1985 GMC Caballero + om606

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja tsipi, 6.6.2018.

  1. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Hyvältä näyttää kardaanihommat.

    Sillainhan sitä heittoa saa pois siitä kardaanista jos ekan kierroksen jälkeen jäi sanomista että avaa sitä saumaa pätkän matkaa ja hitsaa uudestaan, ns. korkeimpaan kohtaan tekee sen korjauksen.

    Muutaman kympin heitot(putkesta mitatut) saa kyllä sillain oiottua, jos vispiä enempi niin sit melkein kannattaa avata koko sauma ja hitsata uudelleen, ja käyttää aikasemmasta hitsauksesta tullutta tietoa hyväkseen, et paljonko se vetää hitsatessa.
    Sit vaan heftauksen jälkeen oikea määrä heittoa siitä putkesta mitattuna, ja aloittaa oikeasta kohtaa sen sauman. Vaikea muuttaa tekstin muotoon tota proseduuria mutta toivottavasti tajusit;)
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  2. tsipi

    tsipi Gearhead

    Juu tänää hitsasin läjään. Huomenna katon vielä kellolla missä mennään. Heppausta oli aika reilusti ja 3 kymppiä oli heittoa ku hitsasin läjään. Katotaan sainko tuotua lämpöä tarpeeks korkeimman heiton kohdalle. Varmaan huomenna koitan ihan tigillä antaa kuumia, jos puhutaan pienistä heitoista.

    Vähän suuntaa antava tuo mittauskin on ku kardaanin pinta on rupunen. Liuku osasta löytyy sorvattua pintaa, mutta se ei periaatteessa oo oikea pinta mitata.

    Katotaa miten suoraks ton saan ja merkkaan korkeimman heiton paikan. Tiedä vaikka heittäs jo punttia valmiiks vasta puolelle.

    Katsotaan. Varmasti joku kardaani velho tekee paremman ku mitä minä tallilla lojuvista "jätteistä"

    Kardaanin mitta osu kyllä niin tarkalle, että takaristikosta pitää ottaa yks kuppi irti, että saa asennettua. 20 mm jää kuitenki liukumatkaa vielä sisäänpäin, minkä pitäs olla riittävä.
     
  3. tsipi

    tsipi Gearhead

    Nii ja eipä tuo liukukaan ole niin jeti että pystyis näille mun heitoille antaa takuun. Eipä ne taida koskaan olla niin tiukkoja ettei sieltä saisi heittokelloon lukemia.
     
  4. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Joo siinä boorikappaleessa voi olla väljää joka pilaa ne lukemat heittokelloo lukiessa, ehkä ottaisin kardaanin irti ja laittaisin sen jonkun muun päälle pyörimään, näkee sit sen boorin pätkän suhteessa kardaaniputkeen. Takapäästä sit perään kardaani kiinni ja kellolla katsoo kun toi etupää on ok.

    Johonkin 0,1- 0,15mm kun saat sen putken heitot niin on riittävän hyvä, sehän ei tuokaan putki mitään 10000rpm pyöri....
     
    tsipi tykkää tästä.
  5. tsipi

    tsipi Gearhead

    Toivottavasti ei, koska on 2.54 perä :rotfl:
     
    Camino'79 ja Gary Grand tykkäävät tästä.
  6. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Pakkohan se oli laskea.. Noilla kardaanin kierroksilla ja sopivalla renkaalla menee 500km/h rikki...
     
    palontie, Jussi289, 4d sedan ja 1 muu tykkäävät tästä.
  7. tsipi

    tsipi Gearhead

    Kardaanin sorvattu osa joustossa oli vähä liianki hyvä. Kympin sisällä heitto. Ite putkesta oli kyllä lähes mahdoton mittailla. Viisari väpäjää ku pinta on mitä on. Heittohuiputkin oli niin lyhyellä matkalla, ettei tulokseen ollut oikein uskomista. Nuo huiputkin oli 3 kymppiä.. Jäi lämmöt antamatta ku mun mieleen toi oli vähä liianki hyvä. Ois menny ihan hipistelyks jos ois vielä koskenu.

    Huvikseen otin perän päänki mittaukseen, tehtaan jäljiltä uskoakseni oleva häntä. Sieltä löyty melkein 1.5 mm heittoa! Ja suuntakin oli vielä melkein sama kuin mihin punttikin oli laitettu. :) ai että mua kyllä alko niin naurattaa... Eikä ristikossakaan ollu klappia. Tarvii ehkä kokeilla vielä kääntää ympäri yokessa, vaikka en oikein usko sen auttavan mitään...
    Se siitä vippakellon kanssa hipistelystä ..
     
  8. Hieno kardaani sieltä tulee. Tuo 1,5 mm kyllä kuulostaa todella paljolta tehtaan jäljiltä, vaikka on iso maa ja isot toleranssit..
     
    tsipi tykkää tästä.
  9. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    [​IMG]
    Viides oli jo liikaa.
     
    Pertti K, palontie, Gary Grand ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  10. tsipi

    tsipi Gearhead

    Kovin vähän on nyt viikossa autolle tapahtunut... Menny buickin kanssa temutessa ku vaimo sai vihdoin siihen etusohvan verhoilut pulkkaan.

    Polttoainetankin laitoin kii ja kairasin siihen diesel pistoolin verran reikää isommaks. Samalla laitoin uuden lähdön tankista vanhan rinnalle. Pitkään mietin jotain sumppua siihenkin.. No ei nyt tällä kaudelle ole tulossa. Lähtö on nyt sitten 10,5 mm ja huomenna pitäs hakea rekanpaineilmajarrujen muoviputkea dieselilinjoiks. Yli 10 mm jos vaan on tarjolla, ja 6 tai 8 mm sitte takasin päin... Ei pitäs ruveta sopan ahistamaan...

    Etujarrusatulat oli sen verran hapokkaiks menny että lopetan niiden kanssa turaamisen ja haen suosiolla uudet... Jätti laahaamaan tosi isosti molemmilta puolilta.. Ainakaa rockautossa ollu hinnan kiroissa nuo, ni kaipa ne täältäki ihan kohtuu kustannuksilla saa. Tai tilaa sit rockautosta, koska ne kyllä ehtii perille ennen ku tää on ladulla...

    Tarvii kattoa löytyykö iteltä tosta 4" ränniä pakoputkeks. Ei huvittas alkaa tekee pienempää ku kerta downpipe on jo valmiiks 4" äänenvaimentimia löytyy kyllä huonosti, mutta tarvii huomenna kyselle rekkaliikkeestä samalla ku hakee pa-linjat. Suoraa ränniä ilman vaimenninta en tee. Ei oo mun juttu ja alkanu toi fordin äänimaailmaki pikku hiljaa kyrsimään.. Cumminssissa taitaa jo tuo mekaaninen ääni tosin olla isompi ku mitä putken päästä tulee...

    Sitte jos pääsis ahtoputkien ja muitten kimppuun... Vaihteiston linkitykset olis jo hepattu, mutta en oo arvannu hitsata läjään ku pitää ensin kokeilla toimiiko edes ;)
     
    hevimies, FuryIII '71 ja isalmela tykkäävät tästä.
  11. tsipi

    tsipi Gearhead

    Merballero sai viikonloppuna ohjaustehostimen putkitukset ja säiliöt. Luulin jo et saan lähteä hydrauliliikkeeseen kyselemään kaikennäköisiä adaptereita ja letkun pätkiä, mutta kävikin kaamea säkä, ja tallin lattialla lojuneesta pumpusta kävi paine puolen letku suoraan. Tai siis jengat täsmäsi ja pienellä kovien putkien muotoilulla sopi oikein passelisti! Paluupuoli tuli itseasiassa mersun vanhasta turbon öljyputkesta. Vedin jäykän putken poikki, ja painoin kaksoiskartiotyökalulla pelkän ensimmäisen vaiheen molempiin pätkiin ja letku vaan minisiteellä kii. Jäähdytyslenkki jäi tästä uupumaan, mutta mikäli sille edes tulee koskaan tarvetta, niin lisätään johonkin.. Eipä tuo mersun orkkiskaan ollut kuin ketunlenkki, ja näillä näkymin kesäkäyttöä autolle ei ole suunnitteilla. Mersun säiliökin sopi sisälokariin aika kivasti.

    [​IMG]

    Syyläri ja välijäähdytinkin löysi paikkansa keulalta, ja niiden kaikki tarvittavat kiinnikkeet tuli askarreltua. Mersun syyläri tosin oli liian korkea originaaliin syylärin paikkaan, mutta alaspäin sai tehtyä tilaa. Ihan huonekaluputkea ja parin lattarautakoukut

    [​IMG]

    [​IMG]

    Kuvastakin näkyy, ettei tuulen ohjaimia ole minkään sorttisia.. Niitä en talvella tarvii ja jos kesällä meinaan tarvita, ni sitte ne noi tehä ohuesta alumiinista, mitä saattaa edelleen löytyä tallin nurkista.

    Motonetin flektin meinasin hakea, mutta niiden isojen flektien valikoimat oli aika huolestuttavat oikeastaan ihan valtakunnallisesti.. Tarvii varmaan soitella, että saako ne niitä, vai turvaudunko uspartsin valikoimaan. Ja niin miksi motonettilainen?: a) mersun oma on mallia puhaltava, joten se ei sovi. Tai kokeilin miten se puhaltaa väärin päin, no eipä se ny liian hyvin hönkiny ku vertas "oikeinpäin". b) motonetin flekti työntää ilmaa oikeasti yllättävän hyvin. Frodiini semmosen laitoin ja siinä se ois tosi hyvä, jos vaan toi supran täysalumiinisyyläri antas ees kerran sen pyöriä... Ei oo vielä kertaakaan lähteny termarista, mut pakotettuna on kyllä pörränny...

    Välijäähdytin tarvi pientä avustusta sopiakseen. Tai oikeastaan nuo lähdöt vain. Tein tilaa ja nyt se istuu tosiaan ihan kivasti. Näyttää kyllä siltä, ettei ahtoputkien takia tuonne enää mahdu akkua etuvalojen taakse kummallekkaan puolelle, eli toivottavasti apparin penkin takaa löytyy sille paikka...

    [​IMG]

    Downpipekin tuli käännettyä sopivaan asentoon ja nyt on lämppärin koteloon todella hyvin tilaa. Saan lämpösuojat sinne helposti. Turbon öljy- ja vesilinjat meinasin tehdä kaikki an letkuilla ja sinne tulin tilattua kaikki mahdolliset adapterit ja palikat ihan ebaysta. Öljylle 6an ja vedelle 8an. Pitäs kuun loppuun mennessä saada ne käsiin, mikä riittää mulle.

    Mersussahan on lämppärin kierrolle ihan sähköpumppu, eli meinasin sen laittaa kierrättämään vettä turbolle ja lämppärin kennolle. Putkitus näyttää helpommalta siten, että vesi kiertää ensin kennolla ja sen jälkeen turbolta takaisin alavesiletkun viereen. Ei varmaan maksa vaivaa kiemurrella kierton ensin turbolle ja sitten kennolle. Liekö mitään vaikutusta?

    [​IMG]

    Viikonlopun ku mamma liesussa, ni tuntuu saavan vähän liikaakin aikaan.. Nyt taas tällä viikolla niukasti caballero aikaa... Kaikkea pikku hommaa tuntus olevan kyllä reilusti listalla, ja moniin pikku homminkin saa monesti menemään illan jos toisenki.. No, eipö tarvii vielä ettiä penkityspaikkaa missä saa ahtopaineenki käyränä...

    Koeponnasin muuten pakosarjan, ja bilteman hukkaportti vuoti ku seula, vaikka en edes hitsannu sitä laippaa mitä vasten venttiili tiivistyy. Purin ja hoonasin sen pylvösporakoneen ja venttiilihiomatahnan kanssa. Tuli aika hyvä. Sitte huomasin, et setissä oliki peltinen tiivistelirvake mukana... Noh, laitoin sen sit mun hitsaaman laipan ja orkkislaipan väliin ku ois muuten menny koko purku operaario hukkaan :) tai no laitoin mä hukkaportin sisään toisen jousen kaveriks. Toivottavasti nyt ei tarvii painatta enää kalvon päälle...
     
    isalmela tykkää tästä.
  12. tsipi tykkää tästä.
  13. maddis

    maddis Gearhead

    En tiedä onko mulla jotain vikaa omassa tehostajan pumpussa, mutta se lämpeni ja alkoi pitämään ääntä. Laitoin pienen öljynjäähdyttäjän jonka kautta paluu virtaa ja sen jälkeen on pysynyt hiljasena. Mutta kun on noin toiminut niin en oo jaksanut tutkia asiaa sen enempää.
     
  14. tsipi

    tsipi Gearhead

    Nojoo bilteman flektistä ei olekaan kokemuksia, mutta luvattu ilmamäärä taisi olla puolet motonettilaisesta. Olisihan tuo biltema puolet halvempikin... Pitää laittaa harkintaan!

    Aloin eilen jo kuvia liitellessäni katsomaan, että pitää ehkä sittenkin tehdä jo vähän ohjausta, että ilma menee paremmin syylärin läpi... Tuoltahan luikkii oravatkin ohi...
     
  15. xarper

    xarper Gearhead

    Freetip: 850 Volvon sähköflekti, ei paljoo parempaa varmaan markkinoilta löydy. Ei mee rahat hukkaan.
     
    rallikuski, tsipi ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  16. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    960stä löytyy myös vallan mainio paketti ;)
     
    xarper ja tsipi tykkäävät tästä.
  17. tsipi

    tsipi Gearhead

    Jostain tuli lukastuakin kehuja volvojen flekteistä. Tarvii kattoo jos lähimaastoista kävelis moinen vastaan. Ihan kissojen ja koirien kanssa ei viitti lähteä metsästämään moista kampetta...
     
  18. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    tsipi tykkää tästä.
  19. tsipi

    tsipi Gearhead

    Raptecilta laitoin hehkunreleen tilaten, sillä sattu olemaan sopivasti spal tuplaflektit ku tuli vaan puhetta. Otan siis ne samaan konkurssiin ku hintakin oli sopiva.. Tiedä mitkä ne nyt sitte on, mutta merkin pitäs olla ok ja kaveri kokeili sopivuutta väyrysen syyläriin, mihin pitäs sopia hyvin. Ohjaus tulee alavesiletkusta ja napilla. Termari 175-185 F tilattu myöski ebaysta.
     
  20. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    2-sarjan Volvojen flektit ainakin kuulostaa tehokkaalle.
     
    isalmela tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!