1991 Chevy caprice ravistaa ajossa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja RockHQ, 9.4.2013.

  1. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Niin, tiedän että näitä aiheita on kymmeniä jo valmiiksi täällä, mutta mulla on tällänen tapaus:

    -täysin tekniikaltaan vakio -91 sämpyläcaprice 305tbi (L03) +Th700R4+10-pulttinen levylukolla
    -alusta on uusittu täysin (kaikki tukivarret, ohjausnivelet, madallusjouset, iskarit yms), takana uudet jarrurummut, taka-alatukivarret putkimalliset, ylätukivarret pituussäädettävät, taka-akselin yläkorvien puslat uusittu
    -pyöränkulmat suunnattu
    -kokeiltu kahdella eri rengas+vannesarjalla
    -kardaanikulmat tarkastettu kahteen otteeseen inklinometrillä
    -vaihteiston hännän pusla vaihdettu
    -vaihteiston takakannatin vaihdettu uretaaniseen

    Ongelma on esillä noin 60km/h ylöspäin mutta erityisesti 80-90km välillä, mutta vasta kun autolla on ajettu useampi kilometri niin että kone,aski, voimansiirto on normaalissa lämpötilassa. Kylmänä ongelmaa ei ole tai se on niin pieni että siihen on tottunut eikä sitä huomaa. Auto täristää ajossa tasakaasulla, voimakkaammin silloin kun tie muuttuu loivaksi ylämäeksi jolloin moottorin kuormitus kasvaa. Kevyt kiihdytys ilman että turbiinilukko irrottaisi tai vaihteisto heittäisi kickdownia pahentaa ravistusta, sen sijaan jos kiihdyttää rivakasti kickdownin kanssa ongelma häviää tai pienenee huomattavasti.

    Kardaanin ristikot vaikuttaa ehjiltä, taaempi ristikko on vaihdettu joitain tuhansia kilometrejä sitten, etummaisessa ei ollut väljää ja nivel pyöri siististi.

    Ennen kuin vien kardaanin tasapainotukseen, onko kenelläkään varmaa tietoa siitä käyttikö GM näissä kardaanien putken sisällä vulkanoitua kumivaimenninta joka voisi irrota? Ärsyttää maksaa kardaanifirmalle putken vaihdosta jos vanhassa ei ole mitään vikaa (mahdollisen tasapainotuksen lisäksi).

    Tai voisiko momentinmuuntimessa olla vika (lukossa?) joka näkyy vasta vaihteiston lämmettyä.

    Ravistus tuntuu tulevan lattian alta mikä kyllä viittaa kardaaniin.
     
  2. Fargo

    Fargo Gearhead

    En usko että sulla olis tämä ongelma mut itse ihmettelin ihan samankaltaista vikaa. Syy oli koneen ja laatikon välinen kiinnitys, pultit löysällä ja toinen keskitystappi oli vaihtunut diy-malliseksi. Hiukka haetutti vikaa...
     
  3. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Voihan se turbiinipyörä ja lukkolevy olla epätasapainossa. Molempia rauhoittaa ööli kun lukko ei ole päällä mutta kun lukko on päällä niin ne muuttuu molemmat "kiinteiksi" liikkuviksi osiksi.
    Kartaanista näkee onko siinä kumivaimennus kun se on kahden eri paksuisen putken välissä, jos sellainen on.
     
  4. muthafukka

    muthafukka 1st gear

    niin, en tiä mutta kardaani on saattanut kiertyä, vasitenkin jos se on semmonen missä on kumi kahten putken välissä, kiertymisen jälkeen ristikot ei ole enään linjassa ja se jos mikä tekee värinää...vaki-vika tommosessa kardaanissa kun kumiliima eli vulkanointi on antanu perään.
    Juuri tän takia ei moisia kannata käytellä jos on sitä tehonpaskaa enempi.
     
  5. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Ei oo kardaanissa mitaan muuta kuin hitsisaumat putken päissä haarukoille.
    Tehonpaskaa on joskus ollut 170hv, 300tkm jälkeen varmaan vähän enemmän kun pyörii jo vapaammin??
     
  6. Qjet

    Qjet 1st gear

    Ovatko kardaanin ristikot oikein (oikeilla) paikoillaan? Esiintyikö häiriö myös ennen takaristikon vaihtoa tai muuttuiko mitenkään vaihdon jälkeen ?
     
  7. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Eipä tuossa jortaanissa mitään vaimennusta ole kuvauksesi perusteella. Se tekisi kyllä justiin tuollaisen ilmiön. Mutta ei mielestäin pitäisi olla sidoksissa turbiinilukon toimintaan, vaikka voihan sekin oman mausteensa tuoda.

    Liittyykö tuo ravistuksen alkaminen siihen, että vasta lämpimänä lukko menee päälle, vai onko sellainenkin tilanne että kylmähkönä lukko on päällä eikä täristä?

    Kardaanin tasapainotus voisi olla tekemisen arvoinen juttu jos ei kerran vielä ole tehty. Täällähän oli joskus (ja varmaan vieläkin) ohjeet miten tehdään köyhän miehen tasapainotus (tai siis sen kardaanin) kahdella klemmarilla.
     
  8. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Millos oot vaihtanu laatikon öölit ja filsun?

    Mustangi teki tota samaa vanhoilla ööleillä...
     
  9. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Mielenkiintoista, mikä ilmiö selittää sen että vanhoilla öljyillä ravistaa mutta uusilla ei?

    Tuossa se tasapainotus: viewtopic.php?t=131462 Ei se ota jos ei annakaan.
     
  10. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Turbiinilukko ei pida kulahtaneilla öljyillä. Kylmillä öljyillä saattaa pitää mutta kuumilla ei.

    Helppo testata, ajaa ylämäkeen ja kun tärrää, hipaisee jarrua sen verran että lukko irtoo, jos tärinä loppuu, öljyt vaihtoon. Näin siis AOD-E:n tapauksessa, GM loodat mysteerejä mulle... 8)
     
  11. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Luulen että moni "tehdas" maksais hujnajaa tollasesta toosasta joka ite osaa kertoa koska ööli on kulahtanu :soosoo: .
     
  12. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Vien kardaanin tasapainotukseen joka tapauksessa, mutta jos raati on sitä mieltä että putken sisällä ei ole kumia joka voisi pyörähtää vanhuuttaan irti niin en pyydä vaihtamaan putkea jos se on muuten suora. Kardaanissa on tehtaan tasapainotuspainot paikallaan ja pisteruosteita lukuunottamatta tehtaan maalitkin, ei siis ole mikään näkkäriruosteinen loppuun ajettu staga ja jos kardaani olisikin epätasapainossa, luulisi ravistuksen olevan aina olemassa riippumatta lämpötilasta tai vaihteesta, vain kardaanin kierrosten mukaan muuttuva...
    Takaristikon vaihtoi kaverini juuri ennen kuin joutui myymään autonsa mulle 2011, ja ajoin autolla noin 200km ennen kuin tein alustarempan. En muista oliko ravistus niin voimakasta silloin kun ostin auton, auto kun oli luokkaa leijuva sohva jolla ei ollut mitään tuntumaa tiehen alkuperäisellä, 300tkm ajetulla tehdasalustalla joten en kiinnittänyt huomiota mihinkään ylimääräiseen vapinaan. Kun viime kesänä kokeilin eliminoida ongelmaa vaihtamalla askin hännän puslan ja kannatinkumin, tarkastin että kardaanin ristikot ovat oikein paikallaan.

    Vaihteistoöljyt on 2 1/2 vuotta/5000km vanhat, kirkkaan punaiset eivätkä haise palaneelle. Öljyä on oikea määrä. Aski ei luista yhtään, vaihtaa tarvittaessa napakasti ja kytkee/irroittaa lukon kuten pitääkin. Vaihdan suodattimen ja öljyt joka tapauksessa täksi kesäksi.

    700r4 on muuten erittäin siisti ulospäin, mutta kuori on maalattu kauttaaltaan alumiinimaalilla, viittaisi ehkä siihen että se on remontoitu joskus.
     
  13. ossa250

    ossa250 Gearhead

    Mulla oli Caprice-91 johon vaihdoin uudet takarummut, säädin jarrukengät oikein lähelle jotta käsijarru pitää.Ajossa auto ravisti samalla tavalla kun sun auto ja kun säädin kengät uudellen niin että rumpu pyörii herkästi loppui tärinä.Ravistuksen voi aiheuttaa myös kiero vetoakseli.
     

Kerro tästä muillekin!