1984 Caprice ECM

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja HT, 20.3.2013.

  1. HT

    HT Gearhead

    Mitäs kaikkea se tämä boxi ohjaa?

    Tarkoitus hypätä ajassa taaksepäin ja purkaa kaikki "saastelaitteiksi" sanottu pois ja laittaa tilalle mm. edelin vacuumikaasari, uusi imusarja, peltisarjat ja alipaine HEI-jakaja.

    Jos nykäisen tuon boxin siinä samassa mitä ongelmia edessä?
     
  2. mopo-ukko

    mopo-ukko Gearhead

    Jos laatikossa turbiinilukko,taitaa ohjata sitä.
     
  3. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

  4. tuomo.leva

    tuomo.leva 2nd gear

    -81 Capricessa ohjaa ainakin turbiinilukkoa, sytytysennakkoa ja ensiökurkkujen seoksia kaasarissa.
     
  5. HT

    HT Gearhead

    Turbiinilukko on, joten se pitäisi saada jotenkin toimimaan. Muutenkin kuin on/off kytkimellä. Mitenkähän se..?

    Kaasari ja jakaja vaihtuu sellaisiin, jotka ei ECM:n ohjausta tarvitse.
     
  6. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    ECM poksin tilalle sopivat kytkennät sinne tulee virta sopivasti jarrupolkimen luota ja laatikon piuhat eli jarrua kun painaa lukko aukeaa.
    Mä kytkin itelle niin että lukko menee päälle vain 4 vaihteella se onnistui kun laatikolta tuli tieto milloin 4 vaihde on päällä.
    Noissa vaihteistoissa on aika monta erilaista sisäistä kytkentää, tässä on kaks versiota.

    http://www.nastyz28.com/camaro/wire/81w-ecm.jpg
     
  7. msvihervuori

    msvihervuori 1st gear

    Kannattaa hommata malliin sopiva virtapiirikaavio. Siitä selviää hyvin, mitä kaikkea se purkki ohjaa.

    - virranjakaja
    - kaasari
    - EGR-venttiili
    - aktiivihiilisäiliön venttiili
    - ilmastoinnin kompressori (joissain malleissa)
    - vaihteisto
    - ilmapumpun ilmanohjaus

    noin nopeasti tuli mieleen tommonen lista
     
  8. HT

    HT Gearhead

    Chiltonin kirjasta löytyi kaavio. Siinä Electronic Control Unitille tulee piuhoja:
    TCC solenoid: tämä lienee lukkoturbiinin ohjaus?
    Air switch solenoid: Mikä tämä on ja missä?
    EGR control solenoid: Pakokaasun takaisinkierrätyksen ohjaus
    Air control valve: Mikä tämä on ja missä?
    ALDL connector: vikakoodien luku pistoke
    Carb A/F solenoid: Kaasarin seossäätö
    A/C comp clutch: Mikä tämä on ja missä?
    Engine harnes: Moottorin johdotus???
    O2 sensor: lambda anturi?
    EST: Mikä tämä on? siihen menee neljä piuhaa.
    Temp sensor: moottorin lämpöanturi
    ISC spark actuator: Tyhjäkäynnin säätö, missä on???
    Throttle position sensor: Kaasarin läpän asento?
    VAC sensor:??

    Saisko viisaammilta jeesiä näihin.
     
  9. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Viisaudesta en tiedä, mutta näinhän ne menee kuin luettelit.
    Air solenoidit ohjaa ilman pumppausta pakosarjoihin ja katille.
    Ilmastointilaitteen kytkin on toi.
    Electronic Spark Timing eli virranjakajalle menee ennakonsäätö ohjaus neljä piuhaa.
    ISC on varmaan sit kaasarissa niinkuin TPS.
    VAC sensor löytyy ainakin mun farkusta akun vierestä etulokarin sisältä, eli sähköistä tietoa tietokoneelle imusarjan alipaineesta.
     
  10. HT

    HT Gearhead

    Ainoat ongelmakohdat sitten taitaa olla turbiinilukko ja ilmastointi.
    Mitenkähän se vaikuttaa ilmastointiin, jos ECM ei tule signaalia?
     
  11. msvihervuori

    msvihervuori 1st gear

    Jossain virtapiirikaaviossa oli piirretty rele sinne kompressorille menevän johdon väliin. Sen virtapiirikaavion mukaan se ohjainlaite tarvittaessa kytkee ilmastoinnin kompressorin pois päältä.

    Muuta käyttöä en keksinyt tuolle ohjaukselle. Enkä tosiaan muista nyt vuosimalliakaan mihin se virtapiirikaavio oli.

    Se rele taisi olla juurikin niin päin, että ilmastointi toimii, jos ohjainlaite ei sitä ohjaa.

    Sitäkään en osaa sanoa, missä se rele fyysisesti sijaitsee.
     
  12. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Muistaakseni oon joskus kuullu et jossain autoissa kytkee koneen sammutusvaiheessa ilmastointikompuran pyöriin et estäis jälkikäyntiä, voikohan tälläistä olla ???

    No ilman turbiinilukkoa voi hyvin ajella et ei ongelmaa.
     
  13. msvihervuori

    msvihervuori 1st gear

    Tarkistin noita virtapiirikaavioita. Vuosimallissa 84 se ohjainlaite tarvittaessa katkaisee maadotuksen ilmastointilaitteen kompressorin magneettikytkimeltä.

    Kompressorille menee kaksi johtoa. Mustaan johtoon on kytketty rele, jota tietokonepurkki ohjaa. Tuota johdotusta ei siis tarvitse muuttaa kun se purkki poistetaan sieltä.

    ECM ei pysty kompressoria käynnistämään millään. Ei ainakaan 84- mallissa.
     
  14. HT

    HT Gearhead

    OK. Kiitos tiedosta. Tulkitsinko siis oikein, että ilmastointi toimii täysin normaalisti vaikkei saakaan ECM:ltä mitään tietoa? Käyttökytkimien mukaan on päällä tai pois.
     
  15. msvihervuori

    msvihervuori 1st gear

    Juurinkin näin.
     

Kerro tästä muillekin!