1984 Caprice sedanin laatikko

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja cc4d, 16.8.2006.

  1. cc4d

    cc4d Gearhead

    Kysymys kuuluu: millä laatikoilla kyseistä autoa on saanut? Entä th-350, pitkällä vai lyhyellä hännällä? Yritin katsella haulla, mutta huonolla menestyksellä. Netissäkin tuntuu olevan aivan liikaa sivuja, joista hakea. :-?
     
  2. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Eikös noi sedanit ole ollet aina Chevyn omilla kikkaroilla ei ole toi nippelitieto hallussa :oops: ?? Th-700/200R4 on sitten ollut vakio mutta optiona on voinut saada TH200, 350c tai jopa TH-400.
     
  3. cc4d

    cc4d Gearhead

    Se, mitä mä oon saanu selville on, että v. 1984 siihen sai ainakin 350:n, ja siitä eteenpäin th200 ja th700. Eikö noi molemmat 200 ja 700 ole ylivaihteella?
     
  4. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    th200 ei ole, th200-4r on.
     
  5. Karva

    Karva Gearhead

    No ...

    Jos kone on 305, eli chevy on loota aina Th700R4, periaatteessa sama kuin th700 mutta näissä on lukko-turbiini, josta se neljäs pykälä, ajossa huomaa kun 700 panee kakkosen vasta 45 km/h jälkeen, eli 700 lootassa on pitkä ykkönen, ero on 200 ja 350 sekä 400 sarjan lootaan verrattuna reilu, ja takuulla huomaa ajossa, eli 700 kytkee kolmosta tossa noin 60 km/h, lukko tulee tavallaan mukaan sitten 80-100 km/h jälkeen tai paikkeilla riippuu vedätyksestä, pikku D asennossa se turbiini lukko on mukana periatteessa koko ajan, eli öljyn kierto on pakko-asennossa, mutta ei tavallaan vedä päälle, kunnes tuolla viimeiseksi jolloin välitys on yhtä-puuta ja yleensä se on hivenen yli 1:1, ihan pikkasen ylivaihde.

    307 koneen perässä on aina th200r4, yhtään ei tehtaalta titääkseni lähtenny jossa olis ollut joku muu kun koneena on 307, sen huomaa ajossa ja periaatteessa th200r4 on parempi loota noissa kun näillä ajellaan kaupunki ajoa pääsääntöisesti, se on joustavampa ja nopeammin isoa pykälää vaihtava kuin 700 sarja, muuten toimii saman lailla, ja oikein huollettuna 307 + th200r4 kestää saman kuin muut, vaikka maine on heikompa, 307 koneella ei ole kovin mairitteleva maine, johtuu sen öljyn kierron heikkoudesta yms, eli eivät tuppaa kestään, samoin th200 on kevyemmän sarjan vaihteisto, jota ei ole alumperin edes suunniteltu kestään mm, kumin polttoa tai katu-rallia, muuten se on sivistyneempi ajaa kuin 700 loota, th200r4 sarjaan saa kaiken mailman kinkkeitä yhtä hyvin kuin muihin ja setti jolla se kestää 600hp / 800 Nm maksoi noin 600 taalaa ...

    350 lootilla on tehty farkkuja, sedaneita yms, vanhemissa -82 saakka, noin suurinpiirtein se oli chevy koneisissa vakio tavaraa, vaikka -80 caprice yms, mutta silloin jo joku israelin malli meni 307 koneella ja niihin ei koskaan ole laitettu mitään muuta kuin th200, noin -82-84 lähtien alkoi oleen kaikissa 305 / 350 koneisissa th700 loota, aina -87 joka pitääs olla viimoinen vuosimalli jossa on 305 + th700, ne koneet vaihtui periaatteessa jo -84-85 paikkeilla 307 + th200 tekniikoiksi, mutta on noita muutettuja ylivuotisia tehtaan varasto-autoja kuulemma myyty vielä -88 305 + th700 tekniikalla, ja mikään ei valehtele enempää kuin kaksi eri toimittajan standard catalogia.

    Th400 lootia ei käsittääkseni ole laitettu yhteenkään vakio konehiseen tai malliseen, mutta semmoista väittävät jotta hi-po versiona tilattuja caprice sedaneita olis varustettu isolla koneella ja th400 on sitten ainut loota joka sen kestää, kun nyt pysytään näissä -80 -90 luvun autoissa, ja se jotta useampa vani on 6,2D + th400, myöhemmät nekin th700, mitä ilmeisemmin ne kaikki 5,7D versiot on th350 mutta koko 5,7 stoori on sen verran haluttu unohtaa jotta ota nyt sitten selkoa, vahva th400 on sitten vakio tavaraa vanhemmissa 4x4 värkeissä.

    Nämät th200 -700 lootat korvas sitten -90 luvulle tultaessa 4L60E ja 4L80E jotka on periaatteessa samoja lootia, mutta jonkin verran uudelleen suunniteltuina, en tiedä kuin paljon samat osat käy, mutta ne käy, niiden ero on kosmeettinen jos sitäkään, periaatteessa mokoma temppu oli pelkkä kasvojen kohotus, sähköisesti ohjattu th700r4 on käytännössä sama loota kuin 4L80E.

    Ota nyt sitten selkoa ???
     
  6. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Pari pikku korjausta :odroll:

    TH-700R4 tai -4R tai 4L60 eniwei niin noita on vain yhtä mallia ja kaikissa on lukkoturbiini!! Toiminta riippuu automallista/koneesta milloin lukko menee päälle!! 200/R4 toosissakin on tiheämpi ykkonen kuin 3-pykäläisissä yleensä!!

    TH-700 sarjalla ja 4L80E sarjalla ei ole mitään yhteistä eikä vaihtokelpoisia osia!. Mutta 700 ja 4L60E on sisukaluiltaan samoja!
     
  7. harri60

    harri60 Gearhead

    Mulla oli alkuperäinen -84 Caprice, Chevyn 305 ja Th-350 tekniikalla. Suomi 4d sedan. Ilman saastehärveleitä. Valmistettu Kanadassa.
     
  8. Karva

    Karva Gearhead

    No tulihan se sieltä ???

    Ron Kolwake ja lenzke gm vaihteisto - standard catalog kirjasessa on kovin ylimalkaisesti, ja ristiriitaista tietoa ...

    Missä vaiheessa tämä 4L80E muuten tuli, 700 sarjan, tai oikeastaan noiden 200:ten tilalle, niitähän ne oli noissa viimeisissä, olisko ollu -90, ja mitä eroa siinä on tähän uusimpaan ???

    Elikö, Poikkeus vahvistaa säännön, Exsport malleissa on muutenkin ollut kaikkia omituista, luulis notta tota farmia ei ole koskaan ollut isolohkolla, mutta netissä törmäsin äijään joka oli moisia kerännyt useamman kipaleen, ja myi niitä entisöityinä, ovat kuulemma jonkin Aussi - diilerin, joko teettämiä paikallis-versioita tai sitten tehtaalla tehtyjä, sivuilla oli muistaakseni juttua tilaus ja valmistus koodeista yms, no joka tapauksessa ne oli 454 koneella, lootasta ei tietoa tai muistikuvaa, firma oli jossain Sydneyn kupeessa, enkä löydä googlettamalla, onko tai kuka on siihen törmännyt ???
     
  9. cc4d

    cc4d Gearhead

    Sama täällä. Kanadassa valmistettu, mutta Libyan kautta Suomeen tuotu. :odroll: Ja keltaisilla takavilkuilla. Kokemuksia jenkeistä ei ole tätä autoa enempää, mutta laatikon olen kolmen vaihteen ja öljypohjan muodon perusteella tunnistanut TH350:ksi. Saako VIN:istä tulkittua, millä laatikolla auto on tehtaalta ulos rullannut?
     
  10. Karva

    Karva Gearhead

    VIN koodista irtoaa ainakin kone, mutta ei lootaa, kone ja loota paketit on sitten aika vakioita, GM tuotteissa, harvinainen on jos -84 eteen päin on 350 loota, mutta ei mahdoton, autot on ehkä koottu niin kuin tilaaja on halunnut, eli jos jonnkkin päin mailmaa on männy iso nippu, ne on saatettu vartavasten tilata jollain yhdistelmällä jota ei esim, jenkeissä ole enään ollut saatavilla, muuttuneiden saaste jne, vaatimusten takia ...

    Ei tämä ole ensimmäinen eikä viimoinen jota ihmetellään, nuossa GM perissä on aina ollut ihan mitä sattuu, kun aukaat ja katsot sisälle, mopar on tunnetusti pannut tehtaalta autoja joita ei pitäisi olla olemassakaan tai malleja joita ei ole koskaan valmistettu, ei GM ole poikkeus.

    Eikös loota selviä parhaiten alle katsomalla, jos on yhä epäselvä ...

    Allekirjailleella on ollut Chevy, Olds, Pontiac, Buick farkkuja, ja osaa versiota jo useampa kipale, kaikissa on ollut stanu koe + loota paketti, jos oli 307 on lootana ollut aina th200r4, ja noissa missä ol 305 kone loota on aina ollut th700r4, muutama vanhempa chevy on tullut katsottua jossa oli 305 ja th350, mutta yhtään en ole moista nähnyt -84 uudemmissa, 5,7D koneella ei ole yhtään ollut eikä tule, tai no ...
     
  11. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    4L80E toosa ei korvannut mitään vaan se tuli noihin kuormurivaneihin tossa -90 alkupuolella. 700 toosan sähköohjattu muunnos 4L60E toosaa on vieläkin takatuuppareissa ja 4WD härveleissä.
    200R4 jäi muistoihin joskus -92??
     
  12. Blazer-83

    Blazer-83 1st gear

    Eiköös tuo 4L80-E/4L85-E oo vähä järeempi loota, raskaissa pickupeissa, vaneissa, suburbaneissa, hummereissa jne käytetty heavy-duty aski...
    Julkaistu vuonna 1991. Ikäänkuin 4-loviseks päivitetty TH400 tai paremminkin sen pohjalta rakennettu kehitysversiolaatikko jossa mm. mahdollista sähköllä vaihtohetken/vaihtonopeuden ohjaus. Taitaa olla suurimpia kooltaankin ja raskain ellei nyt verrata nykypäivän silveradojen allisoneihin.

    4L60-E/4L65-E taas sai nimensä 1993 kun GM päätti nimetä THM-700 -lootan uudelleen sen uusien sähköhilppeiden myötä. Ja tota taas käytettin kevyemmissä autoissa ja pienempien eli vähemmän vääntävien moottoreiden yhteydessä.

    Noist linkeistä tarkemmat mallitiedot:



    http://en.wikipedia.org/wiki/GM_4L80-E_transmission

    http://en.wikipedia.org/wiki/GM_4L60-E_transmission
     
  13. Karva

    Karva Gearhead

    Niin siis 4L80E on vakio tavaraa vaneissa, kuis tuo hi-po puoli, onko se sama loota kuin Hummer tai vaikka LT-1 koneella varustettu Gm -tuote.

    Meinaan vaan notta oliko niin jotta 4L80E, loota piti olla parasta mitä GM voi tarjota, eikös sen pitännä kestää ihan järjettömiä, eli onko se tämä joka on nuossa sportti bilikoissa, ja Hummerissa ???

    Ja vaikka se 4L60E on näissä Suburbaneissa yms, kuis tuo tavallinen pulla - mallin caprice, vaikka nyt -94 siinäkö on tämä 4L60E vai ???

    Nuo omat opukset ja loota katalogit puutuu tohon -90 luvulle, mikä muuten olis kaikista kattavin, tai no käytännön huoltoa ja harraste korjausta silmällä pitäen GM lootien opus ???
     
  14. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    En minä mistään opuksista tiedä, mutta esmes Corvettessa on 4L60E, 4L65E ja tuoreimmissa 6L80E toosaa. Comeroissa on 4L60E vissiin LTykkösenkin persiissä?
     
  15. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Huomioita..

    Valitettavasti ei pidä paikkaansa. 305:sen perään on isketty myös Th200-4R:ää, jopa poliisi käytössä. Koodilla MXO (sama koodi molemmilla) laatikko on loikkarillinen, Joko TH700 tai Th200-4r.

    Tuossa linkki 1989 Caprice -pollisimallien broshyyriin. Katso 305:sen laatikko > Th200-4R. http://www.9c1.com/brochures/1989/89_9c1.pdf Luultavasti myös siviileihin pistettiin tehtaasta riippuen Th2004R.ää 305:sen perään. Hassua tossa on, että 4.3L V6 Ja L5 350 V8 oli TH700..

    No 307:kan perässä 80> on ollut myös pelkkää TH200 ja TH350 askia.
    Ainut sedani Caprice 307 koneella tehtiin vuonna 1987, jollloin pellin alla saattoi olla 5-litre LV2 (= 4 barrel kaasari, sama koodi sekä 305 että 307) kaasarilla joko 305 tai 307.

    Kaikki B-koriset GM farkut siirtyivät Olds tekniikkaan 1987 > 90. Jolloin myös Caprice ja Parisienne saivat 307-koneet.

    Totta tuo, että katalogeissa on ristiriitoja. Syy on ilmeisesti eri kokoonpanotehtaiden käytännöissä. Mm. eräät Kanadan osavaltiot sallivat katyttomat autot vuoteen 1988. Siellä myytiin paljon mm. 1987 Caprice sedaneita, joissa keulalla on mekaaninen Rochesteri ja perinteinen jakaja! katalogeista noita ei juuri löydy.

    Nii-in. Sekavaa toi käytäntö on ollut. Mutta TH200 4R on ollut laajahkossa käytössä myös 305:sen kanssa. Luultavasti kokoonpanologiikka on tässä syynä? Siis tehtaalla ei tarvittu niin monta eri laatikkoa.. Ja lisäksi tulevat EXP = export , MAE = Market Area Europe tsm. tilatut kokoonpanot, joiden tekniikka voi poiketa paljon jenkkimyyntituotteista. Katalogit kun keskittyvät pääosin vain jenkkimyyntimalleihin. Lisää sotkee tuo RPO-kooditus > LV2 ja MXO , jotka voivat olla joko 305 tai 307. Th700 ja Th200-4R! Ja muuten loppupään > 1986 350DX-koneissa lootana oli TH200-4R..
     
  16. Karva

    Karva Gearhead

    No hyvä jotta selviis, vai selviiskö ???

    Mitä tästä opimme, nuota katalogeja no, onhan niitä mutta mikä pitää paikkansa, ei taida olla mikään hyvä, omia hommasin kun kävi nuo täältä kautta pyöröhtäneet rojut kuntoon...

    Samapa tuo, kivoja ovat, harjoitukset jatkuu .... :lol:
     
  17. cc4d

    cc4d Gearhead

    Joo-o, sekavaa tuntuu olevan. Autot on näköjään tässäkin asiassa yksilöitä. Mitäs käytännön eroja laatikon hännän pituuksilla on? Voiko pitkähäntäisen askin tilalle laittaa lyhythäntäistä, eli onko niihin jotain sovitekappaleita, niin kuin Olds tai Chevy koneiden perässä, jolloin laatikoita voi käyttää "ristiin"?

    Edittiä:
    Pystyykö pitkän hännän tilalle vaihtamaan lyhyen hännän? Olis tiedossa vaihtolaatikko särkyneen tilalle. Uusi pitkällä hännällä, vanha lyhyellä.
    Kiitokset asiasta paremmin perilläoleville.
     
  18. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Kaikista muista GM takavetotoosista paitti 700 on olemassa BOP, Chevy tai sitten moleempiin sopiva "universal" kaaveli!!
    Ja 6" hännällä varustettu BOP 350 on yhtä pitkä kuin 6" hännällä oleva Chevy 350 toosa, ihmeellistä eikö :odroll: .
     
  19. GMC 6000

    GMC 6000 Gearhead

    Kyllähän hännän voi vaihtaa lyhyempään, mutta samalla pitää vaihtaa myös ulostuloakseli oikean mittaiseen ja se vaatii koko laatikon purkamista, ovat tehtaalla kiusallaan laittaneet ko. akselin ensimmäisenä etukautta toosan perälle :rotfl: .

    Oikotietä onneen ei ole jos häntä on väärän mittainen :cry: . Edullisin vaihtoehto voi kuitenkin olla vanhan laatikon korjauttaminen, silloin ei tarvitse teettää esim. kardaanin lyhennystä missään nyrkkipajassa, jotka onnistuvat tekemään siitä halvalla vibran. Ammattilaisiakin on, mutta ne eivät kuulu edelliseen kategoriaan mitenkään.
     
  20. cc4d

    cc4d Gearhead

    Millä kaikilla hännänpituuksilla TH350:ä on tehty? Laatikon myyjä sanoi, että se on vaihtoehdoista 2, 4, ja 6 tuumaa se pisin, joka vastaa TH700:n pituutta.
     

Kerro tästä muillekin!