntiin ei ollut. Joka suuntaan koitin suihkutella eikä mitään vaikutusta.

    Ohivuodot mitattiin keväällä, ainakaan silloin ei ollut huomattavaa eroa pyttyjen välillä. Toki tuonkin operaation voisi suorittaa mikäli jotain on mennyt kesän aikana persiilleen.
     
    Muokattu: 4.9.2016
  5. jrasi

    jrasi 2nd gear

    Joo, mulla oli kuplassa HC:t koholla ja syylliseksi paljastui pakoventtiili, jonka lautasesta puuttui pala. Eihän se vika kalenteria katso, toki voihan se muuallakin olla...
     
  6. maverick999

    maverick999 2nd gear

    Oliko tossa egr? Ettei vuotais?
     
  7. Tarkeet

    Tarkeet 1st gear

    Ei löydy EGR:ää

    Edit:

    Lisää diagnoosia tehty. Kaasarin ja imusarjan tiivisteet vuotavat sittenkin. Täytyy nämä vaihdella ja katsoa miten on vaikutusta. Imu-/pakosarjan tiiviste löytyykin jo, mutta hieman hirvittää noiden pulttien availu. Liikaa kauhutarinoita katkenneista..

    HC - päästöjä saatiin laskemaan lukemiin ~700-900 kaasaria lisää säätämällä ja muutamalla sytystä pari astetta myöhäisemmälle. Nyt on lappukin tulostettu jos sitä leiman saisi (tai edes sen kuukauden ajoaikaa), niin saa vähän hengähdysaikaa ennen isompia remontteja.
     
    Muokattu: 8.9.2016
  8. Tarkeet

    Tarkeet 1st gear

    Noniin, tänään käyty Aspenin kanssa leimalla.
    Positiivisena yllätyksenä muita huomautuksia ei tullut kuin liian suuri ero etuiskareissa. Niitä pääsee siis vaihtelemaan tässä lähiaikoina.

    Nivelien rasvaamisesta oli ilmeisesti hyötyä, tuntui viimeksi olevan hieman välystä.. Ohjauskin jäykistyi hiukan.
    [​IMG]

    Tuossa vielä kuva päästölapusta:
    [​IMG]

    Kohollahan ne ovat. Katsellaan miten imusarjan tiivisteen vaihdon ja kaasarin korjaus-sarjan jälkeen näyttää. Tyhjäkäynti piti pitää aikas korkealla jotta rajoihin päästiin :D
     
  9. DX

    DX Gearhead

    mosasi käy aika rikkaalla seoksella
     
  10. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen 3rd gear

    Ihan hirveetä imuvuotoa ei pitäs olla kun toi o2 on noinkin pieni. Mulla vuosi imusarjan tiiviste ja jäännöshappi oli hyvin liki 5.
     
  11. Tarkeet

    Tarkeet 1st gear

    Nyt on etuiskarit vaihettu aspeniin ja vuosi leimaa noudettu konttorilta.

    Parin viikon sisään menee taas talvisäilytykseen tämäkin verme ja pääsee volvolla luistelemaan.
    Täytyy alkaa talven aikana tarkemmin tutkia tuota moottorin sielunelämää että mikä siellä mättää. Viimeaikoina kun ei pahemmin ole aika riittänyt.
     
  12. Tarkeet

    Tarkeet 1st gear

    Laitellaan taas vähän höpinää pitkästä aikaa.
    On vielä hengissä tämäkin projekti. On vaan aika ollut todella kortilla koulun, duunin, parisuhteen sekä talvikotteron ylläpidon kanssa.

    Tässä talven aikana Aspeniin saatiin vaihdettua imu- ja pakosarjan tiiviste sekä kaasari huollettiin korjaussarjalla. Tämän joutui kuitenkin teettämään osittain tuttuni kautta tilan - ja ajanpuutteen vuoksi.


    Hiihtolomaviikolla oli sen verta hyvää keliä että piti parina päivänä käydä hieman ulkoiluttamassa.
    [​IMG]


    Nyt remontin jälkeen tyhjäkäynti tasaantui huomattavasti ja auto lähtee käyntiin ongelmitta. Jossain matkan varrella automaattiryyppy on vaihdettu käsikäyttöiseen, mikä aiheutti ihmettelyä kaasarin kanssa touhutessa (samassa kun laitettu 318 - syylarikin?).
    "Fast-idle" ei toiminut aikaisemmin ollenkaan, mutta nyt sen sai pienellä kikkailulla pelittämään. Päästölukematkin putosivat parempaan suuntaan, ilman ihmeellisempiä säätöjä HC arvo putosi 600:n paikkeille, kun alkusyksystä se pyöri 900-1200:n hujakoilla.

    Tässä parina päivänä ajellessa olen huomannut kuitenkin seuraavan ongelman:
    Vauhdista jarruttaessa esim liikennevaloihin auto alkaa yskiä, välillä jopa sammuu. Saman huomaa jos esim jarruttaa mutkaan ja mutkan jälkeen lähtee hitaasta vauhdista kiihdyttämään -> kun kaasua painaa niin meinaa sammua.

    Kiihdytyspumpussa häikkää? Bensanpinta pielessä? Vieläkin liian laihalla/rikkaalla?
    Pientä säätöä koitin kaasariin tehdä mutta suurta vaikutusta kyseiseen pulmaan ei ollut.
     
  13. Kahvipoika95

    Kahvipoika95 1st gear

    Moro!
    Imuvuotoa jarrutehostimelta? Pahenee jarruttaessa? o_O
    Siehä pystyt kahtoo kiihytyspumpu toiminna ku otat ilmanputsari poikkee ja kahot kaasuttime kurkkuu et ruiskauttaako ainetta ku painat kaasuu reippaammin.
    Ja toi ongelma tuli kaasuttimen huollon jälkee??
    Missattu joku palloventtiilii/paino esim just se mikä liittyy toho kiihytyspumpu toimintaan.
    Kasattu väärin?
    Onko mikä kaasutin käytössä?

    Näin BTW onko minkä kokose pellit sulla tos ny alla.
     
  14. Tarkeet

    Tarkeet 1st gear

    Kiihdytyspumpun toiminta kurkattiin juu tuossa viimeviikolla. Hyvän näkönen loraus sieltä menovetta kaasariin lorahti. Sitä kun ei vaan ole aikaisempaa kokemusta että kuinka paljon sieltä pitäisi sitä tarkalleen tulla :D

    Tuo imuvuoto täytyy tarkistaa.

    Juu ongelma tuli tämän jälkeen. Ennenkin ollut vastaavaa kylmällä koneella, nyt myös lämpimällä. Toisaalta ennen kone saattoi sammua jos polkaisi kick-downia liian rivakasti, nyt ei tee enää sitä. Jänniä pelejä nää vanhat kaasarikoneet ...

    Voihan se toki olla kankeutta kun talvisaikaan ei ole tullut ajettua kuin muutama siivu. Täytyy odottaa lämpimämpiä kelejä niin pääsee ajelemaan ja hienosäätelemään ajan kanssa.

    Kaasuttimena kaksikurkkuinen Carter BBD.

    Tällä hetkellä 14¨ pellit, kuinkas?
     
  15. Kahvipoika95

    Kahvipoika95 1st gear

    Jos auto lähtee hyvin etenemään pienemmistä nopeuksista vähä reippaammin polettaessa niin en usko että kiihytyspumpussa olisi mitään vikaa.
    Mutta voi olla että se on säädetty väärin.
    Ei se kyllä pahaa tee kahtoo uuestaan läpi ja varmistaa et kaikki varmasti säädöissä ja jokainen osa löytyy.

    Enne noita kaasuttime säätöjä olisi todella hyvä varmistaa että sytytysjärjestelmä on kunnossa ja oikeissa säädöissä sekä samoiten venttiilivälykset/jakopää. Sulla vissii hydraaliset nostajat konees? Ja tietennii että ei olisi imuvuotoja.

    Sit missä kunnossa lie polttoainepumppu ja suodatin.

    Tästä linkistä jos olisi jotain apua.

    http://c803310.r10.cf2.rackcdn.com/bbd_carburetor_manual.pdf

    Mut eiköhä tuo asia selvine;) Oisha se kiva päästä kruisailee ongelmitta nyt ku pian kesäki täällä!

    Ja kyselin vaan että jos olisi ollut 15 tai 16'' pellit et oisin ollu kiinnostunu et mite mahtuu pyörii ja tällästä. Mietin omaan Aspenii et jos hankit kesäks uuet kumit nii laittaako nykyste mangelssie päälle vai hankkis jotkut asialliset pellit:)
     
  16. Tarkeet

    Tarkeet 1st gear

    Eiköhän tuo juu tässä ajan kanssa selviä. Vähän ollut motivaatio hukassa kun koulua ja duunia sen verran paljon, että aika ei tahdo riittää eikä edistystä asian ratkaisun suhteen ole juurikaan tapahtunut.

    Kevään viimeiset kouluviikot täytyy vielä koittaa rutistaa pakettiin, niin jää reippaammin aikaa tämän ihmettelyyn :)

    Venttiilivälykset sekä sytytys katsottiin viime syksynä, ja tämän jälkeen ajoa ei hirveästi ole tullut. Tulpat saattavat toki olla heikossa hapessa, täytyy ne vielä kurkata jahka kerkiää.

    Polttoainepumppu on reilu puoli vuotta vanha sekä suodattimen vaihdoin noin vuosi sitten.
    Nostajat ovat mekaaniset.

    Kohtalaisen hyvin sain kulkemaan säädöillä. Mutta tosiaan eniten haittaa aiheuttaa auton sammuminen kun tekee nopeahkon jarrutuksen sekä äkillisen jyrkän käännöksen. Toinen sammumisen syy on kunn polkaisee kaasun todella nopealla liikkeellä lattiaan (vai lieko normaalia?).
    Tutkin tuon jarru- ja ohjaustehostajan toiminnan ja mahdolliset vuodot. Jos sieltä löytäisi jotain vikaa.

    Täytynee vielä testailla puristuspaineet, jotta pääsee vainoharhaisuudesta. Tai sitten todeta että ei siellä ketään ole kotonakaan... :)
     
  17. foxkiller

    foxkiller 1st gear

    Komia dille:)
     
    Tarkeet tykkää tästä.
  18. Tarkeet

    Tarkeet 1st gear

    Alkuviikosta tuli ajeltua ~100 kilometriä ja säädeltyä kaasaria siinä ohessa. Yllättävän hyvin auto toimi. Lähti jopa laakista käyntiin muutaman tunnin kylmässä seistyään, eikä konetta tarvinnut lämmitellä juurikaan ennenkuin pääsi liikkeelle. Toimiva fast idle tekee ihmeitä.

    Pidempi lenkki sisälsi moottoritie- sekä kaupunkiajoa. Pääsi hyvin kartalle mikä toimii ja mikä ei. Kun vauhtia on ~40km/h +, niin auto toimi moitteetta.

    Ongelmia aiheuttivat kuitenkin seuraavat tilanteet:

    -Pidempikestoisesta kovasta vauhdista (esim moottoritie) jarruttaminen valoihin -> Jos vaihde silmässä, sammuu jarrutuksen aikana. Jos jarruttaa vapaalla, niin yskii heti kun vaihteen laittaa silmään vaikka olisi paikallaan.

    -Äkillinen jyrkkä käännös, esim U-käännös sammuttaa moottorin.

    -Hidasteisiin jarruttelu saattoi aiheuttaa sammumisen / yskimisen.

    - Hitaasta vauhdista kiihdyttäessä kaasua painettaessa ensimmäisen kerran pientä rykimistä -> kaasu on päästettävä kokonaan pois ja tarjoiltava uudestaan.

    Oma noviisin diagnoosi: Liian vähän bensaa? Ei riitä menovesi ennenkuin kiihdytyspumppu ehtii mukaan?

    Säätäminen rikkaammalle ei juurikaan auta. Ryyppy helpottaa hieman joitain tilanteita, mutta ei ole kovin ideaalia ajella se puolilleen kytkettynä.
    Alipainevuotoja en löytänyt ainakaan vielä, täytyy varmaan käydä oikeasti ajan kanssa kaikki putket ja liitokset lävitse. Bensapumppu on vaihdettu ~6kk sitten, bensasuodatin on uusi jne. Seuraavana täytyy varmaan bensanpintaa nostaa?
     
  19. JuhoS

    JuhoS 1st gear

    Oletko tarkistanut bensapumpun käyttö akselin jos se on kulunut?
     
    Muokattu: 21.4.2017
  20. jariha

    jariha 2nd gear

    Slantissa tarkoittaa nokka-akselia, ei ole erillistä käyttöakselia(tappia) niinkuin ainakin isolohkossa on? Eli tuskin on siellä vikaa? Pensapintaa ylöspäin niin olettaisin osan vioista poistuvan;)
     

Kerro tästä muillekin!