1985 GMC Caballero + om606

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja tsipi, 6.6.2018.

  1. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Jokapuoleltahan tuon tyyppinen sarja ei tue laippaa pakoporttien ympäriltä, siinä mielessä voi olla tiiveysongelmaa tiedossa? Näin siis jos vertaa sellaseen halkosarjaan ja sen kestävyyteen.

    No varmaan niistä lyhyistä halkotyyppisistäkin vaihtelevia kokemuksia, kyllähän jotkut on joutuneet lisäämään joustot johonkin kohtaan halkosarjaa ja tosiaan katkasemaan laipan, eikös Black Smoke Racingin Mersun halkosarjassa näin ollut?

    Sinänsä haastava liitos on aina kyseessä, satsi hehkuu punasena ja kansi on vaan alle 100 astetta, kyllähän jotain elämisvaraa täytyy olla joka tapauksessa.

    Joskus kun tohon Corveten dieseliin tein pakosarjaa niin noita kestävyysasioita yritin selvittää, niin on ristiriitaista "tietoa" asiasta että totesin kokeilevani itse.
    Ajatuksena niin lyhyt kuin mahdollista, irtolaipoilla. Katotaan kuinka menestyy, yksmittaisia laippoja on jo hyllyyn varattu jos ei toi menesty, sit tekee putkesta hieman pitemmillä primääreillä että tulee sitä joustoa.

    Sellanen tuli mieleen että josko tuohon sun sarjaasi pystyis tekemään pyttyjen väliin ikään kuin U-malliset lisäosat, se vois lisätä sitä laipan tukevuutta?
    Siis siten että plasmalla tai puukkoshalla kaivais pyttyjen väliin pakokanavien levyisen aukon, joka korkeudeltaan vaikka 30mm, ja sit profiiliputkesta tai pellistä tekis siihen koloon istuvan palasen ja hitsais kiinni? En tiedä onko mahdollsita enää saada sellasia sinne hitsattua, voi olla että ei?
     
  2. tsipi

    tsipi Gearhead

    Saatoin juu ymmärtää mitä tarkoitit, mutta tässä mersun laipassa on perin mukavasti nuo pultin reiät suhteessa pakoaukkoihin.

    [​IMG]

    Eli pari semmoista laippaa tuli bongattua taannoin, missä on jako tehty edes tuohon keskikohtaan. Sekin pitää tehdä korpraalin natsan muotoon tai vaihtoehtoisesti uhrata kiinnityspulttien määrästä. Tai no ehkä tuohon saisi suoran leikkuun, mutta ei paljoa rälläkän laikkaa enemmän jäisi väliä.

    Sulla ei 4d sedan tuu varmastikaan olemaan tiiveys ongelmia oman laippas kanssa. Vähän kateellisena sitä kattelin taannoin. Voi hyvinkin olla mahdollista, että mun laipasta tulee evo 2 eipä oo iso työmaa vaihtaa kesken ajokaudenkaan yhtä pakosarjaa.

    Nyt jatkan moottorin sovittelua pellin alle, tästä tulee fotoa ja läppää jahka ny maltan olla tallilta poijes sen aikaa että saa tarinaa kirjoteltua..
     
    Gary Grand, Camino'79 ja isalmela tykkäävät tästä.
  3. MJF

    MJF Double Gearhead

    Vähän off topic mutta että Corveten diesel?
     
  4. tsipi

    tsipi Gearhead

    Eikä ihan mikä tahansa dieseli :)

    Mutta tarinaa nyt lisää:
    Ketjut sain vaihdettua. Öljypumpun ketju muuttui huomattavasti tiukemmaksi, jopa vähän liian tiukka minun makuun, koska kiristäjällä ei juurikaan tuntunut olevan hommia.. Noh, ajan kanssa tulee sitten eloa lisää.

    Jakoketjun vaihto oli helppo homma ja tilanne kuvassa esiteltynä kahden lukkopihdin taktiikka, jolla varmistin ettei jako hyppää kun ei tosiaan ollut kaveria pyörittämässä moottoria.

    [​IMG]

    Öljypumpun ketjun niittasin moottoripyörän ketjun katkaisijalla sekä tuurnalla. Eli katkaisijalla tursautus niitin keskelle ja tuurnalla kahdelle sivulle iskut. Tässä vaiheessa tuli naapuri sopovasti tallille tarkistamaan aikaansaannokset, joten passitin sen pitämään moskalla vastaan. Jakoketjun niittasinkin sillä samalla ketjun katkaisijalla kun ei ollut moskan pitäkää toisella puolella. Nuo ketjut on kyllä sovitteeltaan sen verran ahdistuksen puolella, että varmasti hyvin pienikin jälki riittäisi. Tässä vielä kuva jakoketjun niittauksesta:

    [​IMG]

    Ei muuta kun öljypohja ja venakoppa kii ja vaihteistoa perään. Vuotanut kampuran takastefakin tuli samalla uusittua. Pientä täppää piti lisätä venakoppaan, että sai m10 kierteet ihan kokonaan materiaalin sisälle.

    [​IMG]

    Nyt pääsikin laittamaan nipun roikkunaan nostimen kärsään ja sai aloittaa sovittelun pellin alle. Yllättävän hyvin se epäilyistä huolimatta sinne sujahti.

    [​IMG]

    Tuo om648 öljypohja on kuin suunniteltu tuonne ja tässä vaiheessa näyttäisi keulalle mahtuvan vielä syyläri, sähköflekti ja välijäähdytin. Apparin puolella vähän nahkeampaa tosin.

    [​IMG]

    Tähän pakettiin ku lisäsi turbon ja evo 1 pakosarjan, niin alkoi vaikuttaa siltä ettei tämä auto koskaan olisi halunnutkaan ilmastointia. Saattaisi hieman tuo aivan levottoman kokoinen lämppärin boksi tykätä kyttyrää.

    [​IMG]

    Myös venakopan ja tuon boksin väliin jäi niin vähän tilaa, että tässä vaiheessa on hyvä keventää tuon laatikon olemusta. Siinä olikin valmiiksi jo pari reikää kohdalla mikä häviää pois tuosta kokonaan. Ilmastoinnin kennon osuuden kun supistaa, niin tilaa on kummasti lisää.

    Tästä sovittelusta konetta oli pakko siirtää napsun verran kuskin puolelle päin, koska apusimpukan ja laturin kohtaaminen näytti liian todennäköiseltä.

    [​IMG]

    Ainoa asia mikä tuossa hommassa vähän mietityttää on tuon koneen kulma. Sivusuunnan kulman sain vaihteiston öljypohjan mukaan suoraan, mutta tuo paketti keulii 6 astetta runkoon nähden. Tuo mersun laatikko on vaan korkeampi kuin th350 minkä tuolta nostin pois. Konetta ei saa alemmas, koska öljypohja alkaa ottaa runkoon ja center linkkiin kiinni. Ehkä hieman saan tilannetta oikaistua kun pyyhin pari "turhaa" kiinnituskorvakkoa pois vaihteiston yläpäästä, mutta taikoja tuolla tempulla ei kuitenkaan tehdä. Nämä nyt siis alustavia mittauksia, mutta nollaan tuo ei missään nimessä mene. Korostuu vielä tällä hetkellä kun autossa keula on pystyssä 0,6 astetta rungosta mitattuna. Pitääkin huomenna kattoa missä kulmassa perän pinioni on..

    Tulee muuten mielenkiintoinen osuus tuosta kardaanin teosta kun vaihteiston päässä on rättinivel ja mersussa oli erillisjousitettu perä.. Noh tehdään ensin koneen korvakkeet, tai ei ihan valmiiksi, mutta heppiin asti. Koitan saada alapuoleltakin kuvia, jahka on sen verran kannakkeita tehtynä, että pystyy nostaa nosturilla.
     
    12345678910, 4d sedan, isalmela ja 1 muu tykkäävät tästä.
  5. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Hyvin hommat etenee.
    Joutunet tekeen jonkun adapterin siihen rättinivelen kiinnittimeen, johon saa sit ristinivelen, ja laittamaan jostain irtoliukukappaleen. Tai niin ite tekisin, mun mielestä helpoin tyyli?

    MJF, tuolta mun profiilista löytyy kotisivu jossa kuvia tuosta mun härvelistä...
     
    MJF tykkää tästä.
  6. tsipi

    tsipi Gearhead

    Tänään sain alta päin ihmetellä tilannetta ku sain jonkinlaiset moottorin kannakkeet hepattua. Kyllä tuo jotenki vaivaa, että tuota pakettia ei saa suoraan rungon kanssa.. En tiiä.. Onneks tulee nyt muutama päivä väliin ertei pääse tallille... Olisin varmaa muuten alkanu ottamaan öljypohjaa irti ja rälläköimään siitä madallettua versiota.

    Muuten kyllä sopii tuo sumppu ku nyrkki silmään.
    [​IMG]

    Center linkin ja öljypohjan väliin jää nyt 30 mm. Siitä voisi varmaan vähän nipistää, mutta ei varmaan puhuta mistään riittävistä millimääristä. Paljon tuossa välissä on tilaa teillä, joilla on ihan chevyn kone tuolla? Moottorikumit on nyt meinaan sitte samat ku teilläkin.

    [​IMG]

    Tässä vielä heikkoa fotoa mistä näkyy kyllä kuinka tuo vaihteisto roikkuu tuolla...

    [​IMG]

    Tätä kohtaa ei caballeron suunnittelijat ottanu huomioon kyllä tarpeeksi. Eli mitä sitte ku 30 vuoden päästä joku haluaaki laittaa tuonne mersun dieselin...

    Kardaanitunnelinki muokkaus tarkottaa sitte muokkausta koko matkalta... Ja painopiste menee ylemmäs.. Ei hyvä sekään..
     
  7. Monesti se rättinivel on jätetty pois. Sen liukuosan se vaatii. Kannattanee käyttää valmista 2 -osaista kardaania, joissa se liuku on.

    [​IMG]
     
  8. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    ^Joo, just noin.

    Eise painopiste Tsipi mun mielestä paljoa siitä pilaannu, että tekniikka vaihteiston päästä hieman nousee, sitä en siis surisi. Oma hommansa on tietty se kardaanitunnelin teko....
     
  9. ftms

    ftms Gearhead

    g-bodyssä on tosiaan aika ahdas kardaanitunneli. omassa oli samanlainen ongelma - vaihteiston kuoressa oli alue joka osui lattiaan. asennuskulma ratkesi vetämällä pakettia ensin hieman eteenpäin ja laskemalla moottoria alaspäin.
    tämän jälkeen sain kardaanikulmat 9" perän kanssa hyvinkin kohdalleen kun tein pienelle - noin 10 x 10cm alueelle tunneliin vaihteiston ylintä kyhmyä vastaavan muodon.
    mitä pidempi paketti on sen hankalammaksi menee.
     
  10. tsipi

    tsipi Gearhead

    Nyt sain moottorin minulle riittävän suoraksi, eli 2-2.5 astetta perä alempana kuin keula. Vaihteisto on hyvin lähellä, ettei nappaa kardaanitunneliin kiinni. Lootaan sopi kiinni uretaanisetissä mukana tullut ilmeisesti th350 sopiva uretaanikannatin. Oli aika jämyn olonen, joten ei tuo varmaan ajossa tunneliin kolise, mutta ei sinne sormetkaan mahdu väliin.

    Moottorin kannakkeet otin irti heppauksista ja otin sen verran pois, että nyt moottori istuu noin jostain amerikan foorumilta suositellun 1/2 tuumaa irti raidetangosta. Varmaan kyllä jollain possumassalla "vulkanoin" nuo chevyn tuet täyteen, jos se auttas yhtään siihen ettei lässähdä tai myötää osumaan asti.

    Nyt on moottori ja vaihteisto otettu irti ja tuosta lämppärin laatikosta vetäsin puukkosahalla ylimääräsiä veke. Jotain höttöä kuitu skeidaahan tuo boksi tuntui olevan, joten lasikuidulla meinasin leipoa tuon takaisin nippuun. Peltiä mietin ensin, mutta muoto on sen verran eksoottinen, että tulee nyt kuidusta. väyrysestä jäi aika hyvin noita lämpösuojalevyjä ylimääräseks, joten saattaa olla kuidulla mahdollisuus selvitä down pipen vieressä.

    Kiitti noista kardaanin vinkeistä! Ei tarvii onneks ihan tyhjästä lähteä, sillä löytyy caminon kardaani ja väyrysen kardaani. Ja taitaa löytyä yks cumminssi rammin voimansiirrossa ollu kardaanin liukukin, joten eiköhän noista saa hyvät ku käyttää kaikki pätkät sorvissa suoriks.

    Nyt on kyllä hyvä jatkaa kun tuo moottorin sopiminen ja rälläköimisen määrä mietityttäny takaraivossa jo tovin. Mahtu "vähän" helpommin ku cummitus fordiin ;)

    Tällä viikolla sain ofgearin lootan ohjaimen ja äänieristysmatotki tossa möllöttöny jo hetken aikaa. Hommaa tuntus vieläki riittävän... Ikävästi ilma alkanutkin jo viilenee, ku ei taida olla enää ees +30 yötä päivää... Saa nähä tuleeko tän kanssa vielä kiire ens talvelle.. ;)

    Edit: korjattu about 70 yhdys sana virhettä
     
    Muokattu: 12.8.2018
    12345678910, 4d sedan, FuryIII '71 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  11. ftms

    ftms Gearhead

    voi olla että on turhaa muistuttaa mutta moottorin ja vaihteiston kulman lisäksi paketin korkeuskin vaikuttaa tietenkin kardaanin etu- ja tarkaristikon kulmiin. itse tutkiskelin asiaa oman asennuksen ja kiinnikkeiden suunnittelemisen aikoihin ja varmuudeksi mittasin vielä takapään kulman muutoksen koko joustoliikkeen alueella ettei tule yllätyksiä...
     
  12. bootsi

    bootsi Gearhead

    löytyisköhän sprintteri mersusta kardaani? ainakin niissä jäykkä taka-akseli.
     
  13. DX

    DX Double Gearhead

    eli plootan tunneliin sopimisen kannalta helpompi ratkaisu on käyttää letukan tai pob plootaa, toki sitten nousee uudeksi haasteeksi mosan ja toosan yhteensovittaminen.

    siihen liittyen ihan uteliaisuuttani kysyn, mihin tolla mosalla on kaavelin taso pituussuunnassa asettumassa, orkkisessahan se on aika liki rintapellin kanssa samassa linjassa,
    lähinnä sitä siinä ajattelen, että millasta shouta tilauksessa vaihteistopalkin ja kardaanin kanssa kun toosan ja koneen väliin kai tarttee joku adapterikin sovitella.

    tää rakennelma kiinnostaa itseäni aika paljonkin, voi olla etten lopun ikääni saa ajettua viisseiskalla diiselillä vaikka ja kun olen tollakin mosalla noin kolme satkua urheasti jo käryytellyt menemään ilman isompia murheita, kuitenkin alkanut hautomaan jotain back uppia jos elämän realiteetit nostaa deeäksän saralla tien pystyyn ja varaosatarjontaa on enää loppuun kuluneita tai rikkinäisiä osia ja mosia.
     
    Muokattu: 16.8.2018
    palontie, 12345678910 ja Jussi289 tykkäävät tästä.
  14. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Peltiähän se vain on ;)
     
  15. hantta

    hantta Double Gearhead

    Täällä Turkkusessa pyöri aikoinaan puukylki, jossa Mesen kone, nyt en muista, oliko nelonen, vaiko kutonen, vai mikälie?
     
  16. tsipi

    tsipi Gearhead

    Voin räpsästä kuvia tosta kaavelin asettumisesta. Mä kyllä epäilen, että tuo mersun kone jää liian korkealle orkkis vaihteistoon pulttaamisen kanssa. Siinä on jotenki korkean olonen toi öljypohja. Toki siitä sais rälläkällä ja tigillä ratkaistua ongelmat. Aloin meinaa kattomaan, että konepellin kiinni meno on aika tiukilla tässä mun tapauksessa. Öljykorkki saattaa ottaa peltiin kii, mutta onneks ylöspäin on helppo tehdä tilaa :)

    Koitan muutenki saada aikaseks pari fotoa tilanteesta viikonlopun aikana. Äänieristematotus tuli eilen valmiiks.

    Pitää vaan yks corollan laakeri vaihtaa ensin... Pitääki mennä lupailee kaikennäköstä. Nyt ku kesälomaki ehti loppumaan...
     
    DX tykkää tästä.
  17. Hiukan typerä kysymys, mutta voiko palkkia modata öljynpohjan alla ja saada siten moottoria alemmas?
     
  18. tsipi

    tsipi Gearhead

    Valitettavasti siinä on raidetanko ensimmäisenä vastassa, eli palkin modaaminen ei auta ellei koske ohjausgeometriaan.
     
  19. ftms

    ftms Gearhead

    pitäisi olla custom -keskitanko jossa sektorivarsi ja apusimpukka olisi orgis paikolla mutta keskiosa kulkisi alempana...
     

Kerro tästä muillekin!