1980 Dodge Aspen 4D

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Tarkeet, 6.3.2016.

  1. Tarkeet

    Tarkeet 3rd gear

    Kiitos nopeista ja avuliaista vastauksista!

    Kello löi jo niin paljon jotta oli jätettävä seuraavaan kertaan itse laatikon irroitus. Muutamaa pulttia vaille kuitenkin.
     
    isalmela ja Rotten tykkäävät tästä.
  2. Tarkeet

    Tarkeet 3rd gear

    Tuli tuossa muutama päivä sitten irroitettua laatikko. Muutamaa veemäistä pulttia lukuunottamatta homma eteni yllättävän sujuvasti. Turbiinikaan ei pudonnut naamalle :D

    [​IMG]
    Vaihteita vivusta kääntelemällä ei löytynyt mitään erikoista, mutta aikaisemmin öljyjä valuttaessa epäilys jonkin komponentin hajoamisesta oli herännyt, sillä suodatin oli täynnä pientä metallihippua.

    Itse kun tuota en tohtinut tietämättömänä alkaa purkamaan, kuskasin sen "pienimuotoisen" puhdistelun jälkeen tuttavan kurkistettavaksi. Hänellä useamman kymmenen vuoden kokemus erinäisistä kotteroista, joten tarjoutui konsultoimaan askin kohtaloa.

    Diagnoosi tulikin jo seuraavana päivänä:
    [​IMG]

    [​IMG]

    Rattaisto hieman ottanut siipeensä. Tarkkaan minulle ei vielä selvinnyt että mikä / mitkä siellä ovat entiset, mutta tänään käyn itse paikanpäällä kurkistamassa.

    Paras vaihtoehto varmaan kuitenkin hommata jostain toimiva paketti ja pultata kiinni. Toinen vaihtoehto toki olisi hommata huoltoa vailla oleva sekä yhdistää molemmista toimivat osat (tähän tuttava lupasi konsultoida ja auttaa kasaamaan mikäli sille tielle lähtee).
     
    isalmela ja Make500 tykkäävät tästä.
  3. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Se on se slantin vääntö ja voima ku jyllää... :D

    Paras vaihtoehto olis varmaan korjata tuo, lähinnä siksi että ei noista käytetyistäkään välttämättä tiedä missä kunnossa ne on. Tosin jos budjetti ei sitä salli, ni sit tietty käytetty on hyvä vaihtoehto. Paras ois tietty jos kiikarissa oleva toosa ois kiinni autossa, niin että toiminnan pääsis ainakin testaamaan.

    Toki ei sekään ole tae siitä etteikö sekin saata olla kohta palasina...

    Niin tai näin, toivottavasti saat aspenin taas nippuun ja ajoon. :)
     
    Tarkeet tykkää tästä.
  4. Tarkeet

    Tarkeet 3rd gear

    Sepä se ;)

    Juu nettipalstoja kahlailtu lävitse.
    V8 marketista pari potentiaalista kandidaattia löysin: toinen osien luovuttajaksi tai sitten ilmeisesti kunnossa oleva "toimiva" aski. In any case, läpikäynnin varmasti tarvitsee.

    Vielä en ole hieronut kauppoja, jos "se oikea" vielä johonkin myyntipalstalle ilmestyisi, kun ei ole ollut juurikaan aikaa rakentelulle noin muutenkaan.

    Tässä samalla kun aski kerran on poissa paikoiltaan, niin ajattelin räpeltäväni uuden öljypohjan tiivisteen paikalleen. Tuo kun tuntuu vuotavan aika mallikkaasti. Toinen mitä epäilen on tuo "main bearing seal(?)", (ilmeisesti vähän kampuran takatiivistettä vastaava). Onkohan tällaisen vaihto kuin v-mäinen työmaa? Ohjeen mukaan pitäis olla ihan vain "nips-naps" :rolleyes:
     
  5. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Takaplaneetta ja aurinkopyörä ovat ainakin tuhannen p****n päreinä jostain syystä.
    Eivät ole käytettyinä kalliita osia. Onko laatikko 998 tai 999?
     
  6. Tarkeet

    Tarkeet 3rd gear

    904, tarkemmin ei ole tietoa.
    Näin olen ainakin ymmärtänyt. Mistähän tuohon saisi varmuuden?
     
  7. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Etsi laatikosta valmistenumero kuvan osoittamasta paikasta ja sen jälkeen perinteinen kato-wittu-googlesta menetelmällä etiäpäin. Tai kysyt siltä tuttavalta joka laatikkoa kurkisteli.

    [​IMG]
     
    Muokattu: 10.11.2018
    Tarkeet tykkää tästä.
  8. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Niin juu se numerosarjahan vaan kertoo sen mitä tomaatin sisään on laitettu tehtaalla. Vuosien saatossa sinne on voinut "eksyä" jotain toisenlaista.
     
    Tarkeet tykkää tästä.
  9. Tarkeet

    Tarkeet 3rd gear

    Laatikon kyljestä löytyi numerot: 4130953 6609 7915.
    Pienimuotoisen google - session jälkeen löysin listan jossa tuo ensimmäinen 7 - numeroinen litannia löytyikin. Eli tosiaan kutosen perästä 940 laatikko. "Aspen 80 6-225 Lock Up Converter std duty".

    Hiukkasen taas jäätänyt tämäkin homma kouluprojektien ja tuon toisen kotteron remppailun johdosta...
     
  10. Tarkeet

    Tarkeet 3rd gear

    Nyt on laatikko löytynyt ja kauppoja hierotaan. Koitan päästä ensiviikolla noutamaan.

    Sitten aloittelijan kymysys: laatikko on purettu - 71 valiantista 225 koneen perästä. Pitäisi olla sama 904, mutta onko näissä vuosikohtaisia eroja?
    Vielä en saanut selville että onko lukolla vai ilman. Eli toisinsanoen onko ihan "bolt on" vai pitääkö jotain ottaa huomioon?

    Google ei tarjonnut tarpeeksi avartavaa infoa. Tai sitten vika on penkin ja näppäimistön välissä.

    Paketissa tulee uusi turbiini sekä vetolevy.
     
    isalmela tykkää tästä.
  11. grantorino

    grantorino Gearhead

    Tuskinpa noin vanhassa mallissa oli vielä lukkoturbiinia, käsittääkseni lukkoturbiini on vasta aspen aikaisten mallien keksintö.
     
  12. MJF

    MJF Double Gearhead

    Ei ole lukkoa, ulkomuistista se on tullut vasta 79-80. Ei oleellisia eroja, aikalailla heittämällä paikalleen.
     
  13. Tarkeet

    Tarkeet 3rd gear

    Jeps. Hankintaan siis.
    Voisi tuon vanhan lootan kanssa vaikka reenailla. Tai sitten toimitan eteenpäin jollekulle osiksi.
     
  14. Tarkeet

    Tarkeet 3rd gear

    Nyt on aski tallin lattialla odottelemassa asennusta :)
     
    maverick999, isalmela ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  15. Tarkeet

    Tarkeet 3rd gear

    Viimeinkin opiskelulta ja duunilta löytyi vapaa viikonloppu sekä kevät auringon paistaessa kummasti heräsi motivaatio taas auton rakenteluun.

    Tallilla kuukauden päivät istunutta vaihdelaatikkoa sitten vain putsailemaan ja ihmettelemään.
    Pahimmat tauhkat pois ja vanhasta laatikosta kiinnikkeet uuteen.
    [​IMG]

    Kun laatikko oli putsattu, piti alkaa suunnittelemaan että miten sen saa kahden miehen voimin tuonne autoon paikalleen. Noh, ensin mallailtiin turbiinia vetolevyyn jotta löydettiin oikea asento pulttien reijille ja tussilla merkit kohdilleen. Etukäteen kuumottelin tuota turbiinin paikalleen laittoa, mutta yllättävän nätisti se sinne laatikkoon pienellä pyörittelyllä loksahti. Sitä muuttuu vainoharhaiseksi kun lueskelee kauhutarinoita kaikesta mahdollisesta..

    Nosturin puute loi kummasti haasteita itse laatikon siirtelyyn: auton alla ryömien ja tunkin kanssa leikkien sentti kerrallaan hivutellen. Kun viimein sai kohdilleen, sehän sujahti paikalleen kuin vettä vaan, turbiininkin sai vetolevyyn heittämällä kiinni.

    Varmuuden vuoksi piti myös irroittaa askin jäähdytyslinjasto syylarista ja valuttaa sieltäkin öljyt pihalle, jos vaikka olisi täynnä metallihippua vanhan laatikon jäljiltä. Puhtaaltahan se öljy näytti, mutta ei saa muuten mielenrauhaa.

    Siellä lepää.
    [​IMG]

    Sitten vain lisäilemään öljyä ja säätämään kick downia. Täytyy vähän opiskella että miten tuo säätö tapahtuu.

    Kuvasta erottuu myös aika hyvin hapero tukipalkki. Sai olla tarkkana että mihin pukit laittaa kiinni. Muutoin pohja on kyllä siisti, niin sisä- kuin ulkopuoleltakin, mutta palkeista 3/4 vaatisi kyllä "vähän" huomiota. Täytyy laittaa kuntoon heti kun rahatilanne antaa myöten.

    Takajarrut täytyy myös herkistellä ennenkuin auton saa taas liikkeelle.
    Toive olisi että kerkeisi saada auton ajokuntoon ennen toukokuussa pidettävää classic motor showta. Saapa nähdä.
    Täytyy kaksnelikympillä lähteä jos tämä ei ole valmis siihen mennessä. Volvokin täytti tänä vuonna 30, joten pääsee harrasteparkkiin :D
     
    isalmela, grantorino ja FuryIII '71 tykkäävät tästä.
  16. isalmela

    isalmela Gearhead

    Mukavaa kuulla että homma edistyy
     
  17. J-P-A

    J-P-A 1st gear

    Mahtava homma. Kummasti motivaatio ja itsetunto kohoaa kun homma onnistuu. Pakko sanoa että mulla meni toissa Juhannuksena jokunen tunti laatikon kanssa. Nimen omaan turbiinia tuli hierottua moneen kertaa mutta ei menny. Meni vahingos törkeen helposti ku piti pienen tauon.
    Rauhassa vaan, kickdown pitää olla oikeis säädöis.
     
  18. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Kickdowni kaasu pohjassa KIREÄLLE ni se on se säätö siinä, tai no siitä voi sit vähän hieroa haluamaansa suuntaan mutta lähtökohtaisesti sillai se on suunniteltu toimivaks :)
     
  19. Tarkeet

    Tarkeet 3rd gear

    Juu jotenki sitä välillä tekee kärpäsestä härkäsen, mutta kun taas saa jotain aikaiseksi ni motivaatio todellakin palaa kummasti. Ja tuo tauon pitäminen on kyllä täysin totta, moni projekti olisi sujunut sutjakammin kun kiroamisen sijaan olisi ottanut vaikka muutaman tunnin / päivän tauon.

    Eri asia on että toimiiko tuon räpeltelyn jälkeen :D
    Tosin tuskinpa tuossa kauheasti metsään voi mennä :rolleyes:

    Kiitos vinkistä, laitetaan testiin!

    Tässä pohdin myös että jos aikaa riittää, niin ehostan nuo melberin (penta?) vanteet jotka on tuossa alla. Kertaalleen reunat jo vetelin hiomalla sormet verellä kuosiin, mutta nyt jos tekisi saman koko pinnalle koneellisesti. Persaukisella kun ei ole varaa maalauttaa, joten katotaan nitä tulee :D
     
  20. juko7

    juko7 Double Gearhead

    Peukku sille että kaksi vuotta tuli täyteen tälle threadille ja koko ajan tapahtuu jotain!
     
    isalmela, Tarkeet ja wilburi tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!