1980 Dodge Aspen 4D

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Tarkeet, 6.3.2016.

  1. Tarkeet

    Tarkeet 3rd gear

    Nope, epoossa tapiolassa paukahti
     
  2. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    Noita slantin laatikoita saa sitten ihan satasilla käytettyjä eli ei kannata murehtia. Kaverillakin on yksi ehjä tässä Riihimäellä. Voin kysyä myykö jos tarviit.
     
    Tarkeet ja isalmela tykkäävät tästä.
  3. isalmela

    isalmela Gearhead

    Hyvä meininki overdrive foorumilla jatkuu: autetaan miestä mäessä eikä mäen alla!
     
    wilburi tykkää tästä.
  4. Tarkeet

    Tarkeet 3rd gear

    Tarvetta laatikolle voisi olla, mutta sekin vasta kun rahatilanne antaa myöten. Opiskelijalle tuokin on aika suuri valuutta.

    Kuuleman mukaan "ei tuohon kannata sellaisia rahoja enää laittaa". Kun vuotaa nestettä sieltä täältä ja on kuulemma takapalkeissa sen verran mätää(?). Tiedä sitten missä kunnossa moottorikaan oikeasti on.

    Sitä lähinnä miettii että jos nyt investoin laatikkoon, niin kauanko menee että muuta isoa laukeaa? Samahan on toki autossa kuin autossa. Fiksuinta olisi kaiketi luovuttaa ja laittaa projekti eteenpäin, mutta luonto ei tahtoisi antaa periksi.

    Otan yhteyttä tuon askin kanssa kun keksin että mitä teen ja koska. Ensialkuun auto pitäisi saada nurmijärveltä lauttasaareen. Mistäs aspenia kannattaa hinata, kun edessä ei tainnut mitään virallista köyden paikkaa olla?
     
  5. isalmela

    isalmela Gearhead

    Älähän vielä luovuta! Aspeniksi tuo on poikkeuksellisen komea yksilö, joka ehdottomasti pitää saada takaisin tien päälle.
     
    Tarkeet tykkää tästä.
  6. Tarkeet

    Tarkeet 3rd gear

    En minä vielä periksi anna. Autolla jo sen verran tunnearvoakin. Välillä vaan meinaa usko hiipua näiden laitteiden kanssa. On se kumma että "pelkkä auto" voi olla jotain niin vakavaa :D

    Mukavaa kun on kannustusta mukana, antaa kummasti voimia.
     
    isalmela tykkää tästä.
  7. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Itellä käyny joka projektissa sellainen vaihe ettei on varma pitäiskö enää jatkaa vai tuikata koko p*ska liekkeihin, mutta sitten kun jaksaa miettiä ja tehdä niin lopuksi on mahtava fiilis ajella ja katella valmista autoa. Eli ehdottomasti niin p*rkeleesti läpi harmaan kiven! Aihionahan tuo ei ole pahakaan
     
    Tarkeet tykkää tästä.
  8. grantorino

    grantorino Gearhead

    Aspen on niin yksinkertainen perusauto jonka pystyy, melkein kuka vaan, vielä itse korjaamaan kotitallissa.
    Ja laatikko aspeniin on varmaankin halvin, verrattuna muiden harrasteautojen laatikoihin, joten ei muuta kuin ruuvaustalkoisiin.

    Kaikista vanhoista autoista hajoaa aina silloin tällöin jotain kuluvaa, se on luonnollista, ja tämä on sitä autoharrastusta, vanhan auton kunnossapito.

    Hyvin korjattuna automaatti maksaa saman verran kuin aspenin uudelleen kromattu takapuskuri jobbarilla, noin 1000e.
    Käytettyja laatikoita saa halvalla, tosin niistä ei aina tiedä, miten niitä on huollettu ja käytetty.

    Hinaus kannattaa unohtaa, ettei tule enempää vahinkoa.
    Hinausauto on parempi ja turvallisempi vaihtoehto.

    PS. Ja jos raha ei riitä tällä hetkellä korjaukseen, niin laita auto liikennekäytöstä poistoon, se ei silloin mitään syö ja kuluta ja jatka sitten, kun on taas rahaa.
     
    isalmela tykkää tästä.
  9. mörkö

    mörkö Gearhead

    joo, Aspenin laatikkoja varmaan riittää, mullakin on joku jemmas..
    Se on vissiin lukkoturbiini malli tossa vm.80. Mulla taitaa olla moisen irtoturbiinikin.
    Laita baanalle vaan, on hieno ja helppo auto.
    Mörkö voi myydä rattiputkea ja kolme etupuskuria yms tosi opiskelijaystävälliseen hintaan...
    Ja jos tulee ongelmia ylätukivarsien kanssa niin apua löytyy..
     
    Seevu, Tarkeet, isalmela ja 1 muu tykkäävät tästä.
  10. Hai

    Hai Double Gearhead

    Voihan kardaanin takapään käydä alla irrottamassa.
    Kietasee ilmastointiteipillä ristikonkupit nippuun, ettei putoile ja keppi pikku liinoilla ripustaen jonnekkin pakoputkeen / iskarin korvaan...

    Tai koko pökäle takakonttiin.
     
  11. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Aspeni kuntoon vaan. Itekin joudin nollabudjetilla tota Vallua tekee, vaikka oon töissäkin. Vielä.
     
    Tarkeet tykkää tästä.
  12. Tarkeet

    Tarkeet 3rd gear

    Tietääkseni lukkoturbiinilla. Tosiaan käsitys tomaattilaatikoista on aika nollatasolla :confused:
    Eiköhän jotain kauppaa voida käydä, kun auto on omalla tallilla ja vähän päästy purkamaan. Kiitos tarjouksesta jo etukäteen.

    Juuh, sen teinkin jo samana päivänä. Olisi muutenkin mennyt talvisäilöön muutaman viikon sisään kun ei koulun ohella ehdi niin paljon ajelemaan. "Onneksi" sattui nyt syksyllä.

    Kunhan aika riittää niin joko hinaan tosiaan kardaanin peräpään irroituksella (kiitos vinkistä nimim. Hai) tai vuokraan trailerin. Kuulemma ennen lumia auto pitää saada pois:D

    Kunhan auto taas tallilla niin alan purkamaan askia ja ihmettelemään kun en siitä mitään ymmärrä. Hyvin todennäköisesti joku saa noutaa sen omaan käyttöönsä jos on tarvetta. Samalla näkee (toivottavasti) onko mikään muu ottanut myös siipeensä. Perä ainakin on kunnossa, se kun avattiin ja tarkistettiin.
     
    isalmela tykkää tästä.
  13. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    nolla-budjetti on hyvin tuttua touhua minullekin. joten kannatan myöskin sen korjausta kunhan kerkeet. ei se niin vaikea voi olla korjata tai ettei varaosia löytyisi ihan järkevään hintaan kun hetken viitsii etsiä ja tutkia. kiirehän ei nollabudjetilla eli vähillä varoilla tekevällä ole ainakaan näin syksyllä saada sitä korjattua takasin ajoon. talven verran aikaa tehdä kuntoon ja kerätä budjettia kasaan.

    rikkinäisenä siitä ei saa rahaa joten ei kannata myydä sitä ennenkun on korjattu. ja ehjänä ei kannata myydä kun se on ehjä auto taas. :D

    se toiseen vaihtaminen ei koskaan ole millään tavoin varma veto että SE pysyisi ehjänä. vanhan autonsa kanssa tietää mitkä kohdat on jo korjattu ja voi ehkä arvioida jo mikkä voivat ehkä seuraavaksi mennä. uuden kanssa kaikki voi hajota. vanhassa vara parempi sanotaan.
     
    Tarkeet tykkää tästä.
  14. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    youtubessahan on lootajuttua. Niistä voi katsella mistä siinä maksaa vaikka ei itse tekisikään.
     
  15. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Vaihteet vaihtuu kuitenkin mutta veto kateissa? Ehkä se olisi vain turbiinihomma.
     
  16. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    Luultavasti. Niinkun tuossa ylempänä tokaistiin niin noista lukkoturbiinilaatikoista murtuu turbiini kaula ja vedot häviää.
     
  17. grantorino

    grantorino Gearhead

    Tuo vika voi hyvinkin olla turbiinin rikkoutuminen, ei kehitä tarpeeksi öljynpainetta jotta auto liikkuisi normaalisti, mutta liikkuu kuitenkin.
    Kerran, kun itsellä laatikko laukesi, turbiini oli ehjä mutta muut sisuskalut olivat silppuna.
    Veto hävisi täysin, ei liikkunut eteen- eikä taaksekaan päin.
    Tosin laatikko oli jo kestänyt yli 30 vuotta, joten ei nuo ihan joka päivä hajoa.
     
  18. Tarkeet

    Tarkeet 3rd gear

    Pieni tauko oli foorumeilta kouluhommien johdosta.

    Elikkä:

    Tosiaan veto katosi, joten itse mietin kanssa tuota turbiinia. Oireet tuntuivat samalta kuin kytkimen luistaminen manuaalilaatikossa.
    Mutta voisiko tämä aiheuttaa kolahdusta vaihdetta vaihtaessa?

    Hinausauton tullessa huomasimme myös että takapyörät olivat lukossa vaihteesta huolimatta. Tuntui että laatikko olisi "juntturassa", ei siis suostunut vaihtamaan vapaalle.
    Ihmeellistä surinaa piti vain kun vaihtimen laittoin N - asentoon (normaali ääni??)

    Meinasin tuon laatikon sisään hiukka kurkistaa kun saan auton takaisin tallille. Sen verran ehkä näkee itsekkin että jos sieltä metallisilppua tulee syliin niin on entinen.


    Tämä on totta ja näin miettien päädyinkin siihen että turhaa sitä ruveta vaihtelemaan. Edellämainitun diagnoosin sain siis tutulta huoltomieheltä "puoli vittuiluna", joka pisti pohtimaan:rolleyes:

    Onneksi on tuo luotettavahko käyttisvolvo niin ei ole riippuvainen tämän laitteen toiminnasta. Pystyy rauhassa tämän kanssa ropailemaan jos/ja kun rahaa sekä aikaa taas riittää :)
     
  19. Hai

    Hai Double Gearhead

    Jos autoa ei kiskottu hinurin vinssillä P-päällä (vaan mikä muu hyvänsä kolo) kyytiin ja pyörät ei pyörineet, niin sitten se laatikko on paskana sisäisesti.
     
  20. leivonharri

    leivonharri Gearhead

Kerro tästä muillekin!