1983 Oldsmobile custom cruiser projeekti.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja hevimies, 24.8.2016.

  1. Kiitosta vuan tarinoista, mielenkiintoista luettavaa.
    Itellä oottelloo härän leimoo (jo neljättä vuotta) tuommonen 83' custom cruiser 5.7oldsdx +th200 4r.
    Loota ja turbaani uusittu sekä pientä viksiä sillon kun kerkii. Ei ois ennee paljoo jälellä..savuuttaa vuan sen verran että eipä oo itikoista haittoo.
     
    hevimies ja 12345678910 tykkäävät tästä.
  2. hevimies

    hevimies Gearhead

    Eka Vuosi kun pääsee vanikin viettämään talven tallissa oldsin seurana. Josko sitä ensvuoden puolella jo keväällä alkas takomaan linttaa takasin kilpien väliin. sytkää pitäs säätää ja uus virtalukon pohja varuiksi asennella. sitte se oiskin pikkufiksiä ja leimasedälle. jakka tosin ne lumet sulaa ja ken tietää tossa on nii paljon palikkaa hyllyssä josko alkas vaihtamaan boksattua tukivartta freesattua perää ja keulanosia. ;)
     
    esmi ja isalmela tykkäävät tästä.
  3. hevimies

    hevimies Gearhead

    Kesälomahan se sieltä koitti ja yllätyksenä jopa ihan kesäkuulle. Yleensä työpaikkasyistä pidetty siellä marrasjoulukuu akselilla. :D

    Ei muuta kun oldsin kimppuun. Kojelaudan olin purkanut kun kaivelin noita merkkivaloja esille ja samalla jatkoin purkamista, koska tuulilasille ilmaa vievän kanavan tiiviste oli päättänyt aikoinaan poistua keskuudesta ja 99% ilmaa lämmitti kuskin jalkoja. :rolleyes:
    Työpaikalla oli jämäpätkiä hyvää vaahtomuovinauhaa mitä betonimuoteissa käytetään tiivisteenä. siitä liimaten neliö kehä ja kuumaliimalla paikoilleen.
    Samalla vaihdettiin varuiksi tuo virtalukon pohja kun ei se niin kallis osa ollut ja aika perse paikassa vaihtaa.

    Sitten alkoikin taas kasaaminen ja kojelauta saatiinkin kohtuu nopeasti kasaanpäin. Samalla yritin ottaa tuon delcoremyn radion työkohteeksi, siitä kun kuuluu ainoastaan apukuskin etu ja kuskin taka kaiutin. Takapään liittimen irroittamalla ja radion äänenpaino nappi takakaiuttimilla suhisi vaimeasti myös apukuskin etukaiutin. Löytyykö täältä idoita tähän. Orkkisradio on niin kivan näkönen muuten origiaaalissa sisutassa ja toimii muuten kunnolla jakka nuo kaksi kanavaa sais toimimaan kanssa.

    Eilen haettiin pienempi hihna ohjaustehostimeen jos saisi pitämään ja laturinkin lataamaan sitten. Seuraavaksi se ajotuksen säätö, jossa itse olen aivan käsi, tuntuu jotenkin ahtaalta tuo paikka mistä tuota lamppua pitäs survoa paikallaan ja sitten pitäs vielä saada oma pääkin siihen linjaan että jotain näkis. Kaveri sääti harmaan capricen jakka olin itse säätänyt vituilleen ja autoha kulki paremmin ku ostaessa. :cool:
    Sitten vielä kerran autoa pukeille ja pohjan ja perseen vilkuilut josko löytyy jotain sanomista ja sit koitetaan leimalle. voi olla että joutuu tosin ottamaan puuhakilvet, että saa kilometrejä alle ennenkun lähtee lahteen asti kiikuttamaan. :rolleyes:
     
    esmi ja 12345678910 tykkäävät tästä.
  4. hevimies

    hevimies Gearhead

    jatketaas turinoita.
    Sytkän säädön jälkeen käydessä paukkas vikakoodit map anturilta ja sytytysmoduulista. Map anturi korjaantui, kun kytki alipaine letkun paikalleen:oops: toinen sitten onkin vähän mukavempi. samalla kun hain hihnan ohjaustehostimelle, otin sytkämoduulin lämpötahnaa, koska varaosapuljussa myytiin moduulien osalta eioota ja hyllyssä oli toinen. Toisen kun löin paikalleen ei edes luvannut ja perkelöitymisen jälkeen ruuvasin vanhan ja ses-valo jatkoi palamistaan. Puuhakilvet olin hakenut samalle päivälle niin lätkäsin ne rekisterilaatan päälle ja ajamaan.
    No kone nosti lämmöt ja syyläri kylmä. Oli perkele kerennyt mennä termari tukkoon ja sille tehtiin keskiosan tyhjennys. Sen jälkeen lämmöt pysyikin kohtuu hyvissä väleissä. Vähän laiskan oloinen tuo kuitenki oli tosin jos on limp modessa niin ymmärrettävää. 20km lenkillä tuli käytyä ja kylillä autoa näytettyä.
    Konttorilla käytiin myös lappuja hakiessa kysyttyä tuosta moottorin katsastuksesta josta sain vastaukseksi ettei pitäisi olla pahakaan homma jakka saadaan valmistenumerolla varmennetua että sellainen kone siellä tehtaalta lähtiessä on ollut.

    eli jakka saadaan sytkäosa vaihdettua ja ses sammumaan sekä vedot ja lämmöt kuriin voisi alkaa varailemaan aikaa katsastajalle;)
     
    esmi ja isalmela tykkäävät tästä.
  5. hevimies

    hevimies Gearhead

    uus sytkämoduuli sekä pyöriä ja hiilitappi löys pellinalle tiensä ja auto käyntiin...
    Jaa vitut se mitään korjannu. aloin tossa jo pohtimaan voisiko olla kumminkin niin että nyt on jo niin reilusti myöhäsellä ettei enää tietsikka saa säädettyä enempää ja siksi ilmoittaa vikakoodia. helppo kait tuo olis tutkia jos olis kunnon ajotuslamppu ja oikeestaan viel osais tehä sil lampul jotain.
     
  6. hevimies

    hevimies Gearhead

    Noniih löytyhä se vika sieltä kun kaivo tarpeeks johtosarjoja. Joku pirkkaolut autosähkäri oli tehny ite jatkoja johtoihin ja yksi piuha oli putkiabikon kohdalta poikki. Korjasin tinaamalla ja kutistesukalla sekä kääräsin nipun ympäri sähköteipin vastaavanlaisen eliminoimiseksi. Auto tärähtiki tulille ja vikavalot sammunu. Woo :p nyt näyttämään dikumenttiä leimaukolle ja hakemaan uudet siirtokilvet. Saa vielä ilmeisesti asentaa sähköflektin auton keulaan. Ei vissiin yksi hihna oikeen jaksa pyörittää kaikkea ja jäähdytysteho kärsii. Lämppärin kennon ilmeisesti rikko tuo viimenen lämpöjen nosto niin otetaan toistaseksi letkut yhteen ja nautitaan ajelusta ilman.
     
    esmi, 12345678910 ja isalmela tykkäävät tästä.
  7. hevimies

    hevimies Gearhead

    Jatketaas taas tarinointia, eilinen meni kohtuu kivasti. Kotiin päästyä koneeseen uusi vivullinen syylärinkorkki ja uudet tarrakilvet kiinni. Sitten JVCn asennus tuhkakupin paikalle jakka saadaan nänniradio korjautettua. Tämän jälkeen ksukin oven niputus, sillä edellisiltana olin purkanut sen nippeleiksi ja putsannut kiskomekanismin ja toimihan se hienosti tallissa. Reteästi ikkuna auki ja auto pihalle tallista. sitten lähdettiinkin ajamaan lenkkiä. Ensin kotikylän läpi ja lämä lattiassa kohti paikallista bensa-asemaa joka sijaitsi 6km päässä "keskustassa" matkalla ses valo ilmoitti taas olemassaolostaan ja huoltsikan pihalla kahvikuppi kojelaudalla paperiliitintä diagnoosipistokkeeseen ja koodi 24 joka ilmoitti ettei saada pyörintänopeustietoa. No siitäpä salamaflasbackki viikontakaiseen, jolloin kasailin mittaristoa ja silmäsensori jäi nopeusmittariston takaa kiinnittämättä.

    Matkaa jatkoin kumminkin asiasta välittämättä ja pikkudee tuvassa ei sessi syttynytkään eli nou hätää. Katselin ajonaikana noita lämpöjä, jotka seilas lämpömittarin keskivaiheen molempaa puolta. Pitempi maaseurulenkki ja takaisin samalle huoltoasemalle hakemaan menovettä ja suunta kohti lahtea. Matka meni oikein kivasti, samalla huomioin ettei kickdown toimi. Muuten päästiin paikoille ja haettiin emännys töistä.
    Tässä kohtaa meinasin käydä tokmannilla ja olin sulkemassa kuskin ikkunaa vaan eipä perkele menny kiinni. Eli uusi kytkin jostain saatava.:D Kotimatkalla ajeltiin vielä padasjoen maaseutulenkkiä ja käytiin satamassa näyttämässä pirssiä. kotiinpäästyä auto talliin ja konepeltiä ylös ja vivusta paineet jäähdytysjärjestelmästä.
    Alkoi työntää mustaa vettä paisariin ja sitä sitten diagnosoimaan.
    Ilmeisesti koneessa ollut paljon kattilakiveä yms paskaa koska vesi haisi rautaiselta ja koostumus oli samanlaista mitä vesipatterijärjestelmässä putkistossa oleva töhnä on. Tiskikoneen puhdistusainetta koneeseen jakka sai järjestelmän tyhjäksi ja 8 min tyhjäkäyttöä ja sitten alko huuhtelu ja vettähän meni paljon. 3h räpläämisen jälkeen näytti siltä että syylärin läpi menevä vesi oli ruskehtavaa mutta läpinäkyvää joten täytin järjestelmän vedellä ja jatkan tänään koeajoa. josko sen vielä pari kertaa huuhtelee ja aineet koneeseen.

    Ainiin leimasedän luona käytiin lippulappujen kanssa ja tämän herrasmiehen mielestä ei auton moottorin muutoskatsastuksessa ollut mitään ongelmia:rolleyes: No ei muuta kun varaamaan aikaa leimasedälle ja ensi keskiviikkona päästään syyniin.
     
    Muokattu: 11.6.2021
    Gary Grand, FeV-8, esmi ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  8. hevimies

    hevimies Gearhead

    200km tuli nurkkaajoa maalaisittain toteutettua ja auto pelas moitteettomasti eikä turhia vikavaloja ilmaantunu. Moottorin lämmötkin pysyi hyviss lukemissa. Vielä pitäs saada kulkua ripeämmäksi ja pohdinkin jos vaihtas jakopään ja vesipumpun. Edellinen omistaja epäili ettei ole tehty koneessa kumminkin vasta 160 000 km. no helppo homma tehdä jakka saadaan leima lappuun.;) Eli tiivisteltynä erittäin hyvä loman lopettajainen.
     
    Gary Grand, isalmela, FeV-8 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  9. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

    Semmoinen halpa kikka muutamaan lisä heppaan, on laittaa reilun 3mm prikat /0.125" keinuvipupukkien alle. Keinuvipujen vipusuhde muuttuu hieman, ja tällä muutoksella saa venttiilin aukeamaan 0.6mm enemmän. Tämä tieto on Bill Trovaton oldsin viritys kirjasta.

    Tämä vaatii hieman pidemmät työntötangot, mutta esim rock autosta saa fordin Cleveland koneen tangot parilla kympillä kotiovelle. Cleveland tönäri on 8.4", kun oldissa 8.23".
    Minulla oli toissa kesänä tämä kikka omassa 350 koneessa, kokeilin mittakellolla ja kovalla nostajalla, ja tuo muutos tosiaankin lisäsi nostoa.
     
    -Skeletor-, taunusstyle, 12345678910 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  10. hevimies

    hevimies Gearhead

    Eipäs Menty ekalla läpi. :mad:
    Korjaukseen jouti satulan banjoliitin joka oli senverran löysällä että pääsi hieman jarrunestettä hikoamaan. Toinen oli se että poljintuntuma oli huono jarrulla em asiasta johtuen. Ja kolmas oli sitten ne perkeleen paperihommat kun nyt keksitiinkin että halutaan saada koneen tehot ja edellisen tehtaalla asennetun koneen tehot paperille.o_O
    No loppujen lopuks pienehköjä hommia mutta noi vitun paperi töhöilyt olis ollu kyllä kiva saada tietoon jo sillon kun asiasta kävin erikseen keskustelemassa.
    Myös alipainetoiminen vesiventtiili päätti kusta vedet ulos niin vaihdetaan samalla jakka odotellaan jälkitarkastusta joka on ensi tiistaina.:confused:
     
    Gary Grand, Visa, FeV-8 ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  11. hevimies

    hevimies Gearhead

    Tein vesiventtiilin tumpista uuden letkuliittimen tarkoituksena liittää kenno kiinni siten ja päätin kumminkin vielä huuhtasta tuon lämppärin kennon siitä mustasta paskasta.
    No vedet kirkastu ja samalla alkoi tiputteluääni kuulumaan tulipellin läheisyydestä.
    Sormet alle ja lämppärinkotelon juorureijästä tiputtelee prkle!:mad: No koteloa ei vielä ollukkaa irrotettu nii pääs kurkkimaa sinnekki sisää. Tämänjälkeen kaverille viestiä löytyskö uus kenno jostakin tallin jemmasta.
    Sitten alettiinki ihmettelemään ohjaustehostimen alapulttia, josta tuli suullinen huomautus ja kun aikaa oli niin päätin korjata pois. Muutamat kiristelyt ja nivelille rasvaa. Kuskinpuolen rengaski heilu hieman niin pitää laakeria vielä kiristää pikkusen. :confused:
    Päätin vielä varmuuden vuoksi illasta tiputtaa nesteet lootasta ja kirkasta punasta nestettä tuli vastaan luojankiitos. Öljypohja irti ja vilkasu et kaikki on paikallaan. Senverran tihutteli tuosta tiivisteen välistä niin liimataan taas kerran se kiinni.

    Tuo kickdown jotenkin hämmentää. säätö on ihan tapissaa ja silti tuntuu ettei olis tarpeeksi. Tää kaapeli oli tämän laatikon kanssa ruskeessa capricessa tosin siinä oli oldsin diiselikone jatkona. Tälle siis pitää tehdä jotain twiikkiä.

    Mut tällästä viikonloppuun. Voidaan siten hyvillä mielin cruisailla konttorille.
     
    Gary Grand, esmi ja isalmela tykkäävät tästä.
  12. hevimies

    hevimies Gearhead

    Viikonloppuna piti vielä käydä kokeilemassa että kaikki pelittää. Tämän jälkeen autoon pesut ulkoa ja pellinalta ja vahaa paskan maalipinnan suojaksi.
    Pistin merkille, että kunnolla kun vedättää loppuu menovesi kaasarilta. Ilmeisesti kylänsepän kupariputki siirtoputkena ei oikein toimi. :confused:
    Eilen pyyhittiin pölyt sisältä ja laitoin restauroidun keulamerkin sille kuuluvalle paikalle. Tänään töihin ajaessa päätin olla käymättä tankilla kun oli 1/4 jäljellä ja sehän oli tietenkin virhe, sillä päästiin vähänmatkaa ja käytiin kahvilasta hakemassa 2t bensaa 5l.
    Josko se voitelis tuota kaasaria. Savutus ei ainakaan lisääntynyt.
    Tollasia pikkuhommia tuossa vielä ois ja sot pitäs kaasaria säätää kun lämpösenä on varmaan parkilla se 1500kierrosta. Jos joltakulta löytyy se oikee säätöarvo näille oisin kiitollinen siis vm 88 emission sticker.:D

    16.00 olis jälkinäyttö ja saatana jos se mulkku sanoo papereista nii tungen sen konehuoneeseen ja pompin pellin päällä. :p
     
    FeV-8, 12345678910, Inlinee ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  13. hevimies

    hevimies Gearhead

    Leimahan sieltä tuli ilman mitään jälkimaininkeja. 15v oli viimeleimasta vierähtänyt. Nyt vaan pikku fiksiä ympäriinsä ja auto olis valmis.
     
    Seevu, FeV-8, teippi-mikko ja 7 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  14. hevimies

    hevimies Gearhead

    Keskiviikon jälkeen auto pidetty tallissa sateensuojassa, mutta tänään aamusta oli pakko lähteä töihin kikottimella.
    Tyhjäkäynti oli edelleen kova ja syylärin lähtö päätti kusta. Noh töissä kunnon tulppa ja rupes pitämään. Koitin samalla säätää tyhjäkäyntiä ja loppu säätövarat kesken. No kotiin ajaessa poikkesin sataman paikallisessa pohdintaoluella ja hiipi mieleen se säätösolenoidi kaasarissa. Kaljat naamaan ja tallia kohti. Tallissa pistin merkille ettei solenoidi naputellut. Erilaisten testien ja tuloksettoman herkistelyn jälkeen päätin räjäyttää kaasarin nippeleiksi. Muutama tunti kasailua ja kaasari paikalleen. Perkele tyhjäkäynti tippu hyvälle alueelle ja pari kaastuttelua piti ottaa eikä mitään ylimääräsiä tullut ilmi siinä kohtaa.
    Huomenna vois koittaa lähteä koeajolenkille jakka tuo pahin juhannusmuutto porukka on päässyt määränpäihinsä.
     
    -Skeletor-, Seevu, Gary Grand ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  15. hevimies

    hevimies Gearhead

    Niin meni vaan tämäkin ajokausi eikä oikein ajella tarvinut. Muutamat cruisingit käytiin autoa näyttämässä muuten seisottiin tallin suojissa. Bensan loppuminen saatiin kuriin kun lyötiin uus bensapumppu vatkaamaan pellinalle.
    Nyt talviunille ja keväälle muutamia pikkuhommia kuten ovitiivisteet ja kaikki etupään puslat, sekä th 200r4 öljypohja jos niitä peltisiä jostain järkevään hintaan saa.;)
     
    Muokattu: 15.10.2021
    Gary Grand, isalmela, Kustom STW ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  16. hevimies

    hevimies Gearhead

    Sieltähän se kevät taas saapui todella pitkältä tuntuneen talven jäljiltä.

    Oldsi oli jotenkin keremmyt talvenaikana hautautumaan muiden projektien ja kiireellisimpien autojen varjoon ja pari viikkoa sitten talvilomalla otin itseäni niskasta kiinni, jotta auto olisi kerrankin hyvissä ajoin ajokunnossa.

    No viimeviikolla sain vaihteiston öljupohjan paikalleen. Tilalle tuli fiber-tiiviste ja näyttää toistaseksi pitävän nesteet ylhäällä. Samalla vaihdoin vesiventtiilin koneen takapäähän josko se enskesänä ei työntäs lämmintä kabiiniin.;)
    Radiossa näyttää olevan vika kun väliaikasesti normaaliradion kytkin tilalle niin kaikista kanavista kuuluu ääni. No pitää purkaa ja lähettää korjattavaksi, sekä toinen vilkunpalautusjousi ja vastakkainen vilkun merkkivalo rikki. Lisäksi mittaristo heittää 20km alakanttiin. Olisiko se transducer palikka syynä tåhän kerta suoralla vaijerilla capricessa näytti kohtuullisen oikein sillon kuin toimi. Aika pieniä hommia loppujenlopuksi.

    La tuli otettua oldsi ajoon eikä autolle ole yhtä palanutta sulaketta lukuunottamatta tarvinut kuin tankata. Tällä hetkellä on matkaa kertynyt joku 500km :)
     
    Visa, Gary Grand, isalmela ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  17. hevimies

    hevimies Gearhead

    Jahas se oli taas aika laittaa autot halliin horrostamaan. Laatikon öljypohja ei edes fiberi tivarilla näyttänyt alkamaan pitämään, jotenka pitää ettiä sinne suorempi öljypohja tilalle.
    Kesälle kilometrejä taisi tulla joku 1500km. mitään isompaa ei tarvinut tehdä mutta leiman jälkeen vaihdoin autoon uudet painelinjat tehostimille vanhat vähän näyttivät hikoilun merkkejä. ;)
    Tämä jäi loppukesästä seisomaan talliin kun emäntä ei oikein halunnut tällä ajella ja itse ei aina viittinyt kuskinhommia tehdä, niin nettiselailun jäljiltä löytyi todella asiallinen G20 C tech vani vähillä kilometreillä, ja olihan se sitte käytävä ostamassa. Tää nyt jäi vähän odottelemaan, että mitä tälle tehtäis, kun ei oikee kerkee kaikilla autoilla ajelemaankaan. :(
     
    Kustom STW, isalmela ja Visa tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!