1986 Dodge 600 Turebo eli harrastekippo halvalla

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Shit-O-matic, 15.5.2013.

  1. Shit-O-matic

    Shit-O-matic 1st gear

    Laitanpa tästäkin projektikertomuksen aikani kuluksi kun aloin sittenkin autoa laittelemaan toissaviikolla.

    Talvella 2012 tuli siis ostettua hetken mielijohteesta tällainen etuvetoinen Turbo Mopar. Hankintaa edesauttoi puolen vuoden leima, uudet nastarenkaat sekä Mobilisti lehden youngtimer jankkaus.

    Ensinäkemältä auto oli perinteinen kulunut amerikkalainen. Vehkeellä on rullattu 259 000 suomikilometriä ja suurin ongelma tuntui olevan ruoste jota löytyikin mitä ihmeellisimmistä paikoista. Tekniikkanahan on luotettava 2.2 Turbo I ja A413 torqueflite automaatti.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ajoin autolla jokusen kuukauden kunnes laitoin sen talliin odottamaan jatkotoimenpiteitä. Tässä vaiheessa ongelmia oli tiedossa vaihteistossa josta puuttui kokonaan ykkönen, sekä perinteisissä suomalaisugrilaisissa abikoliitin sähkövirityksissä.

    Kesällä sitten hitsailin molemmat takakyljet uuteen kuosiin. Kuvista näkyy kuinka hyvin maahantuoja on hoitanut kolarikorjauksen parilla sentillä kittiä. Hitausten jälkeen siistin hieman konetilaa ja sisustaa. Rupesipa näyttämään hyvältä. Tässävaiheesa voinen mainita tämä vehkeen mukavuustason olevan valovuosia edella esimerkiksi F-body mopareihin verrattuna.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Vuoden tauon ja kiinostuksen puutten jälkeen karhensin maalipinnan maalausta varten.

    [​IMG]

    Ja koska tämä auto rakennetaan budjetilla oli telamaalaus osuvin vaihtoehto. Nyt mut varmasti lynkataan mutta voinen tähän toistaa erään vanhemman harrastajan sanat:

    "Juu kyllä mä ymmärrän että yks tollanen pitää säästää jälkipolville ihan vaan niinku varotuksena ettei koskaan enää, mutta että kaksi! Miten sä jaksat noita kakkoja?"

    [​IMG]

    Jatkossa ajattelin toteuttaa jotakin tämännäköistä vokkelomiesten suosimaa luukkia autoon:

    [​IMG]
     
  2. ValiantMan

    ValiantMan Gearhead

    Hienoa, että aloit puuhata tuota itse kuntoon ja takaisin tien päälle. En edes muista, milloin olisin itse nähnyt livenä 600:en liikenteessä, K-arieksistakin on aikaa. Itse tuli keväällä hankittua seuraavan polven etuveto-dodge käyttikseksi, siis "Saratoga" vastaavanlaisella turbonelostekniikalla. Paljon kivempi laitos, mitä edes kuvittelin. :)
     
  3. Shit-O-matic

    Shit-O-matic 1st gear

    Jea, olis vähän hinku laitaa tonne konehuoneeseen tuollaisesta Saratogasta 2.5 Turbo II ja manuaaliloota. Rupeis eräät saksalaismerkkiset autot jäämään aika ilosesti.

    Tuli aika Lotus henkinen maalaus:

    [​IMG]

    Ehkä sittenkin voisi etsiä jostain sen Turbo III 16V koneen ja iskea Lotuksen merkit kylkeen :poff:
     
  4. Shit-O-matic

    Shit-O-matic 1st gear

    Tänään laitoin alle GTC Le Baronin vanteet (kiitokset Kosken suuntaan) ja kävin vähän lenkillä herkistelemässä jarruja. On kyllä helkkarin kiva peli ajaa taas pitkästä aikaa. 8) Manuaalivaihteistoa kaipaisi kovasti, sillä tuo torqueflite tappaa vauhdin hurman aika tehokkaasti.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ei kyllä häpeä isoveljilleen sitten tippaakaan.

    [​IMG]
     
  5. DamnNoNamesLeft

    DamnNoNamesLeft 2nd gear

  6. Shit-O-matic

    Shit-O-matic 1st gear

    No pärkele... Juuri kun myin omani pois. Lähti Viroon. Siellä ymmärrettiin harvinaisen auton päälle. 8)
     
  7. 12345678910

    12345678910 Gearhead

    Toivottavasti joku ton palauttaa liikenteeseen saakka...vaikka nyt en noista etovetoisista ihan hirveesti pidäkään.
    Ei näitä varmaan sanotaan nyt 5 v. päästä enää missään nää, ei ainakaan Jenkkilässä.
     
  8. kustomkuuppa

    kustomkuuppa Gearhead

    Tuohan ei näytä ollenkaan hölmöltä valinnalta. Eurokokoiseen parkkiruutuun ja autotalliin mahtuva kulkine jossa on sisusta on kuitenkin vielä vanhaa amerikkaa, sinistä plyyssiä ja muovipuuta. Vaihdekeppikin on ohjausakselilla kuten pitääkin, ja liekö etupenkkikin kolmenistuttava? Muistelen että kun TM koeajoi tuon uutena niin sai ihan hyvät arvostelut. Muistanko oikein että noissa moottorit ovat osin japsitekniikkaa, eli pitäisi kestää pitkään?

    Taitaa ehjä tuollainen muuten olla jo kohta harvinaisempi peli kuin joku matching numbers-hemi-B-body!
     
  9. Shit-O-matic

    Shit-O-matic 1st gear

    2.6 litranen neloskone ja 3.0 V6 on Mitsubishin valmistamia. 2.2 ja 2.5 vapari ja turbo on Mopari aivan omia tuotoksia ja oikeesti hyviä moottoreita. Ei noissa mitsunkaan koneissa mitään vikaa ole, mutta ei oikein ominaisuuksiltaan sopivia näihin.

    3,5 miljoonaa K-kaaraa valmistettiin ja 117 000 on enää jäljellä koko maailmassa.
     

Kerro tästä muillekin!