1980 Dodge Aspen 4D

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Tarkeet, 6.3.2016.

  1. JuhoS

    JuhoS 1st gear

    Noni en tiennytkään et slantissa ei ole mitään väli tappia niinkuin isolohkoissa.
     
  2. jariha

    jariha Double Gearhead

    No nytpä tiiät:poff:
     
  3. Dart 67

    Dart 67 Gearhead

    Slantissa on yleinen vika että bensapumpun nokkaan kuluu ura joka heikentää pumpun toimintaa...
     
  4. grantorino

    grantorino Gearhead

    Eipä tuo nokka-akseli yhdessä talvessa kulu, kun ei edes käytetä moottoria.
    Jos kone ennen kaasuttajan avaamista toimi normaalisti niin sieltä kaasarista se vikakin löytyy, bensapinnan huolellinen säätö korjaussarjassa tulleen ohjeen mukaan, sytytys kohdalleen alipainemittarilla ja tyhjäkäynti n. 750 kierroksen päälle ilman vaihdetta niin slantti käy kuin kello.
     
    jariha tykkää tästä.
  5. stana

    stana 3rd gear

    Kaasaria kun on sepitetty niin kannattaa tarkastaa bensanpinta?
     
  6. Tarkeet

    Tarkeet 3rd gear

    Jeps, näillä ohjeilla etiäppäin :)
     
  7. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Nostat bensapintaa aavistuksen ja onhan tk seos ruuveista rikkaan puolella? Siitä Slantti tykkää...
     
    jariha tykkää tästä.
  8. Tarkeet

    Tarkeet 3rd gear

    Huomannut juu että kohtalaisen rikkaalle saa laittaa jotta kehrää :D
     
  9. Tarkeet

    Tarkeet 3rd gear

    Noniin, taas oltu hetkonen radiohiljaisuudessa mutta homma etenee.

    Pakosarjan tiivisteen vuodot korjattu viimein kokonaan (uudenkin tiivisteen kanssa alkoi hieman falskaamaan, sarja ilmeisesti hieman kierona) ja säädöt saatu kohdilleen.
    Kaasuttimen sain säädettyä päästömittarin kanssa "ihanteellisiin" lukemiin ja konehan alkoi käymään hyvin. HC lukemat laskivat 400-600 välille. Ei tämäkään mikään optimi ole, mutta huomattavaa parannusta aikaisempaan 1000-1200 lukemaan...

    Samalla korjaussarjan ja säätöjen jälkeen polttoainetalous parani huomattavasti. Viimevuoden loppukesästä säätöjen ollessa täysin metsässä kulutus pyöri jopa maantiellä 14-16l/100km hujakoilla, kaupunkiajosta puhumattakaan...
    Nyt muutaman pidemmän reissun jälkeen kulutus on pyörinyt seka-ajossa 9.5-11.5 litran välillä.
    Viimeisimmät mittaukset juhannusviikonlopulta: 130km maantieajoa 60-100km/h nopeuksilla 11,6 litraa (8,9l/100km) sekä 85km maantietä sekä kaupunkiajoa 4hlö kyydissä hieman raskaammalla kaasujalalla 9,3 litraa (~11l/100km).
    Säästää kesällä pitkän pennin :)

    Ennen juhannusta piti myös tarkistaa tulppien kunto, mutta kiireessä taas kun lähti irroittamaan niin sai aikaiseksi ainoastaan kolmospytyn tulpan varren katkeamisen. Muutaman kirosanan jälkeen ajattelin että ehkä viimein aika vaihtaa ne kaikki, kun sitäkään ei ollut aikaisemmin ehtinyt tehdä. Noh, tulipahan tehtyä ja kylmällä käynti parani huomattavasti.

    Kaasarin säätöjen lomassa ja piuhoja siistiessä tuli ihmeteltyä kun auto sammuili ajoittain ja lopulta ei enää lähtenytkään käyntiin. Muutaman hetkosen ja työtukisanan jälkeen tuli huomattua että sytytysjärjestelmän haaraliitoksesta oli irronnut suojateippi (jos sellaista edes ollut) ja se otti runkoon kiinni. Hyvä tuuri kävi että tuonkin huomasi, olisi ollut hieman veettumaista kun olisi ajossa ottanut maihin kiinni, tietysti keskellä metsää keskellä yötä.
    Tämän jälkeen pitikin käydä kaikki nuo läpi muiden epäkohtien varalta. Eipä vielä ainakaan löytynyt.

    Harrastebudjetti otti myös hieman takapakkia. Ajoon lähtiessä pari viikkoa sitten huomasin oikean eturenkaan olevan täysin tyhjä. Kauas ei ehtinyt ajaa, mutta kiekko oli ottanut sen verran siipeensä että uusi täytyi tilata. Oli tullut viilto venttiilin juureen. Rengasliikkeen kaverin kanssa sitä tarkkailtiin ja hän oli sitä mieltä että venttiili on niin hyvässä kunnossa ja jälki oli niin viivasuora, ettei ole voinut tulla muualta kuin puukosta... Mikäli näin on tapahtunut, niin ei voi muuta kuin ihmetellä että eikö ihmisillä ole muuta tekemistä kuin puhkoa toisten renkaita :mad:

    Näillä tällä erää, Ääspen käy ja kukkuu.
    Vielä kun kerkeisi muutamat cruisingit käydä tämän kesän aikana. Jos sitä parin viikon päästä lahdessa sitten :)
     
    Seevu, isalmela, MJF ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  10. Tarkeet

    Tarkeet 3rd gear

    Vähän erilaista projektipäiväkirjan päivitystä tällä kertaa.
    Tuli tässä loman alun kunniaksi leikittyä hieman erilaisilla kemikaaleilla auton putsailun lomassa.

    Koska kuvat kertovat enemmän kuin tuhat sanaa:
    [​IMG]

    [​IMG]

    Kuvat hieman valottuneita kun puhelimella koitti napata. Pitäisi joku päivä kunnon kameralla käydä parit potretit ottamassa :)

    Auto tuli pestyä liuottimella jotta sai vanhat tökötit pois, jonka jälkeen vielä erikseen kintaalla ja pesuaineella.
    Pesujen jälkeen kierros glymin puhdistus-savella jonka jälkeen kerros glymin punaista vahaa ja tämän jälkeen kultaista gloss protectionia. Lopuksi viimeistely vielä glymin Quick Detailerilla.
    Puoli päiväähän siinä miltei menikin kun samalla pesi sisustan erilaisilla kemikaaleilla.

    Hyvin saa kiiltoa miltei neljäkymppiseen maalipintaan. Hohtaa tuo kottero paremmin kun vanhempien vajaa parivuotinen Seat ;)
    Jos nyt saisi pidettyä pinnan hyvän näköisenä kesän ajan pelkällä pesulla ja ylläpitovahalla.

    Mielenvikaistako? Ehkäpä.
    Itse tykkään puuhastella, vaikkei tästä uuden näköistä saakkaan. Myllyttämällä saisi toki vielä parempaa jälkeä aikaiseksi, mutta en tiedä kestääkö maalipinta enää moista?

    Lopuksi hieman silmäkarkkia:

     
    Muokattu: 27.6.2020
    Seevu, MJF, Kahvipoika95 ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  11. Kahvipoika95

    Kahvipoika95 2nd gear

    Hienoo jälkee! Ja höpöhöpö mittää mielevikasta touhuissas ole.
    Ratkesko se ongelma
    ''Tässä parina päivänä ajellessa olen huomannut kuitenkin seuraavan ongelman:
    Vauhdista jarruttaessa esim liikennevaloihin auto alkaa yskiä, välillä jopa sammuu. Saman huomaa jos esim jarruttaa mutkaan ja mutkan jälkeen lähtee hitaasta vauhdista kiihdyttämään -> kun kaasua painaa niin meinaa sammua.'' ?
    Ja jos oot tehny puristuspainemittauksen niin millasia lukemia sait?
     
    Tarkeet tykkää tästä.
  12. Tarkeet

    Tarkeet 3rd gear

    Kiitosta.

    Juu unohtuikin mainita tuossa aikaisemmassa viestissä että sammumis ja pätkimis probleemat katosivat. Vika oli tosiaan päin prinkkalaa säädetyssä kaasarissa.
    Eli nyt kulkee nätisti motarilla ja kaupungissa. Aivan extreme jarrutus-käännöksellä voi saada sammumaan, mutta ei normiajossa. Eipä tuota hirveästi tule tuollain rääkättyäkään :)

    Puristuspaineita en ole saanut mitattua vielä. Jos sen saisi tässä kesän aikana tehtyä..
    Tuntuu olevan niin paljon projektia muidenkin laitteiden (omien ja tuttujen) että ei mukamassa millään ehdi :confused:
     
  13. jariha

    jariha Double Gearhead

    Kaasarin perseelleen säätö/vanhapensa yms. ja siihen päälle vielä syttypoksin huono maadotus tekee kaikkea mukavaa slantissa;) oma ääspeni korjaantui hyvillä mailla? Ps. Se poksi maadottaa ittesä "rungon" kautta;)
     
  14. Tarkeet

    Tarkeet 3rd gear

    Hieman offtopiccia:

    Kesä mennyt pitkälti muiden projektien parissa.
    Myönnettäköön että Aspenin lisäksi tulee volvoja harrasteltua. In my defence, voihan niitä pitää vaikka "Pohjolan jenkkeinä" :D

    Omaa 240:stä ja kaverin 940:stä huollellut ja rakennellut vapaina päivinä.
    Lisäksi perushuoltoa touhunnut faijan Citroen C2:seen jarrurempan yms. parissa.
    Ei muuten ole näissä "vanhoissa rotteloissa" yhdessäkään ollut jarrut yhtä jumissa kuin tuossa ranskan laitteessa :D

    Tuon ysinelikymppisen kanssa tullut tehtyä suurimmat rempat, mm. joka kulmaan jousten vaihto alkukesästä sekä viimeisimpänä kytkimen, kampuran takastefan sekä kardaanin kannatinlaakerin vaihto. Hommaa hankaloitti hieman nosturin puute. Vähän jännittikin että miten saadaan tuo laatikko kahden miehen voimin alas tuolta auto pukeilla. Varsinkaan kun tuollaista ei ole aiemmin tehnyt. Hyvinhän se sujahti loppujenlopuksi.

    Ghetto-setti ja ryytynyt työmies.
    [​IMG]

    Hauska välillä harrastaa niinkin ettei tarvitse kiroilla oman auton parissa, kun joku muu maksaa osat, remonttiin tarvittavat työkalut sekä sapuskat. Tulipahan tuossa kytkimen vaihdossakin opittua pirusti. Vaikka teoriassa on tiennyt miten tuo aparaatti toimii, niin on se aivan eri asia kun käytännössä purkaa ko. laitteen.

    Omaa lankkua pitäisi myös huoltaa jakopään, parin öljyvuodon sekä selvittää kylmällä esiintyvä huono tyhjäkäynti. Pitäisi ennen koulujen alkua saada sekin kasaan, silloin kun on huomattavasti vähemmän aikaa remontoida.

    Pari kuvaa tuosta toisesta harrastelaitteesta viime talvelta. Tuolla tulee ajeltua Aspenin ollessa talviunilla. Tällä hetkellä kauniimmalla puoliskolla ajossa.

    [​IMG]

    [​IMG]


    Eksyttiin vähän aiheesta, mutta teki mieli päästä jotain kirjoittamaan.

    Aiheeseen liittyen:
    Aspenia pitäisi ruveta käymään läpi katsastusta varten sekä päästöt käydä mittauttamassa vielä kertaalleen jotta näkee onko pysynyt säädöissään. Ainakin noin 1000km kun ajellut tässä niin toiminut hyvin.
    Tulipahan piipahdettua stadin- ja lahden cruisingeiskinsa tuossa parisen viikkoa sitten. Lahdessa bongasi jopa muutaman lajitoverinkin :)

    Tällaista tällä kertaa. Jos ensikerralla pysyisi aiheessa...
     
    Muokattu: 27.6.2020
    isalmela, Kahvipoika95 ja VintageSpeed tykkäävät tästä.
  15. Tarkeet

    Tarkeet 3rd gear

    Hoplaa! Aspen leimattu tänään ja laakista läpi. Kerrankin näin.

    Ainoat suulliset huomautukset tulivat syksyllä vaihdetuista iskareista. Oikeanpuoleisen yläkiinnike ilmeisesti löystynyt. Muutama öljytippa löytyi myös pohjasta, mutta "kyllä tämä harrasteautossa on ihan sallittua".

    Muuten tulikin kehuja, jopa pohja oli pysynyt kovana. Talvella ajamattomuus tekee ihmeitä :D
     
    Muokattu: 27.6.2020
    Kahvipoika95, FuryIII '71 ja Inlinee tykkäävät tästä.
  16. Tarkeet

    Tarkeet 3rd gear

    Päivitys tienpäältä hinuria odotellessa:

    Taisi aspenista hajota aski. Kolaus kuului ja sen jälkeen huomasin valoissa että ei enää vedäkkään vaihteella kun jarrun nostaa.

    Kaasua painaessa tuntuu kuin ajaisi käsijarru pohjassa - > kierrokset nousee ja kiihtyy verkkaisesti.
    Vaihtaessa kolahtaa kunnolla.

    Sain ajettua 500m parkkipaikalle ja tässä ihmetellään...

    [​IMG]
     
    Muokattu: 27.6.2020
  17. isalmela

    isalmela Gearhead

    Ootko ehtinyt vielä tarkempaa diagnoosia tekemään, mitä meni hajalle? Noihin taitaa saada onneksi kohtalaisen hyvin osia?
     
  18. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Turbiini? Sehän noista sillon tällön menee...
     
  19. Tarkeet

    Tarkeet 3rd gear

    Tuttuun korjaamoon hinautin kun itsellä ei ole juurikaan tietotaitoa tuosta automaattilaatikosta.

    Diagnoosi: laatikko kaput. Ei vaihda vapaalle eikä pakille vaan on jumissa. Kuulemma pitää vain ihme surinaa kun koittaa vaihtaa. Perä oli kunnossa jne.

    Täytyykin nyt pohtia että mitä tämän kanssa tekee. Tietotaito tosiaan askeista hyvin vähäinen, eikä taloustilannekaan kestä tehdaskorjatun hommaamista / korjaamolla laatikon remontoimista..

    Edit: kuitenkin starttaa neutraalilla. Mutta surisee. En sitten tiedä mitä moinen meinaa.
     
  20. Vezques

    Vezques 3rd gear

    Ajoitko Kotkan suuntaan iltapäivällä ennen hajoamista? Hyvältä näytti joka tapauksessa jonkun Aspen.
     

Kerro tästä muillekin!